GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Outoja dieettihavaintoja...?

Kun rupeaa tää diettaus käymään suhteellisen tutuksi pikkuhiljaa, on sitä huomannut joitakin omituisuuksia matkan varrella. Löytyisiköhän kokeneemmilta jotain selitystä/ratkaisuja näihin:

Ensimmäisenä outona asiana on haavojen tms ruhjeiden ja mustelmien erittäin hidas paraneminen vähähiilarisella dieetillä. Jostakin muistaakseni joskus lukenut, että ihminen tarvitsee hiilihydraatteja joihinkin immuunipuolustusjuttuihin, mutta tää on ihan mutu.

Toisena ihmetyksen aiheena on vasta nyt ilmaantuneet satunnaiset pahoinvointikohtaukset, yleensä iltaisin. Siis todellinen :urjo: olo. Voisiko tää ilta-olo mitenkään liittyä siihen, että syön rasvat pääosin iltaisin ja pellavarouheet yms kuitujutut aamulla ja päivän mittaan?? Syön ECAa 2 pvä/vko, tosin hyvin pieniä määriä. ASA voi kai aiheuttaa pahoinvointia, mutta en usko tän johtuvan siitä. Siirsin enemmän kuituja iltapalalle eilen, eikä huonoa oloa tullut. Placebo? :)

Jos jollain on ollu samanlaisia (tai muunlaisia) ongelmia niin kertokaahan!

Mahtava thread!! :rock:

* Mulla on tuo pahoinvointi myös ollut ongelmana. Ne on ihan satunnaisia ja tulee pari kertaa viikossa. Yleensä pidemmän lenkin jälkeen. Oma päätelmäni oli, että olin syönyt liian vähän ja heti kun lisäsin yhdellä välipalalla syömisiäni, olo parani. Itse syön kyllä myös nykyään kuituja enemmän iltaisin ja pahoinvointikin on vähentynyt... sattuma? :D

* Mulla on dieettierikoisuutena lisääntynyt jalkojen heiluttelu, käsien naksuttelu ja rummutus, vaikka taas olen lukenut, että miinuskaloreilla nämä pienet liikkeet jäävät pois? :eek: Toisaalta olen dieetannut enemmän tai vähemmän jo pari vuotta ja vasta viime syksyllä aloitin runsaan liikkumisen.. olisikohan sillä vaikutusta asiaan?

* Paranen myös taudeista nopeammin kuin ennen, tosin mustelmat ja ruhjeet on mulla aina parantunut aika nopeasti. Tuntuu, että immuniteettini on vahvempi kuin koskaan, vaikka olen dieetillä!

* Silloin kun dieettasin enkä harrastanut liikuntaa, oli raajoissani verenkierto jotenkin omituinen. Jatkuvasti pakotti ja teki mieli hieroa ja runnella raajojani ja tunne oli ikävä. Verenkierto siis nähtävästi hidastui. Liikunta on auttanut asiaan, mutta tätä tapahtuu edelleenkin jonkin verran.

* Ja vielä yksi seikka on rytmihäiriöt, joita mulla on ollut pienestä pitäen. Ne ovat vähentyneet! Mutta heti jos vedän kalorit liian alas ja huimaus ja heikotus alkavat, rytmihäiriöitä tulee monta kertaa päivässä.

* Niin ja tietty: hiukset eivät kasva yhtä nopeasti kuin ennen! :( Yritän kovasti kasvattaa pitkää tukkaa, mutta tuntuu ettei mitään tapahdu vuodessakaan ja joskus kun mittasin suurpiirteisesti sain tuloksesta 3/4 normaalista kasvunopeudesta. Eli jos normaalisti hiukset kasvavat 10cm vuodessa, minulla se on noin 6-7cm vuodessa. Samoin kynteni kasvavat hitaasti.

* Ja hampaani ovat valkoisemmat kuin ennen. Juon kahvia päivittäin, mutta ne vain ovat valkoisemmat kuin koskaan aikaisemmin. Kalsiuminsaantini varmaankin ylittää minimisuositukset reippaasti, mutta voisikohan dieetilläkin olla vaikutusta?

* Minulta katkesi yli vuosi sitten vasemmasta yläluomesta nippu ripsiä ihan reunalta niin, että se näkyy. Nyt siinä on vain alle puolen sentin pituinen tynkä, joka ei juurikaan ole kasvanut vuoden aikana. Kyllähän niiden pitäisi kasvaa?? :(

Siinähän niitä oli. On se jännää miten dieetti muuttaa kehoamme kaikin tavoin. Olen myös päässyt unettomuudesta ja ihoni on parantunut.

Tietääkö kukaan muuten tuosta tukan- ja ripsienkasvusta kun vaivaa?

//BlueZ

Syötkö iltaisin esim jotain nopeeta hiilua, se saattaisi aiheuttaa pahanolon tunteen, rasvojen ei pitäisi tuota oksuoloa tehdä, mutta kannattaa silti jakaa rasvat koko päivälle.

mulle tulee monasti palautusjuoman jälkeen sellaonen hieman "känninen" olo johtuen maltosta, joka nostaa insuliini tasot nopeasti korkealle.

Itse en ole havainnut mustelmien kanssa mitään, vaikka muksinkin itseäni aika usein käsipainoilla, kerran jopa selänojennusta tehdessäni, muksasin lisäpainona olleella käsipainolla itseäni otsaan.

Hiusten kanssa on hieman ongelmia täälläkin dietillä, kampaaja sanoi että on hyvin mahdollista elimistön käydessä vajaalla, että hiukset kärsivät ravintoahan nekin tarvitsevat kasvaakseen, mutta kampaaja sanoi tämän olevan vain mutu tuntumaa.

pikkuinen sanoi:
Toisena ihmetyksen aiheena on vasta nyt ilmaantuneet satunnaiset pahoinvointikohtaukset, yleensä iltaisin. Siis todellinen :urjo: olo.

Joskus ja silloin tällöin on ollut tuota ällötys oloa ihan normaalilla body-sapuskoilla (etsi nickilläni niin löytyy threadeja, joissa tästä on keskusteltu.)Liittyy minulla hiilaripitoisiin sapuskoihin, eritoten jos samalla juon maitoa.

Minulla on auttanut c-vitamiininappien imeskely. Kokeile ottaa pahaan oloon Puru-C merkkinen, sokeriton tabletti tai kaksi. Apteekista saa. Hyvää!

Oon ketodieetillä ja hiilareita ruokavaliossa max. 20g/pvä, joten hiilareista tuo yrjötys tuskin johtuu. Koska hedelmiä en siis syö, vois tuo c-vitamiinin puute olla ihan hyvin syynä.

Ostinkin aikaisemmin keväällä hevosille tarkoitettua c-vitskua. Puoli kiloa puhdasta c-vitskua vähän päälle 10 eurolla :hyper: Se on oikeesti sairaan hyvää. Sen syönti on nyt jotenkin vaan jäänyt. Täytyypi kokeilla!

Hmm.. siitä mieleeni tulikin että voisiko tuo mustelmien yms. huono paraneminen johtua joidenkin vitamiinien/hivenaineiden puutteesta? Monivitamiinia (MultiTabs) menee 1 tabu ja kalaöljyä 1 kapseli päivässä mutta riittääköhän se, kun tuo hiilariton ruoka ei ole mikään kulinarismin riemuvoitto.

Vähähiilarisella dietillä iltapahoinvointi saattaa johtua treenin jälkeisestä palautusjuomasta: onko siinä kreatiinia?

Jos on kreatiinia niin onko siinä hiilareita?
Kreatiini imeytyy paremmin hiilareiden kera. Ilman hiilareita voi tulla kumma olo vasta parinkin tunnin päästä.

Termogeeniset pillerit saattaa myös saada aikaan pahoinvointia tietyillä yksilöillä nimenomaan treenin jälkeen mikäli mennään matalilla hiilareilla.

SannaK sanoi:
Minulla on auttanut c-vitamiininappien imeskely. Kokeile ottaa pahaan oloon Puru-C merkkinen, sokeriton tabletti tai kaksi. Apteekista saa. Hyvää!
:offtopic: Toinen vinkki yökötykseen, Teho-osastosta napattu: Jos hymyilee, niin oksennusreaktiota ei pitäisi tulla. Testasin itse yhdellä laivareissulla kun merenkäynti pisti vatsassa kiertämään - vessassa suupielet korvissa hymyilin ja niin vaan pysyi kamat mahassa ja meni vielä ohikin vähän ajan päästä se ellotus :hyper:

Yritin tutkia tuota mustelma asiaa, mutta kunnon vastausta tuntuu olevan vaikea löytää.

Lisääntynyt mustelmataipumus voi johtua heikentyneestä veren hyytymisestä. Sen takana ovat useimmiten lääkkeet. Monet särkylääkkeinä käytetyt tulehduskipulääkkeet (esimerkiksi ibuprofeeni, ketoprofeeni ja muut vastaavat) heikentävät verihiutaleiden toimintaa, mikä voi lisätä mustelmia ja ihonalaisia pikkuvuotoja. Mustelmat loppuvat, kun tulehduskipulääkkeen lopetetaan.

en tiedä onko vähä hiilarisella ravinnolla vaikutusta verenhyytymiseen, enkä siitä löytänyt mitään tietoa, vaikka yritin raivokkaasti.

Vitamiinien määrän lisääminen tuskin auttaa, tai rasvojen, apua voisi tietty olla jos heti mustelman aiheutumisen jälkeen painat kohtaa kylmällä (mutu)

Ironbutt sanoi:
Vähähiilarisella dietillä iltapahoinvointi saattaa johtua treenin jälkeisestä palautusjuomasta: onko siinä kreatiinia?

Jos on kreatiinia niin onko siinä hiilareita?
Kreatiini imeytyy paremmin hiilareiden kera. Ilman hiilareita voi tulla kumma olo vasta parinkin tunnin päästä.

Termogeeniset pillerit saattaa myös saada aikaan pahoinvointia tietyillä yksilöillä nimenomaan treenin jälkeen mikäli mennään matalilla hiilareilla.

Palautusjuoma koostuu pelkästä herasta.

Kreatiinin (FAST) lisään aamulla protskudrinkkiin juuri tämän imeytymisen tehostamiseksi, koska drinksuun tulee lisäksi 50g pakastemansikoita. Tämä on päivän toiseksi suurin hiilarisatsi (iltarahkan jälkeen).

Täytyy ruveta tosissaan harrastaan tota poskilihasten kiristelyä :D

Luulen että tuo oksuolo tulee vain ja ainoastaan siitä että on vähän hiiluja, olen huomannut dietillä että kun tulee tarpeeksi nälkä niin tulee myös pahaolo, se helpottaa kyllä kun syö jotain, vaikka vain protskuakin, mutta teitty pikku hiilu tekee terää.

Oletko kauankin ketoillut ?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
pikkuinen sanoi:
Ensimmäisenä outona asiana on haavojen tms ruhjeiden ja mustelmien erittäin hidas paraneminen vähähiilarisella dieetillä. Jostakin muistaakseni joskus lukenut, että ihminen tarvitsee hiilihydraatteja joihinkin immuunipuolustusjuttuihin, mutta tää on ihan mutu.

Jos jollain on ollu samanlaisia (tai muunlaisia) ongelmia niin kertokaahan!

Popsitko paljon aspiriinia tai kalaöljykapseleita? Noi mustelmat ja niiden hidas paraneminen vois selittyä niilläkin.

Mulla dietin jossain vaiheessa tuli semmonen kauhee nivelten löysyys. Mieskin leikillään sanoi, ettei uskalla ottaa kädestä kiinni, kun ei voi olla varma lähteekö se samantien irti... :D

Ja rakennekynnet (en yleensä kyllä moisia harrasta) eivät kestäneet ollenkaan, vaan napsuivat irti yks toisensa jälkeen. Muutamalla ahkerammalla rakennekynsi-ihmisellä on ollut sama juttu; normaalisti kynnet kestää tosi hyvin, mutta dietillä irtoilevat itsestään.

Viivi sanoi:
Oletko kauankin ketoillut ?

Tää on mun toinen ketogeeninen dieetti. Ensimmäinen meni ihan ongelmitta, sain kalorit sun muut loistavasti kohilleen. Päänsärkyä oli tuolloin jonkun verran, ja näkyipä jonkun päivän kohdalla "huono olo" -merkintäkin. Mutta tällaista yökköä ei ollut missään vaiheessa.

Nyt noudatan samaa käsikirjoitusta kuin viimeksi muutamia pieniä lisäyksiä lukuunottamatta. Nyt menossa kolmas viikko. Päänsärkyä on tuon ekan dieetin jälkeen enää tuskin lainkaan, mitä nyt pieni puristus otsalohkossa kun kroppa menee ketoosiin.

Jännää on, että se huono olo tulee useimmiten illalla kananmuna-rypsäri-raejuustoaterian tai mehu-rypsäri-rahkanamin jälkeen, tai sitten herään siihen yöllä. Enkä nyt puhu mistään pikku pahoinvoinnista.

Aspiriinia menee 2x100 mg/pvä ja kahdesti viikossa. Kalaöljyä 1 kapseli päivässä.

Mustelmia tulee myös, jos napsii jotain rasvanpolttovalmistetta mikä sisältää esim. white willow bark:ia. Kaikki "ECA"-tyyppiset jutut kun sisältää jotain aspiriinia vastaavaa, ja heikentää verenhyytymistaipumusta. Ja jos tosiaan otat aspiriinia (tai jotain tulehduskipulääkettä) päivittäin niin siitäpä se siis johtuu. Jos taas on jostain syystä pakko syödä paljon kipulääkkeitä niin kannattaa vaihtaa merkkiä. Minä sain lääkäriltäni jotain uudenmerkkistä kipulääkettä (jatkuviin nivelvaivoihin) kun jotkut merkit aiheuttivat älytöntä "mustelmointia".

Mites monta milligrammaa aspiriiniä tuo ECA-stackki sisältää? Niin kuin vilmis ja muutama muukin mainitsi, niin aspiriini ja kalaöljyt molemmat lisäävät vuotoherkkyyttä. Ja minusta muuten yksipuolisella (?) ketodieetillä olisi hyvä käydä peruslabroissa, esim. munuaiset ainakin on kovilla ja näkisi sitten verihiutaleet ja muut "hyytymislabrat". Tsemppiä dieetille! :)

Aspiriinia otan 2x100 mg päivässä ja 2 päivänä viikossa, eli alle yhden kokonaisen tabun (500mg) viikossa. Ja tän haavojen parantumisongelman huomasin jo viime dieetillä, kun en ECAa käyttänyt ollenkaan. Mutta selailtuani vanhoja threadeja ja muuta farmakologian matskua päätin jättää koko aspiriinin pois stackista.

Verikokeissa käynti vois kyllä olla ihan viisasta.

Suositut

Back
Ylös Bottom