Ei tämä asia ole musiikista kiinni tai siitä, että sointukulut ja rytmikuviot olisi käytetty loppuun, niitä on loputtomasti. Nuotit ovat kuin kirjaimet, niitä voi yhdistellä loputtomasti erilaisilla tavoilla.
Kyse on postmodernin fragmentoituneesta yhteiskunnasta ja kulttuurista. Eli mitään Beatlesin tai Elviksen kaltaista megasuperjuperylisuurta tähteä ja samankokoisia hittejä ei voi enää syntyä. Hemmetti, joku marginaalin marginaalikin on jakautunut useaan eri ala-osioon, kuten esim. bläkkis ja grindcore.
Toi yhteiskunnalliselta ja ryhmien kannalta. Yksilön kannalta nään tämän asian niin, että suunnilleen se musa tai sen musan lähisukulaiset/muunnelmat, mikä iski (=aiheutti voimakkaan miellyttäviä tunne-elämyksiä) suunnilleen 0-16-v, säilyy itelleen parhaana musana ja musatyyppinä tai tyyppeinä lopun ikäänsä. Näin on käynyt vanhempien ja isovanhempien osalta ja näin näkyy käyvän nuorempienkin sukupolvien osalta, enkä ite ole mikään poikkeus sääntöön (vaikka sellaisiakin on).
Uusia hirveen hyviä ja klassikoitakin olen löytänyt kovasti vielä 2000-luvulla. Esim. Rotten Sound, Nasum, Nile, Arch Enemy, Stam1na ja Behemoth vetävät ihan hyvin vertoja vanhoille suosikeilleni sieltä 1980-luvun lopusta ja 1990-luvun alusta. Sitten on löytynyt vanhoiltakin ajoilta uusia hyviä, kuten mulle esim. Judas Priest. Jep, olen ko bändiin tutustellut vasta jostain 2003 lähtien. En epäile hetkeäkään, etteikö munkin makuun ole vielä löytämättä paljon nautittavaa musaa monelta eri aikakaudelta, erityisesti 1980-luvulta.
edit: Niinno arnilta hyvä pointti. Musamäärät ja musan kulutuksen säännöllisyys ja kesto on kyllä jotain ihan muuta, kuin tämmösten +30-v jäärien nuoruudessa. Niitä paria kasettia ja älppyä tosiaan kuunneltiin urakalla monta kuukautta ja hehkutettiin kaveripiirissä. Sitten tuli vasta uutta musaa kuvioihin, vanha pureskeltiin kunnolla loppuun. Nykyään jonkun tuhansien kipaleiden ämpärisoittimen sisältö vaihdetaan tostnoin parilla hiirenklikkauksella, jos siltä tuntuu.