Onko jo myöhäistä aloittaa ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mmn
  • Aloitettu Aloitettu

Mmn

Ikä
35
Tuli tuosta juoksun aloittamis threadista mieleen taas se, että haluaisin aloittaa jonkin lajin. Ikää on tällä hetkellä 16 vuotta. Jostain 13 vuotiaasta asti tullut haaveiltua telinevoimistelusta, mutta aina ajatuksesta tekoon siirtyminen on tyssännyt ajatukseen, että sitä on jo liian vanha... Nyt kun ajattelee, niin olisi todellakin tuolloin kannattanut aloittaa :rolleyes:
Onko minulla enää mitään mahdollisuuksia tulla hyväksi missään lajissa jos nyt aloitan? Koordinaatiokyky ja sellainen koko kropan yleinen hallinta on ollut aina hyviä mulla, vaikka 12 ikävuoteen saakka en juuri mitään liikuntaa harrastanutkaan. Uudet lajit opin kuitenkin suht nopeasti. Viimeiset 4 vuotta on tullut kokeiltua jos jonkinlaista lajia, mm. erilaisia kamppailulajeja ja salilla on tullut parisen vuotta käytyä.
Juuri jokin tuollainen arvostelulaji kiinnostaisi, jota voisi myös itsekseen harjoitella. Asenne kun mulla on aina ollut sellainen, että jos jotain on päätetty oppia, periksi ei anneta ennenkuin homma sujuu :evil:
Jossakin painissa/lukkopainissa saattaisi pärjätäkkin, mutta ei nuo enää niin innosta. Joten mitä sanotte, heitänkö koko ajatuksen hukkaan ja tyydyn treenailemaan jotain muuta, vai olisiko mulla mahdollisuuksia vielä jossain?
Millekkään sm-tasolle en edes haaveile, vaan tahtoisin vain tulla edes kohtuullisen hyväksi :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvällä koordinaatiopohjalla voi aloittaa vaikka minkä lajin. Nyt tulisikin sun itse päättää mikä on sellanen laji jota jaksaa tehdä pitempäänkin kun sen alkuhuuman verran. Itselläni taistelulaji-into meni juuru muutamassa kuukaudessa ja sitten löysin pikajuoksun pariin. Taustaa oli tietysti palloilulajeista ja uinnista. Eli jos et huipulle aio, ja vaikka aikoisitkin niin valitse ennenkaikkea sellainen laji jonka parissa voit nauttia olostasi. Toiset nauttivat kivusta ja toiset jostain aivan muusta. Hyviä harjoitushetkiä valitsemallasi polulla jos nyt sait viestistäni minkäänlaista käsitystä :D

Joo, heitä kaikki toivo mäkeen vaan :(

No ite oon 23v, kolmisen kuukautta kuntonyrkkeilyssä käynyt suht aktiivisesti kuntoa kohottelemassa ja jonain kauniina päivänä haluaisin itse kokeilla jonkinlaista nyrkkeilyäkin, minkälaista, se on vielä epäselvää , mutta jos on 2 kättä ja 2 jalkaa ja terve ni sanoisin ettei koskaan oo liian vanha etsimään omia rajojaan :)

Mmn sanoi:
Millekkään sm-tasolle en edes haaveile, vaan tahtoisin vain tulla edes kohtuullisen hyväksi :)

Jos tavoitteet on tuota luokkaa niin mukaan vaan. Kyllä 16w on liikaa ainakin telinevoimistelussa, jos huipulle tähtää, mutta varmasti "hyväksi" pystyy tulemaan vanhempanakin.

Jakob sanoi:
Jos tavoitteet on tuota luokkaa niin mukaan vaan. Kyllä 16w on liikaa ainakin telinevoimistelussa, jos huipulle tähtää, mutta varmasti "hyväksi" pystyy tulemaan vanhempanakin.

Eihän sitä ikinä tiedä millainen luonnonlahjakkuus on ;)

Mutta ei kannata turhaan luottaa siihen että on. Läheskään kaikki eivät ole. Vielä harvemmat urheilun parissa.Mutta jos ainoat tavoitteet on kehittyä edes jotain osaavaksi ja saada jotain järkevää tekemistä, niin ei muuta kuin paikalliseen voimisteluseuraan yhteyttä.

