Oma liike takaolkapäille?

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Tästä lienee ollut puhetta yleisellä puolella, mutta kiinnostaisi kuulla muiden mimmien mielipiteitä aiheesta takaolkapäät ja niiden treenaaminen. Eli teettekö "omia" liikkeitä takaolkapäille, ja jos teette niin ovatko ne selkä- vai olkatreenin yhteydessä? Itse en ole noita takaolkapäitä tehnyt oikeastaan juuri koskaan, vaan olen luottanut siihen että muut olkapääliikkeet ja selkäpäivän taljavedot ja soudut hoitavat sen osaston. Olisiko kuitenkin tarpeen lisätä esim. viparit takaolkapäille ohjelmaan?

Kommentteja? :)

Ainakin mulle on ollut hyötyä takaolkapäiden treenistä. Teen yleensä joko muun olkatreenin lopuksi tai selkätreenin päätteeksi. Ja vipareita siis sillai "kumarassa" (bent-over side-raise). Parhaan tuntuman saa kun ei pidä kämmeniä kohti lattiaa niin kuin usein neuvotaan vaan kääntää rannetta niin että kämmen on melkein kohti kattoa. Ja painoa ei kannata laittaa niin paljon että liike joudutaan tekemään pohkeilla hyppäämällä ja keskivartalolla heijaten (tätä kyllä näkee usein tehtävän...). Mulla ainakin toimii noin, kannattaa kokeilla miten itsellä tuntuu "nameimmalta".

Mä teen melkein aina olkatreenin yhteydessä myös takaolkapäille yhden liikkeen. Ja toimii :) Suosikki on tuplataljassa penkillä maaten tehty "ristiinveto". Heh... hyvin selitetty, ei oo hajuakaan liikkeen nimestä...

Joo, ryhtiä parantaakseni otin ohjelmaan. Teen selkätreenin yhteydessä yläristitaljassa selällä maaten 3 sarjaa ja vinopenkillä n. 30 asteen kulmassa mahalla rötköttäen käsipainoilla 3 sarjaa.
Alussa kyllä hävetti, kun ei kovin kummosilla painoilla pystynyt tekemään, mutta kyllä se siitä!

Originally posted by tatjana
...vinopenkillä n. 30 asteen kulmassa mahalla rötköttäen käsipainoilla 3 sarjaa.
Alussa kyllä hävetti, kun ei kovin kummosilla painoilla pystynyt tekemään, mutta kyllä se siitä!

Mä teen myös tätä samaa eli vipareita penkillä mahallaan maaten. Mä sen sijaan pidän painot täysin tarkoituksellisesti pieninä, jotta voin keskittyä nostamaan nimenomaan takaolkapäillä eikä selällä. Samasta syystä en myöskään koskaan tee tätä liikettä seisten. Siinä fuskaa helpommin väsyessään.

Joo, en mäkään käytä kuin 6 kg:n painoja, mutta kun ei niitä missään muussa tarvi, niin oudolta tuntuu. Alussa oli jopa 4 kg käytössä. Rötköttäessä ei oikeastaan pysty fuskaamaan.

Huvittavan heikko lihasryhmä ilman treeniä...

Originally posted by Pauliina
Mä teen melkein aina olkatreenin yhteydessä myös takaolkapäille yhden liikkeen. Ja toimii :) Suosikki on tuplataljassa penkillä maaten tehty "ristiinveto". Heh... hyvin selitetty, ei oo hajuakaan liikkeen nimestä...

Sama täällä, enkä minäkään liikkeen nimeä tiedä :D Pitäisi joskus varmaan vähän hakea vaihtelua tässäkin lihasryhmässä ja kokeilla tuota vinopenkissä käsipainoilla -liikettä. Tämä taljasysteemi on kuitenkin oikeasti toiminut hyvin ja taatusti liikkeen tekeminen on parantanut ryhtiäni (toki kaikella muullakin treenillä ja venyttelyllä on ollut oleellinen vaikutus tähän ryhdin parantumiseen).

Myös tämä liike ottaa takaolkapäihin: alataljassa pitää olla pyörivä kapula, asetutaan lattialle selälleen siten, että jalkapohjat ovat palkkeja vasten ja polvet poukussa. Vedetään kapula kädet lähes suorassa yläkautta pään taakse lattialle ja takaisin hitaasti eli siis vaijeri jää jalkojen väliin. Ottaa kyllä enemmän etuolkapäihin mutta myös taka-.

Mites olkapäätreeni noin yleensä? Kuinka tärkeänä pidätte?

