Palautumisnopeus riippuu monesta tekijästä, ikä on vain yksi niistä. Joten suoraa analogiaa "vanhan palautuminen tapahtuu aina hitaasti" ei mielestäni voi vetää. Mielipiteitä tästä(kin) asiasta löytyy ihan varmasti monta, joten painotan, että puhun ainoastaan oman kokemukseni "syvällä rintaäänellä"
Ja omalta kohdaltani voin sanoa, että ikää paljon suurempina tekijöinä ovat olleet ravintoasiat ja treenien oikea rytmittäminen.
Kirjoitit treenaavasi viikossa "3-4 krt salilla ja hölkkälenkit päivittäin". Harjoituskertoja tulee tämän mukaan 7 pv /vko. Treenikertojen määrä sinänsä ei ainakaan minulle kerro muuta kuin että olet aktiivinen ja tykkäät liikkua. Mutta miten arvioisit treeniesi intensiteetin ja mikä on tavoitteesi? Laihtuminen, kasvaminen, kisaaminen...? Ja palautumista ajatellen: Millainen on olosi, noin pääsääntöisesti? Oletko energinen, nukutko hyvin, onko mieliala keskimäärin plussan puolella ja maistuuko kunnon ruoka? Oman kropan ja mielialojen lukeminen selvittää aika nopeasti sen, missä nyt mennään. Jos raahaat tossuissa betonia, kodissa tuntuu asuvan eläintarhallinen hirviöitä, sydän hakkaa ja hikoilet, niin on korkea aika puhaltaa peli hetkeksi poikki.
Itse treenaan tällä hetkellä periaatteella 2 treenipäivää 1 lepopäivä. Tästä joustetaan sitten perheen ja töiden mukaan. Aerobisen olen tietoisesti karsinut minimiin, koska yksiselitteisenä tavoitteena on kasvaa (aiemmista virheitä opittu asia). Lenkit sun muut tulee jälleen parin kuukauden kuluttua mukaan. Palautusjuoman otan heti treenien jälkeen. Sekoitan sen itse suhteessa 30g proteiina, 40g maltoa + kukkura teelusikka glutamiinia. Kreatiinissa on nyt paussi. Kunnon ruuan syön noin 1,5 tuntia palautusjuoman jälkeen. Ja silloin syön kunnolla kunnon ruokaa enkä näyki!
Ruoka-asiat, sekä määrää että laatua koskevat, ovat todella tärkeitä. Tilasin itselleni räätälöidyn ruokavaliomallin, enkä ole päivääkään tätä investointia katunut! Treenipäivä on minulle The Treenipäivä. Lepopäivinä saatetaan sitten käydä lasten kanssa vaikka uimahallissa, pyöräilemässä jne. Joten vaikka tuo aerobinen on minimissä, niin ihan sohvaperunapäivistäkään ei ole kysymys. Tarvitsen ehdottomasi tuon päivän kevennyksen (joskus kaksi), sekin on valitettavasti kantapään kautta opittu, kovapäinen kun olen
Näillä eväillä täytyy todeta, etten ole pystynyt ainakaan estämään tuota kasvua... :D
Tuossa vielä hyvää motivointia
http://www.evabirath.se/