Olkapäävamma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tauros
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattelin aloittaa uuden treadin sillä tämä onnettomuus v*****aa niin paljon.

Viime vuorokauden puolella oli jääkiekossa ottelu ja minulta meni siinä olkapää "paskaksi", minä taklasin puhtaan avojääpommin jonka seurauksena vastustaja teki hienon ilmalennon mutta samalla jäin myös itse jäähän makaamaan, en pystynyt ollenkaan liikuttamaan oikeaa kättäni.
Joten matka vei ensiapua kohti, pääsin vastaanotolle missä kerroin luukulla hoitajalle mitä oli tapahtunut.
Sillä aikaa kun hoitaja näpytteli tietojani tietokoneelle niin minä istahdin tuolille ja samalla kuului kova naksahdus ja olkapää meni takaisin sijoilleen, käsi liikkui taas ihan normaalisti lukuunottamatta lievää kipua olkapäässä. Kyselin siinä sitten että tarviiko tässä enään mitään tehdä kun käsi tuntuu taas toimivan niin kun pitää, hoitaja kuitenkin suositteli että kävisin varmuuden vuoksi kuvauttamassa sen röntgenissä.
Ei mennyt siitä montaa minuttia kun kuului taas kova naksahdus ja olkapää meni taas paikoiltaan tai jotain sillä en taaskaan pystynyt liikuttamaan kättäni. No siinä sitten jonkin aikaa odotettiin ja sitten kun pääsin "tutkittavaksi" niin sinne kävellessä kuului taas naksahdus ja olkapää meni taas paikoilleen.
Kuvissa ei näkynyt mitään murtumaa tai vastaavaa joten siltä osin kaikki oli hyvin.

Nyt pitää lääkärin mukaan 3 viikkoa kantaa kantosidettä eikä kättä saa rasittaa mitenkään, sen jälkeen tehdään uudet tutkimukset.

- Onko muilla ollut vastaavia ongelmia olkapään kanssa?
- Onko mennyt usein paikoiltaan ensimmäisen kerran jälkeen?
- Kauanko on mennyt että olkapää on ollut samassa kunnossa kuin aikasemmin?
- Onko jälkeenpäin pitännyt erityisemmin varoa olkapäätä esim: puntilla?

V*****sta lisää entisestään se että 1½ vuotta sitten minulta kateksi reisiluu jääkiekossa ja tämä oli vasta toinen jääkiekko peli sen jälkeen.

Yritetään jotain vastailla nuihin kysymyksiin...

1. Ei välttämättä vastaavaa, mutta sijoiltaan menoja parinkinlaisia on ollut, joten niiden perusteella seuraavat vastaukset.

2. Kyllähän nuo sijoiltaanmenot tuppaa uusimaan, varsinkin jos ei heti alkuunsa jatka tuota kantosidehoitoa tarpeeksi ja aloita kuntoutusta riittävän varovaisesti sekä jatka sitä riittävän pitkään. Riittävän pitkä aika on suhteellinen käsite, mutta lähempänä vuosia kuin viikkoja. Jos tuntuu että uusii kovin helposti ja usein, niin leikkaukseen menoakaan ei kannata mahdottomiin siirtää.

3. Jaa´a, siitä on reilu kymmenen vuotta kun ensimmäisen kerran meni ja menikin heti vähän pahemmin. Ei oo vieläkään samassa kunnossa kuin aiemmin, enkä usko että tuleekaan olemaan. Mutta riittävästi lihasvoimaa ja terapeuttisia harjoituksia, niin pysyy aikalailla oireettomana. Ihan kaikkea hullutteluja ei kuiten pysty harrastelemaan.

4. Kovin on yksilöllistä tuo, tarviiko varoa ja mitä tarvii. Mutta lähtökohtaisesti puntti nyt on aikalailla rauhallista ja hyvää harjoitusta sijoiltaan menojen jälkeen, koska siinä suoritus on niin helposti kontrolloitavissa.

Ja yleisesti sitten.
Lihasvoima on kuiten se tärkein tuki, joten sen vahvistaminen ja/tai ylläpitäminen on se tärkein juttu sen olkapään hyvinvoinnin kannalta. Ja aika äkkiä sulle tulee selville, mitkä liikkeet/harjoitukset tekee huonoa ja mitkä tuntuvat sujuvan ongelmitta. Itse sitä on kuiten oman kroppansa paras asiantuntija, eli kuuntele sitä olkapäätäsi että missä se vikoo ja missä ei ja suunnittele harjoittelusi sen mukaan.

Ja tieten voi olla syytä kuvauttaa se olkapää magneettikuvauksella, että näkyisi mahdolliset pehmytkudostenkin vammat. Tämä lähinnä siksi ,että jos jatkat tuota lätkää vielä, niin nuita uusia taklauksia ja niiden vastaan ottamisia tulee vielä kohdalle lukuisia. Ja valmiiksi vahingoittunut olkapää on aina alttiimpi uusille vammoille.

Kiitos vastauksesta.

Reilun 2 viikon kuluttua on nyt sitten aika kirurgian polikliniikalle, en kyllä oikein tiedä mitä siellä tehdään mutta kait siellä tutkitaan tarkemmin että onko edessä jatkotoimenpiteitä?

- Jollain tietoa että mitä siellä tehdään? magneettikuvaus?

Eiköhän se ole normi kontrollikäynti, jossa tutkitaan olkapään sen hetkinen kunto sekä mahdollinen jatkohoidon ja/tai -tutkimusten tarve.

Itellä meni hiljattain ensimmäistä kertaa käsi sijoiltaan, eräässä kamppailulajissa. Sama ohje pamahti, 3viikkoa kantositeessä. Mutta treeneihin ei suosittellut menemään uudestaan vielä 5-7 viikkoon. 7 viikon jälkeen pientä punttia tehnyt ja 8. viikolla treeneissäkin jo käynyt. Hyvin tuntunut kestävän mutta tietys asennot vielä aristaa, esimerkiksi nukkuminen olkapään päällä. Kuulemma aika yksilöllistä, joten kannattaa alotella varovasti ja alkaa treenaaminen siihen tahtiin mikä tuntuu itsestä hyvälle. Tässäkin lienee hyvä mittari että kipu on pahasta

Noniin nyt tuli käytyä kontrollissa.
Olkapäälle ei tehdä mitään jatkotoimenpiteitä, mutta jos se vielä menee paikoiltaan niin se leikataan.

Tänään sitte sain ruveta käyttämään kättä ilman raijoituksia, ja käsi liikkuu hyvin kaikkiin suuntiin paitsi ylöspäin, en saa kättä laitettua suoraan ylös päin vaan muutama sentti ennen kuin käsivarsi/hauis osuu korvaan niin siinä kohtaa tuntuu kova kipu olkapäässä, semmoinen tunne että olkapää hyppää paikoiltaan jos kättä vielä suoristaa.
Ja tuo ilmeni vasta myöhemmin sen jälkeen kun olin käynnyt lääkärin luona niin en siis saannut mahdollisuutta kysyä tuosta kivusta sen enempää lääkäriltä.
Onko muilla ollut samanlaista kipua? ja onko tuo sitten hävinnyt kun olkapäätä on kuntouttanut tarpeeksi?

Lääkäri ei sanonnut kuntoutuksesta muuta kun että rintalihaksia kannattaa treenata niin sitä mukaan olkapääkin vahvistuu. Mielestäni nuo ohjeet eivät kovin vakuutaneet joten kävin fysioterapeutilla ja sieltä sain kuminauhan ja jonkin sortin opasteen liikkeisiin miten olkapäätä saa treenattua/kuntoutettua.

Nyt sitten ajattelin jumpata sillä kuminauhalla niin paljon kun jaksan, ja sitte pikkuhiljaa kun käsi vahvistuu niin siirryn taas puntin pariin.

tauros: -Kuminauhajumppa on ihan hyvästä, koska vastuksen määrää pystyy portaattomasti säätämään ja rasitus kohdistettua helposti halutuille nivelkulmille. Siksi kuminauhalla kannattaa suosia kohdistettuja harjoituksia erityisesti, kuten olkavarren kiertäjille, sahalihaksille ym.

Mutta ei tuota puntille lähtemistäkään kannata pelätä. Pikkuhiljaa totuttamaan olkapää liikeratoihin ja kun kivuton liike onnistuu, niin vastusta lisäilemään kerta kerralta olkapään reaktioita kuunnellen. Alusssa kannattaa liikenopeus pitää reilusti normaalia hitaampana.

Myös sitä ylösnostamista pitää harjoitella ja kokeilla tottuuko se olkapää siihen ja häviääkö tuo tuntemus "naksahtamisesta" sieltä. Jos se ärtyy siitä jatkuvasti vaikka varoen sitä liikerataa harjoittaa, niin uusiksi lääkärille sitten. Nuita liikeratoja kannattaa käydä läpi aina alkulämmittelyssä huolelliseti ja reiluilla toistomäärillä.

Itsellä meni kesällä sijoiltaan. Ortopedille pääsin kahden viikon kuluttua tapaturmasta. Magneettikuviin, ja edessä on leikkaus.

Ortopedi antoi ohjeiksi että heti treenaamaan kun kipu antaa myöten. Itse olen saanut olkapään hyvään treenikuntoon kuminauhajumpalla ja kiertäjäkalvosin treenillä. Nämä aina alkulämmittelyiden yhteydessä jotta lihakset ovat varmasti lämpimät ennen itse treeniä.
Lisäksi olen jokatreenin alussa lämmitellyt hartiaseutua kyseisellä jumpalla (kts. video).
http://www.youtube.com/watch?v=xCp-YynBEvE

Penkkiä tasapenkillä ei oikein kärsi vieläkään tehdä. Mutta minulla on olkapäässä myös AC-nivel vamma joka vaatii leikkauksen.

Eli kivun sallimia liikkeitä ja huolellinen lämmittely! Itse ainankin näillä keinoilla sain aika rikki olevan olkapään treenikuntoon.

Kiitoksia neuvoista.

Miten sitten kun sinne salille taas suuntaa, kärsiiköhän sitä treenata kaikkia lihasryhmiä vai kannataako sitä keskittyä ainoastaan siihen olkapään treenaamiseen?

Lisää neuvoja otetaan mielellään vastaan, jos jollain niitä on antaa:) kiitos vielä.

Itse aloitin ainakin treenamiisen ihan kaikilla lihasryhmillä, mutta tietyissä liikkeissä huomaa että toinen olkapää arka/heikompi joten joutuu ottamaan aika varovasti. Ylätaljan huomasin aika mahdottomaksi tehdä aluksi koska pienikin vetoliike teki kipeää

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on kulunut viikko siitä kun sain ottaa kantositeen pois ja alkaa käyttämään kättä normaalisti.
Nyt käsi toimii samalla lailla kun ennen siis liikkuu normaalisti, mutta kipua olkapäässä on vielä jonkin verran kun se menee tiettyyn asentoon.

Punttisalilla pystyn jo treenaamaan melko hyvin, lähes jokaiselle lihas ryhmälle saan tehtyä treeniä jollakin laitteella/liikeellä, mutta ojentajien treenaus on kuitenkin lähes mahdotonta sillä melkeinpä jokainen liike mitä olen ojentajille koittanut tehdä tekee kipeää olkapäähän (vinkkejä tähän).

-Tiedän että siitä ei ole vielä kovin pitkä aika kun sain tuon kantositeen ottaa pois, mutta milloin on syytä käydä uudestaan lääkärissä jos tuo kipu ei hellitä? viikko? kuukausi?

-Entä milloin olisi järkevää jatkaa tuota jääkiekon pelaamista? vasta sitten kun ei enään ole kipua olkapäässä? (lääkäri sanoi että saa kyllä heti mennä pelaamaan). Mutta vaisto jotenkin sanoo että siitä ei hyvää seuraa olkapäälle jos rupeaa heti pelamaan.

Jaa´a, nuihin kysymyksiin on aikalailla mahdoton vastata muuta kuin ympäripyöreyksiä, kun ei pääse näkemään ja kopeloimaan.

Mutta jotain ympäripyöreetä sitten...

Vaikka kohdistetuin harjoituksin on hyvä vahvistaa niitä olkanivelen tukevia lihaksia, niin silti pääpainotus kannattaa pitää moninivelharjoituksissa ja vapaissa painoissa. Tätä kautta olkapää tottuu liikkeisiin ja hallinta vahvistuu lihasvoiman mukana. Ensin liikeradat kivuttomiksi ja sitten vasta vastusta lisää.

Lääkäriin kannattaa yleensä mennä silloin kun kipu haittaa normaalia olemista ja tekemistä. Treeneissä totuttelu vaiheessa voi pientä arkuuttaa esiintyä siellä sun täällä, mutta varsinainen kipu on aina merkki siitä, että jokin ei ole nyt hyvin. Jos kipu rajoittaa aina samoissa liikkeissä, niin kyllä se kivun aiheuttaja kannattaa tutkituttaa. Muuten saa pienestä ongelmasta helposti tehtyä suuremman.

Jääkiekon järkevyydestä ny voi olla montaakin mieltä, eli onko se nyt koskaan erityisen järkevää, kun iso kasa aikasia miehiä luistelee kaukalossa ristiin rastiin piskuisen kumilätyskän perässä yrittäen sitä sohia kangasverkkoon :) Mutta pelaamista itse jatkaisin vasta sitten, kun olkapää tuntuu tukevalta ja lihasvoima on palautunut ennalleen tai ainakin lähelle sitä. Myös kevyitä taklaus/taklauksen vastaanotto harjoituksia kannattaa tehdä kevyesti jo ennen kaukaloon menoa, ettei se ensimmäinen taklaus ole heti täydellä voimalla tehty/vastaanotettu. Toki teipauksella voi tehdä ihmeitä olkapään tukemiseen, mutta mä en lähtis teippauksen avulla jatkuvasti harjoittelemaan tai pelaamaan, mikäli ei ole "välttämätöntä".

