Nyrjähtänyt nilkka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veikko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli nyrjäytin nilkkani eilen juostessa. Nyt nilkka on turvonnut selkeästi eikä käveleminen onnistu, koska nilkka ei kestä painoa kovinkaa hyvin.
Kyselisinkin kokemuksista kauanko kestää että käveleminen onnistuu ilman suurempia kipuja, ja milloin voi tehdä raskaampaa harjoittelua(lähinnä sali- ja juoksuharjoittelu).

Jos käveleminen ei onnistu, niin melkeestä näin nettituntumalla (siis todella paljon heikompi tuntuma kuin näppituntuma) sanoisin, että kannattaa käydä näyttämässä lääkäritädille sitä nilkkaa.

Jos taas kyseessä ei ole mikään pahempi venähdys, niin käveleminen pitäisi kyllä onnistua jo ihan heti tai seuraavana päivänä.
Pistä vaan nilkkaa ylös ja kylmää. Kyllä se siitä lähtee paraneen.

Salillakin pystyy suurimman osan liikkeistä tekemään, jos laitat hyvät siteet siihen.
Juoksu ei taida onnistua täysipainoisesti moneen viikkoon.
Juoksunhan voi korvata vähä aikaa esim pyöräilemällä.

Mutta tosiaan.. jos olet ihan varma, että siellä ei mitään kipsausta tai lääkäriä tarvita, niin laita siihen hyvät siteet. Muuten paraneminen hidastuu ja saattaa jäädä jotain löysyyttä sinne nilkkaan koko loppuiäksi.

Sen verran pahalta tuntuu että lääkärillä käväisen.
Ei kai tässä muuta kuin rauhassa tarkkaillaan tilannetta.
Täytyykin jokin side hankkia. Kiitos neuvoista.

Itellä on ihan tuoreita kokemuksia samaisesta ongelmasta. To iltana baarin tanssilattialla nilkka nyrjähti. Sen kanssa tuli nilkutettua sitten kotiin parin kilsan verran. Tuli siinä matkalla vähän vielä juostuakin (viisasta). Seuraavana aamuna tuntuikin, että on pakko lähteä lääkäriin ja soitin työterveyteen, mutta he eivät minua sinne huolineet niin annoin homman olla. Tapaturmaa seuraavana päivänä kävely todella vaikeaa, mutta tietyssä asennossa nilkan päälle pysty pistämään koko elopainonsa. Tänään (2 päivää myöhemmin) nilkka tuntuu jo ihan hyvältä tilanteeseen nähden. Kävely ei todellakaan vielä luonnistu kunnolla, mutta juuri tulin pyörälenkiltä ja siellä nilkka toimi ainakin ihan ok.

Omaa nilkkaa olen hoitanut juuri sitomalla ja kylmägeelillä. Turvotus on nyt lähes täysin poissa. Salillekin meinasin mennä jo huomenna ja pitää hyvällä omallatunnolla täyspainoisen RHP -viikon. Seuraavalla viikolla sitten kyykyt ja mavet takaisin mukaan.

Pikaisia paranemisia!

19. päivä viime kuuta meni nilkka rikki. Venähti/nyrjähti/whatever. Ei murtumia, kävely onnistui muistaakseni 2-4 päivää onnettomuudesta. Vielä on arkuutta sivusuunnassa ja lääkäri juuri sanoi että jos ei kolmen viikon sisään ala selviämään niin uudet kuvat. Antoi myös venyttely/aktivointi ohjeita jotta liikeradat palautuisivat. Jalkoja ei ole pystynyt treenaamaan tänä aikana. Tosin kunhan tästä flunssasta selviän niin jotain ojennus/koukistus koneita voisi paremman puutteessa rääkätä.

Kokonaisuudessaan siis minulla totaaliparaneminen tulee viemään ~4-6 viikkoa.

Ensimmäisellä lääkärikäynnillä pari kolme vuorokautta tapaturman jälkeen piti aloittaa kävely normaalisti niin nopeasti kuin suinkin, vaikka pienen kivun kanssa. Jälkimmäisellä kerralla liikerataohjeet olivat akillesjänteen venytystä esim. pyyhkeen/narunpätkän avulla, nilkan pyörittelyä mahdollisimman isoissa kaarissa ihan vapaasti ja jalat reilusti hartioita leveämmällä seisten painon siirtely jalalta toiselle. Näissäkään ei haittaa vaikka vähän sattuu. Myös edelleen kolme koota, kylmä, koho ja kompressio käyttöön. Mitä paremmin turvotus laskee sitä paremmin paranee.

Löysät nilkat

Nostetaanpas tämä tredi ylös. Mulla nyrjähti kolmisen viikkoa sitten oikea nilkka neljännen kerran ns. pahemmin, eli kävely alkaa vasta nyt onnistua ilman nilkutusta. Pienempiä muljauksia sattuu tämän tästä molemmille nilkoille, ja homma alkaa pikkuhiljaa syömään miestä kun koko ajan pitää katsoa mihin astuu. Lenkillä tuskin uskaltaa maisemia katsoa kun pitää tuijottaa koko ajan maahan ettei astu minkään epätasaisen pinnan päälle. Vasen nilkka on siis pyörähtänyt mulla kunnolla kolme kertaa ja oikealle tämä oli neljäs kerta. Oikea nilkka on leikattu silloin kun se meni ekan kerran.

Lekuri sanoi että noita nivelsiteitä voi kiristellä erilaisilla harjoitteilla, mutta ei kuitenkaan kiireessään neuvonut mitään sen kummempaa. Eli millaisia harjoitteita kannattaa tehdä? Yksi hyvä on kuulemma sellaisen puolipallon päällä tasapainottelu. Vinkkejä otetaan vastaan.

Todella v***umainen vaiva.

kannattaa heti pari päivää nyrjähdyksen jälkeen aloittaa kuntoutus.
Itse en ensimmäisellä kerralla kun nilkka pyörähti ollut kuullut mistään kuntoutuksista. oikea nilkka on paljon jäykempi kuin toinen, ilmeisesti arpikudosta ehti muodostua. mulla yleensä 1kk mennyt, ennen kuin on pystynyt taas juoksemaan. ja kannattaa aina käydä lääkärissä näyttämässä.

Menin kyllä heti lääkäriin maanantaina(nilkka pyörähti lauantaina) nilkkaa näyttämään, se tuumasi vain että kyllä tämä tästä paranee ja paineli ja kokeili kehräsluun kohdilta hieman. Ei antanut sen kummempia ohjeita kuntoutukseen. Oon nilkuttanu sitten vain menemään sen kummempia kuntoutuksia, ja nyt se alkaa olla pikkuhiljaa parempi. Tarkoitus olisi nyt sitten alkaa treenaamaan noita nilkkoja jollain tavalla, ennaltaehkäisy mielessä.

Eräs tuttu lääkäri sanoi pari päivää sitten että noita nilkkavammojan ei enää nykypäivänä niin herkästi leikata kuin ennen, vaan annetaan parantua itsestään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Fysioterapeutille aika ja siltä kunnon ohjeet ja välineet. Oikeilla ohjeilla ja välineillä saa kyllä aika huonoon kuntoonkin menneen nilkan todella hyvään kuntoon.

Liikaaki minun aihe tämä nyrjähys. Mulla nyrjähti vetoja ottaessa viime vuonna nilkka sillä seurauksella, että se piti leikata. Ja nyt se on leikattu uudestaan, kun ei ollutkaan titaaniankkuri tarrannut kunnolla. Eilen kipsi otettiin pois ja nyt ei meinaa käveleminen onnistua .... :( Koitan kai kylmällä päästä kävelykuntoon, sitten kuntoutusta lähtien nilkkajumpasta ja vesijuoksusta....

Mut niistä jumppaohjeista, tässä joitakin vastaantulleita: vastustettua (vastusremmi/toisella jalalla pönnää vastaan tms) nilkan kääntelyä eri kiertotasoissa vasemmalle-oikealle, sisäänkierto-uloskierto. Nilkan pyörittelyä tietty. Sitten varpaille nousua ja varpailla kävelyä, kantapäillä kävelyä, jalan ulkosyrjällä ja sisäsyrjällä kävelyä, jalkaholvin jänteiden hierontaa tennis- tai sellasella nystypallolla, jalan lihasten vahvistamista poimimalla lattialta tavaroita varpailla tai "hypistelemällä" vaikka pyyheliinaa lattialla varpailla.

Tällasilla itse aion lähteä liikkeelle, ja lisää ideoita otan kovin mieluusti vastaan :)

Tollaset kuminauhajutut ja nilkan kääntelyt on varmaan hyviä tuossa kuntoutusvaiheessa, mutta en usko että niillä hirveästi saadaan kireyttä löysään nilkkaan? Luulisin että tarvitaan hieman "rajumpia" harjoitteita.

Salilla on tullut kuitenkin pohkeita puskettua milloin milläkin tyylillä ja kävelen paljon metsässä syksyisin, ja talvella hiihdän. Luulisin noiden edellä mainittujen auttavan nilkkavaivoiihinkin, nimenomaan löysyyteen. Mutta ei, muljahtelee vain.
Luisteluhiihto on muuten varmasti hyvää treeniä nilkoillekin, ensimmäisillä talven lenkeillä on yleensä jalkapohjan lihakset tulessa ainakin mulla.

Pari ideaa: seinäkiipeily ja nuorallakävely. Työkaveri harrastaa noita molempia, ja ajattelin mennä testaamaan ainakin tuota seinäkiipeilyä. Varmasti saa nilkat kyytiä.

hehe, joo, ei osaa ajatella millasta ois olla ihan normaalinilkkanen ku itellä ei meinaa kävelyä nyt kestää. Mulla oli joskus nilkkaongelmien alkuvaiheessa aika rajujaki harjotteita, esim. penkiltä pomppua joustolla alas ja siitä edelleen, tanko selässä pikaseen yhdellä jalalla bosun (kaarevan puolen) päälle nousua ja edelleen varpaille. Oli pakko tasapainottaa.

Tasapainolauta on hirmu hyvä juttu ja sit sellaset vaahtotyynyt. Aika ovelaa on esim. tehdä kyykkyjä yhdellä jalalla paksun vaahtotyynyn päällä, ja siihenhän saa vaikeutta lisäpainolla. Luulen (mutu) että nilkan "kiristelyssä" on hyödyllistä tehdä sekä "rajumpia" että sitten rennompia harjotteita. Tuollaisessa tasapainoilussahan nilkka kuitenki työskentelee aika isosti koko ajan. Niin no, samahan tietty nuorallakävelyssä ja seinäkiipeilyssä, vaahtotyyny on vaan helpompi hankkia kotiin :).

Odotellessa sitä, että meikäkin pääsee nuoralla käveleen.... :) Hiihtäminen tosiaan varmaan on sitte se, jota kannattaaki alkaa tekeen heti kun voi!

no niin,näitä sattuu.nyrjäytin nilkkani 13.6 ja lääkäri reissu tuli.kuvista selvis et luu on murtunut.kipsi jalkaan ja 6 viikkoa toipumista.ei ihan heti prässiä poljeta.

jj

Mun nilkka kuvataan magneettikuvauksella vaikka ei nilkka ole edes kipeä. Tosin kantapää on kyllä kipeä ja siellä on ehkä rontgenin perusteella kysta. Miten on julkisessa terveydenhoidossa noiden maksujen kanssa, eli ilmeisesti siellä on joku n. 600€ maksukatto vaikka joutuisi vähän tähystelemään. Harmi ku en käynnyt lääkärillä 2 viikon sisällä "tapaturmasta", kun linsenssillä olisi tullut vakuutus.

Pistetäänpäs raporttia omasta nilkasta kun tuossa ylempänä mainitsemastani nilkkavammasta on kulunut tovi.

Kyllä tässä juoksemaan pystyy ja treenaamaan mutta ei ole nilkka 100% kunnossa. Takakyykky ei onnistu kun jalkaterä menee siinä kohtuu jyrkkään kulmaan alhaalla ollessa, etukyykky ja prässi sen sijaan onnistuu, etukyykky siten että kantapäiden alla on pieni koroke. Takakyykky ei enää taivu edes tuon korokkeen kanssa. :(
Pitkään seisoskeleminen aiheuttaa turvotusta nilkkaan jonkin verran. Venähdyskohdassa tuntuu kireyttä nilkkaa venytettäessä ja siihen jopa sattuukin vähän jos ihan ääriasentoon venyttää.

Pikkuisen tässä on jalostettu ajatusta että lääkäriin on mentävä näyttämään. Tulikokeena tässä on tulossa vielä viikon vaellus/kalastusreissu lapissa, kilometrejä tulee aika paljon vaativassa maastossa, saa nähdä miten nilkka kestelee.

Tollaset kuminauhajutut ja nilkan kääntelyt on varmaan hyviä tuossa kuntoutusvaiheessa, mutta en usko että niillä hirveästi saadaan kireyttä löysään nilkkaan? Luulisin että tarvitaan hieman "rajumpia" harjoitteita.
yleissääntönä voisi pitää, että ne "rajummat" harjoitteet vahvistaa isoja lihaksia, ja sit "kevyemmät" harjotteet vahvistaa pieniä lihaksia. voit siis treenata pohkeesi vaikka kuinka vahvoiksi ja meheviksi isoilla painoilla, mutta nilkkasi ei siitä merkittävästi stabiloidu. nimenomaan tollaset kuminauhajutut ja nilkan kääntelyt on nyrjähtäneelle nilkalle parasta treeniä. nilkan stabiloinnissa pyritään aktivoimaan kaikkia jalkaterän ja säären pieniä lihaksia, jotka tukevat tasapainoa. tässä on tullu jo monta hyvää ideaa muilta, voisin niihin lisätä epätasaisilla pinnoilla kävelyn ja yhdellä jalalla seisomisen. sitten kun seisot vaivatta varpaillasi tai yhdellä jalalla minuutin, voitkin alkaa harjoitella yhden jalan varpailla seisomista (tai siis päkiällähän siinä seisotaan, koska tämä ei ole balettia :))

jos olet lääkärille menossa, saat varmaan hyvät ohjeet, jos lääkäri on erikoistunut tuki- ja liikuntaelinten kuntoutukseen. toinen harjoitusohjeiden suhteen vähintään yhtä pätevä ja mahdollisesti halvempi vaihtoehto on fysioterapeutti. yleislääkäri ei välttämättä osaa sua ollenkaan auttaa nilkan tuen vahvistamisen suhteen.

Tänään hypin hyppynarulla ja yhtäkkiä oikean jalan nilkka nyrjähti, väänty aika rankasti. Olin kerennyt hyppiä aika kauan. Ei tunnu kuin tietyissä asennoissa ja jomottaa nyt.

Latest posts

Back
Ylös Bottom