Omistusasunnon vuokraaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
3 223
Ikä
43
Olen ostanut uuden asunnon ja ajattelin jättää vanhan kämpän sijoituskohteeksi, jahka muutan siitä pois.

Tässä http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=43604 onkin jo asiaa koskien sijoitusasunnon hankkimista, mutta miten menee verotus, jos jättää ensiasuntonsa vuokralle? Onko tällainen vuokratulo "tulonhankkimisvelan" piirissä, saako tällaisen vuokra-asunnon lainan korkoja vähentää verotuksessa joillain keinoin?

Löytyisikö jostain vuokrasopimuksia, jos ei viitsisi välittäjälle maksaa?

Kiitos etukäteen asiasta tietäville.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Velan korot vähennetään tulonhankkimisvelan korkoina, korjailet vaan korot oikeaan kohtaan veroilmoituksella.
 
Eli tarkennukseksi... kaikkien omistamiesi asuntojen veloista syntyvät korkomenot saa vähentää verotuksessa. Eli jos velkaa on molemmista asunnoista, niin usein ei vuokratulosta tarvi veroa maksella.

Onnittelut viisaasta päätöksestä.. :) Moni paskahousu olisi myynyt vanhan asunnon pois vastaavassa tilanteessa. Nyt teit ratkaisun joka kerryttää varallisuuttasi. :)
 
Kiitos kaikille vastauksista. Taas ollaan vähän viisaampia. Vääntäkääs vielä mulle rautalangasta se, että minkä verran tämän entisen ensiasunnon lainan koroista saa sitten vähentää verotuksessa, onko siihen joku oma prosenttinsa?
 
Kiitos kaikille vastauksista. Taas ollaan vähän viisaampia. Vääntäkääs vielä mulle rautalangasta se, että minkä verran tämän entisen ensiasunnon lainan koroista saa sitten vähentää verotuksessa, onko siihen joku oma prosenttinsa?

En ole itse törmännyt mihinkään %. Ihan kaikki omistamistasi asunnoista aiheutuvat korkomenot ovat vähennyskelpoisia.
 
Vääntäkääs vielä mulle rautalangasta se, että minkä verran tämän entisen ensiasunnon lainan koroista saa sitten vähentää verotuksessa, onko siihen joku oma prosenttinsa?

Tulonhankkimismenot (kaikki vuokralla olevan asunnon lainan korot ja vastikkeet) vähennetään pääomatuloista (vuokrasta). Jos sulla ei ole aiemmin ole ollut pääomatuloja, asuntolainan koroista on tehty alijäämähyvitys (ensiasunnossa 30% maksetuista koroista, yhdelle maksimi 1400 €) joka on vähennetty ansiotuloverosta.

[rautalanka]
Vuokratulot 12 x 600 € = 7200 €
- Vuokralla olevan asunnon korot 3000 €
- vuokralla olevan asunnon vastike 12 x 100 € = 1200 €
= Verotettava pääomatulo 3000 € josta maksettaisiin veroa 840 €
Noin siis kävisi jos sulla olis vaan yks asuntolaina. Kuitenkin myös sun kotia varten otetun lainan korot vähennetään pääomatuloista, eli jos niitäkin korkoja olis 3000 € niin et maksais pääomatuloveroja ollenkaan. Jos korkoja on niin paljon että pääomatulolaji menee miinukselle, tappiosta muodostetaan alijäämähyvitys ansiotuloverotukseen.
[/rautalanka]
 
Back
Ylös Bottom