Nikon D800 36.3Mpix monsteri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLP
  • Aloitettu Aloitettu

TLP

Jaahas, meni sitten tilaukseen kun vain saapuu tuo AA-suodattamattomampi malli kauppoihin. Eli siis D800E
Nykyinen D3 menee ilmeisesti joko vaihdossa, tai sitten myyn sen suoraan pois. (kuvattu alta 30t)

Hinta siedettävä 2780€ Rajalassa, E-malli maksanee n.300€ enempi.
Saatavuus maaliskuun lopussa 2012 !
E-malli noin kuukausi myöhemmin !

http://www.nikon.fi/fi_FI/product/digital-cameras/slr/professional/d800e

Hands on previkoita:
http://www.dpreview.com/previews/nikonD800
http://www.ephotozine.com/article/nikon-d800-d800e-digital-slr-hands-on-review-18420
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-11674-12304

Sampleja:
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/sample01.htm
E-malli studiossa: http://chsvimg.nikon.com/lineup/dslr/d800/img/sample02/img_03_l.jpg (20,39MB)

Lo-pass (antialias suodin) E-mallin ja tavan mallin ero:
5563_d800_olpf_graphic.jpg

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%

Hah. Noin upee kamera ja silti ripsahtanut silmiin 2:n salaman heijaste. Spuukiiii!

No ei mutta eipä tämmöselle harrastajalle ole taas todellakaan tuo suunniteltu. Tossa on kaiken maailman härpäkettä ja hdr ja abs kuvausohjelmaa jne. taas liikaa. Itsellä toimii hyvin tuo 5D, tuleepa keskityttyä edes vähän paremmin siihen itse kuvan ottamiseen kaiken muun säätämisen ohella :D

Ei siinä, komeet on speksit ja hieno kamera. Osaavissa käsissä helvetin kova.

On kyllä aika mielenkiintoinen laite ja useita parannuksia edellisiin malleihin, mm. aukon herkempi AF, ISO 50 & 100, valonmittauskennossa 91k pikseliä kun vanhassa 1005, polttovälin mukaan muuttuva autoiso jne. jne.

Ja dynamiikkakin voi olla kohdillaan sinänsä koska tässähän on kennon pikselitiheys about sama kuin vaikkapa Nikonin D7000 -mallissa jonka kennon dynamiikka on jopa niukasti parempi kuin D3X:n. Ja tämä on kuitenkin nyt vielä uudempaa tekniikkaa. Mutta katsotaan kun testejä alkaa tulla..

Edit: ja tosiaan tuo E -mallihan on helkkarin kiinnostava kun on korvattu se perinteinen kuvaa pehmentävä lowpass -suodin siitä kennon edestä erilaisella mallilla, kuvista tulee silminnähden terävämpiä "normaaliin" nähden. Moirea voi tietysti tulla kuviin tietyissä tapauksissa mutta nykyiset raakakonvertterit osaavat sitäkin käsitellä ja poistaa hyvin ja pian varmaan vieläkin paremmin kun tälle kameramallille tehdään omat säädöt.

Kasisatasesta voipi tulla Nikonille aikamoinen myyntihitti koska hintakaan ei ole pilvissä. Laadukkaalle optiikallekin alkaa tulla taas uutta tarvetta.. ;) Kuten myös uusille muistikorteille, tuon tekemä raakatiedosto kun on sitten kait luokkaa 75MB. :D

Sonyn kennohan tuossakin on ja Sony kait julkaisee myöhemmin samalla kennolla varustetun oman mallinsa. Lisäksi on huhuttu D4:n ja tämän väliin tulevasta uudesta 24Mpix kamerasta jonka kenno ei kuitenkaan olisi sama kuin vaikkapa nykyisessä D3X:ssä.

- H

Kovasti on Nikon panostanut video-ominaisuuksiin näissä parissa viimeksi julkaistussa rungossa. Puhdas ja pakkaamaton hdmi-ulostulo (vielä kun siihen saisi jonkun paremman liittimen vammaisen mini-hdmi:n tilalle :) ), kuulokeliitäntä ja jänskät kroppimoodit videotilassa. Jos Canon ei nokita seuraavilla malleillaan, niin voi olla meikäläisellä merkinvaihto edessä seuraavan kerran kun tulee ajankohtaiseksi kameran ostaminen. Toivottavasti Canon nyt vastaa haasteeseen, ei oikein huvittaisi se vaihtorumba..

Tuossa on aika hyvin tiivistettynä D nelosen uudet video-speksit. Ja kaikki nuo taitaa löytyä myös kasisatasesta.

http://prophotocoalition.com/index.php/dcarr/story/video_feature_improvements_in_the_nikon_d4/

Kyllä tohon kaipais oikeesti Nikonilta nyt silti kovaa pelkkää stillikameraa.

Ei ne videota enää hylkää kun se on lyönyt niin hyvin itsensä läpi. Ja tässähän on D4:sen kanssa suurinpiirtein markkinoiden kovimmat videotsydeemit. D4:seen verrattuna tästä taisi jäädä pois WT-5 tuki, eli ei pääse ipädillä, tai iluurilla tms ohjailemaan kameraa, saati saa HD kuvaa näytölle langattomasti. Ethernet liitin taitaa myös uupua.

Mutta toi D800:han on tän hetken kovimpia still-kameroita. Siinä on kaikki stillipuolen ominaisuudet viimeisintä huippua ja juurikaan parempaa ei taida olla muissakaan leireissä tarjolla... Se on tosiasia jota ei timelapse, tai HDR-jutut kamerassa poista.
Toi tulee myymään ammattilaisille niin paljon!

Nikonin 100-sarjalaisethan ei ole verrattavissa siihen mitä Canonin vitonen esmes on (hirveesti pikseleitä ja surkee af jne), sillä jo D700:sessa runko oli täysin D3-sarjaa vastaava rakenteeltaan, materiaaleiltaan ja sääsuojaukseltaan. Ei oo mitään nitinati muovirunkoja, vaan täysin ammattikamppeita ominaisuuksiaan myöten.

Mulle tuli vähän sellainen fiilis että et ole tainnut pahemmin tutustua tuohon/noihin noiden kirjoituksiesi perusteella... kuhan louskutat leukojasi kun silmään osui HDR jne taukkaa ,D

Mulle tuli vähän sellainen fiilis että et ole tainnut pahemmin tutustua tuohon/noihin noiden kirjoituksiesi perusteella... kuhan louskutat leukojasi kun silmään osui HDR jne taukkaa ,D
Vielä ei kukaan ole testannut onko tuossa parempi dyamic range ja värisyvyys mitä D3X:ssä ja se tässä kiinnostaa itseä, koska kaipaan vain lisää dynamiikkaa ja värisyvyyttä. Mua harmittaa se, jos Nikon pudottaa erittäin järeän X-sarjan kokonaan pois ja panostaa sitten kameroihin, joihin laitetaan kaikki mahdolliset toiminnot keskittymättä kuitenkaan täysin stilliin kuten keskikoossa esim tehdään. Sulle nää stillijutut voi olla leukojen louskuttamista, mulle ei, koska mä tiedän mitä kameraltani haluan. Mä en ole heti into piukalla kun tulee kivoja kirjaimia kuten HDR kameran manuaaliin. Ne oikeat HDR kuvat kuitenkin rakennetaan manuaalisesti, ei kamera voi tietää miten paljon haluat mihinkin syvyyttä.

Joten kun sä näytät nyt niin kovasti tästä tietävän, niin vippaappa linkki, jossa tuon kameran dynamiikkaa on verrattu D3X. D3X kun tuppaa olemaan hyvin messissä Phase onenkin kanssa.

Nikon sais tehdä D4X, jossa olis sitten kaikki panostettu stilliin, niin sais parhaan mahdollisen ja välttäis keskikokoon siirtymisen. Sitten noille harrastelijoille vois pistää vaikka skannerin siihen halvemman kylkeen.

Vielä ei kukaan ole testannut onko tuossa parempi dyamic range ja värisyvyys mitä D3X:ssä ja se tässä kiinnostaa itseä, koska kaipaan vain lisää dynamiikkaa ja värisyvyyttä. Mua harmittaa se, jos Nikon pudottaa erittäin järeän X-sarjan kokonaan pois ja panostaa sitten kameroihin, joihin laitetaan kaikki mahdolliset toiminnot keskittymättä kuitenkaan täysin stilliin kuten keskikoossa esim tehdään. Sulle nää stillijutut voi olla leukojen louskuttamista, mulle ei, koska mä tiedän mitä kameraltani haluan. Mä en ole heti into piukalla kun tulee kivoja kirjaimia kuten HDR kameran manuaaliin. Ne oikeat HDR kuvat kuitenkin rakennetaan manuaalisesti, ei kamera voi tietää miten paljon haluat mihinkin syvyyttä.

Joten kun sä näytät nyt niin kovasti tästä tietävän, niin vippaappa linkki, jossa tuon kameran dynamiikkaa on verrattu D3X. D3X kun tuppaa olemaan hyvin messissä Phase onenkin kanssa.

Nikon sais tehdä D4X, jossa olis sitten kaikki panostettu stilliin, niin sais parhaan mahdollisen ja välttäis keskikokoon siirtymisen. Sitten noille harrastelijoille vois pistää vaikka skannerin siihen halvemman kylkeen.

Juu eihän tuosta ole vielä mitään testilinkkejä kun kamerakaan ei vielä ole oikein missään kiertänyt. Julkkari tilaisuudessakin oli pelkät esituotantomallit näplättävänä. Mutta lupaan postata linkin jahka sellaiseen törmään. Suhteellisen hyvät odotusarvot tuolla rungolla on koska high endiä sisuksista löytyy aika kiitettävästi.

En toki sano etteikö stilliin voitaisi panostaa vieläkin enemmän! Ja mielestäni pitäisikin! Itselläni kuvaukset on 100% stilliä kun en videota kuvaa, ja dynamiikkaa kaipailen usein lisää, kuten myös suuria käyttökelpoisia herkkyyksiä, jonka takia en D800:sta tilannut vaan päädyin aivan toiseen runkoon. 16bit raw olisi myös herkkua. HDR:iäkin on tullut dynamiikan puutteen takia väännettyä useaan otteeseen. Kameran HDR:ään en minäkään koskisi, tykkään veivata ne itse Photomatixilla. Softat jne tuppaa tekemään oletuksena aika luonnotonta ja ns. kaikkien tuntemaa HRD-tyyliä... tykkään itse enemmän ns. normaalista, enkä niinkään neon väreistä tai överi saturaatiosta.

Kyllä tuollaisesta D4x:stä varmasti moni pitäisi, mutta nää nykykamerat tuppaa vähän olee tälläisiä. Ja toki videopuolen muutoksilla sitten leijutaan kun siellä sitä kehitettävää enemmän vielä on. Mutta mukava kuitenkin että Nikon kehitti tuon D800E-mallin, sillä sen AA-filsun puukotus on selvä askel kuvanlaadun puolesta. Keskikoon kameroissa ja Leicoissa jne ei AA-filsua ole ollenkaan jolloin pikselitason tarkkuus on selvästi parempaa. Toki tuon filsun voi poistattaa vaikka D3x:stä, ja jotkut firmat sitä palvelua tarjoavatkin.

Tässä esimerkki kamerasta AA-filsulla varustettuna ja ilman -> http://maxmax.com/nikon_d300HR.htm
Kyllähän tuosta jo eron huomaa.