No pulmana on tuossa telinevoimistelussa enemmänkin se, että ei taida aikuisille mitään kursseja olla... Vaan tämänikäiset harrastajat on todennäköisesti jo pienestä asti harrastanut telinevoikkaa, eikä samaan aikaan ole mitään järkeä mennä kun valmentajatkin taitavat keskittyä noihin, joilla ovat kilpailut tähtäimessä. Ja taas pelkästään lukemalla ja itse harjoittelemalla ei kovin pitkälle päästä. :( Mitä muita vastaavanlaisia lajeja porukalla tulisi mieleen, joissa pääsisi vähän vanhempanakin mukaan? :)

No otin sitten voimisteluseuraan yhteyttä ja aikuisille kuulemma järjestetään kursseja. Mutta vasta kesän jälkeen alkaa nuo kurssit, joten kaipa sinne asti pitäisi odotella... :) Kiitti kaikille vastauksista ja onneksi sitten otin selvää asioista, jospa sitä vielä jotain ehtisi oppia :thumbs:

Joo no niinhän se menee että huipulle tuskin enää pääset missään (ellet ole huippu lahjakkuus, toisaalta sitähän vaaditaan muutenkin :) ) mutta harrastus mielessä voit aivan hyvin alottaa mitä vaan.

toisaalta tiettyihin joukkuelajeihin kuten jääkiekkoon tai jalkapalloon tuskin enää pääset sisälle nimittäin 16 vuotialla on jo aika kova taso siinäkin.

kyllä monessa lajissa voi huipulle päästä 16-vuotiaana aloittaneena. telinevoimistelu nyt ei ehkä kuulu tuohon joukkoon kuitenkaan. joissain lajeissa ei edes juuri ole hyötyä aloittaa yhteen lajiin keskittyvää harjoittelua kovin paljon aikaisemmin.

quiz sanoi:
kyllä monessa lajissa voi huipulle päästä 16-vuotiaana aloittaneena...joissain lajeissa ei edes juuri ole hyötyä aloittaa yhteen lajiin keskittyvää harjoittelua kovin paljon aikaisemmin.

Hyvänä esimerkkinä varmasti aika monelle palstalaiselle rakas harrastus :)

Ja aika paljon on lajeja, joissa SM-tasokin on muutaman vuoden täyspainotteisen harjoittelun takana.

No 16v ei oo ikä eikä mikään aloittaa urheilua ja tulla vielä hyväksi. Ite aloitin 23 vuotiaana pikajuoksun viiden vuoden totaalilevon jälkeen. Sitä ennen oli potkupallo ja yleisureilua tullut harrastettua. Vuoden harjoittelulla meni jo SM raja rikki, joten eiköhän hyväksi pysty tulemaan jos 16 vuotiaana aloittaa.
Lahjoja se tietysti vaatii ja määrätietoista harjoittelua.
Tsemppiä vaan!!:thumbs:

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, ja eihän 16v jonkun lajin aloittaminen ole mitenkään myöhäistä.

nikke69 sanoi:
Joo no niinhän se menee että huipulle tuskin enää pääset missään (ellet ole huippu lahjakkuus, toisaalta sitähän vaaditaan muutenkin :) ) mutta harrastus mielessä voit aivan hyvin alottaa mitä vaan.

toisaalta tiettyihin joukkuelajeihin kuten jääkiekkoon tai jalkapalloon tuskin enää pääset sisälle nimittäin 16 vuotialla on jo aika kova taso siinäkin.

P*sk*puhetta, sanon minä. Kamppailulajeissa ainakin on vielä parikymppiselläkin hyvät mahdollisuudet päästä huipulle! Riippuu tietenkin yksilöstä, mutta nyrkkisääntönä ikä ei rajoita näissä lajeissa.

C2H5OH sanoi:
P*sk*puhetta, sanon minä. Kamppailulajeissa ainakin on vielä parikymppiselläkin hyvät mahdollisuudet päästä huipulle! Riippuu tietenkin yksilöstä, mutta nyrkkisääntönä ikä ei rajoita näissä lajeissa.

juuri näin. on hyvä, etteivät nuoret erikoistu liian nuorena tiettyihin lajeihin. toki, telinevoimistelu ja muut "vaativammat" lajit vaativat erikoistumista nuoresta pitäen. Parempi on, että nuorena kokeilee eri lajeja, ja sitten kun löytää itselleen mieluisan, erikoistuu siihen. lajia, mihin erikoistuu, pitäisi jaksaa harrastaa lukuisia vuosia. 16-vuotiaana on vielä hyvät mahdollisuudet huipulle useassakin lajissa.

itse erikoistuin sprinttihiihtoon vasta vajaa vuosi sitten, eikä ikäryhmän kärki ainakaan suomessa ole kaukana. pari loukkaantumisvapaata vuotta kun sais niin pitäisi olla paljon lähempänä suomen kärkeä.

Donovan Bailey aloitti kilpailemisen 100m juoksussa vuonna -91 ja vakavamielisen harjoittelun -94. Hän on syntynyt 1967.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom