Nilkan ulkoreunan nivelsiteiden revähdys + kipu nilkan sisäreunalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liuzka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka, olen omasta nilkkaongelmastani etsinyt tietoa viikko tolkulla netistä, mutta tuntuu, että valmiita artikkeleita ei asiasta ole.

Elikkä minulta repesi tuossa 6½ viikkoa sitten oikeasta nilkasta nivelsiteet, mutta eivät kuitenkaan ilmeisesti irtipoikki, mutta kuitenkin silläin että viikkoon ei pystynyt jalalle varata ollenkaan. Eli viikko tuli käveltyä kepeillä ja 4 viikkoa aircast nilkkatuen kanssa. Nyt aktiivisen kuntoutuksen jälkeen nilkan nivelsiteet alkavat olla ulkosyrjän puolelta, josta ne menivät, aika hyvässä kunnossa. Kestävät jo kevyttä hölkkää, kyykkyjä pelkällä tangolla ja tasapainolautaa. Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut, että nilkassa on pistävää kipua nilkan sisäpuolella, ylhäältä katsottuna nuppiluun ala ja etupuolella. Itsellä on tuosta nilkasta muutaman kerran ennenkin revennyt/venähtänyt nuo ulkoreunan nivelsiteet, mutta tämä sisäpuolella tuntuva pistävä kipu on uutta. Tosin heti vammahetkenä ja sen jälkeen tuoreeltaan nilkassa tuntui myös kipua sisäreunassa ja lääkäri epäili, että tälle puolelle on tullut vain jokin ruhje. Kipu tuntuu etenkin pitkän istumisen jälkeen kävelemään lähtiessä sekä kovemman rasituksen alaisena. Olisi hienoa jos joku osaisi sanoa mikä mahtaisi olla vaivana. Itse olen jo kauhuissani pelännyt nivelrikkoa ja ties mitä, mutta toisaalta yön jälkeen nilkka ei arista, turvotusta ei ole. Lisäksi muutaman kymmenen metrin kävelyn jälkeen tuo kipu poistuu, mutta juostessa se on koko ajan läsnä. Juoksussa vielä sekin, että vasemmalle kaartaminen, jolloin nuo ulommat nivelsiteet ovat rasituksessa, aristaa vähemmän kuin oikealle kaartaminen jolloin tuo sama pistävä kipu tulee varsin vihlovana.

Olen suuresti kiitollinen jos joku osaa auttaa.

En erityisemmin osaa auttaa, mutta ehkä lohduttaa kuulla, että sama tapahtui myös itselleni eli nilkasta meni ulkositeet ja niiden "parannuttua" kipu jatkui vielä sisäsyrjällä. Tuntui mm. akillesjänteen ja pohkeen venytyksissä aina. Jatka vaan sitä kuntoutusta ja vältä kaikkea kipua tuottavaa vielä. Kyllä siitä vielä hyvää tulee :)

Sama homma täällä. Ulkosyrjästä meni lekurin mukaan nivelsiteitä poikki asti, mutta pahimmat kivut olivat sisäsyrjässä. En nyt tarkalleen muista syytä (saattoi olla jotain pientä ruhjetta luussa), mutta käsittääkseni on aika tyypillistä rajummissa nyrjähdyksissä. Mulla tuli nilkka kuntoon ankaran venyttelyn ja jumppailun kanssa muutamassa kuukaudessa. 100% kuntoon menee n. 6kk.

Hyvä kuulla, että muillakin on ollut samanmoista ongelmaa. Itse vähän säikähdin kun ennen ei samaa oiretta ole ollut ja viimeksi kun nilkkaa kuntoutettiin niin fysioterapeutti pelotteli että sitten kun alkaa sisäpuolella tuntumaan kipua voi olla nivelpinnat loppu. Mutta ei auta kun jatkaa kärsivällistä kuntouttamista, aina vain tekisi mieli palata kentälle kun joka viikko menee aina sarjapeli ohi :P

Nilkkanne ovat siis vammautuessaan taittuneet liikaa ulospäin. Sisäpuolella on silloin luut, tai jotainmuuta, taittuneet toisiaan vasten. Elikkä juurikin luuruhje tjms niinkuin joku epäilikin.
Jos on röngenkuvia otettu niin kaikki ei itsestään paranevat olisi tod.näk.huomattu.

Moikka, olen omasta nilkkaongelmastani etsinyt tietoa viikko tolkulla netistä, mutta tuntuu, että valmiita artikkeleita ei asiasta ole.

Elikkä minulta repesi tuossa 6½ viikkoa sitten oikeasta nilkasta nivelsiteet, mutta eivät kuitenkaan ilmeisesti irtipoikki, mutta kuitenkin silläin että viikkoon ei pystynyt jalalle varata ollenkaan. Eli viikko tuli käveltyä kepeillä ja 4 viikkoa aircast nilkkatuen kanssa. Nyt aktiivisen kuntoutuksen jälkeen nilkan nivelsiteet alkavat olla ulkosyrjän puolelta, josta ne menivät, aika hyvässä kunnossa. Kestävät jo kevyttä hölkkää, kyykkyjä pelkällä tangolla ja tasapainolautaa. Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut, että nilkassa on pistävää kipua nilkan sisäpuolella, ylhäältä katsottuna nuppiluun ala ja etupuolella. Itsellä on tuosta nilkasta muutaman kerran ennenkin revennyt/venähtänyt nuo ulkoreunan nivelsiteet, mutta tämä sisäpuolella tuntuva pistävä kipu on uutta. Tosin heti vammahetkenä ja sen jälkeen tuoreeltaan nilkassa tuntui myös kipua sisäreunassa ja lääkäri epäili, että tälle puolelle on tullut vain jokin ruhje. Kipu tuntuu etenkin pitkän istumisen jälkeen kävelemään lähtiessä sekä kovemman rasituksen alaisena. Olisi hienoa jos joku osaisi sanoa mikä mahtaisi olla vaivana. Itse olen jo kauhuissani pelännyt nivelrikkoa ja ties mitä, mutta toisaalta yön jälkeen nilkka ei arista, turvotusta ei ole. Lisäksi muutaman kymmenen metrin kävelyn jälkeen tuo kipu poistuu, mutta juostessa se on koko ajan läsnä. Juoksussa vielä sekin, että vasemmalle kaartaminen, jolloin nuo ulommat nivelsiteet ovat rasituksessa, aristaa vähemmän kuin oikealle kaartaminen jolloin tuo sama pistävä kipu tulee varsin vihlovana.

Olen suuresti kiitollinen jos joku osaa auttaa.

Itselläni on sama vika, tosin oireet myös nilkan sisäpuolelle tulivat vasta reilun vuoden päästä vikasta nilkkavammasta ja ovaat jatkuneet nyt yhtäsoittoa vuoden 24/7. Kipujen syy on nyt selvinnyt ja kipu johtuu hermovammasta, nivelside kadonnut edestä kokonaan, rustoa ja arpikudosta tullut. Eli voi tulla tälläisiäkin vammoja ja näihin ei valitettavasti kuntoutus auta. Mutta haittaakaan siitä ei ole!:) Kannattaa vaan ajoissa käydä nilkkaan erikoistuneella ortopedilla. Vaivat on helpompi hoitaa heti tuoreeltaan, koska ne voi vuosien saatossa vaan pahentua ja kroonistua ja tehdä lisää ongelmia.

Latest posts

Back
Ylös Bottom