Off-topic 24h

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Näkisin, että foorumit on nimenomaan se paikka missä kelpo oppineilla on vapaat kädet toteuttaa itseään, ilman että on pelkoa leimaantua tavan juntiksi, koska nimimerkki.
Minulla varmaan pahimmat jutut ja siltä kaikki kellä on ollut jotain asiaa löytänyt ihan irl :X3:
Mutta joo, turvallinen paikka hieman tuulettaa ja joku saattaa joskus jopa vastata jos asiaa tai kysyttävää.

Tässä kelailin tätä offtopikkia vklopun yli ja huomasin jännän asenteen joka kertoo varmaan lähestyvästä keski-ikäistymisestä. Kuuntelen itse musiikkia laidasta laitaan - oikeesti, mutta nyt jotenkin noi tiukimmat örinät ja metallit on alkanut tuntuu aavistuksen lapsellisilta. Muistan miten itse ennen luukutin esim Deicideä yms mut jotenkin yhtäkkiä yllätin itseni ajattelemasta et se ehkä oli se aika siinä yläasteella kun oli vähän tuskainen teini. En nyt tässä omistusasunnossa, keski-ikäisenä, lapsen isänä, konjakkia lasista siemaillessa jaksa sellasta... sanoisko fantasiametallia? Siis eniten just ehkä huomaan et nykyään kiinnostaa lyriikat paljon. Toolia, Katatoniaa, Stam1naa yms kuuntelen mm. paljon ja onko se sitten jotain hipster metallia kun tykkään et jotkut biisit aukee kuin sipuli, monia kerroksia ja usein löytää jotain uutta. Mutta sitten jotain "lennetään lohikäärmeillä taistoon hei veljet metallin!" kama aiheuttaa just sen facepalmin tällä iällä.

Aika turha postaus ja en tarkoita kenenkään musamakua dissata, vaan lähinnä se havainto mikä itselleni tuli noista "kuvataan jollain hylätyllä avokaivoksella metallivideo - joo tosi fresh idea!" tyyppisistä thumbnaileista mitä videoissa oli.

Ketjun yleinen juttujen taso huomioon ottaen minua jaksaa aina hämmentää kuinka oppinutta porukkaa täällä pyörii.
En saanut kommentoida sinun juttuihin, anteeksi.

Joskus elämässä käy silläkeinoin, että vaikka henkinen taso riittäisi maksimissaan amiskaan moponrassaajalinjalle, niin tästä huolimatta päätyy yliopistoon.

Tässä ketjussahan on nimen omaan laatukontenttia parhaista mässäilyruoista, munkeista- ja pullista, sikareista, oluista, wiskeistä jne.

En saanut kommentoida sinun juttuihin, anteeksi.

Joskus elämässä käy silläkeinoin, että vaikka henkinen taso riittäisi maksimissaan amiskaan moponrassaajalinjalle, niin tästä huolimatta päätyy yliopistoon.
Saat anteeksi.

Positiivistahan se vain on, että ollaan menossa siihen suuntaan, että ihmisen koulutus ja ammatti ei enää määritä sitä miten pitää käyttäytyä julkisesti. Tai vastaavasti vaikka et täyttäisikään jotain tiettyä ammattiin oletettua ulkonäkö/käytös kriteeristöä, ei se tarkoita etteikö voisi tuota kohti pyrkiä.

Synteesikaasun tuottamista turpeesta on demottu tehdasmittakaavan kokeissa silloisen Kemiran Oulun Laanilan tehtaalla. (Se korkein harmaa betonipiippu oikealla puolen, kun tulee motarilta Oulujoesta yli etelästä.)
Kokeilussa meinasi tyyliin mennä koko Kemira konkkaan (no eihän valtionyhtiöt helpolla mene). Prosessi saatiin toimimaan jotenkuten, mutta paljon halvemmaksi tuli krakata vetyä raskaasta polttoöljystä, kuin kaasuttaa turpeesta.

Prosessiin liittyviä suuria vaikeuksia on, kuinka saada lisättyä 10-bar ylipaineesssa olevaan 800-asteiseen reaktoriin uutta tavaraa, ilman että itsestään syttyvät kuumat kaasut änkeävät reaktorista ulos, tai sulkumekanismi jumittuu lämmöstä, kivistä, teräksenpätkistä yms. Tätä teknistä ongelmaa ei kai ole luotettavasti ratkaistu tänäkään päivänä.(Kerran joku reipas turveauton lastaaja oli nostanut kuormaan jatkoksi traktorin etupainot ja tämä kun tuli murskalle, niin kyllä sitä ihmeteltiin)

Häkäkaasuttimet joita Valmet, Andriz jne. toimittavat, tekevät häkää hyvin pienessä ylipaineessa ja häkäkaasu virtaa suoraan meesauunin tai kattilan polttimeen, jossa se palaa automatic ilmaan sekoittuessaan. Tämä kaasu on liian laimeaa synteesikaasuksi, koska kaasutus tehdään ilmalla ja kaasuun tulee täten ihan liikaa typpeä. Synteesikaasua varten pitää tehdä kaasufaasi vaikka vesihöyrystä, johon lisätään happea ja tämä kaasu sitten pöllyttää ja polttaa reaktorissa turvetta tarpeeksi pienellä lamdalla.
Olen elänyt siinä käsityksessä, että FT olisi vahvoilla UPM:n uuden isomman jalostamon toimintaperiaatteeksi. Tai ainakin niiden edustaja vihjaili siihen suuntaan joku viisi vuotta sitten :unsure:

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
En osaa korjata mopoa, enkä valmistunut yliopistosta. Jos pääsee käymään näin ettei mihinkään kelpaa, niin aina voi ryhtyä yrittäjäksi!
Minäkin olen korkeakoulutettu trukkikuski mutta kun ei saa tarpeeksi liksaa mokomista niin oli pakko alkaa yrittäjäksi.

Olen elänyt siinä käsityksessä, että FT olisi vahvoilla UPM:n uuden isomman jalostamon toimintaperiaatteeksi. Tai ainakin niiden edustaja vihjaili siihen suuntaan joku viisi vuotta sitten :unsure:
Piti vähän selvitellä itselleni, kun löytyi tuosta hyllystä entisen työkaverin pukkaamaa asiaan liittyvää artikkelia ja tuo kemia ei valittevasti ole mun erityisosaamisalaa. Mutta siis, tuon mukaan synteesikaasun puhdistaminen on vielä iso haaste ja FT:ssä synteesikaasun pitää olla erittäin puhdasta (siksi vielä toistaiseksi tuo synteesikaasu tehdään maakasusta ja kivihiilestä). Itse tuo FT -prosessi toimii kai ihan ok, kunhan sopiva katalyytti jne.

...mutta hypätään nyt ensin.
Lähdin kuin kuppa Töölöstä aamulla mutta saakelin lumi aiheutti taas liian tiukat toleranssit aikatauluihin.
Keskiviikkona mulla pitäisi olla hyvin aikaa ja oon taas tulossa sieltä niin pitää nyt laittaa naviin oikea osoite.

Laskin että Tsar Bomban 57 Mt TNT energiamäärä vastaisi 2500 kcal päivä syömisillä koko maailman 7,8 miljardin ihmisen 3 päivän syömisiä.

1 Mt = 4,18 x 10^15 J
57 Mt = 238 260 000 000 000 000 J
2500 kcal = 10460000 J
238 260 000 000 000 000 / 10460000 = 22,78 mrd.
22,78 / 7,8 = 2,92

Lähdin kuin kuppa Töölöstä aamulla mutta saakelin lumi aiheutti taas liian tiukat toleranssit aikatauluihin.
Keskiviikkona mulla pitäisi olla hyvin aikaa ja oon taas tulossa sieltä niin pitää nyt laittaa naviin oikea osoite.
10-4

Ollaanpa huomenna yhteyksissä niin laitan sitten kohteeseen tietoa aikataulusta

#33,3rpm #epätyö

9B7D19E2-07BB-41D3-B4BD-688538570871.jpeg

Määrittääpäs, juuri siksi tätä ketjua tarvitaan että edes jonnekin voi kertoa mitä mielessä milloinkin oikeasti liikkuu.
En minä sanonutkaan että maailma on valmis, vaan että ollaan menossa toisenlaiseen suuntaan. Kuten Sylvikin toisessa ketjussa jo sanoi kuinka piristävää on kun lääkäreilläkin näkyy tatuointeja/lävistyksiä.
Meidän sukupolvessa vielä elää tiukasti tiettyjä normeja, mutta ehkäpä jo seuraavassa sukupolvessa nämäkin voivat murtua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom