Nilkka hajalla Kotkan meripäivistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ruiqqu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kotkan meripäivillä olin hypännyt päissään korkean kiven päältä (kaverin kertomus, en itse muista mitään kyseisestä). Nilkka siinä seuraavana päivänä oli kipeänä ja turvonneena ja sitä on nyt jatkunut melkein 2 kuukautta. Nilkka turpoaa aina välillä, vaikka sitä ei rasittaisi muuten kuin kävelemällä. Lukion terveydenhoitajalla näytetty, eikä hän osannut sanoa juuta eikä jaata. Mikähän nilkkaa vaivaa ja kannattaako lääkäriä käydä vaivaamassa ?

Eli lääkärillä käytä. Oli sattumoisin venäläinen ja huonosti osas suomea puhua, paineli nilkkaa ja sano että tulehtunu (no shit), määräs särkylääkettä ja mobilatia.... Käski antaa levätä 3 viikkoa, ilman treeniä. Kannattaako tässä nyt mennä yksityiselle hakemaan kunnon hoitoa ja esim. magneettikuvausta ?

Koska magneettikuvahan parantaa kaikki vaivat. Onko se kipeä. Sanoit vain että turpoaa. Onko funktio kunnossa? Tunto ja lihasvoima ok? Onko stabiili vai meneekö alta helposti?

Kipeytyy välillä, varsinkin jos lähtee pienellekin hölkkälenkille jne. Turvotus pysyy koko ajan, mutta kipu taas ei. Nilkka vääntyy ja kääntyy ihan hyvin ja nyt ollut ideaaliside käytössä 24/7.

Liekkö siitä sit nivelsiteitä kokoelma osittain (tuskin kokonaan) revenny. Ne sitten ärtyy liikkeessä = turvottaa. Niille ei nykyään tehdä mitään. Ne arpeutuu pikkuhiljaa aloilleen. Toinen, harvinaisempi, mahdollisuus on joku pieni kompressiomurtuma/luukontuusio, jolle ei kyl sillekään mitään yksinkertaisesti voi.

Liekkö siitä sit nivelsiteitä kokoelma osittain (tuskin kokonaan) revenny. Ne sitten ärtyy liikkeessä = turvottaa. Niille ei nykyään tehdä mitään. Ne arpeutuu pikkuhiljaa aloilleen. Toinen, harvinaisempi, mahdollisuus on joku pieni kompressiomurtuma/luukontuusio, jolle ei kyl sillekään mitään yksinkertaisesti voi.

Juu, arpeutuu myöhemmin ja nilkka ahtautuu ja tulee helvetinmoiset kivut vaikka vuosien päästä. Kannattaa hoitaa ajoissa.

Minkäslaista hoitoa sitten suosittelet ?

Jos mun nilkka menis nyt ekaa kertaa, niin menisin lääkärille ja vaatisin kunnon tutkimukset ja menisin fysioterapeutille. Aikoinaan mulle on sanottu vaan että syö buranaa ja nyt vuosien päästä nilkka on sökö ja kipua 24/7 ja sanotaana että ois aikoinaan pitänyt hoitaa ja korjata:curs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielenkiinnosta haluaisin kuulla miten fysioterapia vaikuttaa arpeutumiseen? Voi olla että Sephoralla on erikoinen arpeutumisprosessi, mutta ei nilkan nivelsidevammat yleensä "ahtauta" nilkkaa niin millään tavalla. Menet lääkäriin vaatimaan hoitoa niin se vaatii et syöt eka sen NSAID-lääkekuurin.

Ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys että kaikkien traumojen jälkeen pitäisi keho saada entiseen kuntoon. Jos itse ei saa, niin lääkäri saa. No ei kyllä aina saa.
En tarkoita, että pitää tyytyä kohtaloonsa, mutta mene nyt ensisijaisilla ohjeilla jotka olet saanut ja jos ei auta, hakeudu uudelleen lääkäriin. Vaikka sitten sinne yksityiselle.

Mielenkiinnosta haluaisin kuulla miten fysioterapia vaikuttaa arpeutumiseen? Voi olla että Sephoralla on erikoinen arpeutumisprosessi, mutta ei nilkan nivelsidevammat yleensä "ahtauta" nilkkaa niin millään tavalla. Menet lääkäriin vaatimaan hoitoa niin se vaatii et syöt eka sen NSAID-lääkekuurin.

Ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys että kaikkien traumojen jälkeen pitäisi keho saada entiseen kuntoon. Jos itse ei saa, niin lääkäri saa. No ei kyllä aina saa.
En tarkoita, että pitää tyytyä kohtaloonsa, mutta mene nyt ensisijaisilla ohjeilla jotka olet saanut ja jos ei auta, hakeudu uudelleen lääkäriin. Vaikka sitten sinne yksityiselle.

En mä ihan noin tarkottanut:) Tarkoitin, että nilkka on mennyt niin monta kertaa alta (siis kymmeniä) ja pahasti, että aina on tullut vain enemmän vauriota ja vaivaa. Ja nyt sitten sanotaan, että olisi pitänyt kiristää nivelsiteet jo aikoja sitten ja olisi pitänyt vahvistaa lihaksia ym. Ei ne arpeutumista poista, mutta olisi ehkä voinut välttää sen, että nivelsiteet olisi edes ehjät eikä täysin repeytyneet. Ja kyllä nivelside vammat ahtauttaa nilkkaa, kun voi tulla pehmyskudosvaurioita, jotka ahtauttaa nilkkaa ja voi ruveta painamaan esim hermoja.

Oman viestini informatiivisuus on on varsin pieni mutta kysyn kuitenkin kun on tylsää: eli otsikossa on maininta Kotkan meripäivä. Olisiko nilkan suhteen parempi tai pahempi jos se olis sattunut normaali v.loppuna tai vaikka Rockcokissa kun kotkan meripäivillä?

En mä ihan noin tarkottanut:) Tarkoitin, että nilkka on mennyt niin monta kertaa alta (siis kymmeniä) ja pahasti, että aina on tullut vain enemmän vauriota ja vaivaa. Ja nyt sitten sanotaan, että olisi pitänyt kiristää nivelsiteet jo aikoja sitten ja olisi pitänyt vahvistaa lihaksia ym.

Kuten jo sanoin, ei niitä nivelsiteitä kiristellä lääkärin toimesta. Tästä oli just puhetta yhden ortopedin kanssa. Se arpeutuminen niitä kiristää minkä kiristää. Ainoa mitä kiristellään on syndesmoosi fibulan ja tibian välillä. Siihen vedetään ruuvi jos on paskana. Mut se on sit murtunu se jalka aina jostain.

Hermoja voi kyllä puristaa vammojen jälkeiset setit ja siihen sit voi pyrkiä veitsellä auttamaan, mutta OPn vaiva ei ole hermokipu.

Liike on lääkettä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom