ongelma jalkatreenissä

Moikka,

olen harrastanut punttia parisen vuotta ja nyt minulle on tullut paha ongelma. Olen saanut ihan kivasti massaa koko kroppaani ja tavoitteena onkin ollut saada lisää lihaksia etenkin jalkoihin ja takapuoleen. Nyt kuitenkin loukkasin polveni eräässä pienessä onnettomuudessa (en siis treeniä tehtäessä), siitä on jo jonkin verran aikaa ja se on parantunut muuten paitsi kyykkyä tehtäessä isoilla painoilla siiihen sattuu hyvin paljon, joten kyykkyä en oikein pysty nykyään tehdä ainakaan kovin isoilla painoilla. Olen puhunut fysioterapeuttini kanssa ja hän sanoi ettei minun kyykkyä kannata tehdä lainkaan kuin vasta parin vuoden päästä jos silloinkaan ei satu juuri lainkaan. Haluaisin nyt tietää että pystyykö jalkaprässillä saamaan lihaksia takapuoleen jos kyykkyä en voi tehdä? Jalkoihinhan sillä saa mutta saako takapuoleen? Askelkyykkykin on siinä ja siinä pystynkö sitä tekemään eli jalkaprässi ja maastaveto ovat oikeastaan ainoita missä polveeni ei satu vaikka nekin kyllä tuntuvat.

Kiitos jo etukäteen toivottavasti joku osaisi vastata

Nostetaas... Eli mulla on ongelmana sellanen, että aloitettuani taas lentiksen, polvet ei tykänny yhtään. Ne ei ole varsinaisesti kipeet, mutta nesteilee ja kaikki kyykkyliikkeet ja polven koukistukset tuntuvat nyt hyvin epämiellyttävältä. Kokemuksesta tiedän, että tuo nesteily aikanaan loppuu, mutta mitäs sillävälin kannattaa salilla tehdä? SJMV onnistuu, mutta koukistukset jää vajaaksi, esimerkiksi takareisiä tehdessä sitä pakkaa ei pysty vetämään pakaroihin asti. Entä jos tekee suosiolla vaan esimerkiksi vajaata kyykkyä silläkin uhalla, että pääsee salikomediaa- ketjuun?

Onko teillä salilla esim. trx-köysiä? Sen avulla lantionnostot treenaa hyvin takareisiä. Lisäksi esim. fitball selkää vasten ja kyykkäys on tosi tehokas reisille, eikä niin raskas kuin "oikea" kyykky. TRX:llä saa myös tehtyä kevyempiä mutta tehokkaita kyykkyjä. Ja varmaan teillä on erikseen salilla pakaramasiina jossa ei tarvii kyykätä?

Kyllä se jalkaprässi tuo lihasta takapuoleenkin. Omat jalkatreenit koostuivat yleensä jalkaprässistä, sjmv:stä, satunnaisesta askel- tai hackkyykystä sekä takareisi- että etureisilaitteesta pohkeita unohtamatta ja muuttuihan tuo takaosasto lättänästä vähän pystymmäksi. Jalkaprässin ongelma ainakin itsellä oli se, että kun painoa alkoi olla yli 130kg:n, niin nivuset kipeytyivät välillä ihan liiaksi.

Kramppaako/rasittuuko kenelläkään muulla jalkapohjat askelkyykyssä? Tein eilen salilla pitempiä sarjoja (10-12 toistoa) askelkyykkyä kehonpainolla takajalka steppilaudalla ja tukijalan jalkapohjaa poltteli aivan hirveästi. Myös normaalisti smithissä tehdessä (jalka tällöin penkillä yleensä, vähän korkeammalla kuin eilen) tukijalan jalkapohja saattaa krampata. Kenkinä mulla on ihan normaalit sisäpelikengät, joita käytän myös lentiksessä (siellä ei ongelmia). Ongelmana myös jalkaterän kiertyminen sisäänpäin (nilkka kiertyy ulos) alasmentäessä, voiko johtua tästä? Onko neuvoja, miten kramppaamista voi estää/vähentää?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom