ongelmia vatsalihasten treenaamisessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kuki
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Ikä
48
Vatsalihas-asiaa tässä pohdin ja neuvoja kaipaan. Jotain juttuja jo haulla löysin.
Ongelma on todella huonot syvät vatsalihakset ja ilmeisesti selkälihaksetkin. Luulisin, että vika löytyy kahdesta peräkkäisestä raskaudesta ja niiden aiheuttamasta lihasten venymisestä. Jotenkin en saa vatsalihaksia tehdessä mitään tuntumaa vatsiksiin, ainoastaan ylävatsan lihakset voivat olla pikkuisen kipeät. Lisäksi nukkuessa kipeytyy aina sen puolen lantion alueelta lihakset, joka on patjaa vasten ja tämä aiheuttaa kipua. Välillä myös ns.lähtee jalat alta, kun alaselän ja pakaroiden lihakset kipuilevat. Hierojalle eilen tästä mainitsinkin ja hän antoikin sähköhoitoa tuonne alaselkään.

Eli osaatteko kertoa jotain hyviä syvien vatsalihasten liikkeitä? Miten nämä niin muodikkaat Pilates ja Method Putkisto: onko kukaan kokeillut ja hyväksi havainnut? Itse kun pidän noita hömppäjuttuina, mutta nyt on pakko jo kokeilla jotain uutta, jotta saa kropan kuntoon.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Kuki sanoi:
Miten nämä niin muodikkaat Pilates ja Method Putkisto: onko kukaan kokeillut ja hyväksi havainnut? Itse kun pidän noita hömppäjuttuina, mutta nyt on pakko jo kokeilla jotain uutta, jotta saa kropan kuntoon.

Voi kuule, eivät todellakaan ole hömppää! Se, että jokin on muotia, ei välttämättä tarkoita sitä, että kyseinen asia olisi huuhaata. (vaikka minuakin ärsyttää, että lajit, joista olen ollut kiinnostunut vuosia, ovat yht'äkkiä niin muodikkaita, ja sitten kaikki luulee, että olen vain muodin perässä juoksija. Ihan sama kävi vihreän teen kanssa. Siitäkin tuli muotia.)

Mutta asiaan. Jos lihaksesi on oikeasti niin heikot, ettet saa niihin mitään tuntumaa, niin Pilatestunnille mars. Jos voisit ottaa pari yksityistuntia, aina parempi, koska silloin saisit ohjaajan jakamattoman huomion. Kun liikkeet oppii, voi hyvin harjoitella kotonakin.

Ajattelinpa nyt vastata, vaikkei minulla pilateksesta tai putkistosta olekkaan minkäänlaista hajua, mutta raskaana olemisesta kylläkin :D Tosiaan, keskivartalohan se kärsii tuosta "treenitauosta" raskausaikana eniten ja itsellänikin ollut samansuuntaisia ongelmia keskikropan kanssa, vaikka yksi raskaus tosin minulla vasta takana. Tuntuman löytäminen on yllättävänkin hankalaa ja vaatii todella keskittymistä, mutta hyväksi havaittuja liikkeitä ainakin minulle ovat olleet rutistukset pallon päällä, jossa loppuosassa liikettä vielä pikku puristus alavatsalihaksilla(tosi vaikea selittää..)ns. lantion eteentyöntö ja muutoinkin hitaat toistot, jotta jännitys säilyy mahdollisimman hyvin. Sitten ihan perinteiset jalan nostot yläviistopenkillä maaten(parhaiten tuntuma löytynyt lyhemmillä sarjoilla ja raskailla liikkeillä, suosittelen :thumbs: )ja jalan nostot riippuen. Niin ja tietenkin pidoista voisi myös olla apua lähinnä tuntuman saamiseen. Toivottavasti näistä oli edes jotakin hyötyä!

Jeps, tuota Pilatesta olen nyt harkinnut, että voisin kokeilla, josko sieltä apua saisi. Huomaan, että perinteiset istumaannousut eri variaatioineen tulee tehtyä lonkankoukistajilla ja sehän ei ole hyvä homma. Mitään virtsanpidätysongelmia ei onneksi sentään ole, mutta turhautumista kyllä aiheuttaa tämä nykyinen olotila kipuineen. Varsinkin kun muistissa on hyvin raskauksia edeltänyt kunto.
Tuo pallo löytyy omalta salilta, joten taidan jo illalla kokeilla sitä.

Neitillä oli hyviä liikkeitä. Mulla on samoja ohjelmistossa ja ne tuntuvat tehokkailta (en tosin ole ollut raskaana).

Lisäisin vielä liikkeen, jossa nojataan kyynärpäihin ja pidetään vartalo suorana varpaiden ja kyynärpäiden varassa. Tässä asennossa siis n. 45 - 60 sekkaa, ja koko ajan vartalo kontrollissa, peppu ei saa rotkottaa eikä olla pystyssä.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Varmaan monella on ongelmaa saada se tuntuma juuri syviin vatsiksiin ja yleensä vatsaliikkeissä. Kiinnitin huomiota tuossa sun tilanteessa tuohon tuntuun kuin menisi jalat alta: oletko huomannut yliliikkuvuutta? Tai josko olisi jokin nikama mennyt paikaltaan? Tärkeää se syvien lihasten treenaaminen on yleensä ja varsinkin kyseisissä tilanteissa.

Hyviä liikkeitä on tosiaankin jo edellisissä viesteissä - ja kannattaa niitä vatsoja jännitellä ja pitää kontrollia ihan yleensä kuntosaliliikkeitä tehdessä. Ja ihan vaikka istualtaan vetää vatsaa sisään useita minuutteja kerralla (kätsää vaikka koulunpenkillä :) ). Eli ei kannata toivoaan menettää - sitkeästi vaan erilaisia liikkeitä kokeilemaan, sieltä ne pikkuhiljaa alkaa löytymään :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom