Ongelmana lantion ja jalkojen jäykkyys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TuohiZ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla on ehkä hieman erikoinen "ongelma". Elikkäs, harrastan taekwon-doa, joka on hyvinkin tekninen ja potkupainotteinen laji. Huomasimme tuossa viime vuoden puolella, että korkeissa potkuissa (esim. sivupotkuissa ja kiertopotkuissa) lantioni kääntyy liikaa "mahalleen" eli se on liikaa kallistuneena vatsan puolelle. Lantion siis pitäisi olla melkein pystysuorassa potkun aikana. Tämä lantion liika kallistuminen saa potkut näyttämään teknisesti huonommilta ja vaikeasti suoritettavilta.

Olen ajatellut, että se johtuu sisäreiden lihasten jäykkyydestä, jolloin korkeissa potkuissa keho hyödyntää paremmin venyviä reiden etu- ja takaosia. Mielessäni on myös käynyt ihan rakenteellinen "vika", jota ei pystyisi mitenkään korjaamaan. Alankin olemaan hieman epätoivoinen asian suhteen, kun en ole saanut mitään muutosta aikaan tällä aikavälillä.

Ajattelinkin kysyä tällä foorumilla olevilta fysioterapeuteilta sekä muilta osaavilta että, olisiko mitään tehtävissä ilman fysiossa käyntiä vai pitäisikö minun käydä suoraan näyttämässä ongelmaani paikallisella fysioterapeutilla tai muulla vastaavalla?

kamalan vakeaa ymmärtää sun ongelmaa. Siis millä lailla "mahalleen". Mitä itse olen potkunyrkkeilyä ja krav magaa treenannut, niin niissä ainakin potkun voim, varsinkin loppu, tulee siitä kun lantion pukkaa kunnolla eteen. Mutta sivu- ja kiertopotkuissahan lantio myös pukataan, niin että se on linjassa kropan kanssa eikä esim. jää haalaamaan taakse vrt.pyllistys :)

Jos sun lantio jää taakse, voi kiristys olla lonkankoukistajissa. Jos potkua on vaikeaa saada korkealle sivu- ja kiertopotkuissa, voi kiristää sisäreidet. Ja niin edelleen... miten, kun venyttelet, niin tuntuuko että ne kiristäis? Selvitä hieman lisää tuota sun ongelmaa niin ehkä joku viisas osaa auttaa!

Lantion täytyisi olla sivupotkussa näin: http://sonkal.taekwondo.cz/techniky/53_1.jpg, mutta minulla se on sivupotkussa melkein samalla tavalla kuin takapotkussa eli näin: http://sonkal.taekwondo.cz/techniky/169_3.jpg

Kuvista huomaa, että jälkimmäisessä (takapotku) lantio on kallistuneena enemmän vatsan puolelle. Lantion kallistumiseen vaikuttaa myös jalkaterän suunta. Eli siis, että osoittavatko varpaat täysin taaksepäin vaiko enemmän takaviistoon (näkyy kuvista).

Ainakin sisäreisien kireyden huomaa niin, että sivuspagaattissa lattian ja jalkovälin väliin jää reilusti tilaa (~50cm), kun taas etuspagaatti menee melkein pohjaan (~5cm lattiasta). Olisiko vain sitten niin, että mahdollisesti etu- ja sisäreidet olisivat vain kireät?

PS. Anteeksi, mutta tätä on vain hieman vaikeaa selittää... :(

Pientä (minulle suurta :)) positiivista päivitystä tilanteeseen:

Kyselin hieman toiselta seurani opettajalta asiasta reilu kuukausi sitten ja sainkin häneltä todella hyviä "lonkkaleikkejä" parantamaan lonkan liikkuvuutta, jotka voidaan tehdä myös samalla lämmittelynä jaloille.
Tulokset ovat olleet mielestäni huomattavia niin liikeradan parantumisen kuin potkujen voimantuotonkin suhteen. Varsinkin tuo voimanlisäys oli yllättävä, kun potkut pystyy tekemään huomattavasti "rennommin". Tekniikassakin on tultu hyvän matkaa eteenpäin, joten tästä on todella hyvä jatkaa :)

Back
Ylös Bottom