Oikea olkapää

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsellä on käynyt niin että aina penkki- ja yleensä rintatreenin jälkeen oikea etuolkapää kipeytyy ja vasen rintalihas kipeytyy. Kun taas vasen etuolka ja oikea rintalihas ei ota läheskään niin hyvin hittiä. Entiä onko tekniikastakin ollut kiinni.

Olen huomannut jo pientä epäsymmetriaa tuon takia, ja tuossa oikeassa olkapäässä on huomattavasti pienempi liikkuvuus, sen näkee jo peilistäkin. Eli vasen hartia on ikään kuin leveämpi kuin oikea. Pientä kipua olen myös havainnut oikean olkapään kohdilla, varsinkin tuossa etupuolella.

Tuohon ei ole tuntunut auttavan vaikka kuinka lavat pitää yhdessä, kun se liikkuvuus on oikealla pienempi, niin kädet nostavat hieman eri tavalla sitä tankoa.

Onkohan tuo kiinni sitten näistä kiertäjäkalvosinongelmista, yleisestä jumista olkapäässä (liian vähän venyttelyä), vai onko ihan geneettinen ja ruumiinrakenteellinen ongelma?

En tiedä kuinka paljon se vaikuttaa mutta koneen ääressä tulee oltua paljon, ja oikealla kädellä käytän hiirtä ja se saataa myös jumittaa oikeaa olkapäätä?

Täällä täysin sama ongelma. Oikea olkapää liikkuu ihan omia ratojaan enkä voi mitenkään vaikuttaa siihen, en vaikka kuinka yritän. Esimerkiksi jos nostan molemmat kädet suoraan ylös niin vasen menee mukavasti siistiä, suoraa rataa ylös, mutta oikea menee etuviistoon ylös ja nostaa samalla koko oikean puolen ylöspäin (epäkäs korvaan kiinni melkein). Penkissä tämä ilmenee siten, että oikea olkapää tuntuu tekevän enemmän työtä ja ottaa enemmän osumaa, ja lisäksi se liikkuu lähempänä jalkoja kuin vasen. Sama punnerruksissa, pyöräilyssä ja kaikessa. Peilistäkin näkee selvästi että oikea olkapää on edempänä kuin vasen. Ei tässä muuta mutta viime aikoina on alkanut oikea olkapää kipeytymään rankasti treeneistä ja jotenkin koko oikean olkapään alue kiristää ja puristaa ja tuntuu siltä, että oikea rintalihas olisi ihan yliaktiivinen koko ajan. "Tunnen" oikean olkapään 24/7, mutta vasen on täysin huomaamaton kaikissa aktiviteeteissa.

Epätasapaino on alkanut vaikuttamaan jo huomattavan negatiivisesti elämään kun se tosiaan vaivaa ihan JATKUVASTI ja tuntuu typerältä. Missäköhän tätä voisi käydä näyttämässä että saisi ehkä lievennettyä epätasapainoa? Fysioterapeutilla? Lääkärillä? Ei tässä yksin oikein saa mitään aikaan vaikka kuinka yrittää, todennäköisesti olen vain pahentanut asiaa yrittämällä itse korjata vikaa kokeilemalla liikeratoja ja venyttelemällä.

Mulla aikalailla samaa vasemmassa olassa. Mutta se missä huomaan sen niin kulmasoudussa ja hauiskäännössä, vasen epäkäs ottaa nuissa liikkeissä hittiä aika helposti, ja onkin aika paljon isompi kuin oikea. Ottaa niin päähän.

Ja esim pystypunnerruksessa saan ainoastaan vasemman olkapään kipeäksi, leuanvedossa oikean hauiksen, vasen ei mene edes pumppiin. Leveä selkä poseerauskaan ei oikein onnistu, vasen lapa jää "auki". Jonkin verran asiaa on parantanut liikeratojen harjoittelu uusiksi. Esim kulmasoudussa puristaa lapoja vähemmän.

Oma vikalista tuntuu olevan aika pitkä, mutta minkäs teet kun suvut molemmin puolin on ollu jalkapalloilijoita ja maratoonareita :) Emil Zatopek oli mummoni velipuolen serkku :D

edit. Kumma että meitä olkapää valuviallisia ei oo enempää

Minulla meni vasen olkapää jotenkin vinkuraan kun aloitin salilla käymisen viime heinäkuussa. Penkissä sekin tietysti meni, ja eikun fysioterapeutille vain niin kuin olisi jo --> kiertäjäkalvosinta vahvistamaan, eikä saa tehdä enää penkkiä. Se oli näin tiivistettynä minun tarina. Itselläni oli sellaista vihlovaa kipua juuri tuossa vasemmassa olkapäässä, mutta ei ole enää pitkään aikaan kipeillyt kun en ole tehnyt penkkiä tangolla. Epäsymmetriaa havaitsin myös omissa olkapäissäni.

Juttelin myös salini omistajan kanssa tästä asiasta, ja hän + hänen treenikaverinsa totesivat lähes yhteen ääneen että heillä on molemmilla täsmälleen sama vaiva. The solution: penkki tehdään vain ja ainoastaan käsipainoilla, eikä tankoon ole enää syytä koskea. Eli käytännössä, minä en todennäköisesti voi enää ikinä tehdä penkkiä yli 40kg kuormalla, tai muuten alkaa olkapää vihoittelemaan. Omalla kohdallani olen kuitenkin ollut sen verran onnekas (ainakin toistaiseksi) että vinopenkki käsipainoilla ei tosiaan tuota mitään ongelmia, ja jopa pystypunnerrusta pystyn tekemään, tosin olen toistaiseksi pysytellyt melko kevyissä sarjapainoissa jotta olkapäät ehtisivät vahvistua riittävästi ennen kuin ryhdytään tositoimiin.

Omalla kohdallani tämä tuntuisi olevan jonkin sortin geneettinen / rakenteellinen vika, ja tätä luuloa tukee myös se että salini omistaja + kourallinen muita henkilöitä pystyvät tekemään mainiosti käsipainoilla jopa maksimeita penkissä, mutta tuskin voivat edes koskea tankoon. Eli jotenkin se asento joka tangon kanssa omaksutaan aiheuttaa epäluonnollisen liikeradan olkapäille, joka aiheuttaa joillakin ihmisillä kipuilua.

Back
Ylös Bottom