Olkapääongelmat ja mave

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peower
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei.

Noin 8kk sitten rikoin olkapääni. Se tulehtui kunnolla. Ultrassa ei kuitenkaan näkynyt repeämiä. Diagnoosina oli AC-nivelen oireyhtymä. Hoitona olkapäällä on ollut fysioterapia, lepo, huoltavat liikkeet (mm. venyttely ja kiertäjäkalvosinliikkeet), kylmähoito ja tulehduslääkkeet. Olkapää alkaa jo tuntumaan paremmalta, muttei kuitenkaan vieläkään kestä treenaamista, vaan pienenkin treenin seurauksena alkaa naksumaan ja kipuilemaan. Edellä mainitut hoitokeinot auttavat kipuiluun.

Yläkropan treenaus on käytännössä jäänyt kokonaan pois. Ja ajattelin edelleen pitää sen poissa kuvioista ainakin 2kk, jotta olkapää saa tarvitsemaansa lepoa. Olen keskittynyt treenaamaan jalkoja ja keskikroppaa. Pääliikkeenä minulla on ollut kyykky. Sitä pystyn tekemään ilman olkapää- tai muita ongelmia. Treenaus kuitenkin tuntuu yksipuoliselta, ja mielelläni laajentaisin liikevalikoimaani ja ottaisin mm. maven mukaan treeniin.

Kysymykseni kuuluu, että voiko olkapääongelmaisena harjoitella mavea? Vai olisiko suosiolla parempi jättää mave pois, ettei olkapää ota lisää damaa?

Olisin erittäin kiitollinen muiden olkapääongelmaisten kokemuksista, ja asiantuntijoiden mielipiteistä. Treenaus on tärkeä osa elämääni, mutta nyt valitettavan rajoittunutta.

Ekstrana kysyisin, että mitä mieltä olette kahvakuulaheilautuksesta olkapääongelmaisella ihmisellä? Kannattaako edes harkita? Kokemuksen syvää rintaääntä arvostaisin tässäkin korkealle.

Niin kauan jättäisin maven pois kun olkapää on kipeä, mutta jos mavea teet ja haluut välttää olkapääkivut niin puristusotteen muuttaminen on oleellinen asia mihin pitäis puuttua. Eli ei puristeta täysillä, vaan sen sijaan sormet tangon ympärille ja peukalolla ote lukkoon. Hiukan kehnosti selitetty mutta ehkä tajusit :D vaatii ehkä totellua hieman tuo ote

Henk koht kokeilisin rauhassa mavea, hyvin pienillä painoilla lähtien ja katsoisin mitä ac-nivel sanoo. Kun taas kahvakuulaan en koskisikaan.

peower: -No tähän mulla ei kyllä oo heittää sen kummempaa faktaa, mutta kokemuksen ääntä kyllä sitäkin enemmän. Eli ainakin omat olkapääni on tykänneet kahvakuulilla heiluttelusta oikeen paljon, paljon mielyttävämmän tuntuista kuin suurin osa normi punttisliikkeistä. Tuo johtunee varmaan siitä, ettei kuulat rajoita tai muokkaa liikettä millään tavoin verrattuna esim. tankoon. Juurikin AC-niveltet on itsellä ne eniten vikovat molemmissa olkapäissä, vaikka toki monenmoista muutakin ongelmaa nuista löyttyy. Toisessa lisäksi mm. labrumin repeämää ja etuosastaan irtoamista, suprassa lievää rispaantumaa ja solisluun päässä 5cm matkalla ns. luuödeemaa. Eli ihan riittämiin vikoja :)

"Ekstrana kysyisin, että mitä mieltä olette kahvakuulaheilautuksesta olkapääongelmaisella ihmisellä? Kannattaako edes harkita? Kokemuksen syvää rintaääntä arvostaisin tässäkin korkealle."

Mutta eipä tuota kahvakuulaharjoittelun sopivuutta juuri sun kohdalle voi tietää muutoin kuin kokeilemalla niitä kahvakuulia. Sanomattakin lienee selvää, että aloitus kannattaa tehdä oikeasti maltillisesti ja pienin kuulin ja kuunnella mitä mieltä se olkapää on treenaamisesta.

Punttisliikkeistä tällä hetkellä eniten vikoo juurikin mave, jota ei voi isommilla painoilla tehdä lainkaan. Mutta kun tekee yhdellä kintulla, niin ei tarvi käyttää niin isoja painoja että ne olkapäitä haittaisi :) Myös dippi on viimeaikoina tuntunut pahalta tankopystypunnerruksen kanssa, toisinaan nuo sujuu, mutta penkki vikoo. Ja sitten taas tempaukset tuntuu ikävältä muuten, mutta yhdellä kädellä ei ongelmaa. Eli tuntemusten mukaan on paras mennä, kyllä se kroppa kertoo jossei se jostain tykkää.

Treenausta ei kuitenkaan kannata missään nimessä unhoittaa, lihasvoima kuiten on se kaikkein paras tuki nivelelle kuin nivelelle. AC-nivelen tärkein tuki tulee rintalihaksesta, epäkkäästä, hartialihaksesta ja etummaisesta sahalihaksesta. Toki koko hartiarenkaan lihaksiston kunto vaikuttaa aina.

edit. TJJ: -Heitäppä vahva mielipiteesi mikset kahvakuuliin koskisi?

edit. TJJ: -Heitäppä vahva mielipiteesi mikset kahvakuuliin koskisi?

Ajattelin lähinnä siltä linjalta, että voisi rasittaa runsaammin ac-nivelen seutua ja toisaalta äkillinen kipuvihlaisu jossain heilutuksessa voisi johtaa ikävämpään loukkaantumiseen. Sekä sain sen käsityksen, että alkuperäinen kirjoittaja ei ole aiemmin kuulilla heilutellut, enkä lähtisi opettelemaan vajaakuntoisena.

edit: Mutta tietysti jos liikkeet on tutut, niin menisin kokeilulinjalla siinäkin.

Itse hoidin aikoinaan oman ac-nivelen tulehduksen kaverin pistämällä kortisonipiikillä ja kuukauden salitauolla. Ei ole vaivannut sen jälkeen.

Tottahan tuoki että rasittaa runsaammin, mutta vastapainoksi vahvistaa monipuolisemmin. Ja mitä tuohon vajaakuntoisena harjoitteluun tulee, niin sitähän tuo on monen muunkin harjoituksen kohdalla loukkaantumisen ym. jälkeen. Siksipä se aloittaminen kannattaakin tehdä tuossakin oikeasti maltillisesti.

Itse olen kahvakuuliin koskenut ensimmäistä kertaa olkäpäiden jo ollessa rikki. Jo opettelu vaiheessa huomasin, että ainakin omalla kohdallani, tuo oli oikein sopiva harjoitusmuoto, jopa normipunttista "pehmeämpää" harjoitusta. Toki alkuun piti liikkeiden opetteluun uhrata aikaa ja pitää liikkeet kunnolla hallinnassa. Nyt kun nuita on jo jonnin verta heilutellut, ei räjähtävämmätkään liikkeet tee huonoa, kunhan ei lähde turhia repimään.

Itse en ainakaan tyrmäisi nuita terapeuttisena harjoitteluna ja käytämpä nuita jopa asiakaillankkin välistä harjoitusmuotona. Pelkästään positiivista on palaute ollut ainakin tähän asti. Toki tuo harjoittelu on heidän kohdalla tapahtunut tiukasti valvovan silmän alla :)

Mutta kuten jo aiemmin sanottua, kokeilemalla tuo selviää sopiiko tuo kuulilla harjoittelu vai ei. Ja suosiolla ottaa alkuun se vähemmän miehekäs pikkukuula ja opetella niitä liikkeiden liikeratoja rauhallisella tatsilla. Jos jokin tuntuu pahalta jo pienellä kuulalla ja rauhallisella tatsilla, se todennäköisesti tekee pahempaa kuulan tai nopeuden kasvaessa. Ja taas hyvältä tuntuvan ei pitäisi alkaa isommallakaan kuulalla tai hieman nopeammin tehtynä ongelmaa pahentaa, mikäli tekniikka muuten pysyy kasassa.

Itse en ainakaan tyrmäisi nuita terapeuttisena harjoitteluna ja käytämpä nuita jopa asiakaillankkin välistä harjoitusmuotona. Pelkästään positiivista on palaute ollut ainakin tähän asti. Toki tuo harjoittelu on heidän kohdalla tapahtunut tiukasti valvovan silmän alla :)

Valvovan silmän alla varmasti hyvä, itsenäiseen aloitteluun en uskaltaisi suositella.

Kiitoksia kommenteista! Yhden jalan mave on minulle ennestään tuntematon liike. Se voisi olla ihan hyvä lisä repertuaariin. Voikohan sitä tehdä kahvakuulalla?

Monesti olen itse huomannut, että kun selkä on alkanut rutisemaan kyykyssä, niin siirtyminen yhden jalan kyykkyihin/pienempiin painoihin ja pidempiin sarjoihin on auttanut. Samaa periaatetta voisi siis soveltaa tuohon maveen.

Kahvakuulaa olen heilutellut aikoinaan jonkin verran, mutta konkari en sillä alalla ole. Kaapista löytyy mm. vähemmän miehekäs lämmittelyyn tarkoitettu 8kg kuula. Se voisi olla hyvä uuteen alkuun.

risumies: Mitä kahvakuulaliikkeitä teet? Loukkaantumislistasi oli sen verran vaikuttava, että varmaan jotain rajoituksia on? ;) Sillä kyselen noita liikkeitä, että voisin mahdollisesti ottaa mallia mitä olkavammaisena voi tehdä. Toki kokeillen mikä itselle sopii, ja mikä ei.

peower: -Voi toki, vaatii vain enempi tasapainoa kun ei ole tankoa tasapainoittamassa. Itse teen tangolla tempausotteella, niin ei tarvi kuluttaa juuri energiaa tasapainoiluun.

"Yhden jalan mave on minulle ennestään tuntematon liike. Se voisi olla ihan hyvä lisä repertuaariin. Voikohan sitä tehdä kahvakuulalla?"

Kyllä. Ja kaikkiin muihinkin harjoituksiin, kuten rive, tempaus ym. Muistaa vain rauhallisen aloittamisen, kuten aina uusien harjoitusten kohdalla.

"Monesti olen itse huomannut, että kun selkä on alkanut rutisemaan kyykyssä, niin siirtyminen yhden jalan kyykkyihin/pienempiin painoihin ja pidempiin sarjoihin on auttanut. Samaa periaatetta voisi siis soveltaa tuohon maveen."

No itse asiassa kahvakuula harjoituksista nuiden rajoitusten määrä on omalla kohdallani vähäisempi kuin tangolla tehtävistä liikkeistä. Mutta enpä nuilla mitään maksimi rykäisyjä tekään, vaan panostan enempi liikeiden hallintaan (tosin näin teen puntteja kolistellessakin). Ihan rive+ylöstyöntö, tempaus, yhden käden mavet edestä/sivulta ja lattilalla vuoropunnerrukset on mukana vaihtelevasti ja puhtaasti kehonhallinta liikeinä sitten yhden jalan & vastakkaisen käden kulmasoutu, erilaiset vipunostot suuntaa vaihtaen, turkkilaiset ylösnousut ja pistoolikyykyt. Mielikuvitushan nuissa rajana vain on.

Nyt esim. persausta parannellessa (avohaava) ei saa mitään repivää ati venyttävää tehdä, niin tulee tehtyä kotosalla tasapainotyynyn päällä seisten soutuja ja punnerruksia piskuisilla kuulilla 8kg & 12kg.

"risumies: Mitä kahvakuulaliikkeitä teet? Loukkaantumislistasi oli sen verran vaikuttava, että varmaan jotain rajoituksia on?"

Tärkeintä siis on kuunnella sitä kroppaa mistä se tykkä ja mistä se vihottelee. Sen mukaan sitten lähtee rauhaisasti pienin vastuksin toimimaan, niin ei pahasti voi metsäänkään mennä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom