Nivustaipeen kipu

Kaikkea on mietitty ja asiaa itse koetettu korjata, fysioterapeutin aikaa tässä odotellaan, mutta itse ongelmaan.

Nivusessa kipu. Itse ajatellut kivun syylliseksi lonkan koukistajan. Kyykkyyn mentäessä tai portaita kiivetessä kipu ilmenee nivusessa. Myös hermo sen vierestä / läheltä pinteessä, jonka myötä hermottaa keskelle säärtä sääriluun viereen kulkien polven sivusta nivuseen. Reisilihaksia auottu, lonkakoukistajia venytetty, faskioita runnottu ja lepoa koetettu.

Onko jollain ollut samanlaista vaivaa ja mikä ollut avuksi?
... *venyttelyitä jatkaen*

Siis siinä lonkankoukistajan kohdalla tuntuu kipua, "pinnettä", jos menet kyykkyyn tai koukistat muuten lonkkaa? Jos on noin, niin siihen auttaa ensinnäkin kyykkytekniikan korjaaminen (selkä ei saa olla notkolla, kun aloittaa liikkeen) ja nivelmobilisointi. Käytännössä reisiluuta pitäisi siis liu'uttaa lonkkamaljassa taaksepäin. Fyssari osaa kyllä homman, jos mainitset esim. dorsaaliliu'utuksen – jos siis siinä lonkkanivelen etupuolella, lonkankoukistajan seutuvilla, tuntuu tuollainen puristus. Fyssari osaa myös arvioida, kannattaako tuota just sulle tehdä, mut sen mainitseminen voi olla ihan hyvä idea (itse asiassa just eilen luin tutkimuskatsauksen, jossa todettiin asiakkaan oman "asiantuntemuksen" ja hoitoehdotusten parantavan hoidon laatua). Sen lisäksi saatetaan tarvita jotakin venyttelyjuttuja tai liikeharjoituksia.

Tota hermopinnejuttua ja "hermottaa keskelle säärtä sääriluun viereen kulkien polven sivusta nivuseen" -kohtaa en kyllä nyt ihan ymmärtänyt. Siitä lonkan etuosasta ei kulje hermoja polven alle asti.

E: Jos oletukseni nyt osui oikeaan, on tuo aivan yleinen vaiva. Etenkin miehillä tuota tuntuu löytyvän suurimmalta osalta.

Tota hermopinnejuttua ja "hermottaa keskelle säärtä sääriluun viereen kulkien polven sivusta nivuseen" -kohtaa en kyllä nyt ihan ymmärtänyt. Siitä lonkan etuosasta ei kulje hermoja polven alle asti.
spinal-cord-and-spinal-nerves-lab-24-638.jpg

Kyllä menee... Kuvaukseni sopii juuri tuohon saphenous hermoon.
Mutta pistän ton asennon korjauksen uudelleen kehiin. Mietittiin myös jos kyykkään liian leveällä. Tai jalat liian v-mäisesti, jonka myötä se rasittaisi liikaa lonkankoukistajia.

Tästä oli minulle apua!

View: https://www.youtube.com/watch?v=wqEYefzrrLM

Kirjoittelen tähän omasta nivusvaivastani. Eli jalalla ulkokietoa tehdessä (sivu- ja kiertopotku) syntyy kipupiste nivuseen, tismalleen tuohon jalan ja nivusen taitekohtaan n. 4cm "syvyyteen". Kipu sai alkunsa kun harjoittelin kotona sivupotkua ilmaan, ennen tätä ei mitään oiretta/ongelmaa/kipua.. Aluksi kipu oli todella pistävä ja kova. Ortopedi tutki asian ja kertoi ongelman todennäköisimmin johtuvan rustonpalasesta, mikä on lähtenyt irti lonkkamaljasta. Hän haluaisi kuvata magneetilla ja röntgenillä. Lisäksi oli jo sopimassa leikkausaikaa. Kuitenkin itse ajattelin jotain muuta, esim. pectineus vaivaa, koska mitään äkkinäistä ei lonkalle ole tapahtunut pieniä venähdyksiä lukuun ottamatta. Kipu on viikon levon ja buranakuurin aikana helpottanut. Kävely tai portaiden nouseminen ei missään vaiheessa ole ollut ongelma eikä kummatkaan ole tuottanut ollenkaan kipua. Nyt sivupotkua tehtäessä kipu palaa n. 10 potkun jälkeen laimeana alkuperäiseen kohtaan. Pieni tauko ja homma saa jatkua kiertopotkuilla sen noin 10 kpl verran ja taas tuo kipu alkaa esiintymään tylppänä. Olen nyt harrastanut ip lajiani 3 kk, 6 vuoden tauon jälkeen. Lisäksi minulta leikattiin polvi (sama jalka minkä nivunen oireilee) 2015 ja jalka oli n. 4 kk täysin poissa pelista (julkinen hoito, kiitos) niin voisikohan tuossa 4kk ajassa lähteä nivelen liikkuvuudesta sen verran että se saattaisi tehdä tuota kipua ? Ortopedin mielestä tuo kivun laimeneminen tai 4kk jalan käyttämättömyys / tönkkäkävely ei vaikuta asiaan vaan lonkkamalja pitäisi todennäköisimmin leikkauksella puhdistaa ja korjata.

Kiva että en ole ongelmani kanssa yksin. Itseäni kiusaa myös nivustaipeen kipu. Sen takia tännekin eksyin, koska etsin googlesta apuja vaivaan.
Oma kipuni ilmenee nivustaipeessa aivan lonkkanivelen lähettyvillä. Olen venytellyt aktiivisesti lonkkia jo pari vuotta, mutta en ole täysin saanut eliminoitua kipua. Kipu alkaa aina kyykkyjen/aikana jälkeen. Tämä estää nostamisen kunnon painoilla. Kyykätessä vihlaisu tapahtuu ylöstulovaiheessa suunnilleen reisien ollessa vaakatasossa. Tuntuu kuin lonkkanivel muljahtaisi pois paikoiltaan tai jotain yhtä ikävää.
Kun on pitkään kyykkäämättä ja venyttelee paljon, onnistuu kyykkääminen taas hetken - kunnes tankoon heittää 85-90% painoja.
Joskus kipua ei tunne lainkaan ja pystyy tekemään esim. hyviä kyykkysarjoja tai jotain pn-liikettä jossa vastaanotetaan painot syväkyykyssä. Kipu on ilmaantunut vasta illalla/seuraavana päivänä ja estää tehokkaasti liikkumista. Jäisellä kelillä on joskus vihlannut kun meinaa liukastua jäällä.

Joudun lämmittelemään kyykyn takia hyvin paljon ja venyttelemään myös. Silti spagaattini on ankea: noin 90 astetta. Olen yhä enemmän käynyt epäilemään että syynä on pelkkä jäykkyys. Olen koko ikäni harrastanut lajeja, joissa ei tarvi lonkan alueen maksimaalista liikkuvuutta ja venyttelyssäkin laiminlyönyt tätä seutua.

Törmäsin http://www.thefaifix.com/ sivuston tekijän videoon ja homma vaikutti hyvältä niin pitkään, kunnes huomasin äijän tekevän ohjeillaan bisnestä. Ja minähän en maksa...

Siksipä kysyn täältä ilmaisia ohjeita; minkälaisilla liikkeillä olette saaneet parannettua nivusalueen kipuja/liikelaajuutta?

Itselle jotain apua ollut

1. Koirapallo kovalle tuolille ja istuu sen päälle siten että pallo pakaralihaksen ja hamstringsin kiinnityskohdassa. Kiemurtelua pallon päällä.
2. Perus spagaattia ottaen edessä olevasta tuolista käsillä tukea.
3. Painonnostotanko räkkiin lonkkanivelen korkeudelle, jalka yli ja tangon päälle istumaan. Tanko nivusiin ja rullailua. Saattaa aiheuttaa salilla nyrpistelyä, joten kannattaa tehdä kotona.

Kokeilin huvikseni pyöräyttää floss bandin (käytännössä pyörän sisuskumi) reiden ympäri niin ylös kuin mahdollista ja melko tiukalle. Tein leveää syvää kyykkyä ja kipu pysyi poissa. Tällaista nivustaipeen "painnnostovyötä" ei kuitenkaan viitsisi käyttää ratkaisuna tähän ongelmaan, vaan on löydettävä joku kestävä ratkaisu.
Tämä em. konsti näyttäisi todistavan sen, että kyse ei ole nivelen kivusta vaan jostain lihasten/nivelsiteiden/jänteiden ongelmasta.

Back
Ylös Bottom