Itse fuskailen niiden kanssa, kun ajattelen, että ne rasittuu kyl muista liikkeistä ihan kylliksi *laaaazy*

:rolleyes:

Originally posted by Hippa
Mites olkapäätreeni noin yleensä? Kuinka tärkeänä pidätte?

Itse fuskailen niiden kanssa, kun ajattelen, että ne rasittuu kyl muista liikkeistä ihan kylliksi *laaaazy*

:rolleyes:

Ota ihmeessä ohjelmaan. Ja mielellään vielä etu-, taka-, ja sivuolkapäille omat liikkeensä joka treenissä. Kun olkia hetken treenaa niin väittäisin että tuntumaa löytyy sen verran ettei enää edes voi kuvitella että saman tehon olkaan sais muiden treenien yhteydessä :)

Olkapäiden treenaus on kivaa :p Kyllä sinun, Hippa varmasti kannattaa ennemmin tai myöhemmin myös olkapäihin panostaa jos kisaamaan joskus aiot. Näin maallikkona arvelisin, että mitä aiemmin sen otat ohjelmaan, sitä parempi. Minä ainakin olen erityisen tyytyväinen siihen, että opettelin taannoin pystypunnerruksen käsipainoilla ja takaolkapäiden treenauksen taljassa - siinä kaksi liikettä, jotka ainakin minulle riittävät hyvin olkatreeniin. Lisäksi teen kyllä joskus vipunostoja sivulle ja eteen.

Minä vihaan pystypunnerrusta käsipainoilla :mad2:
Varsinkin tällaisilla honkkeli-käsivarsilla se on tuskainen liike tehdä. Painot heiluvat "tikkujen" päässä ja tuntuu että pieni tuulenpuuska saa ne heilahtamaan keskelle otsalohkoa. Mitään kehitystä ei ole painoissa tapahtunut puoleen vuoteen, tai ainakin tuntuu siltä. Tein jo välillä pystypunnerrusta koneessa että saisin edes joskus kokemuksen siitä, millaista on kun tuntuu, että oikeasti saa voimansa liikkeen "taakse" ja jaksaa puristaa sarjat loppuun asti. Toiveikkaana siirryin takaisin käsipainoihin, mutta ei, ei tule mitään :(
Tein sitten päätöksen alkaa tekemään vuoroviikoin olkapäät ensimmäisenä treenissä, kolme liikettä. Eli "rintaviikolla" teen takaolkapäät vain jos on aikaa, olkapääviikolla sen sijaan teen yhden liikkeen takaolkapäille. Vaihtelen liikettä, mutta lempparini on ehkä taljassa seisten etukumarassa tehty yhden käden vipunosto.

Originally posted by Nate
Minä vihaan pystypunnerrusta käsipainoilla :mad2:
Minä myös. Yleensäkin vihaan olkapäiden tekemistä, niiden kehitys junnaa paikallaan ja treenipainot ei ole nousseet pitkään aikaan. Kaikkein ärsyttävintä pystypunnerruksessa on se kun kädet tärisee ja vapisee koko ajan, ihan sama minkäkokoisilla painoilla tekee.

Entä rintalihakset?

Minä teen lähes aina olkapäät ensimmäisenä liikkeenä treenissä, nykyisellä ohjelmalla siis ennen rintaa. Ehkä tämä selittää toisaalta hyvää kehitystä olkapäissä, mutta myös epäsuhtaa olkapäiden ja rinnan kehityksessä, en nimittäin juurikaan ole panostanut rintalihasten treenaukseen todella pitkään aikaan. Toki treenaan niitä, mutta en ehkä ihan samalla innolla kuin esim. selkää ja olkapäitä. Tuo on kai lähtöisin siitä, kun alunperin salitreenillä halusin parantaa ryhtiäni. Nyt on ryhti ok, joten ehkä sitä ei enää pitäisi noin ajatella :confused:

Kuinka tärkeänä pidätte muuten rintalihasten treenaamista? Lähinnä siis mietin naisnäkökulmaa (miehethän ovat usein niitä penkki-intoilijoita) ja sitä, miten sopusuhtaista lihaksistoa/kroppaa olisi hyvä rakentaa.

Re: Entä rintalihakset?

Originally posted by Tiukkis
Kuinka tärkeänä pidätte muuten rintalihasten treenaamista? Lähinnä siis mietin naisnäkökulmaa (miehethän ovat usein niitä penkki-intoilijoita) ja sitä, miten sopusuhtaista lihaksistoa/kroppaa olisi hyvä rakentaa.

Itse olen alusta asti lähtenyt liikkeelle siitä, että kaikkia lihaksia treenataan, ja kunnolla (tietenkin suosikki- ja inhokkilihasryhmiä on myös muodostunut...) Olen myös tällanen "kaikki tai ei mitään" -ihminen, joten joko treenaan kaikkea tasapuolisesti, tai sitten en treenaa ollenkaan! Mä olen kyllä myös kuvitellut rintalihastreenin tärkeäksi siinä missä muunkin yläkropan treenin, kun ryhdistä puhutaan... Jos sais luotua itsestään sellasen tasapainoisen ja sopusuhtaisen naisihmisen niin hyvä! :)

Ai niin, yksi lihasryhmä on, jota en oikeastaan "uskalla" treenata kunnolla, nimittäin pohkeet... Mun pohkeet on luonnostaan massiiviset, ilman minkäänlaista punttitreeniä, joten niitä teen suurinpiirtein kerran pari kuukaudessa pienillä painoilla monta toistoa...

Re: Entä rintalihakset?

Musta on yhtä tärkeää treenata rintaa siinä missä muitakin lihaksia. Mä en ennen tehnyt penkkiä, vaan tein rintapäivänä pelkästään laitteilla tai joskus käsipainoilla. Pari kuukautta sitten aloitin tekemään penkkiä. Aluksi se oli ihan vammasta ja tuskailin, ettei siitä tuu mitään, kädet vaan heilu ja vapisi. Nyt kun on harjoitellut tekniikkaa niin penkkiä on tosi kiva tehdä. Siinä huomaa tulokset hyvin... joka kerta oon tehny isommilla painoilla ja mikäs sen motivoimampaa. Penkkiä tehdessä on kyllä pakko olla treenikaveri mukana, että uskaltaa tehdä toistot loppuun asti.

Mä kuulun myös sarjaan penkki-intoilijat, joten rintareeni on tällä hetkellä "lempilapseni"

Jäin vielä miettimään syitä, miksi en treenaa niin kovalla innolla rintaa. Vielä yksi sellainen on se, että olen aina saanut todella helposti treenissä tuntuman rintalihaksiin (joillakinhan tämä on ainakin alussa vaikeaa). Eli ei tarvita kauheita painoja, teen vain muutaman sarjan melko pienillä painoilla puhtaasti esim. ristikkäistaljaa ja seuraavan päivän kipu oikeassa paikassa on taattu.

Toisaalta varmaan rinta-innottomuuteeni vaikuttaa se, että en penkkiä pysty yhä edelleenkään täysillä tekemään (kovissa sarjoissa pistos rintalihaksessa tankoa alas laskettaessa) ja siinä jos teen, teen tosi vaatimattomilla painoilla. Pitäisiköhän kuitenkin alkaa harjoitella sitkeästi tuota penkkiä, onko mielestänne tarpeen? Kaikki tasapenkit aiheuttavat tuon kivun, kun taas vinopenkkiä voin tehdä mainiosti ja siinä olenkin kehittynyt ihan ok. On vaan vähän noloa, kun en jaksa tehdä samoilla käsipainoilla tasapenkkiä, joilla teen vinopenkkiä...

Toisaalta varmaan rinta-innottomuuteeni vaikuttaa se, että en penkkiä pysty yhä edelleenkään täysillä tekemään (kovissa sarjoissa pistos rintalihaksessa tankoa alas laskettaessa) ja siinä jos teen, teen tosi vaatimattomilla painoilla. Pitäisiköhän kuitenkin alkaa harjoitella sitkeästi tuota penkkiä, onko mielestänne tarpeen? Kaikki tasapenkit aiheuttavat tuon kivun, kun taas vinopenkkiä voin tehdä mainiosti ja siinä olenkin kehittynyt ihan ok. On vaan vähän noloa, kun en jaksa tehdä samoilla käsipainoilla tasapenkkiä, joilla teen vinopenkkiä...

Onko sitä tutkittu, mikä siellä pistää? Kyllä vinopenkki on ihan yhtä hyvä. Elä turhaan tee sellasta mikä sattuu. Jokainen tuntee itsensä parhaiten ja tekee niitä liikkeitä, jotka on hyviksi havainnut.

Ei ole tutkittu... tasapenkki kaikissa muodoissaan on vaan pikkuhiljaa jäänyt treeneistäni pois ko. vaivan vuoksi. Toisaalta perinteinen etunojapunnerrus lattialla ei kyllä pistä, joten en kyllä ymmärrä, mistä se voi johtua! Ehkäpä panostan jatkossakin noihin liikkeisiin, jotka olen tosiaan hyväksi havainnut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom