oshgood schlatter- haitat treenatessa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

wannabetuner

Banned
Tossa polven alla on toi patti ollut jo yli kymmenen vuotta mutta viime aikoina vasta on alkanut tosissaan kiinnostaa että mikä se on (Lue: haittaako se treeniä) ja kun asiaa on tutkinut niin vastaus on: en tiedä.
Kertokaa te siis.
Kipuja ei ole kävellessä eikä juostessa. Patti on todella kipuherkkä, eikä kestä esim. polvillaan laattialla oloa.
Myöskin kyykätessä se ensimmäinen kyykky tuntuu aina tuossa patissa kun alkaa painaa ylöspäin mutta kipu ei ole treeniä häiritsevä.
Myös portaita noustessa treenikassin tai kauppakassien kanssa, tuntuu oikealla jalalla noustessa pattiin tulevan paine.
Uskaltaako tämän kanssa nyt treenata miten kovaa?
Ja en tarvitse sellaista "treenaa niin että tuntuu vielä hyvältä" neuvoja kiitos vain:)
Tarttis sellaista täsmällistä tietoa että paskonko lisää tuota polvea koko ajan kyykkäämällä ja jossain vaiheessa se vain sanoo sopimuksen irti?

Tuo tuki on loistava! Ja mites sulla juoksut/hypyt, kuinka tuntuu niissä?
http://php.seasam.com/juoksukoulu/viewtopic.php?t=57 Tuo kannataa lukasta läpi, ettei vaan olis toi hyppäjän polvi. Alkaa vaan mietityttään, kun osgoodin pitäs aika tehokkaasti lähteä iän kanssa, toki jos oot vielä jotain alle 18 niin sitten eri asia.
Aineski noi jalanojennus/koukistus koneet väliin jos toi on. Venyttelyä, jäätä niin voi kovempaa treenata. Eli toi venyttely nyt ainakin on semmoinen että sen jos jätät väliin, niin oikein kerjäät että se menee pahaksi. Etureisiä kannattaa vahvistaa.
Yleisenä ohjeena tuossa vaiheessa missä tuo sulla on voisi pitää jalkojen yleistä huolehtimista. Vahvista jalkoja monipuolisesti, venyttele, kylmää vaikka ei olisikaan kipeä, erityisesti treenin jälkeen.

Juoksut ja hypyt ei satu polveen, ainoastaan jos ajattelis vaikka yhden jalan kyykkyä niin vasemmassa jalassa se ottaa lihaksiin ihan normaalisti mutta oikeassa jalassa toi patti on se mihin se ekana ottaa jotta nykyään käyttää vasenta jalkaa kun laattialta nousee ym.
Epäilen sopiiko toi panta mulle (=onko mitään iloa) kun patti ei hölsky vaan tuntuu kovalta luulta (kova ja arka luu).
Ikää on 25v ja on tuo tossa jo sen ainakin 10v ainakin ollut, mutta ei sitä ole noteerannut aiemmin kunnes nyt pääsi isompiin rautoihin käsiksi että paskooko tuon polven treenaamisella.
Voishan sitä lääkäreillä juosta kuvauksissa ja hakemassa diagnoosia mutta kuvaukset maksaa, ja mitä olen netissä googlettanut niin ei tähän oikein ole mitään hoitoa muutakuin leikkaus ja sitäkään ei suositella huonon lopputuloksen vuoksi yleisesti.
Siksi säästäis rahaa jos joku löytyis saman asian kanssa joka olisi jo selvittänyt asian :)

"Röntgenkuvassa erottuu tyypillinen löydös pirstaleisine polvilumpiojänteen kiinnityskohtineen. Paikkaan ilmaantuu turvotusta ja kipu provosoituu tyypillisesti suoralla paineella alueelle, kuten polvistumisen yhteydessä tai voimakkaassa ojennus- tai koukistusliikkeessä. Tai ponnistettaessa…

Luutumishäiriö parantuu yleensä itsestään, kun kohta luutuu valmiiksi."

Tästä epäilen sen olevan osgood, tuntuu nimenomaan luulta ja ei haittaa kuin kyykystä noustessa ja polvistuessa lattialle.

Itsellä osgood-schlatterin tauti havaittiin siinä 13-14 vuotiaana, ikää tällähetkellä 19 ja puoli ja reeniä takana muutama kuukausi. Juoksemisesta ei puhettakaan, ja pidemmillä kävelylenkeilläkin alkaa polvia jo vähän särkemään, enemmän oikeanpuolimmaista. Jalkaliikkeitä olen toki kokeillu, vaan kun ihan pelkällä tangolla kyykkäilynkin jälkeen joutuu nilkuttamaan loppupäivän nii ne oon jättäny kokonaan pois. Nuo polvituet kuulostais ihan hyvältä, alkaa jo vähän häiritsemään ku yläroppaan alkaa vähän patti kasvamaan ja alaraajat on mallia jäätelötikut.

Ikää 33v, luupatti tuli 14-15 vuotiaana. Noin 5-8 vuotta meni niin että polvillaan olo oli pientä tuskaa. nyt tämän ikäisenä mitä olen, ei siitä ole enään haittaa. Siihen ei enään kiinnitä mitenkään huomiota. Kyykkäilyt tai mitkään muutkaan urheilumuodot eivät ole saaneet sitä kipeytymään, eikä siitä ole missään lajissa ollut edes haittaa.

Mulla todettiin sama osgood-schlatterin tauti 13 vuotiaana, johtuu kuulemma liian nopeasta kasvu pyrähdyksen ja rajumman tällin seurauksesta. Nyt 27v (90kg/191cm) vuotiaana ongelma ei vaivaa juuri ollenkaan, tosin vamma on aina vaikeuttanut polvillaan oloa ja rajut jalkatreenit saattaa tehdä luupatista kipu herkemmän. Juoksu onnistuu hyvin, 10-15 lenkit menee ilman suurempia ongelmia kunhan muistaa lihashuollon (venyttely). Eli iän mittaan menee parempaan suuntaan!

Inttissä lääkärit varasi kyselemättä leikkausajan, johtuen patin aiheuttamista B-papereista. Kävin kuitenkin Mehiläisessä kysäisemässä toisen ortopedin mielipidettä ja neuvona kertoi ettei kannata leikata ellei vaivaa ja haittaa selkeästi eloa, jätin patin polveen. Suosittelen samaa muillekin koska jokainen leikkaus on kuitenkin riski, vaikkakin homma tehdäänkin paikallispuudutuksessa hiomakoneella :)

Juuh, todettu kans tossa 4-5vuotta sitten, ikää kohta 17v. Potkupalloa ku pelailin ahkerasti joukkueessa nii meni sit polvi pelin aikana, piti kentältä kantaa pois ku oli nii kovat kivut että ei voinu ite liikkua mitenkää. Tossahan se patti vieläki on ja hyvin erottuu ja tuntuu edelleen :D Pitkissä kävelymatkoissa rupee särkee ja pistelee, lyhyissä juoksumatkoissaki useasti, mutta ei oo hirveesti vielä vaivannu kyykyssä (3x8x80kg) tai jalkaprässissä (2-3x8x245kg). Tässä ootellessa millo tulis ne kovimmat kivut uusiks :hyper:

edit: wannabetuner, jos oikein ymmärsin nii et tiiä varmaksi onko kyseessä oshgood? Voisin aika varmana sanoa että sulla on kyseinen "vamma", jolle ei oikeestaa voi nyt mitään tehä ku lepoa vaan ja pitäs välttää polven rasittamista, jos nyt on kovia kipuja.

Aloin tässä miettimään, että kun kävin muutama vuosi sitten lekurilla näyttämässä tätä polvea, kun en vielä tiennyt mikä tässä on, ni oli os ja lekuri sitte sano vielä, että ei saa rasittaa polvea liikaa, ku jos tulee yhtäkkiä liikaa painetta polveen ni se lähtee alta tms ja en sitte enää ikinä pysty pyöräilemään ym , niin onko se oikeasti mahollista?

pistän tähän samaan vielä, että millasia kokemuksia ihmisillä on ton patin leikkaamisesta ja kipsaamisesta? Onko se vaikuttanut yhtään? Onko sen operoinnista mitään hyötyä? Mutta asia ei kuitenkaan vielä ole ajankohtainen, koska vasta 17kesänen likka olen ja leikkaaminen aikaisintaan vuoden päästä.. Onko kipsaaminen auttanut?

Aloin tässä miettimään, että kun kävin muutama vuosi sitten lekurilla näyttämässä tätä polvea, kun en vielä tiennyt mikä tässä on, ni oli os ja lekuri sitte sano vielä, että ei saa rasittaa polvea liikaa, ku jos tulee yhtäkkiä liikaa painetta polveen ni se lähtee alta tms ja en sitte enää ikinä pysty pyöräilemään ym , niin onko se oikeasti mahollista?

pistän tähän samaan vielä, että millasia kokemuksia ihmisillä on ton patin leikkaamisesta ja kipsaamisesta? Onko se vaikuttanut yhtään? Onko sen operoinnista mitään hyötyä? Mutta asia ei kuitenkaan vielä ole ajankohtainen, koska vasta 17kesänen likka olen ja leikkaaminen aikaisintaan vuoden päästä.. Onko kipsaaminen auttanut?

Onko nyt varmasti osgood-schatterin taudista kyse? Mitä olen lääkärin kanssa ollu puheissa niin mitään peruuttamatonta tuosta rasituksesta voi tulla, jos oikein olen ymmärtänyt niin pahimmillaan sieltä saattaa joku kohta murtua ja siinä tapauksessa joudut polviasi huudattamaan niin että itku tulee.

Leikkausta ei googlettamani tekstin perusteella suositella mutta pari positiivistakin tapausta olen pakkikselta lukenut. Kipsikin lyödään vasta silloin jos kipu haittaa jopa arkipäivän asioita ja se on jatkuvaa, tietysti myös murtumatapauksessa. Kuuntele polvias, jos joku särkee niin älä tee sitä, polvituet auttaa joissakin asioissa kuten itse voin pelata sulkapalloa ja maastavetää pienillä painoilla.

Koita kestää, eiköhän se patti siitä pienene ja kivut katoa kunhan sullakin pituuskasvu lakkaa ja patti luutuu. Itsellä pituutta tullut viimeisen puolen vuoden aikana enää puoli senttiä, että tässä jännitetään josko sitä ensivuonna pääsis lenkille :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom