Oman työajan määritteleminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Pistetäänpäs ihan uusi keskustelu tästä kun asiaa sivutaan niin palkkakeskusteluissa, kuin sijoittamisjutuissakin.

Ja heti alkuun että tähän ei nyt yrittäjiä pidä sotkea, koska heillä on jo lähtökohtaisesti oikeus ja mahdollisuus säännellä omat työaikansa, vaikka harvalla sitä mahdollisuutta kovin alas varmaan onkaan.

Mutta siis itse olen miettinyt että "jonkun vuoden aikajänteellä" voisi vähentää työntekoa tekemällä joko lyhyempää päivää tai lyhyempää viikkoa.

Miten paljon tähän voi itse vaikuttaa? Eli toisinsanoen onko oikeus tehdä vaikka 30 h työviikkoa vai voiko työantaja kieltäytyä siitä?

Ja onko kukaan näin tehnyt. Eli vähentänyt työaikaa PALKKATÖISSÄ olevana kun ei vaan tarvitse tehdä niin paljon? Vaikka oma työ on ihan jees niin teen sitä kyllä palkan takia, en siksi että aika kuluisi paremmin eli todellakin ajatus on vähentää heti kun se jotenkin realistista on. Mutta tämä tuskin nyt tapahtuu ihan lähivuosina vaikka se olisikin järkevää kun lapset on vielä suht pieniä. Eli 8 ja 10 vuotta. Mutta jos niille meinaa harrastusvälineitä jne ostaa niin se on pakko tehdä täydet tunnit ja vähän päällekin.

Eläkkeen takia en töitä tee. Sijoittamisen kautta yritän kartuttaa position joka osaltaa mahdollistaa vähemmän palkkaduunin tekemisen tulevaisuudessa ja eläköitymisen kun siltä tuntuu. Eläkejärjestelmään en usko.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riippuen vähän ay-liikkeen asemasta yrityksessäsi, totta kai työajasta on mahdollista sopia työnantajan kanssa. Tietenkään työnantajan ei tarvitse suostua sopimukseen aivan, kuten ei tarvitse sinunkaan. En ole itse tehnyt, mutta tuttavapiiristäni löytyy muutama, jotka tekevät vastaavan järjestelyn kautta lyhyempää työviikkoa palkkatöissä.
 
No mun tapauksessa AY liike ei sitä vastustaisi. Epäilinkin ettei tuohon mitään laillista keinoa ole vaan ilmottaa että teen vaikka vuoden päästä lyhyempää viikkoa vaan se pitää sopia ja se on sitten aina sen hetken juttu ja täysin tapauskohtaista mitä onnistuu sopimaan. Ihan meillä kuin muuallakin.

Jos pieniä lapsia niin sitten voi tietty jäädä osittaiselle hoitovapaalle, mutta tuokaan ei omalla kohdalla päde.

Eikä aleta kinaamaan tässä AY liikkeestä sen enempää. Mutta tietysti kiinnostaa se miten tuon on sopinut jos joku sen on tehnyt. Kai se on jonkinlainen osa-aikainen työsopimus joko määräajaksi tai mallia toistaiseksi?
 
Siis työnantajan kanssahan tuo asia sovitaan aivan samalla tavalla kuin kaikki muukin, mikäli siis paikallinen sopiminen on mahdollista, eikä AY-liike vaadi kaikille identtistä sopparia. Käsittääkseni joitain rajoituksia työaikaan liittyy, tai käytännössä tietyn viikkotuntimäärän on täytyttävä, mutta se mahdollistaa ainakin 4-päiväisen viikon tekemisen ellei peräti 3-päiväisen. Palkka tietysti menee alaspäin, koska käsittääkseni lomapäiviä kertyy saman verran lyhyemmällä työviikollakin, jolloin lomapäiviä tulee enemmän per tehty työtunti, joka tarkoittaa sitä, että palkka menee erotuksen verran alaspäin. Ellet sitten onnistu samalla neuvottelemaan itsellesi palkankorotusta.

Kannattaa kysyä suoraan työnantajalta. Se on täysin työnantajakohtaista, että suostuvatko moiseen, vai eivät.
 
Optimitilanne näinä taloudellisesti epävakaina aikoina olisi kai joutua lomautetuksi lyhennetylle työviikolle niin kotipäiviltä kilahtaisi ansiosidonnainen.
 
Pienien skidien kanssa on mahdollisuus ainakin lyhennettyyn työviikkoon?
En kyllä yhtään ole varma mikä lasketaan "pieneksi" tässä tapauksessa.

Joskus oli suunnitteilla mutta muista syistä jäi toteutumatta.
 
Itse olen myös leikitellyt ajatuksella työnteon vähentämisestä. Oikeastaan olen osittain siirtynyt jo ajatuksista tekoihin. Olen nyt muutaman vuoden ajan muokannut omia kulutustottumuksia siihen suuntaan että yhä suurempi osa palkkatulosta siirtyy sijoituksiin/säästöhin samalla kun asuntolainan loppu häämöttää. Eli oma pakko tehdä nykyistä työaikaa palkan vuoksi pienenee radikaalisti parin vuoden sisään

Vaikein pala yhtälössä on työpaikka/työyhteisö. Johtajana en voi siirtää töitä kenellekkään muulle. Jos taas menen esittämään työajan puolittamista niin vääjäämättä nousee esiin kysymykset: Kuka tekee toisen puolikkaan? ja "Jos pärjätään vain puolikkaalla niin mitä vittua minä olen päivät puuhaillut? :D. Jotenkin pitäisi päästä tilanteeseen jossa ehdotus tulisi työnantajan puolelta ja/tai saisin verhoutua marttyyrin viittaan joka uhrautuu työyhteisön puolesta.

Yhtälöä pyöritellessä olen huomannut että periaatteessa voisin tiettyinä kuukausina tehdä kriittisten viikkojen ajan täyden viikon ja taas hiljaisena aikana pitää huoletta 1-2 viikkoa sisässä olleita tunteja vapaana. Tiedä sitten lähtisikö työnantaja tällaiseen pysyvänä järjestelynä.

Katsellaan, katsellaan, joka tapauksessa Sipilä saa pitää tunkkinsa ja tuottavuutensa :oujee:
 
Yhtälöä pyöritellessä olen huomannut että periaatteessa voisin tiettyinä kuukausina tehdä kriittisten viikkojen ajan täyden viikon ja taas hiljaisena aikana pitää huoletta 1-2 viikkoa sisässä olleita tunteja vapaana. Tiedä sitten lähtisikö työnantaja tällaiseen pysyvänä järjestelynä.
Eikö tää onnistu ainakin osittain liukuvalla työajalla jos saa kiireaikana hieman saldoja kerättyä? Onko sellaiseen mahdollisuutta?
 
Eihän tuo työnantajalle ole ongelma jos työt tulee tehtyä. Palkan maksu pienenee kuitenkin samassa suhteessa.

Jos mulle alainen lupasi hoitaa nykyiset hommansa 20 prosenttia lyhyemmässä työajassa 20 prosenttia pienemmällä palkalla en näkisi mitään ongelmaa kokeilla järjestelyä. Ja jos homma pelaisi niin siirtyä pysyvästi siihen. Win to win tilanne.
 
Siis työnantajan kanssahan tuo asia sovitaan aivan samalla tavalla kuin kaikki muukin, mikäli siis paikallinen sopiminen on mahdollista, eikä AY-liike vaadi kaikille identtistä sopparia. Käsittääkseni joitain rajoituksia työaikaan liittyy, tai käytännössä tietyn viikkotuntimäärän on täytyttävä, mutta se mahdollistaa ainakin 4-päiväisen viikon tekemisen ellei peräti 3-päiväisen. Palkka tietysti menee alaspäin, koska käsittääkseni lomapäiviä kertyy saman verran lyhyemmällä työviikollakin, jolloin lomapäiviä tulee enemmän per tehty työtunti, joka tarkoittaa sitä, että palkka menee erotuksen verran alaspäin. Ellet sitten onnistu samalla neuvottelemaan itsellesi palkankorotusta.

Kannattaa kysyä suoraan työnantajalta. Se on täysin työnantajakohtaista, että suostuvatko moiseen, vai eivät.

TESeissä voi olla minimejä työajalle. Työaikalain puolella vastaavaa ei ole osunut silmään ja esim. 0-sopparit ovat vielä mahdollisia. Lomapäivien kertymä on kiinni sovitusta työmäärästä ja sen pohjalta määritettävästä säännöstä. Sääntöä ei voida vaihtaa kesken kalenterikuukauden. Sääntöä voidaan vaihtaa kesken lomanmääräytymisvuoden jos työajasta tehdään sopimus. Muutoksen pitää kestää vähintään kalenterikuukausi. Jos tehdään niin harvoin töitä ettei kumpikaan säännöistä täyty, on työntekijällä oikeus vapaaseen. 2pv/kk. Tästä maksetaan prosenttipohjaisesti. Kesken lomanmääräytymisvuotta tapahtuva työajan ja palkan muutos johtaa myös prosenttiperusteisen vuosilomapalkan laskentaan.

"6 §
Täysi lomanmääräytymiskuukausi

Täytenä lomanmääräytymiskuukautena pidetään kalenterikuukautta, jolloin työntekijälle on kertynyt vähintään 14 työssäolopäivää tai 7 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettua työssäolon veroista päivää.

Jos työntekijä on sopimuksen mukaisesti työssä niin harvoina päivinä, että hänelle ei tästä syystä kerry ainoatakaan 14 työssäolopäivää sisältävää kalenterikuukautta tai vain osa kalenterikuukausista sisältää 14 työssäolopäivää, täydeksi lomanmääräytymiskuukaudeksi katsotaan sellainen kalenterikuukausi, jonka aikana työntekijälle on kertynyt vähintään 35 työtuntia tai 7 §:ssä tarkoitettua työssäolon veroista tuntia." - http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162

Yhtälöä pyöritellessä olen huomannut että periaatteessa voisin tiettyinä kuukausina tehdä kriittisten viikkojen ajan täyden viikon ja taas hiljaisena aikana pitää huoletta 1-2 viikkoa sisässä olleita tunteja vapaana. Tiedä sitten lähtisikö työnantaja tällaiseen pysyvänä järjestelynä.

Liukuva työaika ja mahdollisuus saldoihin eli työaikapankki. Jos TES ei tätä estä tai sääntele niin siitä voidaan sopia työaikalain puitteissa. Osassa TESeistä on työaikalakia suurempi enimmäiskertymä.

"13 §
Liukuva työaika

Työnantaja ja työntekijä voivat 6 §:n 1 momentista sekä työehtosopimuksen säännöllisen työajan pituutta ja sijoittamista koskevista määräyksistä poiketen sopia liukuvasta työajasta niin, että työntekijä voi sovituissa rajoissa määrätä työnsä päivittäisen alkamis- ja päättymisajankohdan. Sovittaessa liukuvasta työajasta on sovittava ainakin kiinteästä työajasta, työajan vuorokautisesta liukumarajasta, lepoaikojen sijoittamisesta sekä säännöllisen työajan ylitysten ja alitusten enimmäiskertymästä.

Liukuvassa työajassa säännöllistä vuorokautista työaikaa lyhentää tai pidentää liukuma-aika, joka voi olla enintään kolme tuntia. Viikoittainen säännöllinen työaika on keskimäärin enintään 40 tuntia. Edellä 1 momentissa mainittu enimmäiskertymä saa olla enintään 40 tuntia.

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työajan ylitysten kertymää vähennetään työntekijälle annettavalla vapaa-ajalla." - http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605
 
Eihän tuo työnantajalle ole ongelma jos työt tulee tehtyä. Palkan maksu pienenee kuitenkin samassa suhteessa.

Jos mulle alainen lupasi hoitaa nykyiset hommansa 20 prosenttia lyhyemmässä työajassa 20 prosenttia pienemmällä palkalla en näkisi mitään ongelmaa kokeilla järjestelyä. Ja jos homma pelaisi niin siirtyä pysyvästi siihen. Win to win tilanne.

Ja melkein väitän että ainakin ns. suorittavassa työssä tulisi siitä jäljelle jäävästä työajasta tehokkaampaa jos tekisi vaikka 6 h päivää...
 
Tuosta oli vähän aikaa sitten uutisissa pariinkin kertaa juttua. Muistelen että haastateltiin firmoja jotka olivat lyhentäneet työpäivää pitämällä palkan samana. Työteho pysyi samana tai jopa nousi kunnes parissa vuodessa mentiin sitten ali sen mistä oltiin lähdetty kun ns. totuttiin tähän uuteen systeemiin ihan normaalina tapana.

Vartijan hommia kun on tehnyt niin on tullu tuota vajaata viikkoa tehtyä oikeastaan aina koska firmat nyt ei vaan tarjoa täysiä tunteja. Sellasta 30-33h viikossa keskimäärin ja on se kyllä mukavaa kun on enemmän vapaa-aikaa. Palkassahan sen toki sitten näkee eikä niitä vapaita lähdetä mihinkään etelään viettämään.
 
Ja melkein väitän että ainakin ns. suorittavassa työssä tulisi siitä jäljelle jäävästä työajasta tehokkaampaa jos tekisi vaikka 6 h päivää...

Näinhän se on mutta moniko sitten on valmis tiputtamaan palkankin kuuden tunnin palkaksi.

Tietysti suora urakka ois yksi vaihtoehto. Tekee duunit sata lasissa ja lähtee kotiin kun on valmista. Taitaa vaan monesti suoraa urakkaa vääntävät tehdä ennemmin pitkää kuin lyhyttä päivää.
 
Näinhän se on mutta moniko sitten on valmis tiputtamaan palkankin kuuden tunnin palkaksi.

Tietysti suora urakka ois yksi vaihtoehto. Tekee duunit sata lasissa ja lähtee kotiin kun on valmista. Taitaa vaan monesti suoraa urakkaa vääntävät tehdä ennemmin pitkää kuin lyhyttä päivää.

No ainakin koko ajatus itsellä oli tätä perustaessa että tavoite olisi vähentää työssäoloaikaa ja tottakai samalla palkka laskisi. Mutta ajatus oli paikkoa tätä pääomatuloilla. Mutta tässä kohtaa tämä on vasta ajatus kun ne pääomatulot ei ole vielä riittävät...
 
Eikö tää onnistu ainakin osittain liukuvalla työajalla jos saa kiireaikana hieman saldoja kerättyä? Onko sellaiseen mahdollisuutta?

Tämä on jo käytössä ja tykkään kyllä systeemistä. Itse haluaisin kuitenkin selkeät sovitut vapaat "kiinteästi" jonka joku 50 % työaika mahdollistaisi. Työaikapankissa yleisesti on sekin huono puoli että ne tunnit täytyy tehdä sinne pankkiin sisään :). Ei voi tehdä pelkkiä "nostoja".

Omassa työssäni on sekin puoli että kausittain on yllättävän paljon turhia palavereita ja edustuksellisia tilaisuksia joita voisi huoletta karsia pois. Millimetrin tarkalla työnsuunnittelulla voisi tuo 50 % työaika olla juuri ja juuri toteuttavissa kun nuo jättäisi pois ja keskittyisi pelkästään sopimus/henkilöstö/talous puoleen. Tiedä sitten lävähtäisikö työntekijöiden puolelta kateuskortti pöytään kun johtajan työaika puolitetaan? Harva sitä jaksaa ajatella että puolittuu se palkka samalla ja elintavoissa tapahtuu downshiftausta.
 
Työaikapankissa yleisesti on sekin huono puoli että ne tunnit täytyy tehdä sinne pankkiin sisään :). Ei voi tehdä pelkkiä "nostoja".
Jos sitä käyttää normaalisti, niin joo, tehtävä on. Kuitenkin käsittääkseni ainakin joissain yrityksissä on käytäntö, että jos tunnit menee tarpeeksi miinukselle, niin sitten niitä tasapainotetaan ottamalla palkasta pois x-tuntia ja palauttamalla tuntisaldo jollekkin tasolle miinukselle tai nollaan. Tuollaisen systeemin hyväksikäyttö toki hieman arvelluttavaa puuhaa :D
 
Rupeat tekemään alle 30h viikkoa eli jäät osittaiselle hoitovapaalle. Saat kelalta kuukaudessa osittaista hoitorahaa 96€/kk. Työnantajan on suostuttava tähän. Eli päätöksiä sinun varmaan pitää tehdä nopeasti, jos nuorempi sinulla on 8v.
Yksi alaiseni tekee noin 6h päivää ja yksi tuttuni tekee nelipäiväistä viikkoa. Molemmat tuolla osittaisella hoitovapaalla.

"Vanhemmat voivat lyhentää työaikaa palkattomasti eli pitää ns. osittaista hoitovapaata lapsen toisen kouluvuoden päättymiseen saakka. Osittaista hoitovapaata käyttävä vanhempi voi hakea Kelalta osittaista hoitorahaa ansionmenetyksen korvaamiseksi." Kelan sivuilta...
 
Joo tuo hoitovapaa on hyvä. Olin itsekin sillä joskus mutta silloin oli syynä se että vaimo teki osa-aikahommia ja vältyttiin viemästä laspi päiväkotiin kun se oli vajaa 2 vuotta ja saatiin vielä kotihoidontuki. Eli vaikka mun liksa tippui niin silti jäätiin plussalle tuossa.

No itellä tuo ei enää auta, mutta hyvä tiedostaa tuo kelle tahansa. Siinä on joku että pitää ilmoittaa 3 kk ennen tai vastaavaa jos ei saa sovittua alkavaksi heti. Mutta evätä sitä ei työantaja voi kun tuo on kai ihan työlakiin kirjattu juttu.
 
Olin itse joskus hoitovapaalla ja kävin käytännössä neljä päivää viikossa töissä. Etäpäivät vähenivät, palkka laski tietenkin sen 20 %, työmäärä ei periaatteessa mennyt mihinkään eli kannattaa miettiä onko oikeasti sellaisissa työtehtävissä, että tekee saman työmäärän pienemmällä palkalla vain. Palkankorotuksien ollessa prosentuaalisia, ne prosentit laskettiin tietenkin tuon pienemmän palkan mukaan, joten pitkällä aikavälillä vaikutusta on enemmänkin. Käytännössä saman voi tehdä sopimalla, kuten yllä jo todettiinkin.
 
Back
Ylös Bottom