Nilkan nivelsiteiden repeämä - huono paraneminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
16.12.2011 eli 5 kuukautta sitten oikea nilkka nyrjähti salibandypelissä ulospäin. Sitä seurasi n. 15 minuuttia kestänyt kova kipu, jalkaa pidettiin koholla ja kylmäpussi oli luonnollisesti myös. Kipu helpotti vähitellen ja kävelykin oli vaikeaa. Illaksi nilkka turposi kovasti ja nilkan alaosa oli sinisenä. Nilkka kuvattiin kunnallisen puolen röntgenissä, mutta siitä ei mitään löytynyt. TK-lääkärin diagnoosi oli venähdys ja muutaman viikon päästä nilkka kunnossa.

Ensimmäisen kerran kävin ortopedillä tammikuun lopulla, kun nilkka oli edelleen käyttökelvoton kaikenlaiseen urheiluun, mutta se käynti nyt oli aivan turha. Tosin sain tietää, että TK-lääkäri oli antanut ylioptimistisen ennusteen ja ortopedin mukaan kannattaisi palata asiaan, jos nilkka oireilee vielä maaliskuun puolella. Aloin helmikuussa vähän jo hölkkäilemaan ja nilkka kestikin lyhyitä lenkkejä ihan hyvin. Samoihin aikoihin aloin kuntouttamaan nilkkaa tasapainolaudalla, joka tuntuikin vahvistavan nilkkaa aikalailla. Nilkan kaikenlaisessa pyörittelyssä kipua kuitenkin esiintyi vielä ja myös kehräsluun ympäristö oli kosketusherkkä. Kävin ortopedilla maaliskuun puolivälissä, kun ne pienet hölkkäilyt oli ainoita, joita nilkka kesti. Jälleen kuulemma nilkalle ei voisi ja kannattaisi tehdä mitään, vaan pitäisi odotella paranemista.

Salibandya kävin ekan kerran koittamassa maaliskuun lopulla nilkkatuen kanssa. Yllättäen nilkkatuen kanssa pystyin pelailemaan ihan OKsti, kun otti varovasti ja vältti nopeimpia suunnanmuutoksia. Luonnollisesti varoin nilkkaa, joten mitenkään kovaan testiin se ei joutunut. Kävin samalla viikolla pelaamassa myös pelin ja sekin meni ihan hyvin, kun nilkkaa muisti varoa. Kuitenkin viikon lopulla perus juoksulenkillä, joilla en käyttänyt ja kokenut tarvitsevani nilkkatukea, nilkassa yhtäkkiä vihlasi kovasti. Vihlaisu tuli ihan normiaskeleella, en mielestäni astunut huonosti tms. Sen jälkeen nilkka oli reilun viikon kipeämpi kuin ennen. Parin viikon jälkeen aloin jälleen varovasti lenkkeilemään, mutta nyt nilkkatuen kanssa. Heti ekalla lenkillä vastaavanlainen vihlaisu toistui enkä pystynyt jatkamaan juoksemista. Pidin jälleen pari viikkoa taukoa ja toukokuun puolella aloitin varovaiset lenkit nilkkatuen kanssa.

Nyt olen pystynyt viimeisen viikon aikana juoksemaan jo aika hyvin nilkkatuen kanssa, yli puolen tunnin lenkkejä ilman pahoja kipuja, mutta nyt nilkka on ollut lenkkien jälkeen kipeä. Eilen iltana kävin 6km lenkillä ja tälläkin hetkellä nilkkaa ajoittain vihloo kävellessa ja paikallaan pyöriteltäessä. Nilkka myös tuntuu vähän oudolta, ei kipuile levossa, mutta jollain tavalla heikolta se tuntuu.

Eli pitkä tarina tiivistettynä. 5kk sitten nilkka meni paskaksi salibandypelissä ja paraneminen on ollut hidasta ja tuntuu että välillä on tullut takapakkia pahastikin. Eniten ihmetyttää, että mistä tuo vihlominen nyt johtuu?

Kellään ei mitään hajua tähän? Kiinnostaisi myös, että onko tuo lenkkeily nyt haitaksi, kun lenkin aikana ei ole pahaa kipua, mutta lenkin jälkeen nilkka on kipeä?