Kiioksia vastauksesta..

Kyllä tämä varmaan tästä pikkuhiljaa kuntoon tulee, nyt pysty jo pystypunnerustakin tehdä käsipainoilla ja ojentajia taljassa ilman pahempaa kipua, että ei tässä tarvi enään pahemmin murehtia..

Täällä ilmennyt kanssa vikaa olkapäässä! Laitan tähän samaan ketjuun, kun en kehtaa uuttakaan aloittaa.

Treenattiin tempausta ja itse treenissä ei mikään revähtänyt tai rusahtanut, kaikki kulki ihan ok. Olkapää tuli vasta illalla kipeäksi. En saanut edes paitaa pois päältä! Käsi nousee eteen ja sivuile ok, mutta taakse ja ylöpäin kun liikuttaa, niin olkapäässä alkaa jumittaa ja sitten tuntuu kipua. Samanlaista kuin esim joskus on nilkassa, menee lukkoon ja sitten vain vääntämällä se naksahtaa ja kipu helpottaa. Olkpäätä en aio yrittää naksauttaa!

Mikähän vialla? Mikään lihas ei niinkään ole kipeä vaikka kuinka yrittää painella ja kokeilla.

Täällä ilmennyt kanssa vikaa olkapäässä! Laitan tähän samaan ketjuun, kun en kehtaa uuttakaan aloittaa.

Treenattiin tempausta ja itse treenissä ei mikään revähtänyt tai rusahtanut, kaikki kulki ihan ok. Olkapää tuli vasta illalla kipeäksi. En saanut edes paitaa pois päältä! Käsi nousee eteen ja sivuile ok, mutta taakse ja ylöpäin kun liikuttaa, niin olkapäässä alkaa jumittaa ja sitten tuntuu kipua. Samanlaista kuin esim joskus on nilkassa, menee lukkoon ja sitten vain vääntämällä se naksahtaa ja kipu helpottaa. Olkpäätä en aio yrittää naksauttaa!

Mikähän vialla? Mikään lihas ei niinkään ole kipeä vaikka kuinka yrittää painella ja kokeilla.

Kuulostaa hermoperäiseltä jutulta, jos ei kerran mitään revähdystä tullu treenissä. Kokeile varovasti venyttää eri tavoin olkapään lihaksia, mutta kivun sallimissa rajoissa. Jos ei hellitä päivässä-kahdessa, niin osaavalle spesialistille aikaa tilaamaan.

tauros sanoi:
Kyllä tämä varmaan tästä pikkuhiljaa kuntoon tulee, nyt pysty jo pystypunnerustakin tehdä käsipainoilla ja ojentajia taljassa ilman pahempaa kipua, että ei tässä tarvi enään pahemmin murehtia..

Kannattaa olla varovainen pystypunnerruksen kans. Itsellä on mennyt olkapää sijoiltaan joku 7-8 kertaa vuosien varrella ja pystypunnerruksen jätin pois kokonaan sen jälkeen, kun juuri kyseisessä liikkeessä meni olkapää taas kerran sijoiltaan. Olin siinä vaiheessa jo muuten aika kovassa kunnossa, esim. vinopenkkiä meni 50kg käsipainoilla. Silti 35kg painoilla pystypunnerruksessa se olkapää vaan rusahti uudelleen. Paljon riippuu tietenkin, että millaisessa liikkeessä sitä kipua tuntuu ja kuin pahasti sieltä on paikat rikki. Jos on varaa tai vakuutukset kattaa, niin suosittelen ehdottomasti käydä magneettikuvauksissa. Joutuin itse jättämään lukkopainin/vapaaottelun pois, koska ei kestä yhtään tehdä kovaa kiertoliikettä. Bodausta olkapää taas ei haittaa ollenkaan, jos tuota pystypunnerruksen tekemättömyyttä ei lasketa. :) Voi olla, että menen jossain vaiheessa olkapään leikkauttamaan, kun elämäntilanne sen sallii.

Eli liikkeet jotka ei toimi yhtään ovat pystysoutu ja alatalja. Toivottavasti olkapäässä ei ole mitään pahempaa. Venytellessä tuntuu tiukkaavan vaan ihan sikana ja sitä vaan odottaa että jotain naksahtaisi paikoilleen, mutta mitään ei tapahdu?

Kannattaa olla varovainen pystypunnerruksen kans. Itsellä on mennyt olkapää sijoiltaan joku 7-8 kertaa vuosien varrella ja pystypunnerruksen jätin pois kokonaan sen jälkeen, kun juuri kyseisessä liikkeessä meni olkapää taas kerran sijoiltaan. Olin siinä vaiheessa jo muuten aika kovassa kunnossa, esim. vinopenkkiä meni 50kg käsipainoilla. Silti 35kg painoilla pystypunnerruksessa se olkapää vaan rusahti uudelleen. Paljon riippuu tietenkin, että millaisessa liikkeessä sitä kipua tuntuu ja kuin pahasti sieltä on paikat rikki. Jos on varaa tai vakuutukset kattaa, niin suosittelen ehdottomasti käydä magneettikuvauksissa. Joutuin itse jättämään lukkopainin/vapaaottelun pois, koska ei kestä yhtään tehdä kovaa kiertoliikettä. Bodausta olkapää taas ei haittaa ollenkaan, jos tuota pystypunnerruksen tekemättömyyttä ei lasketa. :) Voi olla, että menen jossain vaiheessa olkapään leikkauttamaan, kun elämäntilanne sen sallii.

Olkapäästä sen verran että käsi toimiin niin kun pitää ja pystyn liikuttamaan sitä kaikkiin suuntiin. Mutta leukoja en pysty tekemään, en pysty edes roikkumaan tangossa sillon tuntuu todella kovaa kipua olkapäässä, mutta muuten se ei haittaa mitään liikkeitä punttailussa eikä normielämässä.

En oikein tiedä että millon tuota kannattaisi käydä näyttämässä/kuvauttamassa jos tuo kipu ei hellitä leukoja tehdessä. Enkä kovin mielellään nyt ennen inttiä haluaisi sille ruveta mitään suurempaa toimenpidettä tekemään, että sen takia ei tarvitse siirtää armeejaa toiseen ajankohtaan.

Itselläni meni reilu vuosi sitten solisluu poikki, ja samalla myös olkapää sijoiltaan, mutta olkapäävammaa alettiin epäillä vasta viime keväänä kun kivut jatkuivat. Lääkäri sanoi solisluun korjauksen jälkeen, että kahden kk:n päästä voi varovasti mennä kiekkoilemaan. Tähän päivään mennessä olen käynyt kerran luistelemassa... Magneettikuvassa, hermoratatutkimuksessa, lukuisissa röntgenkuvissa tai nivelen rasituskuvassa ei näkynyt mitään. Reilu viikko sitten tähystyksessä löytyi nivelen rustorenkaan repeämä (seurausta paikaltaanmenosta), ommeltu uudelleen kiinni. Kolme viikkoa käsi kantositeessä ja 2kk sairauslomaa. Eli kannattaa tutkituttaa jos kipu ei mene ohi, ja kaikki vammat eivät välttämättä näy vasta kun tähystämällä. Olkapää ei myöskään välttämättä kestä kaikissa tilanteissa, onneksi välttelin kesällä mopolla ajelua...

Korjaus edelliseen, leikattiin siis jo reilu kolme viikkoa sitten ja nyt alkaa pikkuhiljaa toimimaan. Vaatii vaan pirusti kärsivällisyyttä ja jumppausta. Kuulemma yleisimpiä vammoja kiekkoilijoilla, ja väkisin sitäkin on harrastettava... Ja ihan itseään saa syyttää kun kompuroi, ei edes kukaan taklannut. :(

Olkapää ongelma alkaa sitten olla jo pikkuhiljaa kokonaan poissa päiväjärjestyksestä:D

Tänään puntilla niin puhuin yhden tutun kanssa jolla oon käynny aukasemassa paikkoja ku ne on ollu jumissa, se sitte kysy että mistä kohtaa olkapää on kipeä kun roikun tangossa (kun ei leukoja pysty tekemään) niin sanoin että olkapään etuosasta, se sitten otti kädellä kiinni siitä ja painoi sitä, 10 sekunnin ajan semmosta tuskaa että ei mitään rajaa ja sitten yhtäkkiä kipu hävisi kokonaan. Painoi kuulema jotain trekkeri/trikkeri kohtaa ja sano että se oli vaan jumissa niin sen takia se oli kipeä. Heti sen jälkeen pystyin taas vetämään leukoja:)
Kiva että tuo asia tuli nyt selväksi niin ei tarvi sitä pahemmin sitten enään miettiä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom