pipana sanoi:
Montakohan eri liikettä per lihasryhmä olisi sopiva, olisko kaksi sopiva? Muuten taitaa venähtää liian pitkäksi koko treeni..Tuo kahden eri ohjelman laatiminen kuulostaa mukavalta ja järkevältä, niin saa tosiaan vähän vaihtelua, kiitos vinkistä! Toistoina ajattelin alkuun 12-15 ja kevyesti, mutta kuitenkin ainakin viimeisellä raskaammin. Onkohan kolmekin sarjaa liikaa?
Kaksi liikettä lihasryhmää kohti olisi ihan passeli, tosin pienille lihasryhmille kuten käsille voisi alkuun riittää yksikin. Varsinkin, jos teet 3 sarjaa/liike. Itse ehkä tekisin niin, että tekisin yhden pääliikkeen (kuten jalkakyykky, penkkipunnerrus, pystypunnerrus tms. "iso" liike) per lihasryhmä, 3 sarjaa ja ehkä vähän vähemmän toistoja, ja siihen päälle yhden "apuliikkeen" (kuten reisiojennus, ristitalja, vipunostot) jossa 2 sarjaa ja vähän enemmän toistoja.
pipana sanoi:
Entä mitäpä olette mieltä lihasjärjestyksestä? Minulle on joskus muinoin opetettu, että esim. hauis-ojentajat voisi tehdä perätysten (vastakkaiset lihakset), siis ilman taukoja. Näin ei ainakaan veny treeniaika pitkäksi, mutta aika intensiivistä kyllä taitaa olla??
Hauiksen ja ojentajan tekeminen supersarjoina on mielestäni ihan järkevää, siinä tosiaan säästyy aikaakin. Itse tekisin tässä järjestyksessä:
Etureidet *)
Takareidet *)
Rinta **)
Selkä **)
Olkapäät ***)
Hauis-Ojentaja supersarjoina
Vatsa
Alaselkä
*) etu-ja takareidetkin voisi tehdä joskus supereina - tämä on kyllä melkoista rääkkiä, joten en suosittele ihan aluksi ehkä kuitenkaan... Myös voit tehdä ne vuorotellen, eli ensin vaikka kyykyt, sitten reisikoukistus, sitten reisiojennus jne. Ihan vaihtelun vuoksi ellei muuta!
Tätä vuorottelua (tai supersarjoja) voi oikeastaan harrastaa kaikkien liikkeiden kanssa, itse treenasin koko syksyn pitkälti supersarjoihin tukeutuen (ohjelmani löytyy Mimmien treeniohjelmat-ketjusta), ja tykkäsin kyllä ja tulostakin tuli! :whip:
**) nämä voivat olla myös toisinpäin, mutta itse tykkään tehdä rinnan ennen selkää. Ja tässä ohjelmassa se voisi olla perusteltua myös siksi, että näin saadaan (ala)selälle lepoaikaa jalkatreenin jälkeen, se kun pakkaa rasittamaan aina myös alaselkää jonkin verran (toki pitkälti liikkeistä riippuen).
***) olkapäiden apuliikkeeksi suosittelen jotain takaolkapääliikettä, ne jäävät nimittäin helposti paitsioon, kun taas etuolkapäät saavat runsaasti treeniä myös rinta- ja myös muutamissa ojentajaliikkeissä.
Tsemppiä vaan, ja tervetuloa Punttimimmeihin!
/me potkii lisää innostusta Pipanalle