Outo alaselkävamma

Eli alaselkä vaivannut 7kk, kuntopalloa heitellessä alaselässä rusahti ja tuntui kuin selkäranka olisi jäänyt väärään asentoon, oikeastaan mitää isoa kipua ei tuntunut ja selkä hieman jäykistyi.

Aikaa kului selkää vihloa aina kun teki pienenkin väärän liikkeen, tai yritti nousta autosta/sängystä ylös. Noh pari käyntiä olen kiropratikolla käynyt sanoi välilevy pois paikaltaan rusautti jotai paikalleen ja selkä heti kunnossa, no kuukauden selkä oli hyvä ja taas sama homma alusta, menin uudelleen kirolle, noh tällä kertaa selkä ei tullut läheskään yhtä hyvää kuntoo rusauttamalla, noh nyt mitä enemmän aikaa on kulunut niin kipu alkaa vituttaa todella kovasti, esim kun kävelee selkä tavallaan aukeaa eikä kipua pahemmin ole, sellainen pieni paine tuntuu koko ajan,välillä sätii myös jalkoihin kun istuu.

Salilla eilen taas kun muutamaksi minuutiksi istuin alas niin ylös pääsy todella vaikeaa selkä menee helvetin jäykäksi istuessa ja selän suoristaminen perkeleen vaikeaa että pääsee normaalisti kävelemään, eilen käsipainoja kun joutui pienen matkan kantaa niin hirveä kova paine tulee alaselän päälle tuntuu kuin alaselkä musertuisi ihan justiin.

Totaali lepoa olen yrittänyt 1kk ei tehoa tuntui että pahemmaksi meni, lihasrelaxantti + buranat ei tehoa, relaxantista ehkä hetkellinen pieni hyöty, takareisien tai selän venettely vaan tuntuu pahentavan asiaa.

Niin ja unohtui tuosta tekstistä mainita että kerran fysioterapeutilla käynyt mutta eipä ollut apua, joten neuvoja tarvitaan kovasti alkaa haitata jokapäivästä elämistä tää vaiva.

Pahoittelen sekavaa tekstiä toivottavasti neuvoja tulis ja saisi selän kuntoon

Minulla tismalleen samat oireet. Loukkasin selän muutama vuosi sitten motocrossissa ja sen hetkinen diagnoosi oli hetkellinen välilevynpullistuma. Mitään operaatioita ei silloin selkään tehty. Välillä selkä ollut parempi ja toisinaan huonompi. Nyt olen käynyt parinviikon aikana fysikaalisessa hoidossa ja hoitajan mukaan selkäkivut johtuu siitä, kun neljäs nikama ei ole kunnolla paikallaan ja pääsee liikkumaan liikaa ja rasittaa keskiselkää. Ja kun keskiselkä on jumissa kuormittuu alaselkä enemmän. Etenkin kaukalopallossa sen huomaa parhaiten, puoli tuntia suhteellisen hyvä ja sitten selkä jäykistyy, mutta ei vielä tunnu kipeältä. Seuraavana aamuna sitten selkä on kipeä. Parin nauksautus kerran ja jumppailun jälkeen selkä on taas parempi. Selkää liikaa rasittavia harrastuksia vähensin ja lisäsin erilaisia jumppa liikkeitä. Parempaan suuntaan on mennyt.. En tiiä oliko tästä apua, mutta kerroin kuitenkin..

Kiitoksia neuvosta, mihinkähän päin tässä kannattais lähteä. Arvauskeskuksessa eilen tuli käytyä ja lääkäri kovaa väitti että kyseessä lihasjäykkyys, mahdotonta vaan uskoa että sellaisesta on kyse, koska jo yskiessä pakko mennä kumaraan muuten lähtee jalat alta jos yrittää yskiä. Ensiviikolla röntgen selkärangan kuvaus pahaa pelkään että sieltä ei mitää röntgenissä löydy, röntgenin jälkeen sitten fysioterapiaan, osaako kukaan sanoa mistä helvetistä tässä on kyse molemmat puolet alaselässä vuoroin tukossa silloin tällöin kipu tuntuu selkärangassa alaselässä. Kiropraktikolta tosiaan sai apua mutta vaivat palasivat kuukauden päästä uudelleen.

Lääkärin lausonto oli ei osannut sanoa mikä paukahti alaselässä ja lihasjäykkyys johtuu siitä että en osaa rentouttaa lihaksia (MITÄHÄN VITTUA SEKIN TARKOITTAA) eipä ole ennekään lihaksia tarvinnut venytellä/rentouttaa ja mitää vaivoja ennen tuota rusahdusta ei ole ollut, lääkäri mainitsi myös että kyse saattaa olla myös nikama siirtymistä.

Kysäsempäs tässä ketjussa, kun hieman askarruttaa. Eli, selkä on tahtonut välillä vihoitella, jos on pitänyt istua pitempiä aikoja esim. auton kyydissä. Tänään sitten oli itsellä autokoulun ajotunti ja ajaessa tuntui todella ottavan selkään. Muuten istuessa ei tunnu pahalta, eikä tuntunut autossakaan ennen kuin piti ajaa. Aamulla lähtiessä ei ollut myöskään mitenkään "outo" olo selässä. Ajon jälkeen oikella puolella oleva pitkä selkälihas on ollut alaselän kohdalta "puutunut" ja "tunnoton". Mitään kipuja ei kuitenkaan ole, mutta molemmat selkälihakset tuntuvat todella kovilta ja kunnolla hieromalla voi tuntea, että todella jumissa se selkä on. Voiko siis olla niin, että eilen tekemäni kova maastavetotreeni veti lihakset niin jumiin, että vähän ehkä huonokin ajoasento sitten sai selän "tunnottomaksi", eli jumiset lihakset painaa hermoihin tai muuta vastaavaa..?

Itselläni on todettu 4-5 nikaman välissä välilevyrappeuma, joka oireilee niin että alaselässä tuntuu kipua joka säteilee ajoittain oikean jalan etureiteen ja polveen , keväällä sama kipu oli vasemmalla puolella jossa kipu tuntui pakarassa ja samaan aikaan pohkeessa, kipu on ollut ajoittain todella kovaa, johon onneksi särkylääkkeet on purreet, 1 grammanen Panadol ja 800mg burana yhtäaikaa otettuna n. 3krt päivässä. Hoidoksi fysioterapeutti antoi käskyn treenata sisempiä vatsalihaksia ja selkälihaksia jotka tukevat selkärankaa, ja kuulemma jos on kireät takareiden lihakset nekin pitäisi venytellä kuten myös pakaralihakset...ymmärrettävää jos on niin kipeä selkä ettei tähän pysty, mutta yrittää aloittaa pikkuhiljaa sen mukaan mitä kärsii. Suuri virhe selkäkivuissa on se että jää paikalleen makaamaan, pientä liikuntaa, esim kävelyä ja yrittää selkänikamia saada liikkumaan jolloin veri saadaan niissä kiertämään ja ne ns. hapettuu.

Itselläni on todettu 4-5 nikaman välissä välilevyrappeuma, joka oireilee niin että alaselässä tuntuu kipua joka säteilee ajoittain oikean jalan etureiteen ja polveen , keväällä sama kipu oli vasemmalla puolella jossa kipu tuntui pakarassa ja samaan aikaan pohkeessa, kipu on ollut ajoittain todella kovaa, johon onneksi särkylääkkeet on purreet, 1 grammanen Panadol ja 800mg burana yhtäaikaa otettuna n. 3krt päivässä. Hoidoksi fysioterapeutti antoi käskyn treenata sisempiä vatsalihaksia ja selkälihaksia jotka tukevat selkärankaa, ja kuulemma jos on kireät takareiden lihakset nekin pitäisi venytellä kuten myös pakaralihakset...ymmärrettävää jos on niin kipeä selkä ettei tähän pysty, mutta yrittää aloittaa pikkuhiljaa sen mukaan mitä kärsii. Suuri virhe selkäkivuissa on se että jää paikalleen makaamaan, pientä liikuntaa, esim kävelyä ja yrittää selkänikamia saada liikkumaan jolloin veri saadaan niissä kiertämään ja ne ns. hapettuu.

"Suuri virhe selkäkivuissa on se että jää paikalleen makaamaan, pientä liikuntaa, esim kävelyä ja yrittää selkänikamia saada liikkumaan jolloin veri saadaan niissä kiertämään ja ne ns. hapettuu".
Tämä ohje ei ole fysioterapeutin minulle antama, vaan tämä kuuluu ns. toisten kokemuksiin ja erään lääkärin sanoma toiselle selkäpotilaalle. Aina selkä kivuissa kannattaa kääntyä ammattiauttajan puheille,joka antaa tarvittavat neuvot kullekkin oireiden mukaan.

"Suuri virhe selkäkivuissa on se että jää paikalleen makaamaan, pientä liikuntaa, esim kävelyä ja yrittää selkänikamia saada liikkumaan jolloin veri saadaan niissä kiertämään ja ne ns. hapettuu".
Tämä ohje ei ole fysioterapeutin minulle antama, vaan tämä kuuluu ns. toisten kokemuksiin ja erään lääkärin sanoma toiselle selkäpotilaalle. Aina selkä kivuissa kannattaa kääntyä ammattiauttajan puheille,joka antaa tarvittavat neuvot kullekkin oireiden mukaan.

Niin kävely tekee aluksi hyvää vähän pitempi lenkki ja selkä ihan tukossa ja jäykkä.

Röntgen kuvat paljasti että kyseessä välilevyn madaltuma, ja alaselän 4-5 nikama niissä kulumaa ja ilmeisesti eivät ole ihan paikallaan, fysioterapeutin luona käymine alkaa, tiedä sitte onko tuosta mitää hyötyä kun syviä vatsa/selkä lihaksia käskee tekemää, epäilen että tuolla tulee kuntoon

Ilmeisesti sinulla on sama ongelma kuin minulla, itselläni on kanssa tuo 4-5 nikaman väli madaltunut ja se lääkärin mukaan on välilevy rappeuma, olen saanut selkääni parempaan kuntoon ihan venyttelemällä takareisiä,pakaralihaksia ja selkälihaksia roikkumalla rekkitangossa,ja venyyhän nuo kun yrittää laittaa sormia lattiaan seisoma asennossa...nuo vatsa ja selkälihas jumpat tosin on jäänyt tekemättä.
Eräällä voimamiehellä täällä paikkakunnalla oli selkä niin huonossa kunnossa, että 3 selkänikamaa ns.murskana ja lääkäri oli sanonut että ei pysty kilpailemaan enää koskaan, mies rupesi vahvistamaan ja jumppaamaan sisäisiä selkälihaksia ja vatsalihaksia...tuloksena se että mies lähtee n.kuukauden kuluttua kisoihin...tekee jalkakyykkyä 325kg:lla*5 , mavee 350kg:lla...eli kai niillä sisäisillä vatsa ja selkälihaksilla joku virka sitten on.

*Nus nus*

Tuskin kuitenkaan 3 selkänikamaa aivan murskana. Välilevyt voivat ollakin. Kova suoritus joka tapauksessa jos selässä vikaa..

*Nus nus*

Tuskin kuitenkaan 3 selkänikamaa aivan murskana. Välilevyt voivat ollakin. Kova suoritus joka tapauksessa jos selässä vikaa..

No tuo murskana voi olla vähän ehkä liian rajusti sanottu , näin minulle ainakin kerrotiin ja tohkeissani tänne kirjoittelin samoin...mutta kun tarkemmin muistelen, salilla pikaisesti pyörähtäessä kyseisen voimamiehen kanssa muutaman sanan vaihdoin, ja kysellessä minulta että milloin tulen taas treenaamaan tuli selkä ongelmani puheeksi, niin taisi hänkin mainita välilevy ongelmistaan...suotakoon minulle anteeksi tuo "murskana" kommentti. :)

Mulla oireilee samanlailla. Kyykkyä ei pysty tekemään ollenkaan. Tuntuu oudolta kun 16v vasta lasissa ja nyt jo selkä oireilee :(. Onneksi on aika varattu jollekkin jäsenkorjaajalle.

Päivitystä.

Nyt 3 vkoa takana sähköhoitoa selälle ei minkäälaista hyötyä, yksityinen/julkinen fysioterapia muutamat kerrat käyneenä ei niistäkään mitää hyötyä, lääkäri ei anna lähetettä eteenpäin millään vaan vaatii lisää ja lisää fysioterapia käyntiä, ei auta vaikka kuinka väität vastaat etten ala turhasta maksaa/hoito ei yksinkertaisesti tehoa. Mitä olis tehtävissä yksityinen ei ole vaihtoehto koska aivan liian kallis?

Tämä alkaa nyt pikku hiljaa syödä miestä ja vituttaa todella kovaa koska kyseinen vaiva ollut toukokuusta 2010 asti eikä helpota vaikka mitä syviä selkä/vatsa lihaksia + jumppia tekee

Mulla on tosiaan alaselän kanssa myös ongelmia. Alaselkä menee pienestäkin rasituksesta todella kovaan pumppiin ja sen jälkeen mistään vähääkään alaselkää rasittavista liikkeistä ei tule mitään. Mistä tämä voisi johtua, kun olen yrittänyt kuitenkin venytellä ja pitää liikkuvuutta ahkerasti yllä.

Mulla on tosiaan alaselän kanssa myös ongelmia. Alaselkä menee pienestäkin rasituksesta todella kovaan pumppiin ja sen jälkeen mistään vähääkään alaselkää rasittavista liikkeistä ei tule mitään. Mistä tämä voisi johtua, kun olen yrittänyt kuitenkin venytellä ja pitää liikkuvuutta ahkerasti yllä.

Joo mulla vähän samaa vaivaa, osaisko joku jeesata mua ja timbaa tän mysteerisen pumpin kanssa? Selkä siis on pumpissa ja väsynyt jo arkipäiväisistä askareista, esim mavesta ei tule mitään treenissä kun pumppi on niin kova heti ensimmäisen sarjan jälkeen! Mikä neuvoksi?

Missä päin asut? Pakkiksella saaduista "itsellä toimi tämä" neuvoista ei ole mitään hyötyä. Mene kunnon fyssarille/fysiatrille, että ongelmaan saadaan selvyys. Helsinki: Markku Paatelma, Vantaa, Tikkurila: Pasi Paksunen, Järvenpää: Jussi Timgren. Ainoat oikeat huippufyssarit joista kokemuksia, jostain kunnallisen perusfyssareista ei mitään hyötyä. Ja jos vaiva oikeasti niin paha että haluat sen oikeasti kuntoon niin raha ei ole ongelma. Syö 2 viikkoa puuroa ja makaronia ja säästä.

Back
Ylös Bottom