Mä olen odotellut vuoden 2008 vuoden D3X:n kanssa että Nikon pommittais siitä uuden version vielä parempana. Mutta kyllä oli karvas pettymys jos tosiaankin D3X korvataan tommoisella kameralla vallan kokonaan.

On meinaan kädessä aivan eri tuntuinen kuin noi ilman kahvaa olevat ja kun kahvan pamauttaa kiinni, niin se ei silti ikinä ole yhtä solid.

front-001.jpg

Vois ostaa heti vaikka 10 noita D800:a, mutta toivon ihan pirusti, että Nikon tekee vielä sen X-sarjalaisen. Jos Nikon ei tee pelkkää stillikameraa täydellä osaamisellaan, niin voi olla, että menen D3X:llä sitten aika pitkään ja ehkä harkitsen Phase onea. Tai sitten toivon, että Canon tekee kunnollisen stillihirmun.

Tää oli hauska konsepti Nikon D4X:stä.

nikon-d4x-4.jpg

Tota testiä odotellaan, koska D3X vetää komeet dynamiikat noissa testeissä. Jos D800 pystyy parempaan, voin harkita vaihtoa, kuvottaa vain tuo kokonaisuus.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...-side-by-side/(appareil1)/792|0/(brand)/Nikon

Enkä ole ainoa, joka vaatii kuvaltaan dynamiikkaa eikä niinkään kaikkea harrastelutason optiota.

If the dynamic range at iso 100 is as good as D3x, it will be a great studio camera. The D3x dynamic range crushes the D3S dynamic range at low ISO.

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/2011/10/04/more-on-the-nikon-d800.aspx/#ixzz1loxQsrrR

Problem is that high megapixel number seem to be quite a certainty. Physically, for the same level of material technology this must mean that Nikon have chosen poorer low light/high ISO performance and poorer dynamic range vs. decision to use that same technology for say 18 megapixel sensor. There is no middle ground here – lower megapixel sensor must perform better than higher one of the same size and technology, no way around it

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/2011/10/04/more-on-the-nikon-d800.aspx/#ixzz1loxt6M3w

So if this 36mp thing happens, in terms of just resolution it's going to be on par with the Leica S2. As to colour depth and dynamic range... that remains to be seen, see what Nikon can do.

16 bittiä kun sais kuten Phase onessa ja muissa kovissa stilleissä, niin moro.

Mike: Ihan puhtaasti mielenkiinnosta, että tuleeko usein sellaisia tilanteita vastaan, että kameran dynamiikka ei riitä? Vai onko se vain hyvä ominaisuus olemassa, että dynamiikkaa on enemmän kuin tarpeeksi?

Itse tähtäilin ennen D70:llä ja se kun on jo hyvinkin vanhahtava malli, niin vaihdoinpa D7000:n. Siinä on muuten tällaisen harrastelijan näkökulmasta hyvä kamera. Enpä ole kummallakaan varsinaisesti isoon dynamiikka-ongelmaan törmännyt, mutta en mä näistä "syvällisemmistä jutuista" mitään tajuakaan.

Jatketaanpa Powerhousun kysymystä. Tuleeko usein vastaan tilanteita, että noinkin huimaa määrää pikseleitä pääsee oikeasti hyödyntämään jonkin ison vedoksen muodossa tms?

En tiedä onks se vaan minä mutta mä en näe tuossa vehkeessä muuta houkuttavaa kuin rajun pikselimäärän, enkä pidä sitäkään kovin houkuttelevana. Mitä missaan?

Tässäpä voi tulla vielä siirto takaisin Canoniin.
Eiks noi siirrot tuu kalliiksi? Siinä vaihtuu paljon muutakin kuin runko. Ja puolen vuoden päästä tulee kuitenkin kilpailija, tekee yhtä hyvän ja nokittaa vielä kaupan päälle. Siinä mielessä mun mielestä turha kikkailla ees taas. Mutta en mä ookaan mikään valokuvaaja ja ajattelen liikaa lompakkoani.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom