Noviisille neuvoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PMLats
  • Aloitettu Aloitettu

PMLats

Mode/Punttimimmit
Mode
Ikä
47
Noniin. Ukon dieetin alettua päätin minäkin katsella vähän tuota ruokavaliota - ensimmäistä kertaa eläissäni. Suurin osa mimmeistä on varmaan jo lopettelemassa dieettiään, minä vasta aloittelen ;) Olen nyt kahden viikon ajan laskenut ravintoarvoja erilaisilla ravintokombinaatioilla, tunnustellut oloani (ja vatsamakkaroita) ja puuhastellut excelin parissa. Lähtökohta on tällä hetkellä 168cm/73kg. 3-4 aamuaerobista viikossa, 4 punttitreeniä. Kiire ei ole.

Nyt olen suunnitellut seuraavanlaisen ruokavalion, ja pyytäisinkin joitain kommentteja - jos intoa vielä riittää...

Aamiainen:
Puuro (20g kauralese, 20g kaurahiutale, 20g ohrahiutale)
2dl maitoa
50g mustikoita
70g raejuustoa
16g kylmäpuristettua rypsiöljyä
Kalorit: 634
prot-hh-rasva: 35-77-21 (22%-49%-30%)

Välipala
55g Ruispala
8g Margariini
24g Palvikinkku
20g Aamupalajuusto
Kalorit: 231
prot-hh-rasva: 15-23-8,3 (27%-40%-32%)

Lounas/Päivällinen
n. 180g broilerin rintafilettä
50g makaronia
100g kasvissekoitus
100g knorrin pussikastike
2dl Maitoa
Kalorit: 518
prot-hh-rasva: 59-57-5,7 (45%-44%-10%)

TREENI (treenipäivinä)

Palautusjuoma
Kalorit: 221
prot-hh-rasva: 22-28-0,6 (39%-50%-2%)

Illallinen
220g tomaattia
140g tonnikalaa (vedessä)
16g kylmäpuristettu öljy
80g raejuustoa
Kalorit: 405
prot-hh-rasva: 50-10-17,5 (50%-10%-39%)

Iltapala
1 keitetty kanamuna
Kalorit: 70
prot-hh-rasva: 7-0,2-4,5 (40%-1%-58%)
TAI
proteiinidrinkki
Kalorit: 115
prot-hh-rasva: 26-0,8-1,4 (90%-3%-11%)

KOKO PÄIVÄ YHT. (laskettu kananmunailtapalan mukaan)
Kalorit: ~1957
Prot-hh-rasva: 184-172-56,2 (38% - 35% - 26%)

Onko esim. rasvan osuus liian alhainen? Entä onko hiilarien ja proteiinin suhde jotenkin väärin, jos protskua tulee enemmän? Kalorimäärää en aio radikaalisti tuosta enää tiputtaa, sillä jo 2400 pitää minut taatusti nälkäisenä :D Niin, ja mukana on termogeenejä ainakin jaksoittain.

Viimeksi muokattu:
Jaahans... Noista prosenttimääriä en taida ihmeemmin kommentoida, kun ovat itselläkin vähän vielä hakusessa :D Muuten näyttäisi mielestäni ihan hyvältä suunnitelmalta - kokonaiskalorimäärä vain pisti silmään, alhaisuutensa takia. En ole itsekään nimittäin tiputtanut kaloreita 1900 (lepopäivinä 1700) alemmas, ja olen sentään koko lailla pienempi ja lihaksettomampi kuin sinä (162/~64). Liikut kuitenkin ihan kelpo määrän viikossa, ja kun mukana on vielä termogeenejakin, niin minä kyllä nostaisin kalorit ainakin alussa yli kahdentuhannen. Siitä olisi sitten vara myöhemmin tiputella, jos fläsän sulaminen uhkaa ehtyä. :)

Tällaista. Kommentoikaahan muutkin!

Saatatpa Gilly olla oikeassa. Tuo mulla onkin vähän epäselvää, että mikä olisi sellainen sopivahko kokonaisenergiamäärä. Lueskelin vanhoja mimmien dieetithreadeja, ja sieltä mulle vaan jäi sellainen mielikuva, että tytöt syövät sellaista 1600cal päivässä, minkä perusteella päättelin, että minulla pitää olla enemmän, kun tuota massaa on kuitenkin jonniin verran. Tässä kokeilujaksolla energiamäärät ovat liikkuneet välillä 1500-2700 melkein suoraan sen mukaan, miten myöhään on tullut herättyä. Keskimäärin kuitenkin kahden viikon aikana on tullut semmoiset 2200 per päivä... Jospa tuohon lisäisi jotain vähän tuhdimpaa ja hiilaripitoisempaa evästä ennen treeniä...

Vai noviisille, eipä uskoisi :) Samaa mieltä olen kuin Gilly, ei ihan noin alas kannata energiamäärää laskea noilla muskeleilla *vihertyy jälleen kateudesta kun muistelee PMLatsin olemusta*

Vähän offtopicia:
Tiukkikselta meni miitissä varmaan palstauskottavuus minut nähdeiden silmissä - kuten arvata saattaa, yleisin treenaamiseen liittyvä kommentti jonka kuulen on: "hurja kun sä olet noin laiha ja silti noin vahva". Eräs työkaverini alkoi kerran oikein kunnolla päivittelemään sitä, kun käsissäni ei ole yhtään muskeleita vaikka olen niin vahva :itku: No joo, enhän mä oikeasti mikään vahva ole mutta perästä tullaan sitkeästi ;)

Aika samanlaiselta kuulostaa kuin munkin syömiset, PMLats! Eli paljon protskua ja vähän rasvaa. Luin justiinsa uusimman B&K Sports Magazinen ravintoa koskevan artikkelin, kirjoittaja tais olla Riitta Koukkari ja siinä sanottiin, että proteiinin saannissa 2g/kg (sulla 2,5g/kg) riittää urheilijalle kuin urheilijalle ja että rasvan määrä energiasta pitäs olla se 30 %. Vaan itelläni ainaki on se, että mieluummin syön raejuustoa kuin vedän rypsiöljyä ja siks proteiinia tulee helposti "liikaa" ja rasvaa liian vähän. Eihän siitä liiasta proteiinista haittaa ole, joskaan ei hyötyäkään...

Ja Tiukkis puhelee ihan hassuja uskottavuudestaan! Sullahan oli hyvin muotoa käsivarsissa :thumbs:

Hekima: kaikki on suhteellista ;) Kiitos kuitenkin kohteliaisuudesta (joiden toivossa en kommenttia laittanut, enhän...)

Vielä tuosta rasvan määrästä. Mulle olis kyllä pieni mahdottomuus ottaa 30 prossaa energiasta rasvasta, pikemminkin prosentit taitavat liikkua jossain lähempänä kymmentä. Tiedän, että rasvaa pitää syödä (kantapään kautta olen oppinut) mutta kun se nyt vaan on niin kiva syödä sen rasvasta tulevan energian tilalla jotain muuta. Mutta luulisin, että PMLatsin ruokavaliossa on kyllä riittävästi rasvaa, ainakin minä olen ajatellut tuollaisen määrän riittävän :confused:

Originally posted by leenam
Mitä on 0,16 g rasvaa? Jokin kapseli, vai? Vai enkö osaa lukea?
Ups :D Pitäisi olla toki 16g. Mulla kun on exceliin väsätty semmonen kotikutonen ohjelma, johon merkkaan kaikki satoina grammoina, niin tuo on jäänyt epähuomiossa noin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom