SUPERCARB 1kg -40%

Onko mimmeistä savusukeltajiksi - FireFit -lihaskuto haaste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Taratin
  • Aloitettu Aloitettu
Tein taas eilen vuosittaisen FireFit lihaskuntotestin joka on yksi osa savusukelluskelpoisuutta arvioitaessa. Läpihän se meni kivasti, mutta oma tulostaso verrattuna samanikäisiin pelastajiin on 2/5 eli ei mikään huippu. No, samanikäiset pelastajat ovat toki miehiä ja varmaan keskimäärin 20cm pidempiä ja 20kg painavampia kuin minä, eli on ihan luonnollista että en siinä joukossa keskivertotulokseen yllä.

Koska olen insinööri niin tykkään kaikenlaisista käppyröistä ja taulukoista ja asioiden (yli)analysoinnista ja sain ajatuksen että kerätäänpä dataa treenaavien mimmien tuloksesta ko. testillä. Voin sitten tehdä ko. aineistosta mimmien omat käppyrät, jos jotakuta kiinnostaa oma sijoittuminen treenaavien naisten joukossa.

Testiliikkeet ja suoritusjärjestys ovat:

Istumaannousu (1min)
- jalat tuettu, 45 asteen polvikulma

Penkkipunnerrus (45kg/1min)
- oteleveys max 80cm
- lavat ja perse penkissä kokoajan
- ei pomppua

Jalkakyykky(45kg/1min)
- riittävä syvyys: reisien yläosa vaakatasossa

Leuanveto
- leuka tangon yli
- vartalo ei saa koukistua (ei siis saa auttaa heijaamalla jalkoja)

Testiliikkeissä on siis 1min aikaraja suoritukselle, paitsi leuoissa. Siinä tehdään niin monta kun tulee (kerralla siis). Suoritusten välissä max. 5min palautumistauko.

Esimerkkisuoritukset voi käydä katsomassa esim täältä.

Ja mikäli jotakuta kiinnostaa riittäisivätko omat suoritukset savusukelluskelpoisuuteen, niin minimi toistot joilla tarvittavan FF3 tason saa ovat:

istumaannousu: 29, penkki 18, kyykky 18 ja leuat 5

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mua kiinnostaa toi leuanveto, eli pitääkö tekniikan olla kuitenkin puhdas, eli lähtö aina "hartiat korvissa" jolloin aktivoidaan lavat mukaan töihin, vai riittääkö veto käsillä, eli kädet jäävät pieneen koukkuun ala-asennossa? Jälkimmäisellä tekniikalla "leukoja" tulee helposti yli kymmenen myötä -tai vastaotteella, mutta puhtaasti saan ainoastaan 5-6 päivästä riippuen.

FireFit ohjeessa sanotaan käsivarsien asennosta käsinkohonnassa ainoastaan seuraavaa:

"käsivarsia koukistamalla leuka vedetään tangon yli ja laskeudutaan alas käsivarret hallitusti suoristuen."

Käsien asento on kyllä aika tulkinnan varainen ja riippuu testaajasta. Yleensä on kyllä kuullut tulevan tekniikan korjausvaatimus jos kädet jää koukkuun.

Ja omat tulokset viimeeksi kun kävin ko. testin maaliskuussa tekemässä oli:

Istumaannousu 37 krt
Penkki 22 krt
Kyykky 26 krt
Leuat 8 krt

Parin viikon päästä toivottavasti paremmin.

Tossa muuten penkki syö aikalailla paukkuja leuoista. Eli minullakin noihin aikoihin tuli leuoissa 10 mutta toi 8 oli jo ihan sillä rajalla että olisko edes pitänyt hyväksyä. Eli siis FireFit - testissä noi liikkeet tehdään tuossa järjestyksessä ja liikkeiden välissä max 5 min lepo.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Päivitystä, joskin järjestys tälläkertaa vähän eri:

Penkki 26 krt
Vatsat 39 krt
Leuat 9 krt
Kyykky 32 krt

Ryhtykääs nyt neidit ja rouvat testaamaan!

Teen opinnäytetyötä aiheesta ni vihdoin sain kokeiltua

Penkki 14 krt
Vatsat 43 krt
Leuat 12 krt
Kyykky 27 krt

Eli kaikista muista erinomainen tulos paitsi penkki on tyydyttävä.

Hienoa että muutkin kun flyte ja minä ovat lähteneet kokeilemaan! Ja hyvät tulokset Kosperi.

Sen verran haluan udella että minkä taulukon mukaan olet tulokset tulkinnut? Minun FF taulukoiden mukaan vatsat, leuat ja kyykky ovat FF4 (Hyvä) tasoa ja penkki FF2 (Kohtalainen). Joka tapauksessa tosi hyvät tulokset, mietin vain että joku muu taulukko lienee kuitenkin käytössä kuin FireFitin.

5vk päästä pitäisi taas käydä virallinen taso kokeilemassa... Muuten homma on hallussa mutta nivunen venähti vajaa viikko sitten eikä kyykkyä voi tällä hetkellä tehdä lainkaan.

Oho :D Taratin hyvä ku sanoit ! Tai siis oon jostain netistähän mä ne luokat katoin, mutta nyt ku katoin tosta virallisesta ohjeesta ni tolleinhan ne menee miten sanoitki. Hyvä etten kerenny vie kylillä leijjumaan.

Ja virallisissa testeissä on liikkeitten välillä palautumisaikaa 5 min. Mulla oli kyllä aika paljon pidempi aika :D

Päivitetään nyt tännekin kun kävin samat liikkeet taas Pelastusopistoa varten testauttamassa:

Penkki: 28 (FF3)
Istumaan nousu: 38 (FF3)
Käsinkohonta: 10 (FF4)
Kyykky: 33 (FF3)

Näiden perusteella olisin edelleen savusukelluskelpoinen. (Mutta sitähän en tule olemaan koska hengityselimistön testi ei mene läpi täysin perusteettoman vaatimuksen vuoksi. Kiuks!)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom