Eräs minua jo pidempään askarruttanut ongelma on nyt viime aikoina alkanut rasittamaan päätäni toden teolla. Tuossa viime talvena aloitin harrastamaan potkunyrkkeilyä, ja niinkuin jokaisen kamppailulajin tuntiohjelmaan, myös meillekin kuuluu lihaskunto. Nyt kuitenkin eräs liike tuottaa minulle erityisiä vaikeuksia vielä kuukausia aloittamisen jälkeen. Nimittäin punnerrukset. Tämä saattaa kuulostaa huvittavalta mutta olen käytännössä täysin kykenemätön suorittamaan kunnollisia miesten punnerruksia. Vaikka kuinka yrittäisin niin en yksinkertaisesti pysty nostamaan omaa kehoani sieltä maantasosta yhtä kahta kertaa lukuunottamatta. En vaikka kuinka paljon niitä yrittäisin. Huomasin tämän saman ongelman jo joitakin vuosia sitten, kun kävin punttisalilla nostelemassa rautaa. Tuolloinkaan en kyennyt nostamaan penkistä kuin korkeintaan tangon 5 kilon painojen ja lukkojen kera. Kehoa kohden vetämistä vaativat (leuat) liikkeet kyllä onnistuvat ihan normaalisti mutta mikään kehon työntämistä vaativa liike ei yksinkertaisesti onnistu. Punnerrusten tekeminen ei tunnu minusta ollenkaan luonnolliselta vaan hankalalta tai suorastaan kivuliaalta. Koko keho vapisee ja silmissä tummuu kun yritän vääntää kaikin voimin, kunnes on pakko antaa periksi. Iskuvoimani on harjoittelun aloittamisen jälkeen kyllä kasvanut huomattavasti, mutta mielestäni tämä johtuu lähes yksinomaan vain siitä, että tekniikkani on parantunut. Joskus aikoinaan lääkäri on minulle ohimennen maininnut, että lihastonukseni (lihasjännite?) on heikko ja ryhtini on hieman toispuoleinen, mutta mitään tutkimuksia tai toimenpiteitä tämän tienoilta ei koskaan ole tehty. Osaisiko kukaan täältä kertoa minulla mistä on kyse vai kannattaisiko hakeutua lääkärin puheille? Kiitoksia etukäteen.