Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Lisää kahvia! Tänään nukuin ensimmäistä kertaa loman aikana pitkään. Toki oli unohtunut herätyskello päälle, joka pärähti kuudelta soimaan ja sen jälkeen kissat hetken aikaa häiritsi. Mutta nukahdin uudelleen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä nukuin tasan ysiin, kun kello pirisi.

Sitten kahvia ja matematiikkaa. Seuraavaksi jousen vaihto. Autoon. Mutta ensin kahvi.
 
Ensinnäkin edelleen on kysymys että mikä se vaiva oikeasti on. Ei jännetulehdus ihan omia aikojaan yleensä ala, on tietenkin tilanteita jotka voi provosoida vaivoja (lääkkeet, raskaus, esim) ja jonku jännetulehduksen taustalla oleva kuormitus voi olla ihan "olematon" kuormitus joka on vain riittävän pitkään toistunu (kävelyongelmat, näppiksen hakkaaminen).

Kortisoni on vähän kakspiippunen juttu. Voi sitä joo, MUTTA jos muuta ei tehdä niin..Väännän asiakkaille ratakiskosta kuvauksen että jos pää tulee kipeeksi ("tendiniitti") kun hakkaa päätä seinään (rasitus) ja ottaa buranaa (kortisoni) ja hakkaa päätä edelleen seinään (syytä ei hoksata) niin kyllä se pää taas kipeeksi tulee. Ei se kortisoni nyt hirvee synti polveen ole, mutta riippuu tosiaan siitä mistä se roikkuu, eikä se yksistään mikään ratkaisu ole.

"3.3.22
Tavattaessa yt hyvä, asiallinen. Palpoiden oik. polvessa fib. kollateraaliligamentin alueella voimakas aristus, muuten polvi intakti, patellan höyläys ja palpaatio normaalit, vetolaatikko napakka, McMurrayt negatiiviset, äärifleksiossa kipu fib.kollateraaliligamentin alueelle, muuten liikeradat täydet ja kivuttomat. Vas. puoli intakti.

11.4.22
Inspektoiden oikea polvi hieman turvoksissa vasempaan nähden. Pientä palpaatioarkuutta mediaalisyrjässä. Patellahöyläys normaalia, patella hieman balloteeraa, eli jonkin verran nestettä nivelessä. Liikelaajuudet täydet ja aristamattomat. Lachman ja vetolaatikko normaali, McMurray normaali, kollateraalit stabiilit. Injisoidaan nyt steriilisti Solomet cum bupivacain 2 ml polviniveleen."

Minä en näistä ymmärrä. Olin vaan kävelykyvytön helmikuusta huhtikuun lopulle tuon vaivan vuoksi. Nyt lieviä vastaavia oireita. Täytynee käydä ainakin hieronnassa, ostaa taas uudet kengät ja hieman kiinnittää taas huomiota astumiseen. Alkoi tosiaan aika pian synnytyksen jälkeen, siksei alkuun mitenkään hoidettu kun kuulema normaalia.
 
"3.3.22
Tavattaessa yt hyvä, asiallinen. Palpoiden oik. polvessa fib. kollateraaliligamentin alueella voimakas aristus, muuten polvi intakti, patellan höyläys ja palpaatio normaalit, vetolaatikko napakka, McMurrayt negatiiviset, äärifleksiossa kipu fib.kollateraaliligamentin alueelle, muuten liikeradat täydet ja kivuttomat. Vas. puoli intakti.

11.4.22
Inspektoiden oikea polvi hieman turvoksissa vasempaan nähden. Pientä palpaatioarkuutta mediaalisyrjässä. Patellahöyläys normaalia, patella hieman balloteeraa, eli jonkin verran nestettä nivelessä. Liikelaajuudet täydet ja aristamattomat. Lachman ja vetolaatikko normaali, McMurray normaali, kollateraalit stabiilit. Injisoidaan nyt steriilisti Solomet cum bupivacain 2 ml polviniveleen."

Minä en näistä ymmärrä. Olin vaan kävelykyvytön helmikuusta huhtikuun lopulle tuon vaivan vuoksi. Nyt lieviä vastaavia oireita. Täytynee käydä ainakin hieronnassa, ostaa taas uudet kengät ja hieman kiinnittää taas huomiota astumiseen. Alkoi tosiaan aika pian synnytyksen jälkeen, siksei alkuun mitenkään hoidettu kun kuulema normaalia.
Niin sulle on pistetty kortisoni nivelen sisälle, nivelessä nestettä, tendiniittit ei lähtökohtaisesti sitä tee. Jos polvi turpoaa ilman syytä ja rauhoittuu nivelen sisäisellä piikillä niin sitten pitää etsiä ongelmaa nivelen sisältä. Joskus nivelen turvottelua aiheuttaa mekaaninen vika, joskus kuluminen, joskus reumataudit, harvinaisempia syitä on vielä vaikka kuinka... Tendiniitti (jännetulehdus) ei nivelen sisälle nesteilyä tee. Nivelnestenäyte kertoisi paljon jos polvi taas turpuaa.
 
Niin sulle on pistetty kortisoni nivelen sisälle, nivelessä nestettä, tendiniittit ei lähtökohtaisesti sitä tee. Jos polvi turpoaa ilman syytä ja rauhoittuu nivelen sisäisellä piikillä niin sitten pitää etsiä ongelmaa nivelen sisältä. Joskus nivelen turvottelua aiheuttaa mekaaninen vika, joskus kuluminen, joskus reumataudit, harvinaisempia syitä on vielä vaikka kuinka... Tendiniitti (jännetulehdus) ei nivelen sisälle nesteilyä tee. Nivelnestenäyte kertoisi paljon jos polvi taas turpuaa.
Kiitos. Millaiselle lekurille suosittelet varaamaan ajan jos nyt uusii? Eka lääkäri oli varma tuomiostaan, toinen väläytteli jopa nivelrikon mahdollisuutta mutta sanoi että epätodennäköistä.

Vituttaa kun ei ikinä ennen oo ollut mitään ongelmia vaikka kuinka kyykännyt, juossut ym.
 
Tämähän meni taas melkein odotetusti. Tosin Bauhaussista ostin vain mitä menin hakemaankin, ei yhtään uutta akkukonettakaan.
Ääskaupasta jäi sitten muutama olut ruokatarvikkeiden lisäksi.
Natsisiwasta menin hakemaan espaniaviikkojen gazpachoa. No sain, mutta lisäksi tuli myös olutta.
 
Vituttaa kun ei ikinä ennen oo ollut mitään ongelmia vaikka kuinka kyykännyt, juossut ym.

Se on se ikä kun lisääntyy 🤷‍♀️

Minä olin monen vuoden plantaarifaskiittikierteessä. Sitten se vain loppui.

Odotan, että Piporadiolle käy samoin.
 
Viimeksi muokattu:
Meikäläisen mavet on nyt maveteltu. Nyt tuli selkään vamma päälle kolmannen kerran, ihan lämppärisarjassa. Näköjään tämä toistuu vaikka kuinka parantelee ja keskikroppaa vahvistaa 😔
 
Se on se ikä kun lisääntyy 🤷‍♀️

Minä olin monen vuoden plantaarifaskiittikierteessä. Sitten se vain loppui.

Odotan, että Piporadiolle käy samoin.
No vissiin 😥 en haluu vanheta ja rapistua. Huomasin myös ensimmäisiä ryppyjä! Ei passaa enää hymyillä etteivät lisäänny.
 
No vissiin 😥 en haluu vanheta ja rapistua. Huomasin myös ensimmäisiä ryppyjä! Ei passaa enää hymyillä etteivät lisäänny.
Ehkä ne ei ole ryppyjä, vaan jotain vauhtiraitoja?

Vähän samalla tavalla kuin mun hiukset harmaantuu, koska ne säikähtää kuoliaaksi mun hirvittäviä voimiani.
 
Ehkä ne ei ole ryppyjä, vaan jotain vauhtiraitoja?

Vähän samalla tavalla kuin mun hiukset harmaantuu, koska ne säikähtää kuoliaaksi mun hirvittäviä voimiani.
Voisko nää raidat sitten tulla mihin tahansa muualle kuin naamaan 🥺👀 jos tähän jo ennestään rumaan naamaan isketään rypyt niin tilanne on aika 💩
 
Tämä se on persetouhua.


20220917_144930.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kuntit, 11v vanha ilp kylmäainetta täynnä ja lämpötilaero hyvä ulko ja sisäyksikön välillä. Uudessa olis napsun parempi, mutta täysin pätevä laite. Ei vaan kylmä/lämmin ilma siirry asuintiloihin. Lienee tarve ihan vaan putsata..

59F4B044-0395-49BE-B316-2B18EA0498D3.jpeg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom