Onko liian myöhäistä aloittaa painiminen 17-vuotiaana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja piidu
  • Aloitettu Aloitettu
Otsikon mukainen kysymys tuli mieleen, kun ollaan kaverin kanssa kiinnostuttu painista. Minä siis 17 ja kaveri 19. Onko tosiaan liian myöhäistä aloittaa, jos kansainvälinen taso ei kuitenkaan kiinnosta, vaan ihan omaksi iloksi harrastelisi?

Ihan perus kreko- ja vapaapaini alkaa olla jo vähän myöhäistä aloitella. En tiedä, ottavatko seuratkaan yleensä noin iäkkäitä mukaan. Tai jos ottavatkin niin en suosittele suuresti.

Kun kyseessä on kuitenkin laji, jonka ihmiset aloittavat alle 10-vuotiaana keskimäärin niin kyyti on niin kylmää, ettei pahempaa ole kovin nähtykään.:D

Muutenkin paini vaatii telinevoimistelijamaista ketteryyttä, jonka kehittäminen myöhäisemmällä iällä on kovin hankalaa.

Lukkopainia suosittelisin, siinä voi hyvinkin pärjätä myöhemminkin aloittanut. Ja painiahan se sekin on.

Tietenkin on poikkeuksia tyyliin Juha Ahokas, joka käsittääkseni aloitti 16-vuotiaana. Mutta hän on todellakin poikkeuksen poikkeus.

Otsikon mukainen kysymys tuli mieleen, kun ollaan kaverin kanssa kiinnostuttu painista. Minä siis 17 ja kaveri 19. Onko tosiaan liian myöhäistä aloittaa, jos kansainvälinen taso ei kuitenkaan kiinnosta, vaan ihan omaksi iloksi harrastelisi?
Ei todellakaan ainakin jos omaksi ilokseen harrastaa. Itse en harrasta painia, mutta eräs entinen koululainen aloitti tuossa iässä ja menestyy myös kilpailuissa suhteellisen hyvin. Tosin kaverilla on monenlaista urheilutaustaa pienestä asti.

tottakai voi ja kannattaa aloittaa, kun tavoitteetkaan ei ihan maailman huipulle ole.
paskamarjat siinä mitään voimistelijan notkeutta tarvi. moni huippupainija ei pääse edes aitajuoksija-asentoon:lol2:

mikään ei ole koskaan liian myöhäistä, voi olla jopa että tietyt asiat opit sisäistämään paremmin kun olet nähny "mailmaa" :D Ei kaikki taito kartu aina lajista. Mutta suosittelen lukkopainia tai BJJ:tä, niin kun edellä tuli jo mainittua.

Aloittakaa ihmeessä! IKINÄ ei ole liian myöhäistä jos omaksi ilokseen harrastaa!! Kunto kasvaa ja voimaa tulee lisää! Ei muuta kuin molskille!

Toivottavasti 17v ei ole liian paljoa, koska ite aattelin mennä semmoseen harrastelijaryhmään kokeileen painia, kohta 30v mittarissa :) Treeni on jonkinmoista kuntopainia ja ihan kuntoilumielessä sitä ajattelin kokeilla.

Missään iässä ei ole liian vanha aloittamaan. Meidän seurassa ainakin on semmoinen systeemi että on ihan kaiken ikäisiä samoissa treeneissä vaikka eivät kisaisikaan, ja hyvin ovat mukana pysyneet.

paskamarjat siinä mitään voimistelijan notkeutta tarvi. moni huippupainija ei pääse edes aitajuoksija-asentoon:lol2:

Notkeus ja ketteryys nyt sattuvat olemaan eri ominaisuuksia. Heittopainotteiset lajit, joissa systemaattinen valmennus alkaa jo junnuiässä, kuten paini ja judo ovat hankalia sisäistää myöhemmällä iällä.

Se yleensä noissa harrastelijaryhmissä on, että ne ovat täynnä entisiä kilpapainijoita, jotka ovat jälkeenpäin jatkaneet harrastusta kuntomielessä. Tietenkin jos motivaatio riittää kerätä itseään sieltä molskilta kokoajan niin sekaan vain.

Mutta toistan sen suosituksen että mieti tosiaan sitä subbaria. Siellä aloittajat ovat yleensä ~20 ja siitä ylöspäin, ja harvalla on pennusta asti lajitaustaa niin saa tietyntyyppisen "pehmeän" laskun painin maailmaan. Toisin kuin silloin kun menee molskille sellaisten kavereiden, joille kieppi ja juntta tulivat tutuksi ennen kävelemistä, paiskottavaksi.

Kysele paikallisesta painiseurasta, kysy saatko tulla seuraamaan harjoituksia ja kysele ennenkaikkea seuran harrastajilta, että millaista on treeni ja kauanko he ovat harrastaneet. Jos paikkakunnalla harjoitetaan useampaa painimuotoa, eli vaikkapa kreko-, vapaa-, catch- ja lukkopainia niin käy tarkistamassa kaikki ennen valintaasi.

Ei todellakaan ainakin jos omaksi ilokseen harrastaa. Itse en harrasta painia, mutta eräs entinen koululainen aloitti tuossa iässä ja menestyy myös kilpailuissa suhteellisen hyvin. Tosin kaverilla on monenlaista urheilutaustaa pienestä asti.

Tombster!kenen "kärryt"tossa sun kuvassa on???:)

Eikös Sakuraba ole juuri catchpainin harrastaja? Ilmeisesti siis painia jossa on erilaisia lukkoja, miten se eroaa lukkopainista?

Treenataanko catch-painia jossain oikeasti?

Ei taideta Suomessa enää treenata, jollei Aittosumu vielä vedä lajia jossain kavereilleen.

Catch-paini nyt on periaatteessa lukkopainia. Sehän alunperin perustu sekotukseen perinteisestä painista ja lukoista mun käsittääkseni. Catch-paini oli alunperin pro-wrestlingiä (Sakurabakin otteli enen Japanin pro-wrestling kehissä mistä tuo "Catch-wrestling" tausta periytyy). Vähä niinku sanois että Schiltin ottelutyyli on Karate sen takia että se joskus on harrastanut sitä...

Notkeus ja ketteryys nyt sattuvat olemaan eri ominaisuuksia. Heittopainotteiset lajit, joissa systemaattinen valmennus alkaa jo junnuiässä, kuten paini ja judo ovat hankalia sisäistää myöhemmällä iällä.
No en nyt sitten tiedä ainakaan tuon judon suhteen. Itse aloitin 7 kuukautta sitten (olen siis 20 vuotias) ja omasta mielestäni ainakin ihan hyvin asioita oppinut. Kun mainitsit noista junnuista, niin itselläni on sellainen käsitys, että turha edes aloittaa esim. judoa ennen kuin on täyttänyt vaikka 13 vuotta. Liian nuorilla ei vain riitä keskittymiskyky tähän lajiin... Siellä melutaan ja juoksenneellaan, kun pitäisi kuunnella opetusta (opettaja tekee kaikkensa, että porukka kuuntelisi) ja kun pitäisi harjoitella tekniikkaa, niin siellä puhutaan jostain tietokonepeleistä.

Olen aikani seurannut noita junnuja ja se touhu on aivan hirveää. Osa on käynyt monta vuotta, eikä vieläkään osaa tehdä ukemia (kaatuminen) oikein... Ja tämä nyt on sellainen asia, mikä pitäisi oppia ensimmäisenä. Joo, kaikki eivät opi yhtä nopeasti, mutta kyllä hekin olisivat oppineet, jos kuuntelisivat edes vähän. Voi tietysti olla, että kun ikää tulee heille lisää, niin ne aikaisemmat opit tulevat tuolta jostain mielen syövereistä. No, mene ja tiedä...

No noista junnuista voi olle monta mieltä. Mutta tommoset pikku naperot ei todellakaan jaksa keskittyä siihen jos se on liian totista se meininki. Siitä pitää tehdä aika leikkisää (tai siis näin mun mielestä, en todellakaan ole pedagoogi! Vaan seurannu vierestä). Ei mun hermot kyllä kestäis vetää treenejä pikku naperoille, mutta eipähän mun tarvitsekkaan :) Mutta kyllä mitä mä olen kattonu telkkarista joskus kakaroita jotka painii, ni jumalauta kyllä ne kaverit on päteviä jo 10v. iässä!! Kyllä se on niin paljon siitä kakaran mentaliteetistakin kiinni.

Catch-paini nyt on periaatteessa lukkopainia. Sehän alunperin perustu sekotukseen perinteisestä painista ja lukoista mun käsittääkseni. Catch-paini oli alunperin pro-wrestlingiä (Sakurabakin otteli enen Japanin pro-wrestling kehissä mistä tuo "Catch-wrestling" tausta periytyy). Vähä niinku sanois että Schiltin ottelutyyli on Karate sen takia että se joskus on harrastanut sitä...

En tiedä kyllä Suomen catch-painitilanteesta yhtään. Voi olla, että sitä ei suomessa harrasteta. Laitoin sen nyt tuohon listaan, kun sellainenkin painimuoto sattuu olemaan olemassa.

Se on muuten jännä, yritin selittää isoisälleni mitä on lukkopaini, kun hän kysyi korvalehdessä olleesta veripatista että "Onko se poika alakanu painimmaan?" Sanoin, että lukkopainia olen alkanut vääntämään, ja kun yritin selittää papalle, mitä on lukkopaini ja miten se poikkeaa kreko-painista, niin isoisä sanoi että "Niin se on sitä Ota-kiinni-mistä-saat-painia, sitä catch-painia."

Back
Ylös Bottom