Niskakipu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloitin puntilla käynnin tossa kesäkuussa, varmaankin vuoden tauon jälkeen. Parin harjoituskerran jälkeen niska tuli kipeeksi ja on jatkunut tähän paivään asti. Eniten niskakipu vaikuttaa tehdessä vinojavatsoja, jolloin on ollut pakko korvata kyseinen liike normivatsoilla, mutta olen joskus tehnyt myös vinoja välittämättä kivusta. Eniten ne siis vaikuttavat vinoissa vatsoissa ja jos kääntää päätä toiselle puolelle on myös kipua. Kipu ei ole ylitse pääsemätöntä, mutta kýllähän se vähän ottaa pattii.

Jos pitäisi veikata mistä niskakipu on tullut, niin veikkasin joko vinoja vatsoja (vinopinta) tai takakyykkyä, jolloin paino on painanut niskaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itsellä oli tuossa noin 1v sitten ongelmia niskojen kanssa, varsinkin salilla. kun teki mitä vaan liikettä mihin niska vähänkin osallistui, esim. kyykky, jumakauta kun se pääkipu alkoi. Tuntui takaraivopainotteisesti älyttömän kova pääsärky ja paha olo samaan aikaan. Pari vuotta aikasemmin ku ois iskenyt niin olis varmast ollu äitiä ikävä :D Hierojalle siitä sitten lähdin 1x, sen jälkeen venyttelin niskoja todella huolellisesti ja löysensin reeniä.

Siitä sitten katos, mutta nyt tullut esiin jälleen painin myötä.. ja hierojalle kun menet niin tottakai urheiluhieroja, ei mikään rentoutumis. :whip:

Pakko tulla tänne avautumaan... Neljä päivää sit onnistuin kyykätessäni tekemään jotain pahaa mun niskalle ja siitä saakka on tää kauhee päänsärky ollu mun seurana :itku:
Toi niskan ja kaulan alueen kipu siis säteilee päähän, lähinnä vaan vasemmalle puolelle. Pään liikuttaminen sivu- tai pystysuunnassa saa aikaan sellasen vihlonnan, et on pakko pysyä hetken aikaa ihan liikkumatta ja melkein kaksin käsin pidellä päätä... näyttää varmaan ulkopuolisten silmissä vähän oudolta :)
Sain tänään sit vihdoin mentyä fysioterapeutille ja tuomio oli aika tyly. Niskan, kaulan ja yläselän alue on kuulemma ihan jumissa, ja yläkropan treenamisesta täytyy pitää taukoa kunnes tilanne on normalisoitunu.
Ja mitä mä tästä opin? Kannattas varmaan venytellä vähän useemmin kun kerran vuodessa....

Katsotaas jos täältä sais selvyyttä..

Mulla on nyt jo vähän pidemmän aikaa (3-5vk) ollu yläselkä oikealta puolelta "jumissa?". Lähtee tuosta oikean lapaluun kohdalta ja ulottuu tuonne niskaan asti. Tuntuu kuin joku painaisi hermoa tai jotain sinne suuntaan, eli ei siis tunnu perinteiseltä lihasjumilta. Kun taittaa päätä alaspäin niin tuntuu vihlovaa kipua nimenomaan vain tuolla oikealla puolella.

Tällä liikkeellä pystyn jonkin verran lievittämään vihlontaa mutta ei se pitkälle kanna.

Samoin tämä tuntuu mukavalta niin kauan kuin pysyy tuossa asennossa mutta hetken jälkeen vihlonta tulee takaisin.

Duunissa mun työpisteen ergonomia on aivan hanurista ja työtuoli saatanasta, joten ne eivät ainakaan edesauta asiaa. Tähän on toki tulossa lähiaikoina muutosta.

Olisiko syytä mennä fysioterapeutin juttusille vai kokeilla vielä jotain kotikonsteja?

hummerivirta: -Etsippä semmoinen lihas kuin levator scapulae ja katsos täsmääkö kipu alue... Mikäli täsmää, nii kokeile venyttää sellaisessa asennossa jossa teet esim. penkki punnerruksen, eli lavat alas ja yhteen ja siitä lähtee hiljalleen taivuttamaan leukaa rintaan.

hummerivirta: -Etsippä semmoinen lihas kuin levator scapulae ja katsos täsmääkö kipu alue...
Tuossa kohin se tuntuisi olevan. Täytyy kokeilla venyttää. Kiitän :)

Juu, ollos hyvä vainen, lasku tulee sitten perässä :)

edit. Lisätäänpä vielä piskuinen vinkki... Myös pieni rintalihas kiskoo sitä lapaa ylös päin ja aiheuttaa tuon levatorin kiristelyä osaltaan, joten myös sen venyttelyyn kannattaa panostaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom