Onko vanhempia mimmejä?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kaupunki
Åland
Löytyykö harrastajanaisista muita 40+ ikäisiä?
Olis kiva saada ikäisensä mutta minua kokeneemman (treenasin 15v sitten kolmen vuoden ajan ja nyt aloitin uudestaan) treenaajan kommenteja esim. tämän ikäisen hidastuvasta aineenvaihdunnasta ja sen vaikutuksista ruokailuihin sekä ylipäätään lihasmassan kasvatukseen niksejä - onko enää hyötyä!
Vinkkejä vastaanotetaan....

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No, mä täytän parin kuukauden päästä 40v, joten enköhän "mahdu" kriteereihisi :D

Hienoa että olet aloittanut harrastamisen uudelleen. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, joten tsemppiä vaan! Itse olen melkoinen himotreenaaja, vähempikin kai riittäisi...mutta kun tulostakin näyttää ihan ok tulevan niin mitäpä tässä jarruttelemaan :) ikä siis ei missään nimessä ole este vaan usein siitä on pelkästään hyötyä; nyt on enemmän järkeä harjoittelussa ja tietoa ruuan ja levon merkityksestä kehitykseen ja palautumiseen.

Täällä reilut 40+ lasissa :D Mukava kuulla, että olet palannut vanhan harrastuksen pariin!

Claudia tuossa aikaisemmin kirjoittaa täyttä asiaa. Treenaamisen perusperiaatteet eivät ymmärtääkseni muutu miksikään, ainakaan teoriassa. Toteuttaminen saattaa kyllä vaatia pientä tai vähän isompaakin viilausta mm. palautumis- ja ravintoasioissa. Vinkkinä: Jos haluat ravintoasiassa ohittaa yritys-turhaantumis-jakson, niin tilaa sinulle räätälöity ruokavalio sen mukaan, mikä on tavoitteesi. Runkomallista on iso apu!

Tuota ikäähän on todettu olevan kolmenlaista. Onneksi fyysinen ja mentaalinen ikä eivät kulje käsikädessä kalenteri-iän kanssa. Joten jos terveys on muuten ok, niin ei muuta kuin go for it :)

Vanha muija oon itsekkin (40+) ja treenivuosia takana 21 v.
Parhaat vuodet mitä treenaamiseen tulee on mennyt ajat sitten, nyt vaan pienillä painoilla pumppailen.
Senverran kovaa tuli nuorempana treenailtua, että sain erinäisiä rasitusvammoja aivan liikaa. Nyt kiinnitän liikkeiden "puhtauteen" huomiota todella paljon - eli painomäärät ovat mulle sivuseikka.
Kroppa ei ole enää kovinkaan vastaanottavainen saamaan lihasta, mutta tietynlaista kiinteytymistä on ollut havaittavissa :)
Tosin täytyy kyllä sanoa, että ikäisiäni naisia (ei treenaavia) katsellessa olen hieman tiukempi lihainen heihin verrattuna.
Treenaamisen ja tietynlaisen ruokavalion myötä koen tän duunin elämäntavakseni.

Viilausta palautumisessa? Hmm...

Täällä reilut 40+ lasissa :D Mukava kuulla, että olet palannut vanhan harrastuksen pariin!

Claudia tuossa aikaisemmin kirjoittaa täyttä asiaa. Treenaamisen perusperiaatteet eivät ymmärtääkseni muutu miksikään, ainakaan teoriassa. Toteuttaminen saattaa kyllä vaatia pientä tai vähän isompaakin viilausta mm. palautumis- ja ravintoasioissa. Vinkkinä: Jos haluat ravintoasiassa ohittaa yritys-turhaantumis-jakson, niin tilaa sinulle räätälöity ruokavalio sen mukaan, mikä on tavoitteesi. Runkomallista on iso apu!

Tuota ikäähän on todettu olevan kolmenlaista. Onneksi fyysinen ja mentaalinen ikä eivät kulje käsikädessä kalenteri-iän kanssa. Joten jos terveys on muuten ok, niin ei muuta kuin go for it :)

Tarkoitatko että vanhemmiten palautuukin esim. hitaammin? Tuolla yleisellä keskustelupuolella joku jannu jo antoi ymmärtää että saatan treenata liikaa ja se kostautuisi ylikuntona, äreytenä, väsymisenä jne. kun olin kirjoittanut treenaavani 6 pv/vk. Eli 3-4 krt salilla ja hölkkälenkit päivittäin. Lepopäivänäkin yleensä pyrin käymään edes kävelyllä koska elimistö tuntuu haluavan liikkumista! Vain tänään en mennyt koska päätin kokeilla totaalilepopäivää. Kävelin vain parkkipaikalle ja takas autoilulenkin jälkeen...

Kysyisin vielä mitä sinä esim. käytät palautusjuomana vai syötkö jotain? Ostin niitä ProFX patukoita luontaistuotekaupasta ja kokeilin sitä, että syön puolet ennen treeniä ja puolet lopetettuani. Käyks se palautukseen vai pitäiskö sen olla jotain hiilihydrattipitoista?

Palautumisnopeus riippuu monesta tekijästä, ikä on vain yksi niistä. Joten suoraa analogiaa "vanhan palautuminen tapahtuu aina hitaasti" ei mielestäni voi vetää. Mielipiteitä tästä(kin) asiasta löytyy ihan varmasti monta, joten painotan, että puhun ainoastaan oman kokemukseni "syvällä rintaäänellä" :) Ja omalta kohdaltani voin sanoa, että ikää paljon suurempina tekijöinä ovat olleet ravintoasiat ja treenien oikea rytmittäminen.

Kirjoitit treenaavasi viikossa "3-4 krt salilla ja hölkkälenkit päivittäin". Harjoituskertoja tulee tämän mukaan 7 pv /vko. Treenikertojen määrä sinänsä ei ainakaan minulle kerro muuta kuin että olet aktiivinen ja tykkäät liikkua. Mutta miten arvioisit treeniesi intensiteetin ja mikä on tavoitteesi? Laihtuminen, kasvaminen, kisaaminen...? Ja palautumista ajatellen: Millainen on olosi, noin pääsääntöisesti? Oletko energinen, nukutko hyvin, onko mieliala keskimäärin plussan puolella ja maistuuko kunnon ruoka? Oman kropan ja mielialojen lukeminen selvittää aika nopeasti sen, missä nyt mennään. Jos raahaat tossuissa betonia, kodissa tuntuu asuvan eläintarhallinen hirviöitä, sydän hakkaa ja hikoilet, niin on korkea aika puhaltaa peli hetkeksi poikki.

Itse treenaan tällä hetkellä periaatteella 2 treenipäivää 1 lepopäivä. Tästä joustetaan sitten perheen ja töiden mukaan. Aerobisen olen tietoisesti karsinut minimiin, koska yksiselitteisenä tavoitteena on kasvaa (aiemmista virheitä opittu asia). Lenkit sun muut tulee jälleen parin kuukauden kuluttua mukaan. Palautusjuoman otan heti treenien jälkeen. Sekoitan sen itse suhteessa 30g proteiina, 40g maltoa + kukkura teelusikka glutamiinia. Kreatiinissa on nyt paussi. Kunnon ruuan syön noin 1,5 tuntia palautusjuoman jälkeen. Ja silloin syön kunnolla kunnon ruokaa enkä näyki!

Ruoka-asiat, sekä määrää että laatua koskevat, ovat todella tärkeitä. Tilasin itselleni räätälöidyn ruokavaliomallin, enkä ole päivääkään tätä investointia katunut! Treenipäivä on minulle The Treenipäivä. Lepopäivinä saatetaan sitten käydä lasten kanssa vaikka uimahallissa, pyöräilemässä jne. Joten vaikka tuo aerobinen on minimissä, niin ihan sohvaperunapäivistäkään ei ole kysymys. Tarvitsen ehdottomasi tuon päivän kevennyksen (joskus kaksi), sekin on valitettavasti kantapään kautta opittu, kovapäinen kun olen :rolleyes:

Näillä eväillä täytyy todeta, etten ole pystynyt ainakaan estämään tuota kasvua... :D
Tuossa vielä hyvää motivointia http://www.evabirath.se/

Ilmoittaudun :rock: . Rajapyykki tuli täyteen n. puoli vuotta sitten. En tosin treenaa kovin tosissani tällä hetkellä, mutta suunnittelen koko ajan :D . Justiinsa teetin uuden ohjelman itselleni. Mutta se on sellainen koko kroppa kerralla -tyyppinen. Se on tosin helppo jakaa kahtia ja lisätä toiseen kertaan käsi- ja toiseen jalkatreeniä.

Toi Eva on kyllä aika motivoiva tapaus. Olen joskus aiemminkin käynyt noilla sivuilla, mutta en muistanut enää. Tarviipa laittaa kirjanmerkki.

Tässä punttimimmi jolla 42 v. mittarissa. Takana kaksi vuotta kovaa punttitreeniä, josta viime vuosi treenarin ohjauksessa. Sitä ennen liikuntaharrastus oli lukioajalta...:rolleyes: Kehitys on ollut varsin kannustavaa; tavoitteena lisätä lihasmassaa jota tullut 5-6 kiloa vuodessa. Välillä paino ei meinaa millään nousta:( mutta lihaskehitys on kuitenkin ollut positiivista:)
Palautumisen suhteen en ole kokenut mitään erityisiä ongelmia. Treeniohjelma on tällä hetkellä nelijakoinen ja pidän noin 6-8 viikon välein treenivapaan viikon. Tämä on ehdottomasti tarpeen; 'kone' hyytyy jos koko ajan painaa täysillä. Aerobinen on jäänyt hyvin vähiin kun ei ole ollut tarvetta poltaa rasvaa, vain jooga tällä hetkellä kerran viikossa.
Nyt tuleva talvi kovaa treeniä ja kalorit noin 3000:een ja keväällä pieni rasvanpoltto, jotta lihakset erottuisivat paremmin.
Fiilis on korkealla ja kehitystä tapahtuu koko ajan :D Olen parhaimmassa kunnossa koskaan:hyper:
:wanha: <- NO WAY

Mulla on ollut aika ajoin painon suhteen samanlaisia ongelmia kuin sulla Massamimmi. Kun piti alkaa hallitusti nostaa tätä elopainoa, se alkoikin laskea :eek: Se siitä vanhojen hidastuneesta aineenvaihdunnasta...

Mulla on nyt menossa kaksijakoinen ohjelma eli käyn koko kropan läpi kaksi kertaa viikossa. Muokkasin treeniosiolta poimimaani "Hulkkausta" itselleni sopivaksi. Kiitos vaan Hulkille! Molemmat kierrot on erilaisia, ekalla perusliikkeitä, toisella eristäviä. Myös progressiot on erilaisia, ekassa nousee painojen ja toisessa sarjojen määrä. Keväällä sitten katsotaan, mitä rasvan alla luurailee :)

Zone-sarja -42%
Vai ei teillä paino meinaa nousta?? No, mulla kyllä ei ole koskaan ollut sellaisia ongelmia :D Mutta onneksi kiristelykin sujuu suhteellisen helposti.

Mä treenaan yleensä neljä kertaa viikossa salilla punttia ja lisäksi päivittäin teen reippaita kävelylenkkejä koirieni kanssa. Satunnaisesti käyn uimassa tai jumpilla. Kyllä tuo punttitouhu vaan tuntuu kaikista mielekkäimmältä puuhalta.

Treenaan koko kropan läpi viikossa, mikäli palautuminen on sujunut hyvin. Tosi raskaan jalkatreenin jälkeen voi väli olla pidempikin kuin yksi viikko, aina kuuntelen kroppaani. Pari viikkoa treenaan isoilla painoilla erilaisia erikoistekniikoita käyttäen, sit on pumppiviikko ja neljäs on joko vapaa tai kevytviikko. Yleensä en pidä kokonaan vapaata viikkoa, koska salilla käynnistä tulee niin hyvä olo :) Treenit on yleensä nopeita ja kovia, ei sinne salille asuun tarvi jäädä ja aina sitä muutakin tekemistä piisaa kotona..

Palautumisessa en ole vuosien mittaan huomannut juurikaan eroa. Painot on kyllä suurentuneet ja sarjat lyhentyneet, ei mulla paikat kestä mitään superpitkiä sarjoja, varsinkin olkapäät rupee heti oireileen.

Minkäslaisissa paikoissa te käytte treenailemassa? Itse käyn ihan peruskuntosalilla, missä on paljon vapaita painoja ja vipuvarsilaitteita. Niin ja ei siis ole mikään jäsenyyssali kyseessä. Tosin kyllähän välillä olisi kiva käydä vaihtelun vuoksi esim. spinningissä tai bodypumpissa. Ehkä sitten joskus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla jäsenyyssali, jossa erillinen "luola" alan miehille ja naisille. Sieltä löytyy kaikki tarpeellinen, varmistajia myöten :) Kyykkäsin pari päivää sitten oman ennätyksen :rock: Mikä parasta, varmistaja otti homman ihan tosissaan, vaikka mulla oli tangssa painoja onnettoman ja naurettavan välillä.

Jäin vielä miettimään tuota palautumisasiaa. Aina kun joku asia esitetään komparatiivimuodossa (hitaammin) niin pitäisi olla se vertailukohde (hitaammin kuin...?). Ikään liittyvän palautumisnopeuden vertailussa tuleekin vastaan ongelma. Kun en ole harrastanut tällä intensiteetillä puntteja nuorempana, en yksinkertaisesti pysty sanomaan, onko palautumiseni nyt hidastunut sitten nuoruuspäivien. Omaa nopeutta ei oikein voi vertailla kenen tahansa 20 vuotta nuoremman palautumiseen. Vai mitä mieltä olette?

Minkäslaisissa paikoissa te käytte treenailemassa? Itse käyn ihan peruskuntosalilla, missä on paljon vapaita painoja ja vipuvarsilaitteita. Niin ja ei siis ole mikään jäsenyyssali kyseessä. Tosin kyllähän välillä olisi kiva käydä vaihtelun vuoksi esim. spinningissä tai bodypumpissa. Ehkä sitten joskus.
Mua on myös vanhemmiten ruvennut kiinnostamaan spinning sekä bodypump ja nyt, kun salin vaihto on ajankohtaista niin meinaan valita seur. treenisalikseni sellaisen missä olis edellä mainittuja aktiviteettejä.
Yli 20 vuotta, kun on nostellut puntteja niin kyllä siihen touhuun pikkasen leipiintyy. Vaihtelu on kohdallani ihan tervetullutta. Aikansa kutakin.
Tosin kyllähän se niin on, että joka painoihin on aikaan tarttunut niin se myös niihin hukkuu! Elikkä painoharjoittelusta en taida päästä eroon ennenkuin kuolema mut korjaa parempaan talteen :eek:

Nykyisellä treenisalillani on vapaita painoja, taljoja sekä vipuvarsilaitteita todella kivanlaisesti. Ja ovat vielä toimintakuntoisiakin.

Treenailen 4+1 systeemillä.
Treenejä kertyy viikossa tällä hetkellä viisi, koska teen etu- ja takareidet eri päivinä. Huonon selkäni takia em. treenijako todella toimii vaikka välillä selkä on tosi kipee ja kankee, mutta olen oppinut hallitsemaan oikuttelevaa selkääni enkä anna sen hallita elämääni. Paitsi kerran kuukaudessa on muutama sellainen päivä, jolloin selkää särkee (vatsaa myös) siinä määrin paljon, että jätän treenit väliiin :itku:
Hierojalla käyn säännöllisesti. Viiden viikon välein.
Osteopaatilla tarpeen vaatiessa.
Enkä voisi kuvitella lähteväni treeneistä ellen ole napannut palautumisjuomaa.
Käytän UFS:n Phase 3:sta, joka on hyvänmakuista niin myöskin toimivaa.
Kaloreita kertyy treenipäivinä n. 3000.

Heips!
Täällä ilmoitautuu vielä yksi 40+. Ikää on mittarissa 42 ja tasan kuukauden
päästä 43 :eek: ei sitä itsekään aina jaksa muistaa, että on näin vanha; onneksi ulkopuoliset luulevat järjestään 10 vuotta nuoremmaksi...;)

Salilla olen käynyt lähes koko ikäni puntteja kolistelemassa mutta ilman mainittavaa kehitystä. Viime vuodet vauhtia ovat rajoittaneet 2 raskausta, 2 olkapääleikkausta ja ongelmapolvi. Nyt olkapäät ovat toipuneet lähes normaaliksi ja liikkeitä säätelemällä pystyy jo treenaamaan aika kivuttomasti.
Pienet lapset antavat oikeestaan lisätsemppiä sillä haluan toki pysyä kondiksessa ja mahdollisimman nuorekkaana jo heidänkin vuokseen!

Mulla on alkamassa määräämättömän pituinen dietti sillä kymmenisen kiloa pitäisi saada pois jo ihan kipeän polvenkin takia; jospa kivut lähtisivät ylipainon myötä. Muuten olen vartaloltani ns. atleetti; pitkä ja leveäharteinen,
kohtuuhelposti saan lihasta mutta toisaalta kerään myös läskiä...

Salilla viihtyisin vaikka joka päivä jos aika riittäisi; pitää vahtia että muistaa myös löysätä tahtia välillä. Takana on juuri lähes 2 viikon mittainen treenitauko flunssan takia ja eilen pääsin taas salille ja täytyy sanoa, että kyllä maistui hyvältä!
Venyttely olisi tärkeämpää ainakin mulle nykyään sillä paikat muuttuvat helpommin jäykemmiksi ja lihakset menevät 'tukkoon' nopeammin kuin nuorempana. Mutta muuten olen paremmassa kunnossa kuin koskaan, ja mikä tärkeintä; liikunnasta on tullut mieleinen ja tärkeä osa jokaista päivää :rock:

No täältä ilmoittautuu tosi vanhus, mallia 1944. Treenaamisen aloitin kypsässä 54 v iässä! Kunto ja kropan malli ovat parantuneet huimasti ja selkävaivoista on tuskin enää muistotkaan jäljellä. Olen puntannut siis 8 vuotta, vaihdellut ohjelmia koko kropan ja 3-jakoisen eri muunnelmina ja tehnyt pari kierrosta HST:tä. Olen lukenut treenauksesta ja ravinnosta parikin kirjaa ja keskustellut täällä ja muissakin foorumeissa. Joka treenissä on päämääränä nostaa enemmän kuin edellisessä, kun painot ei lisäänny, vaihdan ohjelmaa. Olen salilla 2 - 3 kertaa viikossa, plus Pilates yhtenä iltana. Muuta liikuntaa on tunturivaellukset kesällä ja hiihtoretket talvella, plus lähes päivittäinen n. puolen tunnin kävely. Ravintopuolella olen tiukka alakarppi. Viiniä juon suositusten mukaisen määrän eli lasillisen laähes päivittäin.

Kuva löytyy galleriasta....:rolleyes:

Ikä ja peruskulutus

... saako "alaikäinen" tunkeutua threadiin ;)

Niin, olen tässä mietiskellyt, että kuinka paljon ikä vaikuttaa peruskulutukseen? Siis toki tiedän suurinpiirtein, etten varmastikaan kuluta nyt 35-vuotiaana sitä, mitä kasvuikäisenä koko ajan vauhdissa olevana neitosena, mutta kuinka dramaattinen se peruskulutuksen lasku on? Ja koska se alkaa?? Vasta vaihdevuosien tienoilla vai aikaisemmin??

Ei tämä nyt mitään tähtitiedettä ole, 100 kcal sinne tai tänne, mutta olisi mielenkiintoista tietää noin suurin piirtein... En nuorempana edes yrittänyt miettiä mikä kulutukseni on, joten vertailukohtaakaan ei ole.

Latest posts

Back
Ylös Bottom