Nyrkkeilyn aloittaminen

Morjens, tarkotuksena olisi aloittaa nyrkkeily ja ois muutama kysymys siitä. Ensinnäkin kun kokemusta ei ole Yhtään niin kannattaako säkkiä hakata salilla eka yksinään vai mennä suoraan kursseille jossa on kunto sekä kilpanyrkkeilyä ja siihen liittyykin sitten toinen kysymys että kumpi aloittelijalle? Ja sitte varusteista että mitä pitää itse hankkia vai onko joillain kursseilla mahdollisesti hanskat ym. valmiina? Ja jos jollain kokemusta niin minkälaista treenausta noilla kursseilla on?

Jos treenejä on eripäivinä niin käy molemmissa. Kilpapuolella on joko alkeiskurssit syksyllä tai sitten sekaan pääsee suoraan, riippuen seuran käytännöstä. Ensin kurssille ja sitten kun on tekniikat oppinut niin omatoimisia harjoitteita. Siinä lyhyesti ja ytimekkäästi.

Edit: Siinä olikin muitakin kysymyksiä.
Yleensä seuroilla on tarjota välineet, mutta jos haluaa käyttää omia vehkeitä niin se on sallittua. Itse en tosin alkuun ostaisi omia hanskoja/vehkeitä ennenkuin tietää että varmasti jatkaa lajia ja tarvitsee omia vermeitä. Treeneissä opetellaan aluksi perustekniikat, liikkuminen, lyöminen, väistäminen ja lihaskuntoa. Siitä se sitten lähtee monipuolisemmaksi ja haastavammaksi. Kilpapuolella enemmän tekniikkaa, kuntopuolella enemmän kuntoa.

Joo on ihan tarpeeksi. Tuolla treenimäärällä suosittelen käymään myös siellä kuntonyrkkeilyssä kunnes alkaa normaalit treenit lisääntyä.

kyllä se kaks päivää riittää, mutta ihan rauhassahan on hyvä aloitella jos ei kunto- ja treenipohjaa muusta urheilusta ole jo valmiiksi. vaikka eihän tuossa nyt paljon treeniä vielä ole, lihashuollon muistat vaan niin hyvin pitäisi pärjätä.

Oppista. Ei nyt kerralla pistetä tottumuksia ihan palasiks, mutta lisää jooko edes yks lenkki tonne vaikka puntin tilalle. Siis, 2 punttia, 1lenkki ja 2 lajiharjoitusta. Tuo hyvää vaihtelua, ja siinä on jo paljon eroa jos käy edes kerran viikossa lenkillä. Siis etenkin sitten jos kilpanyrkkeilyä alat harrastamaan.

Punttia on väännetty koko kesän ja kuntoa oon pitäny kohtuu hyvänä.

Miten muuten kilpa- ja kuntonyrkkeily eroaa toisistaan? Järkevä kysymys muuten:D

Kyllähän kuntopuoleenki kait sparraaminen kuuluu? Ja ei myöskään ole itsestään selvää että sparria löytyy kilpapuolelta. Riippuu mistä päin on. Ainakin näin täällä :(

Ei toi jako monissa nyrkkeilyseuroissa ole ihan niin jyrkkä. Meillä on suht pieni seura jossa on pari kilpailiaa, jokunen jo kilpauran lopettanut ja loppu porukka ns, kuntonyrkkeilijöitä. Meillä saa itse valita haluaako sparrata vaiko ei, ne jotka haluaa saa siihen opastusta, kehävuoroja on tällähetkellä viikossa 2-3. Osa reeneistä on enempi kuntoilua ja osa taas ottelu tekniikkaa, riippuen vetäjästä. Ite en ainakaan jaksais pelkkää säkkiä ja pistareita hakata vaikken koskaan mihinkään kisoihin olekkaan menossa.

Ok lienee seurojen käytännöissä eroja, mutta juurikin tuo, että jos haluaa vain oppia tekniikkaa ja kuntoilla niin ei tarvitse "pelätä" sitä sparria.

Kaikki kuntonyrkkeily ja kuntothai mainokset mitä olen nähnyt yleensä korostavat, että tekniikoita tehdään vain välineisiin.

Kyllä kuntonyrkkeilyssä tehdään pariharjoitteitakin esim. suojaukseen lyöntiä, väistöjä yms. Mutta juuri _pääpaino_ siinä säkki/lihaskunto/hyppynaru/yms. piirissä. Kun taas kilpanyrkkeilyssä sitten pääpaino siellä pistareissa/säkissä/pariharjoitteissa. Joillain vielä sitten ihan erikseen "kuntopiiri-päivä" jossa tehdään sitten sitä lihaskunto puolta ja huolella. Sparrata ei ole kuntonyrkkeilyssä pakko, kilpanyrkkeilyssä taas on.

Se kuntonyrkkeily voi olla ihan mitä vaan. Parhaimmillaan kokenut nyrkkeilyvalmentaja pitää täydet nyrkkeilytreenit ilman sparria. Huonoimmillaan joku pilates-ohjaaja, joka ei ole ikinä nähnyt ihmistä lyötävän, opettaa ojentelemaan käsiä tanssimusiikin tahtiin.

Oikeasti paras kuvaus kuntonyrkkeilystä koskaan!!! Repesin!!!

Itselle maistuu kuntoboxaus + suht. kova sparri. Eli iskut tuntee, eikä niitä viitti imuroida lämpimikseen, mutta ei yritetä tyrmätä toista.
Kypärä ja 16 oz. hyvät hanskat, niin saa mättää lähes täysiä ilman pelkoa, että hajoo nenu tai silmät aina muurautuneet umpeen ;-)

Offtopic:Jos mä lyön jotain omilla 16 oz hanskoilla nenuun lähes täysiä niin uskon mahdollisuuden nenun rikkoutumiseen olevan huomattava vaikka en edes mielestäni lyö kovaa. Kyllä niistä rystyset läpi tulee.

edit: Nyrkkeilytreeneihin pitäisi ostaa Green hillin 10oz hanskat, koska GB:llä aika moni tuntuu niitä käyttävän ja kovasti kehuvan. Rystysten kohdalta kuulemma verrattavissa 16 unssisiin, koska pehmusteet on pääosin sijoitettu siihen.

Offtopic:Jos mä lyön jotain omilla 16 oz hanskoilla nenuun lähes täysiä niin uskon mahdollisuuden nenun rikkoutumiseen olevan huomattava vaikka en edes mielestäni lyö kovaa. Kyllä niistä rystyset läpi tulee.

edit: Nyrkkeilytreeneihin pitäisi ostaa Green hillin 10oz hanskat, koska GB:llä aika moni tuntuu niitä käyttävän ja kovasti kehuvan. Rystysten kohdalta kuulemma verrattavissa 16 unssisiin, koska pehmusteet on pääosin sijoitettu siihen.

No, sä ootkin pro-tasoa, mutta tarkotin itse lähinnä tavallisia pulliaisia, jotka eivät lyö kuin Elovaara.

Totta puhut hanskoista, Antti esitti kerran omiansa ja niissä oli enemmän tavaraa rystysten kohdalla kuin Twinsin 16 oz.

Samaa mieltä kyllä niillä 16oz hanskoilla voi satuttaa. Itsellä painoa ei ole kuin se reilu 80 kiloo ja pituutta kuitenkin sellainen 188cm ja treenaan niillä 16oz hanskoilla. Ja pitää myöntää että ne Green Hillin hanskat ovat "kaveriystävällisemmät" kuin ne 16oz fairtexit joita yleensä treenatessa käytän. Eli ei ole kyse painosta vaan siitä mihin se on keskittynyt.

Back
Ylös Bottom