Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei kai kukaan mieltään pahoittanut? Keskustelua semantiikasta.
![]()
Mikkeliläinen nainen vastasi puhelimeen – soitolle tuli hintaa 75 000 euroa
Aina ei edes pankkitilien tyhjentäminen riitä. Uhrin nimissä voidaan myös ottaa lainoja.www.is.fi
Itä-Suomessa näyttää olevan kaikilla 50 tonnia tilillä, paitsi Sylvillä.
Mikä ero on semantiikalla ja terminologialla?Minusta semantiikka on hyvin mielenkiintoista
Mikä ero on semantiikalla ja terminologialla?
Kieltä määrittää syntaksi ja semantiikka. Syntaksi tarkoittaa kielioppia ja kielen rakenteita. Siis oikeaoppista tapaa rakentaa lause. Semantiikka tarkoittaa, että mikä merkitys lauseella on.Mikä ero on semantiikalla ja terminologialla?
Aivan varmasti. Auttaa, jos siinä on pientä vammaa valmiiksi. Itse olen yskimällä murtanut.Voiko ihmiseltä katketa kylkiluu aivastamalla?
Eipä ei. Täytynee alkaa haeskella jotain arkaaisia (1300-1800-luvut) ilmaisuja, ennenhän tunnetusti osattiin nimitellä.Meinasi tyystin unohtua: runkkari!
Tosin se ei nyt varsinaisesti kuvaa sitä, että paheksuttaisiin miehen liiallisena pidettyä seksittelyä toisen henkilön kanssa
Miestä voinee haukkua myös tuhkamunaksi ja impotentiksi - mutta näissä ei todellakaan korosteta seksihurjastelua.
Kielessä on paljon hierarkkisia sanoja, koska yhteiskunta on hierarkkinen. Sanoja voi käyttää vallan välineenä, mikä ilmenee niiden konnotaatioissa, ja sanat ovat myös kontekstisidonnaisia: niiden sivumerkitys muuttuu sen mukaan, kuka niitä käyttää ja millaisessa tilanteessa.
Tytöttely esim ammatillisessa yhteydessä on vähättelevää, koska tyttöhän on nuori, osaamaton. Jos eläkeläiskerhon bussimatkalla kysytään "Kuinkas tytöillä menee?" niin se kertoo, että nyt on reippaat seniorirouvat lähteneet vähän huvittelemaan ja pitämään hauskaa, jee.
Minun lapsuudessa/nuoruudessa ukko oli negatiivinen ilmaisu. "Se naapurin hullu ukko tuli taas huutamaan kännissä". Joskus 2000 vuoden paikkeilla kuulin ensimmäistä kertaa, että poikavauvan nimeksi oli annettu Ukko. Minusta se oli täysin käsittämätöntä. Ukko-sanaan liittyvät mielleyhtymät ovat muuttuneet myönteisiksi, ja nyt omaankin korvaan se kuulostaa hauskalta nimeltä. Vaikea kuvitella, että akasta ja ämmästä tulisi ensinnäkään hyväksyttyjä ja toisekseen suosittuja etunimiä tyttövauvoille. "Tässä on minun tyttäreni Ämmä Heikkinen".
Mummu on herttainen nimi isoäidille. Laajasti käytettynä viittaamaan tietyn ikäisiä naisia se on hieman vähättelevä ilmaisu. "Menis tuokin töihin vaikka mummuja/mummoja syöttämään" eli työtä voi tehdä kuka tahansa ilman koulutusta. "Älä osta sitä takkia, se näyttää mummomaiselta". Nythän puhutaan "mummorallista", kun tarkoitetaan vanhusten kuljettamista hoitopaikasta toiseen. Miksi ei puhuta "vaarirallista"?
Yksi selvä sukupuoleen liittyvä ero on se, kuinka paljon on sanoja, joilla negatiivisesti ja perinteisesti tarkoitetaan seksuaalisesti aktiivista naista. Kuinka paljon näin on miehen kohdalla? Itselle tulee mieleen lähinnä vanhanaikaiset termit "häntäheikki" ja "naisten naurattaja". Ei kai niitä kukaan enää käytä? Panomies on positiivinen termi. "Äijä on kova panomies". Onko jotain huoraan, hutsuun, kiertopalkintoon, kovasti ajettuun, läpinaituun, lutkaan verrattavaa "miessanaa" olemassa? Minä en tiedä.
Sanat eivät ole vain kirjaimia ja äänteitä.
Kun rintalasta oli sahattu halki, ja odotteli sitä aika pitkää luutumista, niin oppi vaistomaisesti puristamaan vatsalihaksilla vastaan.Voiko ihmiseltä katketa kylkiluu aivastamalla?
Mutta, mikä on välilyöntiKieltä määrittää syntaksi ja semantiikka. Syntaksi tarkoittaa kielioppia ja kielen rakenteita. Siis oikeaoppista tapaa rakentaa lause. Semantiikka tarkoittaa, että mikä merkitys lauseella on.
"Mies on raidallinen ja talvi pyörii edestakaisin." - lienee syntaksiltaan oikein, mutta mitä se tarkoittaa? Mikä tässä on semantiikka? Tämä voisi olla runo, joka aukeaa kullekin lukijalle eritavoin. Minä kehitin sen randomisti sanoista, joita ei tyypillisesti liitetä yhteen. Terminologia lienee yhdistelmä näitä molempia. Määrittelen vaikkapa termin ugelo.
Ugelo on adjektiivi, joka kuvaa ihmisen tunnetilaa, joka syntyy siitä, kun istuu palaverissa idioottien kanssa ja on päättänyt päästä helpolla pitämällä turpansa kiinni. Nyt laajensin terminologiaamme ja voin muotoilla lauseen: Tänään on ollut niin ugelo fiilis koko päivän, etten muista vastaavaa.
Milloin? Jos olisin omaa evakko isoäitiäni kutsunut ämmäksi, niin olisi korvat soinut aika äkkiä.Mutta ämmä on karjalaisittain isoäiti, eli ei siten kauttaaltaan negatiivinen sana sekään.
Olisin itse sanonut, että tuskin niin kovin kaukana historiassa. Oma nappulani jostain syystä kutsui isoisäänsä äijäksi jonkun aikaa puhumaan opittuaan, joten yksissä sukulaishautajaisissa olivat Muolaan suunnan evakkojen sukulaiset riemuissaan. Tässä yhteydessä oli puhe, että isoäiti olisi ämmä.Milloin? Jos olisin omaa evakko isoäitiäni kutsunut ämmäksi, niin olisi korvat soinut aika äkkiä.