Olkapäät rutisevat ja muljahtelevat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vurki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei

Olkapääni ovat alkaneet rutista ja muljahdella hälyttävän paljon. N. kahden kuukauden ajan olen huomannut tätä. Ensin huomasin pystypunnerrusta tehdessä, että olkapäistä kuuluu rusahduksia ja että liikkuvat aina hieman tahmeasti rusahdusten kohdilla. Sittemmin huomasin että ennen niin hyvin mobilisoiva käsien pyöritys ympäri aiheuttaa aivan hillittömät rusahtelut. Solisluut tuntuvat liikkuvan luonnottomasti, niiden rintaan kiinnittyvät päät hyppäävät sentin tai pari käsivarsien noustessa ylös eteen. Ankaria naksahduksia, erilaisia siis kuin rusahtelut, kuuluu mm. vipunostoissa sivuille sekä kapeissa etunojapunnerruksissa. Jos pyörittelen päätä venyttääkseni niskaa dynaamisesti, päästä kuuluu rahinaa ja hankausta ja hiljaisia mutta teräviä naksahduksia, välillä kun enemmän venyttää niin kovaäänisempiä nytkähdyksiä, jotka voi kuulemisen lisäksi tuntea.

Samalla on ilmestynyt oikeaan forkkuun naksahduksia kun vetää leukoja, jotka eivät siis ole samanlaisia kuin sormien tai varpaiden naksahdukset, vaan epämiellyttävän tuntoisia. Kaikenkaikkiaan kipua ei suuremmin ole, mutta jokainen rusahdus, naksahdus tai muljahdus on kuitenkin lievästi epämiellyttävän tuntuinen. Välillä, kun oikein pyörittää käsiä - testimielessä - niin muljahdus jossain solisluiden kohdalla tuntuu vihlovalta. Kaikki nämä rusahdukset yms. tuntuvat siltä, että jotakin sisuskalua liikutetaan kerrassaan rikollisesti, vaikka liikeradat ovat aivan normaaleja ja ennen täysin hyviltä tuntuneita. Yläkropan punnertavat liikkeet ovat pannassa ja siten melkeinpä koko treeni; voin kyllä tehdä vaikka mitä, mutta työntöliikkeissä tuntuu niin selkeää nytkähtelyä etten uskalla tehdä.

Ainoa, mihin osaan liittää oireet, on dippi. Olen tehnyt dippiä kauan, mutta pari kuukautta sitten aloitin uudemmalla tyylillä, kapeammalla ottella. Aiemmin olin käyttänyt turhan leveitä nojapuita ja tuntui, että ei tee hyvää olkapäille. Nyt sitten siirryin kapeampaan malliin ja rupesin tekemään dippiä aktiivisesti kun tuntui niin hyvältä. Ei mitään varoittavia ääniä tai tuntemuksia, sulavaa liikettä alusta loppuun. Ei siis vaikuta tuhoavalta, mutta tämä on ainoa selkä muutos liikkumisessani. Aiempi, leveämpi tyyli ei siis aiheuttanut ongelmia, ainakaan nykyisessä mittakaavassa. En osaa sanoa liittyykö dippi todellisuudessa mitenkään oireisiini.

Heittäkäähän jotain suuntaa antavia arvauksia tai suosituksia että pääsen etenemään ongelmanratkaisussa! Kiitos!

Sama juttu, mulla poksuu ihan järkyttävästi nuo olkapäät, liikuttaa niitä sitten mihin tahansa suuntaan. Työkaveri kauhistelee välillä viereisellä pallilla kun meikä naksuu ja poksuu nostellessani kahvikuppia :D

Löysät nivelet on monesti tuossa taustalla, mutta mitään vakavaa ei pitäs rikki olla menossa niin kauan kun kipua ei tunnu. Itellä poksahtelee olkapäät, lavat ja käsivarret myös kun on lihakset astetta enemmän jumissa jollon ne lihakset "estää" luonnolliset liikeradat ja laajuudet. Hierojan kautta kotia sekä putkirullausta, tennispalloa, kunnollisia venyttelyjä, jne parina päivänä ongelmakohtiin ni helpottaa huomattavasti :)

Muuten en olisi huolissani, mutta kuten sanoin, kyseessä ei ole pelkkä saundi vaan myös tuntuva nytkähtely. Liikeradat eivät ole enää smuutheja. Oikea olka meni kerran pari vuotta sitten pikaisesti sijoiltaan ja saman tien takaisin, sen jälkeen se on aiheuttanut hieman tällaista rusahtelua - nyt kuitenkin kaksi kuukautta ollut aivan uusissa sfääreissä tämä oireilu. Mikä on voinut saada tämän aikaan?? Löysät nivelet - mistä moiset ilmestyivät minulle yhtäkkiä?

P.S. Treenitaukoa about kuukausi, messissä ainoastaan aerobista, dynaamista venyttelyä ja satunnaista satujumppaa ja olkapäät pysyvät samanmoisina, joten jumista ei ole kyse. Lihaksissa en huomaa mitään erikoista: nivelissä ja luissa tuntuu olevan rusahtelun ja nytkähtelyn syy. Varsinainen rusahtelu ei muuten kuulu olkapäistä vaan rinnan kohdalta - jostain rintalastan, solisluiden tai ehkä keskitrapsien tuntumasta. Lisämainintana, notta jos venytän niskaa painaen päätä eteen, on parin päivän vihlova niskajumi taattu, ja tämä on myöskin uusi juttu. Pyörittelevä dynaaminen liike on säilynyt terveellisen tuntuisena.

Mun viis senttiä tähän asiaan on että kyllä nuo naksumiset aina johtuu jostain vääränlaisesta lihasaktivoinnista sen liikkeen aikana. Ensimmäistä kertaa kuulin tästä asiasta kun katselin yhtä Mobilitywod videota jossa käsiteltiin juuri tuota naksumisääntä ja heikkoa takareisien aktivaatiota. Kuulemma oikeanlainen takareisien aktivoituminen kyykyssä estää sen että polvet eivät naksu. Tästä sitten petraantuneena fiksasin omaa kyykkyä ja tuloksena oli se että toinen polvi joka oli naksunut vaikka kuinka pitkään ei naksu enää. Täytyy sanoa että tämän jälkeen ei enää osaa tehdä mitään liikettä jos sieltä nivelistä kuuluu jotain epämääräistä.
Kun ei olla mitään ammattilaisia missään niin turha sitä on lähteä nivelten kustannuksella tekemään yhtään mitään.

Tilannepäivitys: vasen olkapää alkanut kipuilla. Outoa, koska olen jättänyt satujumpat ja naksumista aiheuttavat dynaamiset venyt pois. Urheilua ainoastaan fillaroinnin muodossa. Kipua tuntunut lievästi mm. nyt tässä koneella ollessa, kun olen nojaillut vasempaan kyynärpäähän - mielestäni ihan normaalissa asennossa. Rutina sen kuin lisääntyy. Käsiä jos pyörittää kuuluu jumalaton pauke jota siivittää epämiellyttävä nytkähdys, ja se ääni hiljenee varsin tehokkaasti kun painaa solisluita. Ihme touhua, alkaa jo huolestuttaa.

Crcc: ^^ Aina? Aikamoista puhetta. Oikeanlainen aktivaatio estää naksumisen itse treeniliikkeessä vai yleensä? Varmaan ihan totta omat kokemuksesi, mutta ihmettelen kuinka olet noin varma että minullakin on aktivaatio-ongelma. En ole tosissaan treenannut lähes kahteen kuukauteen.

Itsellä on oikea olkapää paukkunut n. puoli vuotta. Tänään se sitte otti ja kipeytyi, Minkälaisia neuvoja? Jätänkö kenties ensi olkapäätreenin väliin?

Latest posts

Back
Ylös Bottom