Nilkan jäykkyys!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MJ45
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Terve vaan.

Eli mulla murtui nilkka reilu 6kk. sitten. Se on edelleen hieman paisunut, ollut samanlainen viimeiset 3kk. mutta kävelee pystyn täysin normaalisti. Ainoastaan aamulla kun herää niin ekat askeleet voi olla vähän vaikeita.

Niin sitten siihen ongelmaan... Kun seison suorilla jaloin jalat hartianlevyisesti ja koitan menny kyykkyyn(samalla tyylillä kuin tekisi takakyykkyä) niin pääsen ehkä 10-15cm alaspäin kun nilkka ei vain taivu enempää. Sen tuntee että se johtuu tuosta nilkan takaosasta(akillesjänne??). Eli sitä pitäis saada venytettyä jotenkin, mikäs olis paras tyyli? Olen nyt taas aloittanut salitreenit pitkästä aikaa(6kk) niin oliskos salilla joku ihan ykkösvehje tuon venyttelyn hoitamiseen?

Olen kokeillut mennä kyykkyyn myös niin että jalat on jonkin verran leveämmällä niin silloin pääsen helposti kyykkyyn.

Mitään kipua en tunne tuossa kun kyykkyyn koitan mennä, ei vain pääse!:)

Mulla on täsmälleen sama juttu. Se kuulemma johtuu todennäköisesti arpikudoksesta murtumakohdan päällä. Ei tohon oikein mikään auta, koska arpikudos ei veny. Mutta ihan perus nilkka/pohjevenytykset ainakin vähän auttaa, pohjelihaksen hieronta ja harjoittelu/venytys on oivaa lääkettä myös. Vaikkapa niin että huonon jalan varpaat seinää vasten, ja paina koko keholla painetta. Oikeestaan lähes kaikki pohjevenytykset käy myös.

Nämä on siis fysioterapeutilta ja ortopediltä kuultuja ohjeita, ettei kenenkään tarvi tulla korjailemaan.

PS. Voi toki olla myös lihaksen surkastuminen kyseessä, jos et jalalla kävellyt pitkään aikaan. Tähän auttaa käytännössä samat ohjeet kuin ylempänä.

Nämä on siis fysioterapeutilta ja ortopediltä kuultuja ohjeita, ettei kenenkään tarvi tulla korjailemaan.

PS. Voi toki olla myös lihaksen surkastuminen kyseessä, jos et jalalla kävellyt pitkään aikaan. Tähän auttaa käytännössä samat ohjeet kuin ylempänä.

No koska kaivetaan verta nenästä, niin... :D

Arpikudoskin venyy. Tosin yleensä erittäin huonosti, minkä vuoksi siihen tulee kohdistaa venytyksiä ym. hoitoja, kuten tässä tapuksessa tehtiinkin. Lihaksen surkastumisessa venytykset taas eivät auta tippaakaan, vaan päinvastoin, aktivointia, aktivointia ja aktivointia.

nilkka ei vain taivu enempää. Sen tuntee että se johtuu tuosta nilkan takaosasta(akillesjänne??). Eli sitä pitäis saada venytettyä jotenkin, mikäs olis paras tyyli?
Portaille, nouse varpaille ja sitten paino jäykälle jalalle ja annat kantapään tippua HITAASTI alas maksimiin (eksentrinen pohjelasku). Toista kymmenkunta kertaa ja viimeisellä pysyt siellä pohjassa niin kauan kun hyvältä tuntuu. Aluksi monta kertaa päivääsä toi setti, niin kyllä se siitä liikkumaan alkaa. Ja jos ei, niin sitten sitä pitää vähän auttaa (mobilisoida).

No koska kaivetaan verta nenästä, niin... :D

Arpikudoskin venyy. Tosin yleensä erittäin huonosti, minkä vuoksi siihen tulee kohdistaa venytyksiä ym. hoitoja, kuten tässä tapuksessa tehtiinkin. Lihaksen surkastumisessa venytykset taas eivät auta tippaakaan, vaan päinvastoin, aktivointia, aktivointia ja aktivointia.

Ihan oman fysion sanojen mukaan ton laitoin. Liekö jompikumpi osapuoli väärässä, vai onko tästä kahta koulukuntaa, mene ja tiedä. Mutta eipä tästä sen enempää.

Nyt on parasta aikaa hoitaa jäykistyneeseen nilkkaan liikettä ja hallintaa lisää. Ai miksikö? No kelit kun lämpenee, niin pääsee liikkumaan avojalkasin, joka on nilkan liikkuvuudelle ja hallinnalle oikein hyvästä. Mitä pehmeämpi/epätasaisempi alusta, sen parempi. Tieten järki ja maltti mukana, ettei mene liiotteluksi. Esim. hiekkarannalla harrastelu (pallottelut, juoksut ym.) on oikein toimivaa settiä lisäämään nilkkaan liikettä, unhoittamatta kuitenkaan nuita laskevia pohjeharjoituksia.

BigPäärynä: -Liekö tuo sua ohjeistanut fysio tarkoittanut, ettei arpikudos veny samanlailla kuin esim. lihas, ei suinkaan sitä, että arpikudos olisi täysin venymätöntä ja etteikö siihenkin saisi liikkuvuutta ajallaan lisää?

Noh, mä sain sen käsityksen että ainakin käytännössä arpikudoksen venytys on täysin mahdotonta. Mulla kun on yks teoreettinen syy tohon oman koiven jäykkyyteen se murtumakohdan päälle kehittynyt arpikudos.

Ei ole arven venytys mitään mahdotonta ole.

Jos arpi ei venyisi, niin aika paskasti palautuisi mikä tahansa lihasrevähdys ja jokainen luomenpoistoarpi jäisi viivan ohueksi. Mutta ei, kyllä se vaan venyy.

Niin ja alkuperäiseen kysymykseen.

1. Murtunut nilkka turvottelee helposti vuoden päivät, normaalia.
2. Nilkka tahtoo kangistua kipsihoidon aikana, pohje alkaa kiristämään, varsinkin jos kipsissä nilkka on jäänyt vähänkin ojennuksen puolelle. Aktiivisesti tarttee alkaa venyttelemään, ettei kireä pohje tuo mukanaan (vuosien aikana) kaikkia ihania siihen liittyviä vaivoja. edit: onpa joskus jouduttu kireitä pohkeita leikkaamaankin nilkkamurtuman jäljiltä, että saadaan normaali liikeala takaisin nilkkaan.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Kiitoksia kaikille vastanneille! :)

Olen nyt koittanu venytellä tätä muutaman kerran päivässä. Kotona olen tehnyt juuri tuota että nousen portaille ja siinä annan nilkan venyä alaasennossa. Salilla olen tehnyt ihan pohjelaitteen kanssa, sellaisen missä seistään. Muutama eka kerta kun tein salilla venytyksiä niin ei pystyny seuraavana päivänä kävelee kunnol ku nilkka oli niin kipeä.
Nyt ei ole tullut enää mitään kipuja. Tosin tää on todella hidasta puuhaa, olen vähän saanut venytettyä sitä en paljoa!
Kyllä tää tästä lähtee pelittää!

Niin ja alkuperäiseen kysymykseen.

1. Murtunut nilkka turvottelee helposti vuoden päivät, normaalia.
2. Nilkka tahtoo kangistua kipsihoidon aikana, pohje alkaa kiristämään, varsinkin jos kipsissä nilkka on jäänyt vähänkin ojennuksen puolelle. Aktiivisesti tarttee alkaa venyttelemään, ettei kireä pohje tuo mukanaan (vuosien aikana) kaikkia ihania siihen liittyviä vaivoja. edit: onpa joskus jouduttu kireitä pohkeita leikkaamaankin nilkkamurtuman jäljiltä, että saadaan normaali liikeala takaisin nilkkaan.

Mulla murtui nilkka molemmin puolin 8 viikkoa sitten. Metallia ja ruuveja laittoivat. Ulkosyrjä ei oireile paljon, mutta sisäsyrjän puolella tuntuu kuin joku hankaisi sisältä (rasituksen jälkeen turpoaa makeasti ja ei isoinkaan kenkä mahdu silloin jalkaan). Kun jalkapöytää ojentelee, niin on jännä tunne, kuin "siimoja" liikkuisi jalan sisällä kireämälle ja löysemmälle (mitä lienee). Nilkan liikkuvuus surkea edelleen, vaikka olen jumpannut monin tavoin ja hieronut itse. Akillesjänne juilii alaosasta inhottavasti, jos venyttää enemmän. Luutuminen on sujunut hyvin, mutta tuo jäykkyys, sisäsyrjän oireilut, ja "siimat" ihmetyttää. Jalkapöytä on ulospäin kallelleen. Luulin sairaalassa ollessa, että kyllä tämä nopeasti toipuu, mutta olin väärässä. Kai olen kärsimätön toipumisen suhteen?!

Täytyy mennä näyttämään lääkärille ja tilattava aikaa fysioterapeutille ensi viikolla.

Mulla murtui nilkka molemmin puolin 8 viikkoa sitten. Metallia ja ruuveja laittoivat. Ulkosyrjä ei oireile paljon, mutta sisäsyrjän puolella tuntuu kuin joku hankaisi sisältä (rasituksen jälkeen turpoaa makeasti ja ei isoinkaan kenkä mahdu silloin jalkaan). Kun jalkapöytää ojentelee, niin on jännä tunne, kuin "siimoja" liikkuisi jalan sisällä kireämälle ja löysemmälle (mitä lienee). Nilkan liikkuvuus surkea edelleen, vaikka olen jumpannut monin tavoin ja hieronut itse. Akillesjänne juilii alaosasta inhottavasti, jos venyttää enemmän. Luutuminen on sujunut hyvin, mutta tuo jäykkyys, sisäsyrjän oireilut, ja "siimat" ihmetyttää. Jalkapöytä on ulospäin kallelleen. Luulin sairaalassa ollessa, että kyllä tämä nopeasti toipuu, mutta olin väärässä. Kai olen kärsimätön toipumisen suhteen?!

Täytyy mennä näyttämään lääkärille ja tilattava aikaa fysioterapeutille ensi viikolla.

Kahdeksan viikkoa ei tosiaan ole kovinkaan pitkä aika vielä. Kyllä siinä paljon pitkäjänteistä työtä vaaditaan. Fysioterapeutti voi auttaa ja varmistaa, että teet hyödyllisiä juttuja oikein ja tehokkaasti nilkallesi.

Kahdeksan viikkoa ei tosiaan ole kovinkaan pitkä aika vielä. Kyllä siinä paljon pitkäjänteistä työtä vaaditaan. Fysioterapeutti voi auttaa ja varmistaa, että teet hyödyllisiä juttuja oikein ja tehokkaasti nilkallesi.

Kiitos kommentista! Tänään tapasin lääkärin ja fysioterapeutin. Molemmat sanoivat, että vaatii kuntoutusta ja kuntoutusta sekä kärsvivällisyyttä. Hieman fyssari ihmetteli nilkkanivelen jäykkyyttä, mutta seuraavalla käynnillä (kk:n kuluttua) sitten katsotaan, onko tullut edistystä.

Morjens,

Mä aloitin juuri salilla käynnin ja olen huomannut että kyykkäyksestä johtuen vasen polvi on alkanut hieman kipuilemaan. Luulen että se saattaa johtua siitä että nilkkojen liikkuvuus ei ole kovin hyvä. Tein sen testin että painoin polvea jalkaterän yli seinää vasten, ja vasemmassa jalassa on noin 2 cm vähemmän liikkuvuutta kuin oikeassa jalassa. Vasemman jalan liikettä selvästi rajoittaa noi nivelet ja telaluu sillä taivuttaessa jalkaa nilkan etuosassa tuntuu sellaista pistelyä. Oikeassa jalassa ehkä sama homma mutta miedompana. Ajattelin hommata jonkun tuollaisen kuminauhan ja sen avulla saada sitä nilkan liikkuvuutta paremmaksi tekemällä tämän videon liikkeitä.

View: https://www.youtube.com/watch?v=IikP_teeLkI

Kysymys on oikeastaan se, että sitten kun tuon kumpparin avulla sen liikkuvuuden saa paremmaksi, niin kuinka kauan se säilyy sellaisena? Joutuuko joka kerta salilla ennen kyykkäämistä avata nuo nilkat vai jääkö se liikkuvuus noiden nivelten osalta paremmaksi kun ne kerran saa "avattua"? Tuota goblet squat hommaa olen nyt harrastanut päivittäin ja sen voisin ottaakkin ihan rutiiniksi.

Mulla vähän samaa vaivaa. Kyykkyasennossa kantapäät maassa, menee vasen polvi reilusti varpaiden yli, kun oikea tulee juuri ja juuri varpaiden kohdalle. Arvatkaapa, haittaako edes oman kehonpainon kyykistymistä. Onko liikkuvuudelle mitään tehtävissä? Jos oisi, niin että mikä olisi tehokkain ja nopein keino saada lisää liikkuvuutta nilkkaan? Huom.! Askelkyykkyä en voi ainakaan vielä(kään) tehdä, kun polvikipuja on.

Luulen, että tämä ko. juttu saattaa olla toispuoleisten kipujen taustalla, esim. nyt on kehittynyt vasempaan kakkosvarpaan tyven kohtaan liikkeellelähtökipu, joka tosin helpottuu runsaasti muutaman kymmenen metrin kävelemisen jälkeen. Lääkärin mukaan kyseessä on vasaravarpaiden aiheuttamaa kipua, joka kyllä on tosi outoa, sillä varpaat eivät ole kippurassa kun olen jalkeilla! Monilla on liikkuessaankin kippurassa kivuitta, mutta ajattelisin juuri tälläisten eriparisuuksien (liikkuvuuksien) voivan aiheuttaa tämmöstiä.

Ja jo on kumma, jos tämmöinen eriparisuus ei aiheuta tai ole jo aihettanut jotain virheellisiä liikemalleja esim. kävelyyn. Sitähän tuskin etes itse huomaa, ainakaan ennen kipuja. Palatakseni vielä nilkan liikkuvuuteen, venyttäen saan oikeankin polven suurin piirtein yhtä pitkälle, mutta kun sen pitäisi mennä sinne yrittämättä kuten vasenkin! Jos jatkan venytystä riittävän pitkälle, tuntuu nilkan edess pikkukipua, jota tarkoittanee samaa kuin aloittajan keissikin: luut ottavat yhteen.

Toivoisin pikaista vastausta! Kiitos! :)

Viimeksi muokattu:
Itsellä nilkka suht jäykkä ( ei ole koskaan murtunut vaan on aina ollut pienestä asti). Jalkaprässissä ja välillä kyykätessä alkaa sääriä hapottaan ennenkuin alkaa reisissä tuntumaan😄 fyssari neuvo tekemään pohjenousua ja keskittymään että tekee päkiällä liikkeen tai isovarpaan nivelellä

Latest posts

Back
Ylös Bottom