Meinasin muistella omaa 10 vuotta sitten venähtänyttä nilkkaani, mutten sitten jaksanutkaan koska sille annettiin oikeaoppista ensihoitoa, joten se ei päässyt turpoamaan. Jos pelaat salibandya, niin sullahan on pakko olla linsenssi? Ja lisenssi taas kattaa kaikki äkilliset ongelmat. Mietin vaan, että mikset mennyt suoraan yksityiselle? Tiedän monta tapausta, joissa julkisen puolen "venähdykset" on korjattu yksityisellä murtumiksi jne.. Soita sille ortopedille ja kysy konsultaatiota tai sitten vedä buranaa/miranaxia alle aina ennen urheilua.

Treenasin muistaakseni heti jo seuraavalla viikolla venähdyksestä nilkka teipattuna ja buranan voimalla. Vähän se vihlo, mutta hammasta purren mentiin eteenpäin eikä tossa mitään ongelmia ole tullu.

Meinasin muistella omaa 10 vuotta sitten venähtänyttä nilkkaani, mutten sitten jaksanutkaan koska sille annettiin oikeaoppista ensihoitoa, joten se ei päässyt turpoamaan. Jos pelaat salibandya, niin sullahan on pakko olla linsenssi? Ja lisenssi taas kattaa kaikki äkilliset ongelmat. Mietin vaan, että mikset mennyt suoraan yksityiselle? Tiedän monta tapausta, joissa julkisen puolen "venähdykset" on korjattu yksityisellä murtumiksi jne.. Soita sille ortopedille ja kysy konsultaatiota tai sitten vedä buranaa/miranaxia alle aina ennen urheilua.

Treenasin muistaakseni heti jo seuraavalla viikolla venähdyksestä nilkka teipattuna ja buranan voimalla. Vähän se vihlo, mutta hammasta purren mentiin eteenpäin eikä tossa mitään ongelmia ole tullu.

Lisenssin mukana on vakuutus joo, mutta loukkaantuminen tapahtui perjantai-iltana ja lauantaina menin julkisen puolen päivystykseen, kun teki kävely niin kipeää. Eli siinä syy miksi ensin menin julkiselle.

Kävin keskiviikko-iltana 6km lenkillä ja ei tehnyt kipeää kuin ekat 0,5km. Ennen lenkkiä otin Buranan ja nilkka ei nyt kipeytynyt niin pahasti lenkin jälkeen. Tosin vielä samana iltana nousin autoon ja jalka vain vähän tarrasi oven pieleen kiinni --> Vihlaisu nilkassa. Onko nuo vihlaisut noin pienissä tilanteissa tervettä?

Lähden nyt viikoksi etelän lämpöön kuntouttamaan nilkkaa, ni katotaan sitten tilannetta lisää.

Sillon kun itse olin lätkätreeneissä nilkka teipattuna ja burana huulessa niin nilkkaa vihloi aina, kun nilkka vähänkin kääntyi sivulle. Näkisin tuon oven pieleen törmäämisen samanlaisena tilanteena.

Sillon kun itse olin lätkätreeneissä nilkka teipattuna ja burana huulessa niin nilkkaa vihloi aina, kun nilkka vähänkin kääntyi sivulle. Näkisin tuon oven pieleen törmäämisen samanlaisena tilanteena.

Vähenikö nilkan vihlonta sitten ajan myötä ja tuli täyteen kuntoon? Kauanko alkuperäisestä venähdyksestä kesti siihen, että nilkka oli hyvässä kunnossa?

Ortopedi tosiaan diagnosoi minulla nivelsiteiden repeämisen eli hänen mukaansa ei venähdyksellä selvitty.

Itsellä on nivelsiteet revenneet jalkapallossa. Hetken jo kuvittelin jalan olevan kunnossa, mutta noin kuukausi tapahtuneen jälkeen tuli eteen lähtö inttiin ja maastossa juostessa nilkka rupesi vihlomaan juuri kuten kuvailit. Yritin käydä nilkkaa näyttämässä sekä intissä että siviilin puolella, mutta kaikki toistelivat vain, että pitäisi lepuuttaa. Tuskailin nilkan kanssa armeijan läpi, nilkkatuki auttoi jonkin verran. Armeijan jälkeen tarkoitus oli tutkia tarvitseeko nilkka jatkohoitoa, mutta kuin ihmeen kaupalla nilkka ei enää oireillutkaan. Tärkein askel paranemiseen oli, kun eräs tuttu käski jättää nilkkatuen kokonaan pois. Intin viimeisen kuukauden olin siis ilman tukea. Nilkka kyllä kipeentyi enemmän, mutta ilmeisesti nilkan pitää kuitenkin antaa vahventua ilman tukea. Minulla meni siis melkein 8kk, että nilkka oli kunnossa, mutta nyt ei nilkan kanssa ole ollut enää mitään ongelmia.

