Opiskeluajan treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rotzz92
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!
Mulla on pieniä vaikeuksia suhteuttaa treeniä tähän elämän tilanteeseen. Aloitin opiskelut yliopistossa nyt syksyllä ja kunto on rapissut ainakin ulkoisesti aika lailla. Tuntuu, että elämä on niin epäsäännöllistä, kun on tentteihin lukemista, bileitä ja sitten pitäisi vielä ravata viikonloppuisin kotikaupungin ja opiskelukaupungin väliä. Lisäksi rahaa on vähän, eikä varat riitä erityisen proteinipitoiseen ruokaan tai lisäravinteisiin. Olen kyllä ottanut yliopistoliikunnan, että mahdollisuus on käydä salilla (joskin se on aika pieni ja myös miehille suunnattu) ja ryhmäliikuntatunneilla (pumppi,combat, aerobic, step) Onko joku muu kokenut tässä elämän tilanteessa treenaamisen vaikeaksi, mahdollisia vinkkejä miten ratkaista? Kiitti jo etukäteen! :)

Voi kuule, opiskeluaikana onPALJON helpompi treenata kuin kokopäivätyössä käyvänä pikkulapsiperheen äitinä!

Tässä muutama niksi:

-PRIORISOI.
-Älä käy joka viikonloppu porukoilla
-Bileitä voi jättää väliin. Usein.
-Nosta kaikki opintolainat ja tee välillä töitäkin rahan saamiseksi, pyydä porukoilta sponsoriapua
-Kehitä opiskekutekniikka sellaseks, että lukemiseen menee vähemmän aikaa
-Osta halpaa proteiinia. Jos lihaa niin rasvainenkin on ihan ok, jos rajoitat hiilarita niillä aterioilla

Mä en myöskään ymmärrä ongelmaa. Opiskelijanahan on noin keskimäärin paljon helpompi treenata kuin töissäkäyvänä, koska sidottu läsnäoloa jossakin paikassa on vähemmän ja aikataulut joustavat. Pääsee usein treenaamaan päivälläkin, mikä on useimmissa töissä mahdotonta.

Olennaista on se, mikä on sinulle tärkeää. Jos liikkuminen on tärkeää, sille löytyy kyllä aikaa, mutta se on jostakin pois, esimerkiksi sitten siitä juhlimisesta. Mutta mikään ei estä rakentamasta rutiineja opiskelijanakin. Juhlia ei normi-ihmisen tarvitse joka viikko ainakaan niin, että menee myöhään, sillä se on pois unista ja jaksamisesta. Tentteihin ei kukaan jaksa lukea koko aikaa, ja liikunta luultavasti vain parantaa opiskeluvirettä eikä päinvastoin. Ja tarviiko kotonakaan joka viikonloppu käydä? Matkustaminen on aika raskasta ja paremmin saat hoidettua asioita, kun rauhoitat muutaman viikonlopun kuussa. Juhlimiseen menee myös helposti aika paljon rahaa, jonka voi käyttää vähän parempaan ruokaan. Kaikki ihmiset, edes lihasten rakentajat, eivät myöskään tarvitse montaa sataa grammaa proteiinia päivässä välttämättä, joten ei siinäkään tarvitse liioitella jos itsestä tuntuu vähempikin hyvältä. Älä väsytä itseäsi ottamalla liikaa kursseja tai liikaa muuta tekemistä, jos kerran haluaisit liikkua enemmän. Kaikkea ei tässä maailmassa voi saada vaan valintoja on tehtävä, kuten Mopsikin ekassa vinkissään taisi vinkata. On muuten ihan hyvä vinkki tuo opiskelutekniikan kehittäminen myös; opiskelun tehokkuudella on iso merkitys siihen, miten paljon aikaa siihen kuluu. Äläkä ainakaan stressaa kaikesta tekemisestä, vaan teet ja meet ja nautit siitä mikä tuntuu hyvältä! Kyllä se selviää, mikä elämässä on ylimääräistä täytettä, kun tarkkailee omia tuntemuksiaan.

Vai että sali on pieni ja miehillekin suunnattu? Itsellä ei kummastakaan syystä ole kyllä koskaan jäänyt yhtäkään treeniä tekemättä. :) (Ja arvaas mitä? Suurin osa saleista on suunnattu ihan kummallekin sukupuolelle, siihen tottuu!)

Mä olen samaa mieltä ^ kanssa! Itse aloitin myös syksyllä yliopistossa, enkä henk. koht. koe tätä opiskelua ja treenaamista mitenkään mahdottomana kombona; kyse on lähinnä suunnittelusta :)

Bileitähän on joka lähtöön, samoin kun lukemista. Mutta kaikkiin kemuihin ei tarvii mennä (yhdet bileet väliin jättämällä et menetä oikeesti mitään), koululla saa usein syötyä halvalla (!!), hyvää ja aika proteiinipitoista ruokaa. Lisäks kauppaan ei kannata mennä nälkäisenä ilman kauppalistaa, voi tulla kalliiks... Astu ulos mukavuusalueeltasi ja mene aamulla salille ennen luentoja jne jne; laita treenit kalenteriin niin luistaminen on vaikeampaa! Mä olin kesällä 37,5h/vko töissä ja treenaaminen jäi vähemmälle kun nyt :D eli opiskeluaikana huomattavasti helpompaa!

Ja tosiaan, kotikotona ei kannata käydä joka viikonloppu, kyllä ne vanhemmat ja kaverit pysyy siellä vaikka et viikottain heitä kävisikään moikkaamassa.

Kiitos vinkeistä! Ja joo priorisointia ja omaa sitkeyttähän tässä vaan vaaditaan. Uusi elämäntilanne vaan ottaa aikansa ja täytyy löytää elämän rytmi uudestaan. Eihän se miesten kanssa salilla käyminen hirveetä olekaan, mutta kun siihen ei vaan ole itse tottunut kun on käynyt aina ladylinella, jossa saa treenata melkeempä salilla yksinkin. Mutta nytpä otan itseäni niskasta kiinni ja palaan samaan ruotuun mikä oli päällä vielä kesäkuussa:)!

Kiitos vinkeistä! Ja joo priorisointia ja omaa sitkeyttähän tässä vaan vaaditaan. Uusi elämäntilanne vaan ottaa aikansa ja täytyy löytää elämän rytmi uudestaan. Eihän se miesten kanssa salilla käyminen hirveetä olekaan, mutta kun siihen ei vaan ole itse tottunut kun on käynyt aina ladylinella, jossa saa treenata melkeempä salilla yksinkin. Mutta nytpä otan itseäni niskasta kiinni ja palaan samaan ruotuun mikä oli päällä vielä kesäkuussa:)!

Saako Ladylinelta opiskelija-alennusta (siis jos se koulun sali ahdistaa...)? Voihan sitä porukoilta pyytää sponssia, nuo on mun mielestä just sellasia juttuja, mihin sitä kehtaa vielä pyytääkkin... Ja ainakin Oulussa sillä yoliikunnan sporttipassilla pääsi halvalla kaikkiin kaupungin saleihin (ainaki sillon pääsi, kun ite opiskelin), eli kannattaa käydä kyselemässä niitä opiskelija-alennuksia.

Opiskeluiden aloitusaikaan kannattaa suhtauta oikealla asenteella. Sillon on kiva hommata kavereita ja valitettavasti suomalaisessa kulttuurissa se on helpompaa kännissä ja bileissä. Mitä lähemmäs joulua tullaan, sitä enemmän homma rupeaa rauhottumaan, uusista kavereista löytyy mahdollisesti treenikavereita, käydään yhdessä lenkillä ja salilla, elämä yksinkertasesti asettuu aloilleen. Kaiholla muistelen omaa opiskeluiden aloitusaikaa :) Eli kannattaa tää syksy ottaa ihan kunnon ylläpidon kannalta IMO eikä stressata liikaa. Ja hei, sä et enää ikinä tule elämään niin halvalla ku nyt, sali ja ryhmäliikunta vuodeks alle satasella ja oikeesti terveellinen ateria 2.70, joka himpatin päivä.. Tosin ihan perus protskuja siihen tarttee rinnalle, mutta ne nyt ei oo niin kalliita. Muista nauttia :)

En oo mimmi, mutta pakko kommentoida tähän sen verran, että parilla eurolla saa riittävästi proteiinia per päivä ja alle femma päivässä riittää monipuoliseen ruokavalioon. Ja mitä tulee liikuntaan, niin mun mielestä se vain tasapainottaa päivää, kun voi käyttää aivojen sijaan välillä lihaksiakin. Puol tuntia päivässä liikuntaa riittää varmasti ylläpitämään hyvän kunnon.

