nilkan nivelsideongelmaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla vääntyi nivelsiteet sisäänpäin kun putosin kiipeillessä sellaisen 1.5 m korkeudelta ja nilkka luiskahti patjojen reunan välissä maahan. Jalka kuvattiin ja kävelin pari päivää keppejen kanssa. Mutta mä en juuri malttanut huilata ton tapaturman jälkeen, ja kun jalkakin tuntui toipuvan nopsaan, aloin käyttää nilkkaa melko reippaasti. Särkylääkettä en ole syönyt enkä ole käyttänyt mitään sidettä, mutta kylmällä mä olen hoitanut jalkaa tosi ahkeraan.

Nyt viimeiseen puoleen viikkoon nilkkan turvotus ei ole tuntunut laskevan ja lisäksi jalka on alkanut särkeä rasitettaessa ja aamuyöstä sängyssä. Kylmällä kivun saa turtumaan hyvin, mutta olen alkanut huolestua, ettei nilkka vaan pääsisi tulehtumaan.

Onko jollain omia kokemuksia vastaavasta tai osaako joku ammattilainen sanoa, miten olisi fiksu toimia? Jos tuomiona on jalalle huilia, niin esimerkiksi punttitreeni ylävartaloon ei pitäisi haitata nilkan paranemista...

Nilkan nivelside vammat ovat yleisiä käytännössä hoito on lähes aina konservatiivista eli leikkausta ei nykyisin tarvita. Tyypillistä vamman jälkeen on vamma alueen kipuilu rasituksessa ja turvotus iltaa kohden. Oireet voivat kestää useita viikkoja jopa joitain kuukausia, mutta käytännössä nilkan nivelside vammat paranevat ajan saatossa.

Voit kuormittaa nilkkaa kivun sallimissa rajoissa, voimakkaammissa kuormituksissa kannattaa sitoa tai tukea nilkka, voit hautoa esimerkiksi kylmä geelipakkauksella (jääkaapista/pakastimesta) - esim 15 min 2-3 kertaa päivässä, sillä saat turvotusta vähennettyä ja vamma alueen verenkierto paranee. Nilkkaa tukevia "varsilenkkareita" voit käyttää. Yleensä nilkan turvotus/oireilu lievittyy vähin erin ja vähin erin voit myös kuormitusta lisätä.
Tulehduskipu lääkkeillä ei ole varsinaista parantavaa vaikutusta, joten niiden käyttöä voit harkita vain tilapäisenä apuna, jos vaiva ei ala helpottaa 2-3kk kuluessa niin parhaimman selvyyden nilkkavamman luoteesta saa MRI:llä eli ns mangneettikuvauksella ultraääni tutkimus ei ole alkuunkaan niin tarkka kuin magneetti mutta halvempi. Kyseisiin tutkimuksiin ei kannata lähteä ennen kuin olet odottanut 2-3kk vammasta, jos edelleen nilkka pahasti oireileen niin sitten ortopedi tai fysiatri osaa tehdä sinulle lähetteen yllämainittuihin jatkotutkimuksiin.
Eli malttia ja hillitse hermosi (kuuntele nilkkasi oireita) anna ajan kulua, niin eiköhän se nilkkasi vähin erin mene parempaan suuntaan.

Sport Doctor (M.D.)

Itselläni on mennyt oikeasta kintusta nuo nivelsiteet about 5-kertaa ja voin sanoa, että täydellinen paraneminen ottaa helposti kuukaudenkin, varsinkin silloin kun vamma tulee ensimmäistä kertaa. Valmiiksi jonkin verran löysät nivelsiteet ovat sitten parantuneet itselläni vähän nopeammin.
Kävelykuntoon tulee viikossa-kahdessa, mutta kivuttomaksi ja vääntöä kestäväksi on mennyt pahimmillaan melkein kaksi kuukautta - osin varmaan juurikin sen vuoksi, että on tullut kuormitettua sitä turhan aikaisin kuten avausviestin kirjoittajakin näyttää tekevän.

Omasta kokemuksesta vielä sen verran, että kerran kun nuo ovat hajonneet, niin tue se sen jälkeen teipillä/ideaalisiteellä kaikissa sellaisissa lajeissa (esim. fudis, sulkis, squash, tennis etc.), jossa nilkat ovat kovilla. Menevät aivan helvetin helposti uudelleen. Teippaus/tukiside saattaa tuntua vähän hankalalta pari ekaa kertaa, mutta sen jälkeen sitä ei enää edes huomaa.

Kirjoitan tänne, kun en tämän takia jaksa suotta aloittaa uuta threadia.

Perjantaina illalla vääntyi nilkka pallopelissä aivan harmittoman näköisessä tilanteessa ja olin kuulevani samaan aikaan nilkasta pienen rusahduksen (tai sarjan rusahduksia). Nostin samantien jalan kohti kattoa ja kylmääkin tuli melko nopeasti. Siteen kanssa nilkka kestää painoa eikä vielä perjantaina illalla eikä lauantaina nilkka näyttänyt muulta kuin turvonneelta (ja tuntui tietenkin kipeältä). Nyt sunnuntaina aamulla, kun kävin suihkussa, nilkan ulkosyrjään tuli iso mustelma, joka ulottuu melkein koko kantapään seudulta jalkaterän puoliväliin.

Olen joka tapauksessa menossa maanantaina lääkäriin, mutta mietin vain, onkohan tässä olemassa mitään muuta diagnoosia kuin nivelsiteiden revähdys...? :( Nilkka ei kyllä ole mitenkään järjettömän kipeä.

Oikeasta jalasta meni nilkan kohdilta nivelsiteet, kun vedin perusteelliset turpaset pyörällä. Harmittaa ihan tosi paljon, että nyt täytyy pitää treenitaukoa. Sattuu koko ajan ja nukkuminen on melkein mahdotonta :(

Vähän yli viikko sitten tulin koriksessa levypallosta nilkan päälle alas. Ensiapu oli korkealuokkaista eli kylmäsuihketta, kylmäpussia, kompressiota ja kohoa. Armoton turvotus ja kinkkaus pari päivää silti seurauksena. Sitten pari päivää suhteellisen kivuttomia, mutta nyt viikon jälkeen kipu vain lisääntyy turvotuksen laskiessa. Todella ärsyttävää, mutta ehkä tämä tästä. Tuli vissiin venytettyä hieman paremmin noita nivelsiteitä... :(

Latest posts

Back
Ylös Bottom