Off-topic 24h

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Se renkaansulatuslaitos oli vaan ihan kuivatislaamo. Tuttua juttua 7-luokan fyken tunnilta, kun todisteltiin tupakan vaaroista.
Senverran täytyy kehua, että olen ollut starttaamassa eräitä maailman suurinpia häkäpönttöjä.

Sanna Marin yrittää kai pakkokeinoin puhdistaa mun rasvamaksan, kun olutta ei saa kentältä tai koneesta. Järkyttävää. Jos oltaisiin Saksassa, niin pääministeri joutuisi tälläisesta kolttosesta valtakunnanoikeuteen.
Mitenkähän aatteen miehet on tehny ww2 aikana polttoainetta, eikös sakut joutunu sellaiseen turvautumaan. Mahtanu olla hyötysuhde huono.

Mitenkähän aatteen miehet on tehny ww2 aikana polttoainetta, eikös sakut joutunu sellaiseen turvautumaan. Mahtanu olla hyötysuhde huono.
40-luvun Saksassa tuo kyseinen menetelmä onkin kehitetty.

Ja paljon muutakin jännää jotka sitten realisoitiin Yhdysvaltoihin tai Neuvostoliittoon sodan päätyttyä.

Olisi hauska tietää tokaisiko kukaan von Braunille rakettimoottorien kehityksen alkuvaiheessa "ei tolla kuuhun mennä"

No itse asiassa...

Pääsiskö sinne ihan lomamatkalle?

Vuosi sitten olin viimeksi siellä.
Olen tehnyt käyttöönottohommia ja käynyt vikakeikoilla jelppimässä hädänalaisia.
Singapore on linkki, kun tehdään hommia Indonesiaan.
Tutut starttarit on olleet siellä telakalla ja 2 viikon pakkokaranteeniin joutuu väkisin kaikki maahantulijat. Näin oli ainakin kuukausi sitten. Ei ole vielä siis lomareissujen aika.
Marina Bay Sandsin infinity pool on kokeilemisen arvoinen kokemus.

Luin jostain sellaisenkin teorian että tuolla FT-menetelmällä voitaisiin tuottaa turpeesta dieseliä. Ja vieäpä ihan järkevästi.

Synteesikaasun tuottamista turpeesta on demottu tehdasmittakaavan kokeissa silloisen Kemiran Oulun Laanilan tehtaalla. (Se korkein harmaa betonipiippu oikealla puolen, kun tulee motarilta Oulujoesta yli etelästä.)
Kokeilussa meinasi tyyliin mennä koko Kemira konkkaan (no eihän valtionyhtiöt helpolla mene). Prosessi saatiin toimimaan jotenkuten, mutta paljon halvemmaksi tuli krakata vetyä raskaasta polttoöljystä, kuin kaasuttaa turpeesta.

Prosessiin liittyviä suuria vaikeuksia on, kuinka saada lisättyä 10-bar ylipaineesssa olevaan 800-asteiseen reaktoriin uutta tavaraa, ilman että itsestään syttyvät kuumat kaasut änkeävät reaktorista ulos, tai sulkumekanismi jumittuu lämmöstä, kivistä, teräksenpätkistä yms. Tätä teknistä ongelmaa ei kai ole luotettavasti ratkaistu tänäkään päivänä.(Kerran joku reipas turveauton lastaaja oli nostanut kuormaan jatkoksi traktorin etupainot ja tämä kun tuli murskalle, niin kyllä sitä ihmeteltiin)

Häkäkaasuttimet joita Valmet, Andriz jne. toimittavat, tekevät häkää hyvin pienessä ylipaineessa ja häkäkaasu virtaa suoraan meesauunin tai kattilan polttimeen, jossa se palaa automatic ilmaan sekoittuessaan. Tämä kaasu on liian laimeaa synteesikaasuksi, koska kaasutus tehdään ilmalla ja kaasuun tulee täten ihan liikaa typpeä. Synteesikaasua varten pitää tehdä kaasufaasi vaikka vesihöyrystä, johon lisätään happea ja tämä kaasu sitten pöllyttää ja polttaa reaktorissa turvetta tarpeeksi pienellä lamdalla.

Viimeksi muokattu:
40-luvun Saksassa tuo kyseinen menetelmä onkin kehitetty.

Ja paljon muutakin jännää jotka sitten realisoitiin Yhdysvaltoihin tai Neuvostoliittoon sodan päätyttyä.

Olisi hauska tietää tokaisiko kukaan von Braunille rakettimoottorien kehityksen alkuvaiheessa "ei tolla kuuhun mennä"

No itse asiassa...
Tai mitä vitun käytännön hyötyä tuollasesta voi olla.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Työrintamalla pientä epävarmuutta ilmassa.
Viime vuoteen verrattuna huisin paljon enempi liikennettä sivuilla mutta tarjouspyyntöjä ei minusta tule tarpeeksi, toisaalta on kohtuullisesti tilauksia mutta ne on nopeesti taputeltu.
E: Asiakkaat ei ole niitä jotka nyt lomautettu eli matalapalkka-alan ihmisiä mutta alkaa varmaan jossain vaiheessa siirtyä kustannuspaineet kauluspaita sakkiinkin niin alkaa minullakin yskimään.

Viimeksi muokattu:
Eikö siellä ole 2vko karanteenia vai sulla status millä pääsee sisään noista huolimatta?
Pakkotoiston Itä-Intian kauppakomppanian Balin ulkomaankirjeenvaihtaja @fluid power tietänee tämänhetkisen käytännön parhaiten.
Eräs työkaveri menee myös Indoihin piakkoin.
Itse olen suomessa tällähetkellä.
Ja kyllä riipoo, kun ei pääse kaukaisiin maihin.

Työrintamalla pientä epävarmuutta ilmassa.
Viime vuoteen verrattuna huisin paljon enempi liikennettä sivuilla mutta tarjouspyyntöjä ei minusta tule tarpeeksi, toisaalta on kohtuullisesti tilauksia mutta ne on nopeesti taputeltu.
E: Asiakkaat ei ole niitä jotka nyt lomautettu eli matalapalkka-alan ihmisiä mutta alkaa varmaan jossain vaiheessa siirtyä kustannuspaineet kauluspaita sakkiinkin niin alkaa minullakin yskimään.
Ootko muuten miettinyt että jos laittaisit autotalleja myös valikoimaan? Vai vaatisiko se paljonkin muutoksia elementtien valmistuspuolella? Tuli vaan mieleen kun taas haaveilin toisesta tallista.

Ootko muuten miettinyt että jos laittaisit autotalleja myös valikoimaan? Vai vaatisiko se paljonkin muutoksia elementtien valmistuspuolella? Tuli vaan mieleen kun taas haaveilin toisesta tallista.
Ei olisi ongelma sinällään mutta niiden katon jännevälit menee sellaiseksi että vaatii jo käytännössä ristikot. Ne on naurettavan halpoja mutta toimitusajat saattavat vaihdella todella rajusti ja kun tuotteita menee aivan jokapuolelle Suomea niin aina pitäisi metsästää lähintä toimittajaa.
Palkkirakenteet taas on suhteellisen kalliita kun menee kertopuisiksi ja vaatisi tarkemmat rakennuskohtaiset detaljit, muutenkin lupahommat yms. vaikeutuu heti kun vaaditaan palosuojauksia yms. niin ne olisi tehtävä taas tilauskohtaisesti.
Lisäksi kun näitä valmistajia on jo jonkin verran niin pitäisi olla joku erottuva juttu, vähän sama kuin esim. grillikodissa.

Ketjun yleinen juttujen taso huomioon ottaen minua jaksaa aina hämmentää kuinka oppinutta porukkaa täällä pyörii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom