GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Olkapään piikityksestä (kortisoni)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rita
  • Aloitettu Aloitettu
Olkapään piikityksestä

Heips, löytyykös mimmejä, joilta olisi piikitetty tulehtunut olkapää, haluaisin kuulla kokemuksia/kommentteja.

Loukkasin loppiaisena olkapään lätkässä, taklaustilanteessa. Pariin päivään ei käsi noussut mutta aika äkkiä liikeradat palasivat, kipu vaan jäi vaivoiksi. Katsottiin silloin pariin otteeseen ultralla; nestettä jonkin, verran lihakset ja jänteet ehjät.

On vaivannut siitä asti jonninverran, kärsii rasittaa ja treenata, kipu tuleekin lähinnä ns jälkisärkynä. Pyysin eilettäin kattomaan ultralla ja lääkärin kommentti oli että on edelleen nestettä, sanoi että on krooninen tulehdus, joka parannee vain kortisonipiikillä. Piikin jälkeen kolmenpäivän totaalinen käyttökielto, sen jälkeen kaksiviikkoa urheilematta jonka jälkeen kaiken pitäisi olla kunnossa.

Kysymys kuuluukin uskallanko antaa piikittää, auttaakohan? Tähän asti olen ollut siinä uskossa että sillä paranee, millä on tullutkin tai viimeistään aika parantaa. Erinäisiin nivelkipuihin olen jo sen verran tottunut että mieli tekisi antaa olla, pelottelevat vaan et ei parane ollenkaan... Juu ja kahdenviikon totaalinen treenitauko tekee minut hulluksi, olisko kenelläkään lainata lepositeitä /pakkopaitaa ;)

Tuo otsikko on aika pahasti harhaanjohtava.. :)

Itse olen kuullut kortisonipiikistä olevan apua.

Mua on piikitetty useampaankin niveleen ja sanoisin, että kannattaa varmaan se piikki ottaa. Mulla oli n. vuosi sitten reaktiivinen niveltulehdus, paha sellainen ja useammassa nivelessä: olkapäässä, molemmissa nilkoissa, ranteissa, varpaissa jne., ensin tulehtui siis yksi nivel ja siitä se tulehdus sitten vaan levisi muihin. Kaikkia tulehtuneita niveliä ei piikitetty, ja nyt jälkikäteen tuntuu että ne nivelet, joihin kortisonia laitettiin paranivat paljon paremmin kuin ne, joita ei piikillä koitettu parantaa. Poikkeuksena kylläkin juuri olkapää, johon piikin tuikkasi joku amatöörilääkäri, piikki ei mennyt ilmeisesti oikeaan paikkaan nivelen väliin/sisään, eikä ko. piikistä tuntunut olevan mitään hyötyä. Muita niveliä piikitettiin paremmalla ammattitaidolla ja kortisoni auttoi. Eli valitse sellainen lääkäri, joka on ennenkin laittanut piikkiä niveliin... Mulla luomukeinoin parantuneet nivelet kipuilevat aina toisinaan vielä vuodenkin jälkeen, mutta kortisonia saaneissa nivelissä ei ongelmia ole ollut enää pitkiin aikoihin. Tuo kipuilu vaikuttaa edelleenkin treeniin, joten itse valitsisin mieluummin parin viikon totaalitauon kuin mahdollisesti vuosia takkuilevaa treeniä. Tämä on tietysti vain yhden ihmisen kokemus ja vähän erilailla tulleesta tulehduksesta, mutta näin siis mulla. Kortisonilla tietty on haittapuolensakin, mutta jos kerran tulehdus ei ilman kortisonia mene pois, niin itse kävisin sen piikin hakemassa.

Ja pikku vinkki jos menet piikitettäväksi: joillekin tujummat (ensimmäiset) kortisoniannokset aiheuttaa pahoinvointia (heikottaa, pyörryttää, oksettaa, yms mukavaa), eli kuski mukaan jos autolla menet, että joku vielä ajaa sen auton poiskin... Ensimmäisestä piikistä tuli mulle todella huono olo muutamaksi tunniksi, loput piikit ei enää tehneet samaa. Lääkäri sanoi että pahoinvointi on kuitenkin aika tavallista.

Minulla on piikitetty molemmat polvet pariinkiin otteseen. Ensimmäinen kerta ei tuonut merkittävää parannusta, mutta viikon päästä annettu kortisoni tehosi hyvin toiseen polveen ja kolmas piikki toiseen. Ilmeisesti oli sen verran paha tulehdus, että jouduttiin pistämään useamman kerran. Jalat olivatkin kyllä tosi kipeät ennen hoitoa :(

Kortisoni auttaa jonkin verran tulehdukseen, ja saattaa poistaa, sen, mutta suosittelen ensin jotain muita keinoja jos niitä löytyy.

Kortisoni on kyllä turvallinen ja aivan turhaan parjattu ja peloteltu.

Kortisonin apu on tosin vain väliaikainen, ja saattaa olla ettei auta, mutta kokeilla kannattaa.

Ehdottomasti treenitaukoa, vaikka kuinka tuntuu että pää hajoaa kun ei salille pääse, niin pura tarmo johonkin muuhun, pahimmillaan saattaa käydä niin ettei olkapää parane ikinä jos et ole sen kanssa varovainen, usko pois tiedän mistä puhun !

Kylmähoito saattaa olla hyvä ensiapu, ja poistaa tehokkaasti tulehduksia aika syvältäkin, joten sitäkin kannattaa tehdä, vaikka kortisonipiikin ottaisitkin.

Rita sanoi:
Juu ja kahdenviikon totaalinen treenitauko tekee minut hulluksi, olisko kenelläkään lainata lepositeitä /pakkopaitaa ;)
Kielsikös se lääkäri jalkojenkin reenaamisen? Niihinhän vois ees pikkasen energioita purkaa, jollei sit tarkoituksena oo pitää koko keho lepotilassa tuon kaks viikkoa.

Kyllä kortisooni on "ihmelääke"...
Meikäläistä on piikitetty useampaankin niveleen (jonkinsortin selkärankareuma) ja jo seuraavana päivänä on parantuminen alkanut.
Tosin mitä pienempi nivel, sen enemmän piikki sattuu; etusormen niveltä piikitettiin säännöllisesti kakarana ja joka kerran otin ja PYÖRRYIN... :rolleyes:
Mutta kaikki isommat, kuten nilkat ja polvet, ei tunnu missään...

Kiitoksia kokemuksista, vaaka on kallistunut sillle kantille että piikki (siis kortisoni sellainen :D ) haetaan. Lääkäri on tuttu ja hyväksi tiedetty/todettu, ultra-ääni ohjauksessa kun pistää niin erehtymisen vaaraa tuskin on. Kait minä hammasta purren kestän sen pakollisen reenitauonkin, kiertäisi vaikka koiran kanssa ylipitkiä ja rauhallisia kävelylenkkejä. :zzzz:

Kortisoni auttoi ainakin minun tulehtuneeseen olkapäähäni. Päivä piikin jälkeen (puudutusaineen vaikutuksen hävittyä) oli p*stä, mutta sen jälkeen alkoi elämä hymyillä. Suosittelen :thumbs:

Piikitetty on pari kesää sitten. Sinnittelin viimeiseen asti, kunnes oli pakko hakea kortisonipiikki, kun ei yöunista tullut mitään, koska kättä piti kannatella tietyssä asennossa, ettei jomottanut niin paljon. Piikillä parani ja reenasin jalkoja odotellessa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom