Ohjaajan tekemä ohjelma??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 323443
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

323443

Banned
Tuossa oon keskustellut siitä, että millainen ois hyvä ohjelma meikäläiselle ja hyviä ehdotuksia oon saanu, mutta nytpä kysynkin teiltä, että mitä mieltä ootte kuntosalien ohjaajien tekemistä ohjelmista?

Mä ite testasin käydä salilla juttusilla ja mulle tehtiin oma ohjelmakin, mutta en oo niin varma siitä, että onko se kauheenkaan hyvä... tai siis ainakin se poikkeaa kovasti siitä mitä oon tähän asti salilla tehnyt. Mä oon monta vuotta käyttänyt sitä periaatetta, että 1-2 lihasryhmää teen kerrallaan ja niin kai suurin osa kunnolla treenaavista tekee, mutta nyt sain ihan erilaisen ohjelman.
Sain kaksi eri ohjelmaa, joita molempia pitäis tehdä 2 kertaa vkossa ja se tuntuu jotenkin oudolta, että jalkojakin tulis treenattua 2 krt/vko??!?!?!
Siinä 1.ohjelmassa tais olla jaloille 3-4 liikettä, hauiksille 2 ja ojentajille 2. Sit oli vielä olkapäille pari liikettä (toistoja kaikissa 10-8-6) ja lopuks vatsalihaksia.
Sitten 2.ohjelmassa oli pohkeille pari liikettä, selälle 3 liikettä, rinnalle 3 liikettä ja vielä olkapäille pari. Ja lopuks taas vatsoja.

Jotenkin itsestä tuntuu, että toi systeemi ei oikein oo hyvä ja ei oikein sovellu mulle ainakaan. Mitä mieltä te olette?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuulostaa 2-jakoiselta neljään eri ohjelmaan eri painotuksilla jaetulta ohjelmalta. Kyseisen luonteinen ohjelma sopii monelle huomattavasti paremmin kuin n-jakoinen, jossa kerralla treenataan vain 1-2 lihasta. Se että viikon kierrossa tehdään koko kroppa 2-kertaa läpi toimii kuin junan vessa.

Suosittelen laittamaan koko ohjelman näytille niin pääsevät pakkiksen analysaattorit ruotimaaan kokonaisuutta.

Sepsis sanoi:
Kuulostaa 2-jakoiselta neljään eri ohjelmaan eri painotuksilla jaetulta ohjelmalta. Kyseisen luonteinen ohjelma sopii monelle huomattavasti paremmin kuin n-jakoinen, jossa kerralla treenataan vain 1-2 lihasta. Se että viikon kierrossa tehdään koko kroppa 2-kertaa läpi toimii kuin junan vessa.

Suosittelen laittamaan koko ohjelman näytille niin pääsevät pakkiksen analysaattorit ruotimaaan kokonaisuutta.

Jahas... mielenkiintoista. Ehkäpä siis kannattaisi sittenkin välillä koittaa tuollaistakin ohjelmaa??
Eilen jutustelin sen ohjelman tekijän kanssa ja se ehdotti, että vaihtaisin 6 vkon välein ohjelmaa... elikkäs tekisin nyt 6 vkoa tuon ohjaajan tekemän ohjelman mukaan ja sitten seuraavat 6 vkoa teen sen oman normaalin tyylin mukaan jne. Voisko siinä sit ollakin ideaa?

Otanpa huomenna mukaan tänne töihin sen ohjelman ja laitan sen teille näytille kun en nyt ulkoa muista kaikkea mitä siinä oli....

Salitytsy sanoi:
Eilen jutustelin sen ohjelman tekijän kanssa ja se ehdotti, että vaihtaisin 6 vkon välein ohjelmaa... elikkäs tekisin nyt 6 vkoa tuon ohjaajan tekemän ohjelman mukaan ja sitten seuraavat 6 vkoa teen sen oman normaalin tyylin mukaan jne. Voisko siinä sit ollakin ideaa?
Tämä on nyt vaan mun mielipiteeni, enkä todellakaan ole mikään all time asiantuntija, mutta mielestäni ohjelmaa ei tarvitse vaihtaa alkuunkaan noin usein, riittää, että siinä yhdessä ohjelmassa on kaikki kohdallaan ja sitten keskitytään tekemään sitä duunia niiden tulosten eteen ja saavutetaan niitä:D Lihas kehittyy paremmin sillä kovalla työnteolla, kun vaihtelemalla jatkuvasti niitä liikkeitä ja systeemejä ja muutenkin hifistelemällä ihan turhia. Eikä sitten ollut tarkoitettu miksikään hyökkäykseksi, mulla kun tää ilmaisu on joskus vähän tämmöstä epämääräistä:D

neiti sanoi:
Tämä on nyt vaan mun mielipiteeni, enkä todellakaan ole mikään all time asiantuntija, mutta mielestäni ohjelmaa ei tarvitse vaihtaa alkuunkaan noin usein, riittää, että siinä yhdessä ohjelmassa on kaikki kohdallaan ja sitten keskitytään tekemään sitä duunia niiden tulosten eteen ja saavutetaan niitä:D Lihas kehittyy paremmin sillä kovalla työnteolla, kun vaihtelemalla jatkuvasti niitä liikkeitä ja systeemejä ja muutenkin hifistelemällä ihan turhia. Eikä sitten ollut tarkoitettu miksikään hyökkäykseksi, mulla kun tää ilmaisu on joskus vähän tämmöstä epämääräistä:D

Ei se mitään! Kaikki kommentit otetaan vasta avosylin :)
Kyllä mä itekin oon aatellu samalla tavalla, että jokainen valitsee sen itselle sopivan tavan ja mun mielestä 1-2 lihasryhmää/pvä on ollu aika tehokasta eikä mee koko iltaa kolistellessa salilla. Toki välillä tuntuu, että tulosta ei synny, mutta sitten pitää vaan yrittää treenata tehokkaammin ja suuremmilla painoilla jne.
Välillä vaan hiukka tuskastuttaa kun jokainen sanoo eri tavalla. Eilen kun sen ohjaajan kanssa keskustelin niin hän oli sitä mieltä, että kannattaa ohjelmia vaihdella, että ei kroppa enää kehity kun tekee aina sitä samaa, että kroppa on tottunut jo siihen ja ei se rasita enää sillä tavalla kuin pitäisi. Pitäis kuulemma välillä vaihdella niin sitten taas tehot on täydet kun uudelleen ottaa sen oman ohjelmansa käyttöön... Mutta en mä sitten tiiä?

Mä oon ajatellut sillä tavalla, että ohjelmaa ei tartte vaihtaa kun vaan treenipainot nousee, joka on merkki siitä että kroppa kehittyy :). Sunnuntaitreenaajille suositellaan kai usein ohjelman vaihtoa parin-kolmen kuukauden välein, mutta syynä lienee se, että he eivät kovin aktiivisesti noita treenipainoja nosta (joten pitää hakea se vaihtelu muulla tavoin).

EDIT: Niin, että tajusiko se ohjaaja oikeasti, että sä treenaat "kunnolla"?

Helly sanoi:
Mä oon ajatellut sillä tavalla, että ohjelmaa ei tartte vaihtaa kun vaan treenipainot nousee, joka on merkki siitä että kroppa kehittyy :). Sunnuntaitreenaajille suositellaan kai usein ohjelman vaihtoa parin-kolmen kuukauden välein, mutta syynä lienee se, että he eivät kovin aktiivisesti noita treenipainoja nosta (joten pitää hakea se vaihtelu muulla tavoin).

EDIT: Niin, että tajusiko se ohjaaja oikeasti, että sä treenaat "kunnolla"?

Samaa mieltä :kippis1:
Siksi ehkä tuota ohjelmaa ihmettelinkin, sillä ohjaaja kuitenkin tiesi, että mä olen iät ajat salilla käynyt ja kyllä hän itekin sanoi, että mä nyt oon tottunu treenaamaan kunnolla ja isoilla painoilla, että tekee sen mukaan ohjelman, mutta ohjelma kuitenkin oli sitten vähän eri mitä odotin.

Mutta taidanpa siis jatkaa ihan samaan malliin kuin tähänkin asti ja alkaa vaan rohkeesti laittamaan enempi painoja niin eiköhän se siitä :) :)

Salitytsy sanoi:
Mutta taidanpa siis jatkaa ihan samaan malliin kuin tähänkin asti ja alkaa vaan rohkeesti laittamaan enempi painoja niin eiköhän se siitä :) :)

Tsemppiä vaan! Monesti kuultu viisaus: hauis ei ole niin fiksu että tietäisi millä liikkeellä sitä rasitetaan. :)

Aina kannattaa kysyä perusteluita ohjaajan ratkaisuista ja tuoda oma mielipiteensä esille. Kuitenkin vaihtelu on yleisesti ottaen toimiva ajatusmalli harjoittelussa. Pienillä muutoksilla saa paljon aikaiseksi, vaihtelua kannattaa suosia niin liikkeiden, toistojen kuin intensiteetinkin suhteen.:)

Zone-sarja -42%
Tässäpä nyt tämä ohjelma vielä, jos jokunen tahtoopi kommentoida.....

1. ohjelma (ma ja ke)

Elikkä pyramidi-tyylinen ohjelma, jossa ensimmäisessaä sarjassa toistot 60 % maksimista, toisessa 70 % ja viimeisessä 80%. Palautukset sarjojen välillä 1,5-2 min. Toistoja 8-6-4

* Reisiojennus/etureidet
* Jalkaprässi
* Yhden jalan kyykky (taaimmainen jalka "lepäämässä" penkillä)
* Reiden koukistaja

* Hartiapunnerrus laitteessa
* Vipunosto sivulle
(noita välillä myös supersarjana)

* Hauiskääntö
* Dippi penkkien avulla
(noita välillä supersarjanakin)
* Hauiskääntö taljassa
* ojentaja käsipainolla

* tavalliset vatsarutistukset
* vatsapyörä
* vatsarutistukset bosu-pallon päällä kiertäen

2. ohjelma (ti ja pe)

* Ylätalja eteen
* Soutu laitteella
* Kulmasoutu
* Selän ojennus

* Pohkeet smit-laitteessa
* Pohkeet laitteessa
(näitä myös supersarjana)

* Penkkipunnerrus
* Ristikkäistalja
(supersarjana myös)

* Pään yliveto käsipainolla

* Vatsat samoin kuin 1.ohjelmassa.

Molemmissa sitten vielä verryttely 10 min lopuksi ja myöse ennen treeniä 10-15 alkuverryttely/lämmittely.

Että tämmönen ohjelma siis!!!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan hyvältä tuo ohjelma perusrungoltaan vaikuttaa, tosin riippuu paljon treenin intensiteetistä, kuinka raskaaksi tuo viikko-ohjelma sitten muodostuu. Minkälainen treenihistoria sinulla olikaan takana?
Jotain kommentoitavaa tuosta ohjelmasta tuli kuitenkin mieleen,varsinkin jalkojen osalta. Ensinnäkin itse tekisin prässin ennen reiden ojennuksia(ehkä vähän hienosäätöä..) ja ehdottomasti pidempiä sarjoja jaloille. Mielestäni neloset ja kutosetkin ovat ihan liian vähäisiä toistomääriä jaloille, jotta ne saataisiin kunnolla väsytettyä. Jaloille tekisin ihan rohkeasti semmosia vähintäänkin kymppejä, viistoistasiakin. Samoiten käsille toistot 4-6 ovat mielestäni liian vähäiset, ainakin itse saan mahtavan poltteen niin ojentajille kuin hauiksillekkin pidemmillä sarjoilla ja paljon käytän myös pudotuksia(superitkin toki hyviä). Selälle myös mielestäni vähintäänkin kutosia, niin saat sen poltteen ehkä helpommin. Tosin nuo toistomäärät ovat jonkin verran makuasioita, joten hieman hankala mitään yleispätevää vastausta antaa, jos tuntuu, että saat mahtavan poltteen aikaiseksi jo noinkin alhaisilla toistomäärillä, niin hyvähän se vaan on, voitpahan ainakin käyttää kunnon rautoja:D

neiti sanoi:
Ihan hyvältä tuo ohjelma perusrungoltaan vaikuttaa, tosin riippuu paljon treenin intensiteetistä, kuinka raskaaksi tuo viikko-ohjelma sitten muodostuu. Minkälainen treenihistoria sinulla olikaan takana?
Jotain kommentoitavaa tuosta ohjelmasta tuli kuitenkin mieleen,varsinkin jalkojen osalta. Ensinnäkin itse tekisin prässin ennen reiden ojennuksia(ehkä vähän hienosäätöä..) ja ehdottomasti pidempiä sarjoja jaloille. Mielestäni neloset ja kutosetkin ovat ihan liian vähäisiä toistomääriä jaloille, jotta ne saataisiin kunnolla väsytettyä. Jaloille tekisin ihan rohkeasti semmosia vähintäänkin kymppejä, viistoistasiakin. Samoiten käsille toistot 4-6 ovat mielestäni liian vähäiset, ainakin itse saan mahtavan poltteen niin ojentajille kuin hauiksillekkin pidemmillä sarjoilla ja paljon käytän myös pudotuksia(superitkin toki hyviä). Selälle myös mielestäni vähintäänkin kutosia, niin saat sen poltteen ehkä helpommin. Tosin nuo toistomäärät ovat jonkin verran makuasioita, joten hieman hankala mitään yleispätevää vastausta antaa, jos tuntuu, että saat mahtavan poltteen aikaiseksi jo noinkin alhaisilla toistomäärillä, niin hyvähän se vaan on, voitpahan ainakin käyttää kunnon rautoja:D

En ole oikein kunnolla vielä tuon ohjelman mukaan tehnyt. Ehkä olen niin tottunut siihen, että käyn 4 pvänä/vko punttipuolella ja silloin treenaan sen 1-2 lihasryhmää kerralla. On vaikea jotenkin totutella nyt tuollaiseen ohjelmaan, jossa tehdäänkin vähän sitä sun tätä ja enempi aikaakin tuollainen treeni vie kun olen yrittänyt salitreenin kaikkine veryttelyineen pitää 1,5 tunnissa.
Ja sit kun miettii, että jos kunnon painoilla treenaa niin enpä tiiä, että tuleeko sit liian raskasta vetää 2 kertaa/vko sama ohjelma?!?! Omalta kohdalta ainakin voin sanoa, että kun jalatkin treenaan niin ei kyllä pariin päivään tarvi niillä mitään kovaa tehdä ja oisko siinä sit järkee, että kun palautuu niin heti vetää jo sit uuden treenin perään?!?!? Enpä tiiä.
Pari kertaa oon tuon ohjelman mukaan tehnyt ja jotenkin vain tuntuu, että ei se oo mun juttu ollenkaan. Ei siinä tuu sellasta samanlaista "kovaa" treeniä niinku normaali tyylillä... tai se nyt taas on vain mun mielipide.

Onhan tuo ohjelma varmaan ihan hyvä ja voi jollekin sopia, mutta kun olen monta vuotta treenannut sillä omalla tyylillä niin toi vaan tuntuu hiukka oudolta... mutta toisaalta tietty kaikkeen tottuu ja voishan sitä joskus kokeilla.

Kaksijakoisella treenattaessa on tärkeää, ettet vedä niitä sarjoja ihan sinne katkeraan loppuun asti. Eli pitää jäädä sen verran varaa, että viimeinen toisto ei jää kesken. Tällä ehkäistään just tuota, että keho ei joudu ihan ylikierroksille kun teet saman treenin kaksi kertaa viikossa.

Mun mielestä sarjoja on vähän liikaa: ennemmin itse tekisin niin, että yksi lämmittelysarja per liike ja sen jälkeen kaksi kovaa sarjaa. Liikkeitä en nyt kommentoi sen kummemmin... mutta mielestäni kaksijakoisella pitäis keskittyä ennemmin massaliikkeisiin kuin eristäviin. Toistot kovissa sarjoissa 6-8. Joka viikko yksi tai kaksi toistoa lisää, tai painoja lisää. Tämmöinen oikeasti toimii, testailin vähän samanlaista ohjelmaa viime kesänä itse. Sarjapainoja saa mukavasti hilattua ylöspäin. :)

edit: Kannattaa muuten suhtautua avoimesti erilaisiin treeniohjelmiin ja -tyyleihin... sitä ei ikinä tiedä mikä niistä lopulta omalle kropalle sopii parhaiten!

Faidra sanoi:
Kaksijakoisella treenattaessa on tärkeää, ettet vedä niitä sarjoja ihan sinne katkeraan loppuun asti. Eli pitää jäädä sen verran varaa, että viimeinen toisto ei jää kesken. Tällä ehkäistään just tuota, että keho ei joudu ihan ylikierroksille kun teet saman treenin kaksi kertaa viikossa.

!
Tuostakin muuten ollaan sataa eri mieltä, eli noita "sarjat katkeraan loppuun asti" treenejä voi vetää sillon tällöin tehokeinoina käyttäen. Lihas huutaa apua ja on pirun tehokasta touhua. On totta että samalla viikolla ei tuota kyllä kannata kahteen kertaan vetää. Mitä mulle on äijät jankanneet, on se että tyttöt ei uskalla/halua vetää sarjoja loppuun ja käyttävät LIIAN pieniä painoja kehittyäkseen kunnolla. Jep, itsellä tuo ongelma on välillä kylläkin toisinpäin , eli lastaan painoja aivan liikaa ja liike menee aivan jonnekkin muolle kuin tarkoitetuun lihakseen.

Muutoinkin näin aloittelijana on huomannut sen että JOKA asiaaAN LÖYTYY AINAKIN 4 ERI MIELIPIDETTÄ, joten kannataa yrittää ajatella maalisjärjellä ja soveltaa omiin tarkoitusperiinsä. Jos joku esim. sali teke ohjelman, kannattaa sitä ainakin testata, äkkiä se selviää loppujen lopuksi toimiiko vai ei.

Hömppä, puhuin nyt kaksijakoisesta ohjelmasta jota tehdään useamman kerran viikossa. Ylikunnon riski kasvaa, jos noita treenejä vedetään pakkotoistojen tai muiden tehokeinojen kanssa loppuun monta kertaa viikossa. Kannattaa perehtyä asiaan treenipuolen ketjujen avulla, siellä on paljon asiaa kaksijakoisesta ohjelmasta.

Esim. kolmi- tai nelijakoisella ohjelmalla (jossa lihasryhmät treenataan vain kerran viikossa ja palautumisaika on pidempi) taas minä ainakin suosittelisin tekemään sarjat loppuun asti ja silloin tällöin pakkotoistojen, pudotussarjojen, rest-pausen tms. avulla.

Jos olet kerran jo monta vuotta treenannut samalla tyylillä, niin erityyppinen ohjelma voisi kyllä ehdottomasti olla kokeilemisen arvoinen! Faidran viimeiseen kommenttiin yhdyn täysin! Mun mielestä kannattaa kyllä ehdottomasti ottaa ohjaajista kaikki irti. Vaikka tekisivätkin "huonon" ohjelman, niin aina saa uusia ideoita ja voi pyytää tarkistamaan omaa tekniikkaa ym. (varsinkin jos treenaa yksin).

Ainahan vaihtelu virkistää ja kokoajan oppii uutta, joten kyllä minäkin kannatan avoimuutta uusien ohjelmien suhteen, ainahan niitä voi soveltaa omiin mieltymyksiin sopiviksi. Tosin tuosta postistasi aistin nyt vähän sellaista fiilistä, ettet oikeen mielelläsi olisi tuohon kaksijakoiseen siirtymässä?? Jos olet tykännyt neljään jaollisella tehdä, niin voithan muuttaa treenejäsi ja säilyttää ohjelman kuitenkin edelleen nelijakoisena, jos se tuntuu miellyttävämmältä. Vaihdat liikkeitä ohjelmaasi(jonka voisit muuten myös pistää tänne, niin saisit varmasti hyviä vinkkejä vaihtoehtoliikkeistä) ja jatkat sitten osittain uusilla liikkeillä ja uudella tarmolla:)
edit:tuo hellyn viimeinen lause sisältää järkevää tekstiä.

hömppä sanoi:
On totta että samalla viikolla ei tuota kyllä kannata kahteen kertaan vetää. .

Hömppä, puhuin nyt kaksijakoisesta ohjelmasta jota tehdään useamman kerran viikossa

Faidra: I know,:D honey

Latest posts

Back
Ylös Bottom