Oppisopimuskoulutus

Liittynyt
30.5.2003
Viestejä
2 429
Onko täällä oppisopimusteitse ammatin hankkineita?

On tullut jo pidemmän aikaa mietittyä uuden ammatin hankkimista ja oppisopimus tuntuisi olevan paras vaihtoehto kun voi käydä töissä ja saada palkkaa ja töissähän ne hommat opitaan eikä koulun penkillä. Esim. koneistajan ammattia oon miettinyt. Jos joku on/on ollut oppisopimuksella töissä niin voi kertoa homman hyviä/huonoja puolia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täälläki päin herätelly ajatuksia ko. koulutusmuoto. Pukatkaapa läpi käyneet/koulutuksessa olevat muisteloa nii Art Vandalayn kans ihmetellään.
 
Käy koneistajan koulutus aikuiskoulutuksena. Kestää n. 12-18kk. Saat työmarkkinatuen, tai liiton rahan jos satut sitä saamaan. Perustutkinto tai ammattitutkinto (2 näyttöä neljästä riittää). Eikä noissa paljoa tunnilla istuta, vaan ollaan koneilla ja kaikessa rauhassa opitaan tutuksi erilaisten asiakastöiden kautta. Tai vaikka omien, ihan miten haluaa.

Käsittääkseni oppisopimuskoulutuksella ei saa metallissa niin hyvää palkkaa. Eli, oppisopimus-tes on pienempi kuin perus-tes.

Näin kuitenkin itse nähtynä ja kuultuna.
 
Käy koneistajan koulutus aikuiskoulutuksena. Kestää n. 12-18kk. Saat työmarkkinatuen, tai liiton rahan jos satut sitä saamaan. Perustutkinto tai ammattitutkinto (2 näyttöä neljästä riittää). Eikä noissa paljoa tunnilla istuta, vaan ollaan koneilla ja kaikessa rauhassa opitaan tutuksi erilaisten asiakastöiden kautta. Tai vaikka omien, ihan miten haluaa.

On käynyt mielessä aikuiskoulutuskin. Työvoimapoliittinen koulutus näyttäs olevan mahdollinen täälläpäin. Pitääkin vähän selvitellä asiaa. Eikös aikuiskoulutuspuolella oo työharjotteluakin?
 
On käynyt mielessä aikuiskoulutuskin. Työvoimapoliittinen koulutus näyttäs olevan mahdollinen täälläpäin. Pitääkin vähän selvitellä asiaa. Eikös aikuiskoulutuspuolella oo työharjotteluakin?
Kyllä se on mahdollista, jopa kannattavaakin, mutta ainakin täälläpäin sen voi suorittaa koulussakin. Itse aion mennä firmaan, jossa isäukko on. Saattaisi olla parempi.

Btw, kuulin jonkun huhun, että yhden näytön suorittamisesta saa 350€ kahisevaa. Tiedä sitten, kuinka faktapitoinen, mutta kannattaa ottaa selvää.
 
Kyllä se on mahdollista, jopa kannattavaakin, mutta ainakin täälläpäin sen voi suorittaa koulussakin. Itse aion mennä firmaan, jossa isäukko on. Saattaisi olla parempi.

Ootko suorittamassa jotain tutkintoa tällä hetkellä?
 
itellä on ajoneuvo asentaja koulutus menossa... töitä kun tekee niin palkka juoksee mut miun tapauksessa koulukavereiden näkeminen ym. koulu toiminta jää tosi vähälle. en kyllä vaihtas koska ei paljon normi aineet, ruotsi, englanti, matikka kiinnosta.
 
ite kans haluaisin oppisopimuksella kouluttautua uuteen ammattiin mut se paikan löytäminen on vaikeeta. oon joihinkin foorumeihin ilmoittanut etsiväni opso paikkaa ja kytännyt eri ilmoituksia mol.fi:stä ym mutta ei oo löytynyt.

miten te jotka ootte tohon päässyt ootte paikkanne löytäneet?
 
ite kans haluaisin oppisopimuksella kouluttautua uuteen ammattiin mut se paikan löytäminen on vaikeeta. oon joihinkin foorumeihin ilmoittanut etsiväni opso paikkaa ja kytännyt eri ilmoituksia mol.fi:stä ym mutta ei oo löytynyt.

miten te jotka ootte tohon päässyt ootte paikkanne löytäneet?

Kannattaa varmasti ottaa suoraan yhteyttä yrityksiin ja kysellä oppisopimuspaikkaa. Ja oppisopimustoimiston kautta varmasti saa lisää tietoa.
 
Elokuun puolessa välissä aloitin. Ammattitutkintoa ei ole taustalla, tosin ammatillisia opintoja parin vuoden verran. LVI, metalli.

Onko sulla sitten metalli-alan työkokemusta kun mulle kerrottiin koulusta että ammattitutkinnon voi suorittaa vain jos on metalli-alan koulutus/työkokemusta pohjalla?

Mulle sanottiin että voin suorittaa perustutkinnon kun ei ole alan koulua/työkokemusta pohjalla. Pitää vielä kysellä tarkemmin kauan toi kestää jne.
 
Onko sulla sitten metalli-alan työkokemusta kun mulle kerrottiin koulusta että ammattitutkinnon voi suorittaa vain jos on metalli-alan koulutus/työkokemusta pohjalla?

Mulle sanottiin että voin suorittaa perustutkinnon kun ei ole alan koulua/työkokemusta pohjalla. Pitää vielä kysellä tarkemmin kauan toi kestää jne.
Ne on jauhanu ihan tuubaa sulle. Juuri tällä viikolla juttelin siirrostani CNC-puolelle manuaali-puolelta. Kysyi sitten vielä, että perustutkinto vai ammattitutkinto..

Älä niitä työkkärin ihmisiä kuuntele, ne vain välittää tuon koulupaikan sulle, koulussa sitten hoidat/puhut itselles ne paperit.

EDIT: Paremmin varmasti selviää, kun soitat kyseiseen kouluun, jollekin opettajalle. Pyydät opintotoimistosta vaan numeron. Luulis, että viimeistään he tietävät.
 
Se tyyppi kenen kanssa juttelin oli sen koulun opintosihteeri tjsp eikä se oikeastaan mihinkään osannut vastata. Pitää soittaa suoraan kouluttajalle.
 
Back
Ylös Bottom