Optimaalinen laihdutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja obelix
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä semmosta kyselen, olen viimeisen kahden vuoden sisään lihonnut 20 kiloa, olin 72 kiloa, ja nyt 92 kiloa. Tarkoitus olisi saada paino takasin entiseen eli 20 kiloa pois. Luin vähähiilihydraattisista dieteistä (http://www.hypnopaleolaihdutus.com/vahah.html) sivulta ja oisin kiinnostunut tietää mikä olisi optimaalinen PROTEIINI/RASVA/HIILIHYDRAATTISUHDE??? Käytän ilmaista palvelua, kuntoportaalia jonne voi merkata päivän energiansaannin, treenauksen, terveystilanteen, ympärysmitat, rasvaprosentit, jne. Sinne kun merkkaa päivän energiansaannin, niin saat selville proteiini/rasva/hiilihydraatti suhteen. Aikaisemmin kävin kuntosalilla usein mutta nyt tarkoituksena on saada jonkuverran airoobista liikuntaa , 3 kuntopiiriä viikossa, teen kuntopiirin ilman lisäpainoja koska molemmissa olkapäissä on pienet vammat eli kuntoutan niitä. Jalkapohjissani on plantaasifaskiitti eli liika rasitus jalkapohjiin on myös pois suljettu. Mietin että onko 1500-1800 kaloria päivässä sopiva kalorimäärä painoiselleni päivinä kun en treenaa ja 500 kaloria lisää niinä päivinä kun on airoobista liikuntaa??? Kannattaako minun ettiä joku mahdollisimman hyvälaatuinen öljy/rasva jota sekoitan rahkojen sekaan, tai muuhun ruokaan? Mikä olisi mahdollisimman hyvälaatuinen rasvan lähde? Tarviiko tavallisen laihduttajan joka ei käy salilla jättää hiilihydraatit illan aterioista pois?

Kuinka monta ateriaa päivässä kannattaa nauttia, 3-6??
Esimerkkejä päivän aterioista??
Millaiset proteiini/rasva/hiilihydraatti suhteet päivän eri aikoina olisi optimaalinen???
Kuinka monta kertaa viikossa kalaa???

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927 Tuosta aiheeseen sopiva thread.

Itselläni kävi oikeastaan sama intin aikana ja sen jälkeen = 62kg -> 82kg ja nyt olen maksimeista laihtunut 11kg. Tässä olisi tarkoitus pitää painoa, vaihtaa vaan koostumusta :)

Itse söin tuossa tammi-touko välillä joka päivä n. 2500kcal vaikken oisi treenannutkaan. Ja luulen että oman laihtumiseni avain on pääasiassa ollut liikunnan lisääminen/liikunnan laadun parantuminen ja ennen kaikkea kotiruoka. Kesällä en ole jaksanut seurata syömisiäni niin tarkasti ja luulen etten tulevaisuudessa aiokaan ellei paino ala heittelemään suuntaan tai toiseen erityisen hälyttävästi. Asuin aiemmin Helsingin keskustassa jolloin ruokavalio tuppasi olemaan pääasiassa pizza-kebab-burgerit ja einesruoka (keittiö oli niin pieni ja muutenkin onneton että kokkaaminen oli yhtä helvettiä).

Nyt kun muutin pois keskustasta ja pikaruokaloiden läheisyydestä on kokkaamisesta tullut lähestulkoon jokapäiväistä :) Eli oma vinkkini on että lähde ensin kokeilemaan vaan perus kotiruoilla ja jos herkuttelet, muista kuluttaa eli tv:stä tuttu; Kuluta mitä syöt. Henkilökohtaisesti en suosittele lähteä niin tarkasti hifistelemään että laskee jokaisen päivän kalorit sun muuta. Tottakai kannattaa tuotteista tarkkailla että minkälaisilla kalorimäärillä suurinpiirtein mennään. Liiallinen kaloreiden seuraaminen saattaa helposti aiheuttaa sen että syöt alkupäivästä "vahingossa" kalorit täyteen ja pahimmillaan et annakaan itsesi enää illalla syödä (painonvartioiden tyyliin) mitään "koska kalorit ovat jo tältä päivältä täynnä".

Kalaa vetelen itse noiden perussuositusten mukaan kahdesti viikossa ruokana mutta syön myös omega 3 tabuja.

Olettaen että olet mies etkä nainen, on tuo 1500kcal mielestäni helvetin vähän. Koita ensin syödä normaalisti, hyvä hiilaripitoinen aamupala (hyviä hiilareita), hyvä lounas (kotiruokaa jos mahdollista), ehkä joku välipala ennen töistä/koulusta kotiin menemistä, hyvä päivällinen (kotiruokaa taas tietysti) ja koita vähentää hiilarien määrää/nostaa proteiinin määrää iltapaloissa.

Itse en kykene liian tarkkaan ruokavalioon, en saa siitä juur muuta kun kovan stressin ja vitutuksen. Tietysti siitä pidän huolen että tarvittavat hiilari/protsku/rasva-tarpeet tulee täyteen mutta liiemmin en enää jaksa kalori/grammatarkasti niitä vilkuilla mutta jokainen tyylillään!

edit. Hesuz kerkes ensin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom