• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Oulun INBODY mittaukset

Elikkä laitellaan tänne missä,milloin ja mihin hintaan löytyy Oulusta INBODY mittauksia. Itse en ainakaan ole valmis maksamaan 25-35e mittauksesta minkä se maksaa ilman erillistä tarjousta.

PT-gymin sivuilla näkyy olevan kehonkoostumuksen mittauksen hinta 15€, mutta missään ei varsinaisesti mainita millä laitteella se mitataan. Yks kuva oli sivulla jostain mummosta jonkun laitteen päällä, muttei se laite ainakaan sellainen InBody -laite ollu jossa minä olen käyny.

Tiedän että ketju on omistettu INBODY-mittaukselle mutta trollaan sen verran että kannattaa myös harkita vaihtoehtona ihan vanhaa kunnon pihtimittausta. Olen itse käynyt täällä ja ollut varsin tyytyväinen. Kun aloittelin ekaa dieettiä, mittasin kämpillä puntarilla rasvaprosentin ja se näytti 18%. Painoa oli kuitenkin vajaa 100kg ja kyyti oli kylmää kun pihtimittauksessa tulos oli 25 :D Seuraava dieetti päättyi lukemiin 18% (pihdeillä) mutta hieman sen jälkeen INBODY näytti pari pinnaa alemman lukeman, mitä en oikein suostunut uskomaan. Olen myös tarkkaillut omilla muovipihdeillä ja mittanauhalla tuota vyötäröä ja todennut että kyllä se pihtimittaus korreloi paremmin kuin INBODY. Tuolla Liikuntavieterillä mitataan kolmesta kohdasta (lapa, ojentaja, vatsa) ja kun joka kerta mittaajana on sama (kokenut) kaveri samoilla pihdeillä, tulosten luulisi olevan myös melko vertailukelpoisia. Opiskelijalle hintaa on muistaakseni 5€ ja muille pari egeä enemmän.

Tiedän että ketju on omistettu INBODY-mittaukselle mutta trollaan sen verran että kannattaa myös harkita vaihtoehtona ihan vanhaa kunnon pihtimittausta. Olen itse käynyt täällä ja ollut varsin tyytyväinen. Kun aloittelin ekaa dieettiä, mittasin kämpillä puntarilla rasvaprosentin ja se näytti 18%. Painoa oli kuitenkin vajaa 100kg ja kyyti oli kylmää kun pihtimittauksessa tulos oli 25 :D Seuraava dieetti päättyi lukemiin 18% (pihdeillä) mutta hieman sen jälkeen INBODY näytti pari pinnaa alemman lukeman, mitä en oikein suostunut uskomaan. Olen myös tarkkaillut omilla muovipihdeillä ja mittanauhalla tuota vyötäröä ja todennut että kyllä se pihtimittaus korreloi paremmin kuin INBODY. Tuolla Liikuntavieterillä mitataan kolmesta kohdasta (lapa, ojentaja, vatsa) ja kun joka kerta mittaajana on sama (kokenut) kaveri samoilla pihdeillä, tulosten luulisi olevan myös melko vertailukelpoisia. Opiskelijalle hintaa on muistaakseni 5€ ja muille pari egeä enemmän.
Onpas edullista, miksei pihdeillä mitata mistään alaruumiista? Mistä tuo paikka löytyy ja tarviiko varata aikaa vaan riittääkö että lompsii sisään? Inbodyssä on se kiva puoli kun saa sitä muutakin tietoa kuin rasvaprosentin

Onpas edullista, miksei pihdeillä mitata mistään alaruumiista?
En kyllä tiedä mutta veikkaan sen johtuvan siitä että yläkroppa riittää tilastollisesti kertomaan kaiken tarpeellisen. Veikkaan myös että alakropasta sellaisen sopivan ihopoimun saaminen on käytännössä hieman hankalampaa. Tuo koko mittaushan perustuu valtavan laajaan aineistoon, joissa ihmisten rasvaprosentti on mitattu upotusmenetelmällä ja vastaavat ihonpaksuudet on kirjattu ylös.

Mistä tuo paikka löytyy ja tarviiko varata aikaa vaan riittääkö että lompsii sisään?
Löytyy täältä ja aika kannattaa varata. Yleensä sen saa about viikon sisään mutta joskus voi sopia esim. työpäivän päätteeksi nopeamminkin. Koko toimituksessa ei montaa minuuttia mene.

Inbodyssä on se kiva puoli kun saa sitä muutakin tietoa kuin rasvaprosentin
Tuo on kyllä totta. Onhan se INBODY varmasti ihan hyvä vaihtoehto mutta mun omien (ja parin muunkin tuttavan) kokemusten perusteella tuntuu että rasvaprosentti menee sillä hiukan alakanttiin ja siihen vaikuttaa jonkin verran myös syömiset/juomiset yms. Itse suosin pihtejä niiden luotettavuuden, helppouden ja edullisuuden vuoksi.

...Tuo on kyllä totta. Onhan se INBODY varmasti ihan hyvä vaihtoehto mutta mun omien (ja parin muunkin tuttavan) kokemusten perusteella tuntuu että rasvaprosentti menee sillä hiukan alakanttiin ja siihen vaikuttaa jonkin verran myös syömiset/juomiset yms. Itse suosin pihtejä niiden luotettavuuden, helppouden ja edullisuuden vuoksi.
Tosi homma. Ruokailut, vuorokaudenaika, treenit sun muut vaikuttaa InBodyn tuloksiin, joten pitää aina mennä mittaukseen mahdollisimman identtisissä olosuhteissa. Muutenhan siitä ei hirveästi iloa ole. Nesteet kumminkin saattaa heittää kilotolkulla riippuen eri tekijöistä, joten mittauksetkin menee sitä myöten perseelleen. Luulis kuitenkin että jos menee aina mahdollisimman samanlaisissa olosuhteissa mittaamaan niin saa ihan vertailukelpoista materiaalia. Aamulla syömättä ja juomatta kun menee niin rasvaprosentti tulee isommaksi, kuin mitää tulisi jos menis illalla hyvin syöneenä ja treenanneena. En sitten tiedä miten teillä on nuo tekijät olleet...

Aamulla syömättä ja juomatta kun menee niin rasvaprosentti tulee isommaksi, kuin mitää tulisi jos menis illalla hyvin syöneenä ja treenanneena. En sitten tiedä miten teillä on nuo tekijät olleet...
Juu kyllä INBODY varmasti tuottaa toisten INBODYjen kanssa vertailukelpoisia tuloksia kunhan vakioi nuo olosuhteet. Absoluuttisena mittarina voi sitten olla hieman epävarmempi. Tuohon pihtimittaukseen ei varsinaisesti anneta mitään ohjeita olosuhteiden vakiointiin mutta veikkaankin että niillä ei ole niin suurta merkitystä. Esimerkiksi nyt vähähiilarisella dieetillä noiden nesteiden liikkuminen ja sen myötä painon heilahtelut ovat pääasiassa lihaksen sisäisiä hommia eivätkä niinkään vaikuta mitattavan ihopoimun paksuuteen. Inbodyssä vaikuttaa myös suola- ja mineraalipitoisuudet kehon sähkönjohtavuuteen, mitä ei pihtimittauksessa näe. Luultavasti pihtimittaukseenkin pystyy vaikuttamaan esim. oikein raskaalla ryyppäämisellä/mättöruoalla mutta kovin herkkä se ei ole.

Sellaista olen myös miettinyt, että tuolla pihtimittauksella saa hyvin selville nimenomaan rasvaprosentin mutta jos siitä alkaa laskemaan esim. absoluuttisen rasvan määrää, mennään helposti metsään. Tämä johtuu juuri siitä suoliston ja lihasten keräämästä tavarasta, joka määrittää kehonpainon mutta ei välttämättä ihon paksuutta. Yleensä ajoitankin mittaukset ketodieetin hiilaripäivän jälkeen, jotta kehonpaino on mahdollisimman korkea mutta rasvaprosentti (ehkä) pieni :D Tämä on tetysti sitä itselleni asettamaa olosuhteiden vakiointia.

NBODY-mittausta KIMMOKKEESSA seuraavan kerran 2010

la 27.3 klo 14-17 (ilman ajanvarausta)
su 28.3 klo 12-18 (ilman ajanvarausta)
ma 29.3 klo 14-16 (ilman ajanvarausta)
ti 30.3 klo 11-14 (ilman ajanvarausta)
ke 31.3 klo 14-17 (ilman ajanvarausta)
ti 6.4. klo 13-17 (ilman ajanvarausta)
la 10.4. klo 14-17 (ilman ajanvarausta)
su 11.4. klo 12-15.30 (ilman ajanvarausta)

Voit myös tiedustella ajanvarauksella muita aikoja. paivi.mikkonen@kiimu.fi

Mittauksen hinta 10 euroa KiimU:n jäsenille, muille 13 euroa.

Niin tuli muuten mieleen että ne inbodylaitteet näyttää alakanttiin jalkojen lihasmassat. Ainakin ODL:än laite, vaikia ite sanua että koskeeko kaikkia laitteita. En hoksannut mittaajalta kysyä että miten tämä vaikuttaa kehon kokonaislukuihin kuten esim rasvaprosenttiin. Mittaajakin sanoi että on itsekin nähnyt semmosia koipia testeissä ettei ole mittausluvut ja silmämääräiset havainnot menneet yks yhteen.

Keväällä kävin Inbody-mittauksessa Ouluhallilla kun Perhekuperkeikan (lapsiperheiden liikuntavuoro) yhteydessä järjestettiin Miehestä mittaa -tapahtuma. Siellä mittailtiin ilmaiseksi Inbodyn lisäksi verensokeria ym. En tiedä, järjestetäänkö näitä enemmänkin, mutta kannattanee seurata vaikka kaupungin nettisivuilta.

Onkos Oulussa tällä hetkellä missään saatavilla InBodyä vuoden ympäri? Noita satunnaisia kiertueita näyttäisi olevan.. Eikä tee mieli maksaa 25e/laaki :)