Ongelmana forkut hauisliikkeissä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slerba
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaipaisin neuvoa "vaivaan", joka on jo jonkin aikaa haitannut hauistreenejä: olka-värttinäluulihas (brachioradialis) ottaa suuremman pumpin hauistreenissä kuin hauis. Vaiva on siis jatkunut jo useamman kuukauden, ja ongelma näkyy lihasten kehityksessäkin. Olka-värttinäluulihas on kasvanut suureksi suhteessa käsivarren lihaksiin. Sinänsä forkun kasvaminen ei tietenkään haittaa, mutta hauiksen treenaaminen on hyvin vaikeaa ja pian alkaa jo sopusuhtaisuuskin kärsiä!

Oon kokeillut useita eri liikkeitä(suora/kulmatanko, koneissa, taljassa yms.), eri ottein(myötä/vasta, kova puristus/rento ote), eri toistomäärin sekä eri painoilla, mutta parannusta ei ole löytynyt. Tuntuu, että parhaan pumpin hauikseen saa staattisissa liikkeissä tai muissa, joissa ei tuu suurta liikettä ja näin pääse forkut omimaan kaikkea itsellee.

Kunnon treenivuosia on takana muutamia. Sitä ennen tuli vedettyä myös paljon salitreeniä, mutta ei yhtä tosissaan/monipuolisesti (lue penkki-hauis-ojentaja). Treenaan viikossa 4-5 kertaa monipuolisesti, vaihdellen 3- ja 4-jakoisen treenin välillä. Olen myös yrittänyt vaihdella treenijärjestystä vaivan ilmennyttyä niin, että annan forkuille lepoa riittävästi. Lisäksi oon yritänyt venytellä forkkuja.

Oon yrittänyt katsoa ja kysyä tästä netissä ja tutuilta ammattilaisilta, mutta apua ei oo löytynyt. Tarvisin siis hyviä neuvoja tai muuten tietoa/ löpinää aiheesta!

Huh, kun tulikin pitkä värssy!

Eiköhän tuo ole tyypillinen ongelma tekniikassa eli hilataan liian isoja painoja ylös alas pohtimatta lainkaan millä lihaksella ne pitäisi nostaa. Kannattaa opetella ihan alusta nostamaan hauiksella, pelkkää tankoa käyttäen. Täysi liikerata ja peilistä katsotaan, ettei keho heijaa edestakaisin. Forkut niin rentona kuin mahdollista, kämmen pysyy suorana ranteen mukaisesti eli ei tehdä sitä rannekääntöä samalla.

Kiitos kommentistasi! Tämänkaltaisia vastauksia osasinkin hieman odottaa. Nyt kuitenkin alkuaikojen rykimisistä viisastuneena olen hionut tekniikkani liikkeissä viime vuosien aikana niin hyväksi kuin olen suinkin pystynyt ja epäilen hyvin vahvasti mainitsemaasi syytä vaivaani.. Lisäksi painot ovat tulleet suhteellisesi reilusti alas aikaisemmasta, vaikka koko ajan tasaisesti ovatkin nousseet. Vaikken vielä aivan Boogie-kunnossa olekaan, niin en näe itseäni lähelläkään aloittelijatasoa tekniikoiden/painojen valinnan/yleisen treenitiedon suhteen. En silti sano itseäni missään määrin ammattilaiseksi, enhän täällä muuten olisikaan kyselemässä muilta. :)

Itselläni oli sama ongelma joskus 6-7 vuotta sitten, lähinnä scott-penkissä veivatessa. Kyse ei ole varmaankaan tekniikkavirheestä, vaan lihaskalvojen kireydestä. Samaahan ongelmaahan on monien eri lajien harrastajilla säärissä (ns. penikkatauti). Treenipuolelta löytyi ainakin silloin hyviä vinkkejä lihaskalvojen venyttämiseen (ja muualtakin netistä löytyy). Forkkujen venyttely sarjojen välissä antaa hetkellistä helpotusta, mutta taitaa myös edistää pumpin kertymistä -> eli sarja ehkä kärsii mutta lihaskalvo venyy.

Itsellä tilanne ratkesi treenifilosofian vaihdon yhteydessä: en tee enää suoria harjoitteita hauikselle. Case solved, mutta ei niille jotka haluavat että hanskat kasvaa. :)

olen hionut tekniikkani liikkeissä viime vuosien aikana niin hyväksi kuin olen suinkin pystynyt ja epäilen hyvin vahvasti mainitsemaasi syytä vaivaani..

Jospa se ei sitten ole sitä. Mutta vaikka olisi treenannut kauankin niin välttämättä omasta tekniikasta ei ole kovin objektiivista näkemystä. Aika usein sitä ajattelee, että oma tekniikka on luonnollisesti kunnossa.

Kaipaisin neuvoa "vaivaan", joka on jo jonkin aikaa haitannut hauistreenejä: olka-värttinäluulihas (brachioradialis) ottaa suuremman pumpin hauistreenissä kuin hauis. Vaiva on siis jatkunut jo useamman kuukauden, ja ongelma näkyy lihasten kehityksessäkin. Olka-värttinäluulihas on kasvanut suureksi suhteessa käsivarren lihaksiin. Sinänsä forkun kasvaminen ei tietenkään haittaa, mutta hauiksen treenaaminen on hyvin vaikeaa ja pian alkaa jo sopusuhtaisuuskin kärsiä!

Oon kokeillut useita eri liikkeitä(suora/kulmatanko, koneissa, taljassa yms.), eri ottein(myötä/vasta, kova puristus/rento ote), eri toistomäärin sekä eri painoilla, mutta parannusta ei ole löytynyt. Tuntuu, että parhaan pumpin hauikseen saa staattisissa liikkeissä tai muissa, joissa ei tuu suurta liikettä ja näin pääse forkut omimaan kaikkea itsellee.

Kunnon treenivuosia on takana muutamia. Sitä ennen tuli vedettyä myös paljon salitreeniä, mutta ei yhtä tosissaan/monipuolisesti (lue penkki-hauis-ojentaja). Treenaan viikossa 4-5 kertaa monipuolisesti, vaihdellen 3- ja 4-jakoisen treenin välillä. Olen myös yrittänyt vaihdella treenijärjestystä vaivan ilmennyttyä niin, että annan forkuille lepoa riittävästi. Lisäksi oon yritänyt venytellä forkkuja.

Oon yrittänyt katsoa ja kysyä tästä netissä ja tutuilta ammattilaisilta, mutta apua ei oo löytynyt. Tarvisin siis hyviä neuvoja tai muuten tietoa/ löpinää aiheesta!

Huh, kun tulikin pitkä värssy!

Oletkos jo koittanut urheiluhierontaa tmv. jolla lihaskalvoja vois avata ja venytellä passiivisesti? Vaikkapa tuommoset 5-10krt 2-3krt vko.ssa. Joskus pari-kolme kertaakin voi riittää ,harvemmin yksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom