Onko tässä uusi ECA...?!

Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7. Related Articles, Links

Effect of chewing gum containing nicotine and caffeine on energy expenditure and substrate utilization in men.

Jessen AB, Toubro S, Astrup A.

Department of Human Nutrition, Centre for Advanced Food Studies, The Royal Veterinary and Agricultural University, Frederiksberg, Denmark.

BACKGROUND: Nicotine replacement therapy limits weight gain after smoking cessation. This finding is partly attributable to the thermogenic effect of nicotine, which may be enhanced by caffeine. OBJECTIVE: We assessed the acute thermogenic effects of chewing gum containing different doses of nicotine and caffeine. DESIGN: This randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study included 12 healthy, normal-weight men (aged 18-45 y). Energy expenditure was measured with indirect calorimetry before and 2.5 h after subjects chewed each of 7 different types of gum containing the following doses of nicotine/caffeine: 0/0, 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, and 2/100 mg/mg. RESULTS: The thermogenic responses (increases over the response to placebo) were 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, and 9.8%, respectively, for the gums containing 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, and 2/100 mg nicotine/mg caffeine (P < 0.05 for all). Adding caffeine to 1 and 2 mg nicotine significantly enhanced the thermogenic response, but changing the caffeine dose (from 50 to 100 mg) did not change the thermogenic effect. None of the combinations changed the respiratory quotient compared with placebo, which indicates that glucose and fat oxidation rates were increased to a similar extent. Side effects occurred only with 2 mg nicotine. CONCLUSIONS: One milligram of nicotine has a pronounced thermogenic effect, which can be increased by approximately 100% by adding 100 mg caffeine. Increasing the nicotine dose to 2 mg does not increase the thermogenic effect but produces side effects in most subjects. Caffeine may be useful in preventing weight gain after smoking cessation if its thermogenic effect can be used to enhance nicotine's effect on long-term energy balance.

PMID: 12791621 [PubMed - indexed for MEDLINE]

En ole vielä saanut tuota artikkelia kokonaisuudessa, mutta kyllä tuolla näyttää olevan varsin voimakas termogeeninen vaikutus. Tämä on tietysti suhteellista (pullukka, jonka pitää pudottaa 56 kg vs. huippu-urheilija, jolle kilon pudotus tuo viisi sijaa ylöspäin)

Originally posted by Anssi
En ole vielä saanut tuota artikkelia kokonaisuudessa, mutta kyllä tuolla näyttää olevan varsin voimakas termogeeninen vaikutus. Tämä on tietysti suhteellista (pullukka, jonka pitää pudottaa 56 kg vs. huippu-urheilija, jolle kilon pudotus tuo viisi sijaa ylöspäin)

Eli ei olen sentään laihdutuslääkkeeksi tarkoitettu.

Onhan se tiedossa että on olemassa kilpakehonrakentajia jotka vetää dieetillä röökiä, kuulemma varsinkin euroopassa etenkin (?). Taisi Craig Tituskin kertoa kokeilleensa nikotiinipurkkaa, totesi muistaakseni maistuneen pahalta. Onhan tuo mielenkiintonen juttu, katellaan mihin päin tästä lähtee "trendi" menemään.

Mä oon vetäny dieetillä Nicorette tabletteja iltapäivällä ja illalla pitääkseni nälkää loitolla ja hyvin on toiminut.

Tästä joskus keskusteltiin palstalla ja mua valistettiin että siitä (nikotiinipurkan/laastarien käytöstä) pamahtaa heti ja välittömästi addiktio päälle. www.avantlabs.com :ista lisätietoja tai ainakin -mielipiteitä.

Originally posted by kooma
Mä oon vetäny dieetillä Nicorette tabletteja iltapäivällä ja illalla pitääkseni nälkää loitolla ja hyvin on toiminut.

Joo, eli siinä "tuplavaikutus" kuten ECA:lla. Energiankulutus lisääntyy ja lisäksi ruokahaluan hyytymisen vuoksi energian saanti vähenee...

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nikotiiniaddiktio on niin ikävä juttu, että sitä ei missään nimessä kannata vapaaehtoisesti hankkia tai edesauttaa.

Originally posted by CCC
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nikotiiniaddiktio on niin ikävä juttu, että sitä ei missään nimessä kannata vapaaehtoisesti hankkia tai edesauttaa.

Varmasti näinkin. Mutta aikaisempi keskustelu (ei millään jaksa etsiä linkkiä) pyöri sen ympärillä että on vähän eri asia ottaa pienipitoisuuksinen ja pitkävaikutteinen nikotiinipurkka kuin kiskaista tupakka. Tupakasta nikotiini lähtee kiertoon ihan eri vauhdilla ja pitoisuuksina. Mutta niinkuin sanottua, en ole niin vakuuttunut tästä että haluaisin koekaniiniksi alkaa.

~
Nikotiinipurkkaa(2kk) ja tupakkaa(10v) kumpaakin käyttäneenä voin omalta osaltani sanoa, että nikotiinipurkka ei aiheuta mitään tupakkaan verrattavaa fyysistä/henkistä riippuvuutta. Tämä käsittääkseni johtuu juuri nikotiinin hitaasta ja tasaisesta imeytymistä purukumia pureskellessa. Tupakka kun taasen kohahtaa kroppaan vikkelästi kuin villipeurat.

Suosittelen siis lämpimästi tuota pehmeää lakritsinmakuista kumia koekäyttöön, jos siltä tuntuu.
~

En kyllä suosittelis kenellekään tutkimusretkiä nikotiinin pariin. Kymmenen vuotta tupakointia takana ja vuoden verran nyt mässätty purkkaa...ei tunnu mulla ainakaan lähtevän nikotiinin tarve minnekään...kun purkat on loppu iskee niksat kuten tupakoidessakin.

Mutta tuo tutkimushan selittää toisen puolen myös siitä painon kasvusta kun tupakointi lopetetaan.

Muistan jostain lukeneeni sellaista että puhtaalla nikotiinilla olisi pääosin myönteisiä vaikutuksia. (mm rauhoittava, keskittymistä parantava vaikutus) Eikös tupakoinnin haitat ole suureltaosin muiden ainesosien aiheuttamia?? Häkä, terva, karsinogeenit..?

Originally posted by Kalju
Eikös tupakoinnin haitat ole suureltaosin muiden ainesosien aiheuttamia?? Häkä, terva, karsinogeenit..?

Kyllä tietääkseni näin olisi, mutta eikö se nikotiini taas ole juuri se mikä aiheuttaa sitä hemmetin riippuvuutta?

jepjep,eräs lääkäritätikin aikoinaan televisiossa kertoili nikotiinin vaarattomuudesta,joten purukumista ja napeista otettuna ei vaaranna mitään ja riippuvuus ongelmakin on mielestäni eri homma röökin ja purkan välillä!(testattu itse!):D

Originally posted by Kalju
Muistan jostain lukeneeni sellaista että puhtaalla nikotiinilla olisi pääosin myönteisiä vaikutuksia. (mm rauhoittava, keskittymistä parantava vaikutus) Eikös tupakoinnin haitat ole suureltaosin muiden ainesosien aiheuttamia?? Häkä, terva, karsinogeenit..?

Joo, nikotiini ei ole vaarallisimmasta päästä.

Minkälaisia eri purukumeja täältä Suomesta oikein saa ostaa? Millaiset pitoisuudet niissä on? Ovatko ne kalliitakin, suhteessa tuohon tutkimuksessa viittattuun saatavaan hyötyyn? Kofuthan nyt ei maksa mitään, paljonko nämä purkat maksavat?

Nikotiinipurkat taitaa suomessa maksaa käyttöannosta kohti enemmän kuin rööki, joten niitä kannattaa tuoda Tallinnan matkoilta tuliaisina.

Back
Ylös Bottom