Olkapään kuntoutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Replay
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Valmentamallani nuorella urheilijalla on joskus pienempänä lähtenyt olkapää sijoiltaan jossain onnettomuudessa. Nyt kun vauhti kaukalossa on kasvanut ja peli koventunut, on poika alkanut valittamaan olkapäätään silloin tällöin. Poika ei muista miten tuo olkapää silloin hoidettiin, enkä ole vielä vanhemmiltakaan kysynyt. Ei sitä kuitenkaan ole leikattu.

Täältä ajattelin saada neuvoja miten saataisiin pojan olkapää kestämään paremmin? Hyviä liikkeitä vahvistamaan lihaksia? Salilla olemme alkaneet pikkuhiljaa käydä, mutta esimerkiksi viime kerralla ei voinut tehdä olkapääliikkeitä oikeastaan olleenkaan.

Jaa´a, tietämättä mitäs sieltä on hajonnut/käynyt sijoiltaan/mikä tilanne siellä nyt on voi mennä kovinkaan tarkkoja ohjeita antamaan. Lihasvoimahan se nivelen tärkein tuki on, että saliharjoittelua minäkin suosittelisin.

Esim. AC-nivelen sijoiltaan menon jälkeen tulisi erityisesti vahvistaa rintalihasta, epäkästä, hartialihasta sekä etummaista sahalihasta. Muut olkanivelen stabilitettiin vaikuttavat lihakset ovat kiertäjäkalvosimen lihakset, olkavarren lihakset (erityisesti hauiksen pitkäpää) sekä välillisesti oikeastaan kaikki selän lihakset.

Eli näin arvauksena suosittelisin monipuolista saliharjoittelua normi perusliikkeillä, johon yhdistettäisiin kohdistettuja harjoitteita kiertäjille, sivu & takaosaan hartia lihasta sekä etummaiselle sahalihakselle. Olkapään treenaus kannattaa aloittaa esim. vipunostoilla eri suuntaan, mikäli punnerrukset tuntuvat alkuun tökkivän.

Että tämmösiä ajatuksia tälläkertaa...

Moro. Haluaisin vähän tietoa olkapääni kuntouksesta. Minulla on ollut 3-4kk kirtävä niveltulehdus mikä on saatu lääkkeillä kuriin ja olen pikku hiljaa pääsemässä eroon niistä ehkä 2kk MAX enään. Määrät ovat pieniä. Kortisoonia, tulehdus, särkylääkkeitä.

Yritin 2.5kk kohdalla taas aloittaa puntin mutta nivelet kipeytyivät erittäin paljon ja särkivät. Miten minun kannattaisi lähteä olkapäitäni rasittamaan? Erillaisia venytys liikeitä olen koittanut ja en niistä haittaa, enkä hyötyä ole nähnyt. Joku kenellä olisi ollut samanlainen niin voisi kertoa minulle että miten lähdit tämän jälkeen nostelemaan?

Esim vino penkissä kipu on liian häiritsevää. Tunnen ja kuulen olkapäässä erillaista väljyyttä, naksumista tai miksi sitä voisi sanoa. Silloin kun liikutan niitä. Liiallinen rasitus kipeyttää olkapäät niin kipeiksi etten puntille voi mennä. Kuitenkin olen jo puntilla erillaisissa 1-2vk jaksoissa ollut, mutta liiallisen kipeytymisen takia olen lopettanut 1-2vk:si välillä. Eli kysymys kuuluu pitäisikö minun olla pois puntilta kokonaan vai yrittää erinlaisten liiikeiden avulla kuntouttaa niitä?

Eipä tuohon yksiselitteistä vastausta ole, mutta uskaltaudun väittämään, että kyllä se aktiivinen kuntoutus on totaalilepoa parempi vaihtoehto. Ei tuo kuntoutus välttämättä punttia vaadi alkuunsa, esimerkiksi kuminauhaa tai vettä voi yhtä hyvin käyttää vastuksena alkuun. Muista aloittaa varovasti, varsin maltillisesti kuormitusta lisäten, ettei tulehdus pääse uusiutumaan.

"Eli kysymys kuuluu pitäisikö minun olla pois puntilta kokonaan vai yrittää erinlaisten liiikeiden avulla kuntouttaa niitä?"

Kaikki liikkeet, mistä olkapää tulee vähänkin kipeämmäksi ehdottomasti pois. Ensin pitää saada kipu pois ja sitten lähteä pikkuhiljaa tutkimaan kivuttomuuden rajoja uudestaan. Särkylääkkeiden vaikutuksen alaisena ei sitten kannata treenata, koska tulee helposti vahingoitettua kipeätä paikkaa enemmän.

Latest posts

Back
Ylös Bottom