Outo selkäkipu ei parane, mistä on kyse???

Ostin haitarin muutama kuukausi sitten ja ekaa kertaa sillä soitellessa soitin 4 tuntia putkeen ja vasenta kättä piti sillai edes taas liikuttaa ja se sitten alkoi tuntua tuolla selässä väsymyskipuna. No soittelin vaan kun oli niin kivaa ja selkä tulikin tosi kipeeks siitä sitten. Aattelin vaan että ylirasittunut kun ei oo tottunut ja lepuuttelin viikon ja jo parissa päivässä se oli parempi ja soittelin toisen kerran mutta puolisen tuntia vaan ja sitten töissä kanniskelin pitsoja ja ajelin mopolla niin alkoi oikeen kunnolla sattua siellä samassa paikassa. Lääkärissä vaan sanottiin että lihaskouristus, syö sitä ja tätä pillerii ni homma hoituu, ja sitten söin tulehduskipulääkkeet ja lihasrentouttajat, mutta en huomannut mitäán vaikutusta.

Nyt on sitten jo kolme kuukautta mennyt siitä kun tuli toi kipu. Tosi kipeä se oli vain ne ekat päivät, mutta mitä tahansa teinkin niin se iso kipu alkoi nopeasti tulemaan takas. No lepoa vaan ja nyt se on sitten ollu viimeset kaks kuukautta oikeestaan sen kummemmin muuttumatta toi kipu. Et tollanen outo tunne siellä säilyy, välillä vähän ylempänä välillä vähán alempana, mutta suurinpiirtein tossa selkärangan vieressä pitkittáin, vähän niinku sellanen pistävä tai nipistävä kipu joka jomottaa oikeestaan kokoajan vaikka en tee mitään. Ja jos teen jotain niin sitten alkaa pikkuhiljaa sattua enemmän sillain niinku ekoina päivinä. Toisinaan tuntuu siltä kuin (tai kuvittelen vain) että se olisikin jo parantunut enemmän eikä kipua tuntuisi levossa, mutta sitten seuraavan viikon sattuukin taas enemmän.

Mistä ihmeestä voi olla kyse? En kauheesti noita paikallisia läákäreitä usko kun jokainen sanoo eri juttuja. Viimeisin oli että voisi olla lihaskuituja revennyt. En sitten tiiä.. Kauanko voi kestäá että lihakuitujen repeämä paranee kun on jo 3 kk mennyt eikä sen kummempaa muutosta.

Niin ja selässäni tuntuu kans siel selkärangan sivussa pitkittäin ihan niinku joku jänne liikahtelis sillain muljahdellen sivuttain, mutta lääkäri jo sanoi mulle että ei selässä ole jänteitä niin ei kai se sitten jänne voi olla, mutta joku siellä liikkuu oudosti joissain asennoissa, toisinaan se myös sattuu jonkun verran. Niinku joku olis poissa paikaltaan ja ei pysy siellä missä pitäs. En tiiä. Mistään luujutusta oo kyse varmaankaan luulisin sataprosenttisesti.

Jos joku jotain ymmärtäá kuvauksestani niin kaikki arvailut ja neuvot ja jelpit ovat tervetulleita. Kiitos.

kuulostaa ihan perusnormaalilta selkälihasten jännitystilalta (se on jumissa oleva lihasrunko joka siellä muljuu ja napsuu) joka sitten luultavasti on aiheuttanut jonkin sorttisen fasettilukon (selkänikamien pienet pinnat, vaikea selittää mutta fasettilukko monesti aiheuttaa pistävää tai viiltävää kipua ja paineen tunnetta selkärangan alueelle). vaaratonta, mutta kiusallista.

suosittelen hakeutumaan hyvälle hierojalle, opettelemaan muutamat hyvät yläselän ja pitkien selkälihasten venyttelyt (tutustu vaikka pakkiksen venyttelyoppaaseen) sekä vahvistamaam jatkoa varten selän lihaksistoa sietämään paremmin tuollaista staattistyyppistä rasitusta joka soittamisesta tulee.

Tsori, en osaa auttaa mutta lainaan vähän threadiasi :)
Outo selkäkipu ei parane, mistä on kyse???

Osaisko joku selvännäkijä sanoa et mikä omassa selässä on ku on pidemmän aikaa ollut jumissa (alle vuoden). Olen sitä koittanut kuntoutella itse...ei tunnu auttavan (tosin oishan tuon kuntoutuksen voinut tehdä huolellisemminkin). ELI jumia on aivan alaselässä, menee kunnon juntturaan jos tekee esim. kylkiä käsipainolla/ vast. (toki muillakin liikkeillä sen saa jumiin).

Ajattelin varata ajan osaavalle hierojalle tai fyssarille joka ehkä osais kertoa mikä siel on, mutta ajattelin kokeilla nyt kuitenkin haku ammuntaa täältä jos joku jotain osais sanoa jo pelkästään ton kylkitaivutusten perusteella. Tietty jos ei toi fyssarilla käyntikään mitään jeesaa niin sitten mangneettiin...

EDIT: Karpolla on asiaa...itsellä varmaan ihan sama juttu...

Tsori, en osaa auttaa mutta lainaan vähän threadiasi :)

Osaisko joku selvännäkijä sanoa et mikä omassa selässä on ku on pidemmän aikaa ollut jumissa (alle vuoden). Olen sitä koittanut kuntoutella itse...ei tunnu auttavan (tosin oishan tuon kuntoutuksen voinut tehdä huolellisemminkin). ELI jumia on aivan alaselässä, menee kunnon juntturaan jos tekee esim. kylkiä käsipainolla/ vast. (toki muillakin liikkeillä sen saa jumiin).

Ajattelin varata ajan osaavalle hierojalle tai fyssarille joka ehkä osais kertoa mikä siel on, mutta ajattelin kokeilla nyt kuitenkin haku ammuntaa täältä jos joku jotain osais sanoa jo pelkästään ton kylkitaivutusten perusteella. Tietty jos ei toi fyssarilla käyntikään mitään jeesaa niin sitten mangneettiin...

EDIT: Karpolla on asiaa...itsellä varmaan ihan sama juttu...

fak mitään magneetteja toiminnallisiin selkäkipuihin :curs:

julkisella terveydenhuollolla on tarpeeksi kulueriä kaikessa muussakin. selkäkivuista mennään magneettiin siinä vaiheessa kun tulee a) kakat ja pissat alle b) käveleminen on mahdotonta ja hiki valuu kasvoilla c) voimakkaisiin selkäkipuihin liittyy laihtumista, ruokahaluttomuutta jne....

tämä siis mun mielipiteenä, johon jään odottamaan tjj:n vahvistavaa nyökyttelyä...

mutta eiköhän tosiaan samat teesit päde suhunkin kuin tuossa yllä! jumppaa ja itsehoitoa pienen hieronnan lisäksi niin oot entistä ehompi :)

Mä suosittelen myös hakeutumaan osaavan osteopaatin puheille. Itse olen nyt reilun vuoden verran huollattanut itseäni säännöllisesti muutaman kuukauden välein (2-4) ja välttynyt sen myötä isommilta ongelmilta mitä oli aikaisemmin mm. torticollista, lukkoja selässä, lantiossa jne. Hoito on miellyttävää, yleensä kivutonta ja kevyt olo sen jälkeen.

Tulehtunutta aluetta en kyllä itse suosittele omin päin hoitamaan esim. hieronnalla, voi vain pahentaa tilannetta. Ja tosiaan, mihinkään magneettiin vielä tuossa tilassa. Yleensä lääkärikin opastaa ensin osteopaatille/fyssarille/kiropraktikolle jonne voi hakeutua ilman lähetettäkin ja jos niistä ei ole apua, mietitään muuta.

Mutta voisin väittää että pari käyntiä osaavalla ammattilaisella ja olo on ihan toista luokkaa. Sitten opetellaankin venyttelemään hyvin että ennaltaehkäistään vahinkoja jatkossa :)

fak mitään magneetteja toiminnallisiin selkäkipuihin :curs:

julkisella terveydenhuollolla on tarpeeksi kulueriä kaikessa muussakin. selkäkivuista mennään magneettiin siinä vaiheessa kun tulee a) kakat ja pissat alle b) käveleminen on mahdotonta ja hiki valuu kasvoilla c) voimakkaisiin selkäkipuihin liittyy laihtumista, ruokahaluttomuutta jne....

tämä siis mun mielipiteenä, johon jään odottamaan tjj:n vahvistavaa nyökyttelyä...

About näin, lisätään nyt kumminkin d) kuume+selkäkipu ilman muuta infektiofokusta ja korjataan että kakat alle ja/tai virtsaumpi.

Selkä vihoittelee aika ajoin ja viime viikolla jälleen kerran (selkä S:n muotoinen ja jumissa sekä jalat jumissa). Eilen kävin työterveydessä kysymässä apua, niin ei muuta kuin tulehduskipulääkettä ja lihas relaksanttia. Käski odottaa pari viikkoa ja palata asiaan mikäli ei apua. EI OIKEIN VAKUUTANUT.
Ajattelin kokeilla osteopaattia, kun siitä täälläkin kirjoitettu positiiviseen sävyyn. Tänään aamulla marssin Oululaisen Matti Piipposen vastaanotolle ja hän näki jo sisään astuessani, mikä on vialla. Vasen lonkkanivel on huonossa asennossa, joka kääntää lonkan asentoa. Tätä virhettä pyrkii oikea jalka, selkä yms korjaamaan ja jumiuttaa paikkoja. Matti suoritti pehmokudos hoidon ja selkä oikeni, eikä samanlaista jumia tunnu selässä/jaloissa. Ensi maanantaina on toinen kerta.
Jo nuoruudesta asti on toitotettu että minulla on erimittaiset jalat, joka voi aiheuttaa ongelmia selän kanssa. Matin mielestä näin ei ole, vaan vasemman lonkkanivelen virheasento aiheuttaa kaiken.
Todella miellyttävä hoito!

itsellänikin on selkä hieman outo ja rupee potuttamaan. oli just hyvä draivi pääl sit ykskaks poks. alaselästä repes lihas. viikon odotin tietämättä mitä tapahtunut että jospa se yksin paranisi, no paheni vain. hain sitten lääkärille lääkäri totes vaan et lihastulehtunut. anto viikon tulehuslääkekuurin ja buranaa särkyyn. siinä sit 2viikkoa odottelin jospa se kuuri tehoaisi. no sit se vähä parani ja lähdin salille. 2viikkoa kerkesin käymään ja imas taas jumiin alaselän.no sit selälle erikoistuneelle lääkärille, ja totes et tulehtunut se varmaa vaan on että ei tarvii röntgeniä. no määräs fysioterapeutilla käyntejä ja kävin siel 3x ja sano fysioterapeutti että on lihas sillon eka kerralla selvästi revennyt. ruvettiiin sit sitä sen määräämillä metodeilla korjaamaan ja parantukin tosi hyvin ja nopeasti. no sit taas nyt 3viikkoo lenkkeilly vaan ja menin salille. kerkesin taas 2viikkoo käydä ja nyt on taas jumissa. rupee pinna palamaan. nyt tässä taas lenkkeilyä vain ja fysioterapeutin opettamia kuntoutusliikkeitä tekemässä.
sori meni hieman auttaminen ohi mutta katoin että kuuluu tähän aihealueeseen niin päätin omankin tarinani kertoa.
onko kellää tietoa/kokemuksia miten se nuin helpolla tuntuu uusivan.
niin ja pohjille että oikea jalka 1cm vasempaa lyhyempi, ja teini-iällä seurattu kyssissä skolioosia, tosin ei nyt viiteen vuoteen. fysioterapeutti ei kahtonut vaivojen näistä johtuvan kuitenkaan.

Viimeksi muokattu:
niin ja pohjille että oikea jalka 1cm vasempaa lyhyempi, ja teini-iällä seurattu kyssissä skolioosia, tosin ei nyt viiteen vuoteen. fysioterapeutti ei kahtonut vaivojen näistä johtuvan kuitenkaan.
Käytyäni tänään toistamiseen Piipposen Matin hoidossa, keskusteltiin hieman lisää "jalkojen erimittaisuudesta". Hän totesi että 95%:lla jalat ovat täsmälleen samanmittaiset, ongelma on lonkkanivelen virheellisessä asennossa. Huono asento kääntää reisiluuta sisäänpäin, jonka seurauksena muu kroppa korjaa virhettä.
Eräällä tuttavalla oli vastaavat ongelmat (selkä jatkuvati jumissa ja lääkärin/ortopedin diaknoosi lyhyemmästä jalasta yms) Tampereen suunnalla. Hänellä todettiin myös lonkkanivelen huono asento. Osteopaatin hoito auttoi eikä selkä ole vaivannut tuon koommin. Kuulin tästä sattumalta ensimmäisen hoito kerran jälkeen. Kunpa olisin kuullut jo vuosia sitten...

Suosittelen sinuakin hakeutumaan osaavan osteopaatin puheille. Pääset treenaamaan ilman pelkoa aikaisemman tyylisistä jumeista.

Tuolta löytyy myös sellainen ku OMT-fysioterapia, kyseessä on erikoiskoulutus joka kestää 3,5 vuotta ja perustuu koululääketieteeseen. Joukkueurheilijoiden yms. vammoja tuolla hoidetaan, miksei myös tavallisiakin ihmisiä.. tuolla myös naksautellaan paikkoja ja annetaan kai venyttelyohjeet kotiin.

Hän totesi että 95%:lla jalat ovat täsmälleen samanmittaiset, ongelma on lonkkanivelen virheellisessä asennossa. Huono asento kääntää reisiluuta sisäänpäin, jonka seurauksena muu kroppa korjaa virhettä.l

mitenkäs tämmöstä ruvetaan korjaamaan? pelkkä joku napsautus vai mitä? ja pitäsköhä käydä selkä/alaruumis röntgenissä kuvia otattamassa

mitenkäs tämmöstä ruvetaan korjaamaan? pelkkä joku napsautus vai mitä? ja pitäsköhä käydä selkä/alaruumis röntgenissä kuvia otattamassa
Minun tapauksessa pitämällä nivel oikeassa paikkassa ja pyörittämällä jalkaa oman vipuvarren avulla. Ei tarvinnut mitään naksautusta. Lisäksi Matti avasi selkää ns. kiertoliikkein koko matkalta.
Pari kertaa heti alkuun riittää sitten vajaan kuukauden päästä seuranta. Kunnollinen asettuminen kestää kumminkin viikkoja, jopa kuukausia.

Tänään oli just kaverin kanssa puhe (jolla ei ole tämän sortin vaivoja), olisiko hänenkin syytä käydä tarkistuttamassa oma runko. Saa nähdä uskaltautuuko :)

Löyty näitä selkäkipu triidejä oikein kunnon kourallinen, valitsin nyt vaan uusimman.

Elikkä itsellä on ollut jo vuosia semmoinen vaiva että esim. jos vaatekaupassa seurailen siskoa kun se etsii vaatteita, niin oma selkä alkaa ihan muuten vaan menemään jumiin. Tapahtuu aina seistessä. Myös jos tuoli on huono istuttava (koulun kovat tuolit esim) nii tälllästä oiretta pukkaa (kun yritän istua ryhdissä, yleensä löhöön puoliks pulpetilla). En yhtään tajua mistä vois johtua. Ryhti mulla on on kyllä surkea että siitäkö johtuis...? Kipu ja jomotus on tosiaan kaupassakin sitä luokkaa että pitää välillä oikeesti alkaa menemään kyykkyyn keskellä kauppaa helpottaakseen oloaan. Mulla ois tammikuussa inttiin meno ja aloin miettii kui mulla sujuu siellä jossain rivissä seisominen ku selkä alkaa sanoo itteään irti... Selkävaivat on ollu niin harvinaisia (kun ei tarvi kauheesti seistä) etten ole niihin silleensä mitään erityishuomiota kiinnittäny. Alkoi ennen kuntosaliuraa. Jotain käyryyttä tai vastaavaa aina ala-asteelta asti ollu selässä, mutta oli vissiinki siis ihan jotain normaalia...

Jep itellä on myöskin lordoosi ja ala selkä kipuja on jo puolen vuoden ajan ollut.. kyykätä voi kunhan vyö käytössä. 2 eri fysioterapeutilla tultu käytyä muutaman kerran ja pohjalliset saanu, ei vaikutusta ja treeni ohjeita selän suoristamiseen ja tulos: ei yhtään mitään muutosta. Kiropraktikko käynin jälkeen sai pahimmat kivut pois mutta kyllä niitä silti on reilusti. Ei tässä itekkään oikee muuta keksi ku kärsiä vaan ja tehdä kivun rajoissa.

Mulla ois tammikuussa inttiin meno ja aloin miettii kui mulla sujuu siellä jossain rivissä seisominen ku selkä alkaa sanoo itteään irti... Selkävaivat on ollu niin harvinaisia (kun ei tarvi kauheesti seistä) etten ole niihin silleensä mitään erityishuomiota kiinnittäny.

Sähän voit testata kuinka sun selkäs mahtais kestää intin seisomista. Tee päiväksi itsellesi inttisimulaatio selälle:

• Nuku paskalla patjalla 8h

• Seiso päivässä paikallaan tumput suorina asennossa liikkumatta 5-7h

• Käytä lenkkareita joissa on huono pohja selkävikaisen kannalta, välillä juosten paikkaan C seisomaan

• Käytä vanhoja maihareita jotka myös ovat huonopohjaisia selkävikaisen kannalta

Ihmiset joilla on oikeasti ollut vastaavia selkäkipuja joissa jonkin aikaa paikallaan liikkumatta seisominen aiheuttaa kipua tietää kyllä kuinka, noh, epämiellyttävältä tuo kuullostaa.

Joo voishan tota kokeilla. Tuli muuten just semmonen mielikuva et selkäkivut tulis just vaan kengät jalassa :O... No en tiedä. Onko mitään aavistuksia mikä vois olla pielessä ja mistä apua vois löytyä (joo varmaan lekurilta, mut kyselen nyt ensin)? Onko intissä sit miten tietävää porukkaa jos selkä alkaa hajoileen siellä?

Osteopaatti on vissiin ihan "oikea" terveydenhuollon ammattilainen, koulutettu ja sitä rataa? Mullakin on selkävaivaa ja näissä selkävaivoissa hämää hiukan se, että jokainen asiantuntija näkee vaivoihin sen oman syynsä.

En ole osteopaatilla käynyt, mutta voisin veikata, että kun astelen sisään hoitohuoneeseen, niin osteopaatti näkee heti, että joku nivel on nyt vinksallaan.

Vastaavasti fysioterapeutti (jolla pilatestaustaa ja jolla olen käynyt) tietää, että syvätlihakset on tosi heikossa hapessa, vaikka muuten lihaskunto on hyvä.

Mitähän naprapaatti tekee?

Ja vielä yksi kysymys: mulla venyttely on auttanut selän jumiin, mutta jos olen venyttelemättä pari päivää alkaa selkä oireilla. Joudunko venyttelemääm puolituntia päivässä hamaan loppuun asti? Olisiko tällaiseen vaivaan (siis vaivaan johon auttaa venyttely) mitään lisähoitoja?

Suosittelisin kyllä mahdollisimman nopeaa lääkärillä käyntiä selästä ja magneettikuvatkin on kyllä hyvä ottaa jos ei kuukauden sisään kipu katoa. Itselläni ollut selkä kipeäni viime talvesta asti ja lääkärit vaan kerta toisensa jälkeen sanovat, ettei siinä muuta oo kun lihas krampissa, ei tartte ottaa magneettikuvaa. Yksityislääkärille täyty mennä, jotta kuvan sais otettua ja muutama kuukausi sitten sain tulokset - välilevyn pullistuma, rappeutumia ja rasitusmurtuma. Missään nimessä saa tehdä mitään mikä vähääkään sattuu selkää. Paranemista odotellessa....

Back
Ylös Bottom