Eihän tämä varmaan mitään auttanut, mutta uskon että sinunkin tapauksessasi nilkka parantuu kyllä. Tsemppiä!

Kiitos omista kokemuksista. Ruinasin nyt kuitenkin itseni magneettikuvaan, niin varmistuu, ettei nilkassa ole mitään pahempaa. Maanantaina kävin jopa 10km lenkillä ilman nilkkatukea, mikä nyt oli pitkästä aikaa kova juttu. Nilkka tuntuu kestävän perus lenkkijuoksua melko hyvin, mutta tosiaan normaalissa nilkan pyörittelyssä ja pienissäkin poikkeavissa nilkan liikkeissä vihlontaa esiintyy.

Asiaan liittyen tuli seuraava tapaus eteen. Olen vaihtamassa vakuutusyhtiötä ja terveysselvitykseen kirjasin tämän nilkkavamman, jonka tutkinta on kesken ja nilkka ei ole vielä terve. Uusi vakuutusyhtiö on rajaamassa oikean nilkkani kokonaan vakuutuksensa ulkopuolelle eli jos siihen myöhemmin tulee jotain uutta vammaa, niin yhtiö ei korvaa mitään. Onko tällainen toiminta ihan normaalia vakuutusyhtiöiden puolelta?

Diagnoosina FC ja FTA ligamenttien totaalirepeämät. Fysioterapiaa edessä 10 viikkoa ja jos ei se auta, niin leikkurinpöydälle korjailemaan. Kamppailulajeja harrastavalle aika iso kolaus; saa bjj ja lukkopainitreenit jäädä todella pitkäksi aikaa, kun siellä on käytännössä mahdoton välttää nilkan vääntöliikkeitä. Diagnoosista olin jopa yllättynyt; nilkka ei ollut kuin nyrjähdyspäivänä ja siitä parina seuraavana kipeä, ja sen jälkeen normaalielämä ilman tukeakin ollut käytännössä kivutonta. Lenkkiäkin juoksin. Pelottaa vaan melko paljon se, että vamma taas menee ja uusiutuu. Nilkkatuki on ollut kaveri, mutta sitä en enää töissäkään käytä (koko päivä töissä kävelyä) vaikka ehkä pitäisikin.. Nyt kuntosali on ollut pelastus siinä, että ei pää hajoa urheilemattomuuteen. Iso toive olisi kuitenkin päästä takaisin kamppailulajien pariin ehkä joskus ilman sitä huolta, että nilkka menee rikki koska vain uudelleen....

Diagnoosina FC ja FTA ligamenttien totaalirepeämät. Fysioterapiaa edessä 10 viikkoa ja jos ei se auta, niin leikkurinpöydälle korjailemaan. Kamppailulajeja harrastavalle aika iso kolaus; saa bjj ja lukkopainitreenit jäädä todella pitkäksi aikaa, kun siellä on käytännössä mahdoton välttää nilkan vääntöliikkeitä. Diagnoosista olin jopa yllättynyt; nilkka ei ollut kuin nyrjähdyspäivänä ja siitä parina seuraavana kipeä, ja sen jälkeen normaalielämä ilman tukeakin ollut käytännössä kivutonta. Lenkkiäkin juoksin. Pelottaa vaan melko paljon se, että vamma taas menee ja uusiutuu. Nilkkatuki on ollut kaveri, mutta sitä en enää töissäkään käytä (koko päivä töissä kävelyä) vaikka ehkä pitäisikin.. Nyt kuntosali on ollut pelastus siinä, että ei pää hajoa urheilemattomuuteen. Iso toive olisi kuitenkin päästä takaisin kamppailulajien pariin ehkä joskus ilman sitä huolta, että nilkka menee rikki koska vain uudelleen....

Kokemuksesta voin kertoa, että fysioterapia ei auta kyllä repeytyneisiin nivelsiteisiin. Nilkan lihakset kyllä vahvistuvat, mutta ongelmaa se ei kokonaan poista. Itselläni on ollut vuosia repeytyneet nivelsiteet, ja fysion jumpat ja tasapainolaudat tuntui tekevän nilkkaa aika ajoin vahvemmaksi niin ei se ongalmaa korjannut. Tuli rustovauriot, arpikudokset, hermovauriot, jännetulehdus, kun nilkka pääsi liikkumaan epänormaalisti ja lopulta kipua oli 24/7. Nilkan avoleikkaus ja tähystys nyt takana, parasta aikaa tässä treenataan nilkkaa leikkauksen jäljiltä. Itselläni oli totaalirepeämät 4 vuotta. En tosiaan suosittele olemaan korjaamatta, koska revennyttä nivelsidettä ei fysioterapiat eikä jumpat valitettavasti enää korjaa ja vaikka jumpat vahvistaa lihaksia, niin silti nilkka pääsee liikkumaan epänormaalisti ja aiheuttaa muita ongelmia, jotka voi ilmaantua vuosien kuluttua ja sitten on aina isompi homma korjata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Fysioterapiat takanapäin, ja fyssarin mukaan nilkka oli alusta asti omituisen "hyvänoloinen ja jämäkkä" siihen nähden, että sieltä ne nivelsiteet kokonaan ovat pois pelistä. Leikkaukselle ei siis näillänäkymin tarvetta, toimii treeneissä entisenlailla, vielä nilkkatuki varmistamassa. Mutta sitten tsädääm, reilu viikko sitten toinen nilkka päätti kaatuessa kokea samankaltaisen kohtalon. Magneettikuvia ei ole otettu, joten nivelsiteiden kohtaloa en tiedä. Eikun samat nilkanvahvistusjumpat ja toivotaan parasta. Toivottavasti ei nyt kumpaakaan tarvitsisi lähteä korjaamaan, ei ainakaan näillä näkymin.

Fysioterapiat takanapäin, ja fyssarin mukaan nilkka oli alusta asti omituisen "hyvänoloinen ja jämäkkä" siihen nähden, että sieltä ne nivelsiteet kokonaan ovat pois pelistä. Leikkaukselle ei siis näillänäkymin tarvetta, toimii treeneissä entisenlailla, vielä nilkkatuki varmistamassa. Mutta sitten tsädääm, reilu viikko sitten toinen nilkka päätti kaatuessa kokea samankaltaisen kohtalon. Magneettikuvia ei ole otettu, joten nivelsiteiden kohtaloa en tiedä. Eikun samat nilkanvahvistusjumpat ja toivotaan parasta. Toivottavasti ei nyt kumpaakaan tarvitsisi lähteä korjaamaan, ei ainakaan näillä näkymin.

Tsemppiä sulle! Itselläni kun sama vika korjattu nyt leikkauksella vuosien jälkeen, niin suosittelen pitämään mielesssä, että kun nivelsiteet on kokonaan poikki, niin nilkka pääsee liikkumaan epänormaalisti hankaamaan jänteitä ja hermoja. Minullakin oli nilkka ok vaikka nivelsiteet oli katki, mutta teki tuhojaan nilkan sisällä aikansa, kunnes sitten alkoikin vuoden kestävä yhtäjaksoinen kipu. Joskus oppii vaikeamman kautta, kun leikkaus on aina viimeinen vaihtoehto ja sinne ei halua mennä kun nilkka tuntuu ihan ok:lta.

Jäänyt päivittämättä tilanne tähän ketjuun. Eli magneettikuvassa kävin kesän alussa ja diagnoosina oli rustovaurio parissa kohtaa nilkkaa. Nivelsiteet olivat ehjät. Ortopedin mukaan tuolle rustovauriolle ei oikein mitään kirurgista voida tehdä, kuulemma kortisoonipiikkiä voidaan kokeilla kivun lievittämiseen.

Nyt tosiaan juoksulenkeillä oon pystynyt ihan hyvin käymään. Oon käynyt salibandya pelaamassa, mutta jonkin verran täytyy varoa nilkkaa, ettei ääriliikkeisiin joudu. Eilisten treenien jälkeen oli aika kipeä koko illan, yön aikana tuli kyllä paremmaksi taas.

Onko kokemusta rustovaurioista nilkassa?

Jäänyt päivittämättä tilanne tähän ketjuun. Eli magneettikuvassa kävin kesän alussa ja diagnoosina oli rustovaurio parissa kohtaa nilkkaa. Nivelsiteet olivat ehjät. Ortopedin mukaan tuolle rustovauriolle ei oikein mitään kirurgista voida tehdä, kuulemma kortisoonipiikkiä voidaan kokeilla kivun lievittämiseen.

Nyt tosiaan juoksulenkeillä oon pystynyt ihan hyvin käymään. Oon käynyt salibandya pelaamassa, mutta jonkin verran täytyy varoa nilkkaa, ettei ääriliikkeisiin joudu. Eilisten treenien jälkeen oli aika kipeä koko illan, yön aikana tuli kyllä paremmaksi taas.

Onko kokemusta rustovaurioista nilkassa?

Mulla oli tullut rustovaurioitakin, ne hoidettiin pois tähystyksessä samalla kun korjattiin nilkka kuntoon. Ainakin jos ne aiheuttaa nilkkaan jatkuvaa kipua, niin ne voidaan fiksata tähystyksessä. Toiset ortopedit taas sanovat, etteivät suosittele nilkkaan kortisonipiikkejä ainakaan usein, ilmeisesti tekevät enemmän hallaa kun hyötyä pitemmällä tähtäimellä. Riippuu varmaan ortopedistä, minulle 3 ortopediä ei nilkkaan kortisonia edes ehdottanut laitettavaksi=) Mutta tehokas piikkihän se kiputiloihin ja tulehduksiin on.

Mulla oli tullut rustovaurioitakin, ne hoidettiin pois tähystyksessä samalla kun korjattiin nilkka kuntoon. Ainakin jos ne aiheuttaa nilkkaan jatkuvaa kipua, niin ne voidaan fiksata tähystyksessä. Toiset ortopedit taas sanovat, etteivät suosittele nilkkaan kortisonipiikkejä ainakaan usein, ilmeisesti tekevät enemmän hallaa kun hyötyä pitemmällä tähtäimellä. Riippuu varmaan ortopedistä, minulle 3 ortopediä ei nilkkaan kortisonia edes ehdottanut laitettavaksi=) Mutta tehokas piikkihän se kiputiloihin ja tulehduksiin on.

Ok. Jännää, että tämä minun ortopedi sanoi, ettei oikein voida tehdä mitään :D En tiiä onko mulla sitten jotenkin pahempaa rustovauriota...Anyway vakuutuksen korvauskatto alkaa olla täynnä(kun tyhmänä pihtasin salibandyvakuutuksen hinnassa), joten pitäs ehkä yrittää suunnistaa kunnalliselle puolelle. Kait sielläkin tehdään tähystyksiä nilkkaan ja rustovauriota voitaisiin mahdollisesti korjata? Jonotusajathan on pitkiä, mutta kyllä tuolla nilkalla elelee vaikka sen vuodenkin...

Ok. Jännää, että tämä minun ortopedi sanoi, ettei oikein voida tehdä mitään :D En tiiä onko mulla sitten jotenkin pahempaa rustovauriota...Anyway vakuutuksen korvauskatto alkaa olla täynnä(kun tyhmänä pihtasin salibandyvakuutuksen hinnassa), joten pitäs ehkä yrittää suunnistaa kunnalliselle puolelle. Kait sielläkin tehdään tähystyksiä nilkkaan ja rustovauriota voitaisiin mahdollisesti korjata? Jonotusajathan on pitkiä, mutta kyllä tuolla nilkalla elelee vaikka sen vuodenkin...

Onpa jännä:) Minulla useampi yksityinen olisi leikannut, mutta kun ei ollut vakuutusta ja rupes oleen niin paljon vauriota että menin sitten julkiselle, niin sielläkin kyllä leikkausta suositeltiin. Ok siinä tuli haastetta jossain vaiheessa kun opiskelija meni peruun ortopedin leikkauspäätöksen ja valittamalla pääsin takaisin oikean ortopedin pakeille ja ihanan sainkin:) Mulle tehtiin lopulta tähystys ja avoleikkaus samaan aikaan. Mulla meni leikkauspäätöksestä leikkaukseen 3 kk, ensin tehtiin kyllä magneetit ja hermoratatutkimukset, mutta leikkaukseen pääsi sitten lopulta nopeasti. Tämä siis Töölön sairaalassa Helsingissä.

Back
Ylös Bottom