Opiskeluiden aloitusaikaan kannattaa suhtauta oikealla asenteella. Sillon on kiva hommata kavereita ja valitettavasti suomalaisessa kulttuurissa se on helpompaa kännissä ja bileissä. Mitä lähemmäs joulua tullaan, sitä enemmän homma rupeaa rauhottumaan, uusista kavereista löytyy mahdollisesti treenikavereita, käydään yhdessä lenkillä ja salilla, elämä yksinkertasesti asettuu aloilleen. Kaiholla muistelen omaa opiskeluiden aloitusaikaa :) Eli kannattaa tää syksy ottaa ihan kunnon ylläpidon kannalta IMO eikä stressata liikaa. Ja hei, sä et enää ikinä tule elämään niin halvalla ku nyt, sali ja ryhmäliikunta vuodeks alle satasella ja oikeesti terveellinen ateria 2.70, joka himpatin päivä.. Tosin ihan perus protskuja siihen tarttee rinnalle, mutta ne nyt ei oo niin kalliita. Muista nauttia :)

Mä allekirjoitan tämän. Minusta opiskelujen ensimmäinen vuosi oli tosi mahtava huolimatta siitä että treenattua ei tullut ollenkaan niin paljon kuin myöhemmin. Sain todella paljon ihania ystäviä ja minulla oli todella hauskaa. Eli mielestäni ei ole katastrofi, vaikka opintojen alussa ei ehtisikään ihan joka päivä salille. Itse opettelin tuolloin jo aamutreenaajaksi. Tällöin ehti illalla hyvin nähdä kavereita ja ehti mukaan tapahtumiinkin. Eikä kaikissa juhlissa välttämättä tarvitse dokata :)

Yliopistoliikunnassa on loistava hinta-laatusuhde ja sielläkin aamut ovat hiljaisempia aikoja, että salillekin mahtuu paremmin. Mua ei vanhemmat oikeastaan pystyneet auttamaan opintojen alussa, joten rahat olivat kyllä tiukalla. Opintolainaa saa helposti eikä se ole kovin kallista, joten kannattaa harkita :) Ja sitten jos onnistut hankkimaan jonkin osa-aikaisen työn niin sekin leventää leipää.

Ruokaan mulla kyllä on mennyt koko opiskeluajan melko paljon rahaa, joten siitä en oikein osaa antaa hyviä vinkkejä. Koulussa kannattaa ehdottomasti syödä, opiskelijalounas on kuitenkin ehdottoman hyvä pienelle budjetille. Kananmunatkaan ei taida kovin kalliita olla.

Kiitti kannustavista neuvoista! Eiköhän tämä tästä, koulun sali aukekaakin jo 7.30, voisin sinne mennä heti ensi viikolla kun selviän tästä flunssasta. Luulis ainakin, että sillon ei olis pahemmin ruuhkaa!:)

Alkuun onnea koulupaikasta!
Itse kun aloitin opiskelut taannoin niin olin ihan julmetun väsynyt, oli ihan tuskaa kammeta itsensä lenkillekkin kun aina väsytti. Opiskelu on rankkaa ja voimia vievää, varsinkin alkuun kun uutta sisäistettävää on paljon ja homma on kuitenkin uutta pääsääntöisesti.
Jos budjetti ontuu kannattaa ainakin panostaa hyviin lenkkareihin :) lenkkeily ja juoksu on aina toosi hyvä vaihtoehto, lisäksi se tuulettaa päätä. Lisäksi kotiin saa vähän tilaa vievää välineistöä jolla voipi reenailla kuten esim. kahvakuula (mainio laite). Joillakin paikkakunnilla jopa ainakin intersportista saa opiskelija alennusta. Kannattaa selvittää mitä kaikkea kaupunki opiskelijalle tarjoaa.
Opiskelijakortilla pääsee usein melko halvalla mm.uimahalleihin ja useimmille saleille saa opiskelija alea.
Ymmärrän myös kannan jos ei vanhempien raha avustukseen haluta kajota, itsellä kynnys siihen oli suuri. Tosin varmaan useampi vanhempi mielellään tukee fyysistä hyvääoloa.
Itse opettelin taannoin myös selvinpäin juhlimisen :) ei ollenkaan huono ajatus ja kykeni treeneihin ja luennoillekkin passelisti.
Olen kanssa ymmärtänyt että yliopistoliikunta on aika hyvin järjestetty, kannattaa perehtyä tarjontaa.
Mutta hienoa kun eheytät liikuntaa, se on opiskelussa tärkeää lukemisen ja istumisen ohelle.
Tsemppiä syksyyn!

Alkuun onnea koulupaikasta!
Itse kun aloitin opiskelut taannoin niin olin ihan julmetun väsynyt, oli ihan tuskaa kammeta itsensä lenkillekkin kun aina väsytti. Opiskelu on rankkaa ja voimia vievää, varsinkin alkuun kun uutta sisäistettävää on paljon ja homma on kuitenkin uutta pääsääntöisesti.
Jos budjetti ontuu kannattaa ainakin panostaa hyviin lenkkareihin :) lenkkeily ja juoksu on aina toosi hyvä vaihtoehto, lisäksi se tuulettaa päätä. Lisäksi kotiin saa vähän tilaa vievää välineistöä jolla voipi reenailla kuten esim. kahvakuula (mainio laite). Joillakin paikkakunnilla jopa ainakin intersportista saa opiskelija alennusta. Kannattaa selvittää mitä kaikkea kaupunki opiskelijalle tarjoaa.
Opiskelijakortilla pääsee usein melko halvalla mm.uimahalleihin ja useimmille saleille saa opiskelija alea.
Ymmärrän myös kannan jos ei vanhempien raha avustukseen haluta kajota, itsellä kynnys siihen oli suuri. Tosin varmaan useampi vanhempi mielellään tukee fyysistä hyvääoloa.
Itse opettelin taannoin myös selvinpäin juhlimisen :) ei ollenkaan huono ajatus ja kykeni treeneihin ja luennoillekkin passelisti.
Olen kanssa ymmärtänyt että yliopistoliikunta on aika hyvin järjestetty, kannattaa perehtyä tarjontaa.
Mutta hienoa kun eheytät liikuntaa, se on opiskelussa tärkeää lukemisen ja istumisen ohelle.
Tsemppiä syksyyn!

Super hyviä ideoita, kiitti sulle!:) Uskaltauduin tällä viikolla 7.30 salille ja ihan okeihan se oli, kyllä tämä tästä vaikkakin se sali ei mistään parhaimmasta päästä ole. Varmasti combattia, lenkkeilyä, salia ja pumppia yhdisteltynä treenistä tulee ihan käyvä. Pitkäjänteisyyttä ja priorisointia peliin vaan ;)

Vinkki halvempaan syömiseen: mun yliopistossa oli ainakin 3 ravintolaa, jotka tarjoili lounasta ~10:30-15:30. Hinta oli pari euroa ja ruoka hyvää ja terveellistä, kun vähän viitsi katsoa että mitä söi (sallaatteja, täysjyväleipää, perunaa, pastaa, paneroimatonta lihaa, rasvatonta maitoa...). Kävin syömässä ekan kerran ennen puolta päivää ja tokan kerran just ennen kun ravintolat meni kiinni, sai 4 eurolla koko päivän lämpimät ateriat!

Kuten muutkin ovat jo sanoneet, mun mielestä treenaaminen opiskeluaikana oli huomattavasti helpompaa kuin nytten kun käy töissä. Mulla oli salikamat aina koulussa mukana ja jätin päivällä sen turhimman luennon välistä ja kävin silloin salilla (joka oli siis yliopiston pieni sali, jossa oli yleensä pelkkiä miehiä)... tai sitten heti luentojen päätteeksi ennen kotiin menoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom