Nikamakaaren murtuma ja nikaman siirtymä. Kohtalotovereita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arppa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä aiheesta joskus muutama vuosi sitten ennemminkin pakkiksella jutustellut mutta nyt kun selkä on taas kunnolla kipeä alkoi asia askarruttamaan.

Itsellä siis viime kuvan mukaan noin 1cm liukuma alimmassa selän nikamassa. Spondylolisteesi taitaa olla oikea lääketieteellinen termi. Salihommat jätin oikeastaan kokonaan jo yli vuosi sitten olkapäävamman takia. Nyt kun olkapää alkaa pikkuhiljaa olla parempaan päin olen harkinnut salilla käymisen uudestaan edes noin. 2 kertaa viikossa.

Onko pakkiksella muita näinkin vakavan selkävian kanssa treenaavia? Itsellä aikoinaan rajoitti vain kovia maastavetoja ja kyykkyjä. Kuinka teillä on vaiva kehittynyt kontrollikuvien perusteella?
Tuootahan ei kai yleensä saa pysäytettyä ilman leikkausta tai siis siirtymällä on ainakin tapana pahentua ajan kuluessa...?

Sitten tärkein elikkä löytyykö ketään joka treenaisi luudutetulla selällä? Eli olisi nikama luudutettu siirtymän takia. Tuohan yleensä ihan viimeisin hoitokeino ja tuo yleensä paljon rajoitteita...?

Onpa mullakin L5 nikama luistanut sen sentin verran, itseasiassa nuo on helvetin yleisiä, myös oireettomilla ihmisillä.

Mulla tuo ei rajoita mitään, kerran se kuva on katsottu, enkä jaksa katsoa toista kertaa, siellä se mukana kulkee. Joskus selkä vittuilee, mutta vittuilkoon, oma mokani kun en jaksa aina venytellä ja pitää huolta selästäni.

Itse en missään tapauksessa edes harkitsisi leikkausta tällä iällä, näillä olemattomilla vaivoilla (kunnon krampit muutaman kerran vuodessa ja tuskin tällä edes on mitään tekemistä asian kanssa) ja näin pienellä siirtymällä. Selän jäykistäminen on ihan helvetin iso operaatio ja peruuttamaton sellainen, ja kylläpä niitäkin on nähty että ne raudat sieltä menee poikki. Sitten se riemu vasta alkaa. Voisin harkita sitten jos kävelykykyni olisi uhattuna.

Enpä ole itekään tuota hirveästi miettinyt mutta aina kovimpina kipujaksoina palaa mieleen. Eipä tuo tosiaan mullakaan rajoita juuri mitään mutta tietenkin mavet isoilla painoilla jne. on varmasti järkevä jättää pois.. Noh katotaan jos tässä itsekin uskaltaisi salille palata kun akuutti kipu lähtee. Tuota olkapäätä melkeinpä enemmän saa varoa.

Ihan off-topiccina omaan trediin että mikäs se selkävaiva keihäänheittäjä Haataisella oli kun hän on nyt kilpakentille palannut ja titaanilla ilmeisesti oli selkä korjattu. Tuskin sentään luudutus? :D

Enpä ole itekään tuota hirveästi miettinyt mutta aina kovimpina kipujaksoina palaa mieleen. Eipä tuo tosiaan mullakaan rajoita juuri mitään mutta tietenkin mavet isoilla painoilla jne. on varmasti järkevä jättää pois..

Enpä minä ainakaan ole raskaita mavetteluja ole jättänyt pois. Tai no ei nuo mun mavet varmaan monellekkaan raskaita ole.. :itku:

Nostetaas tämä

Itsellä lähes identtinen tilanne ketjun aloittajan kanssa. Salilla olen käynyt 2 vuotta ja viimeiset 6 kk selkä vaivannut enemmän ja vähemmän. Röntgenissä löytyikin sitten 1 cm siirtymä alimmassa nikamassa. Aluksi tieto oli helpotus kun ei enää tarvinnut hakata päätä seinään kun mave ei kulje ja kyykky junnaa paikoillaan mutta sen jälkeen iski armoton vitutus ja masennus kun tajusi että tässä ne kovat nostot sitten taisi olla. Nyt olen menossa fysioterapeutille ja varmaan olisi hyvä käydä myös ortopedin juttusilla.

Mitä tällaisen vaivan kanssa sitten uskaltaa tehdä? Onko jalkatreeni pelkkää reidenojennnusta ja pohkeiden pumppailua? Uskaltaako penkissä ottaa kaarta ollenkaan? Olisi mukava kuulla miten tällaisen vaivan kanssa pystyy elämään ja ehkä jopa treenaamaan..

Kiitos noista linkeistä!

Tuli ihan helvetisti parempi fiilis kun näki että tämä vamma ei ole välttämättä mikään loppu kovalle treenille.
Maanantaille varattu aika fysioterapeutille ja siitä alkaa armoton kuntoutus. Voin tänne päivitellä hommien edistymisestä.

Moikka Arppa!
Kerro minulle ihmeessä kuinka olet vielä niin hyvässä kunnossa tuon selän kanssa ja millaisia oireita sinulla on/ miten niitä lievität?
Olisi tosi iso helppi - olen edelleen suurissa ongelmissa oman liukumani ja kipujen kanssa ja elämä päin persettä sen takia taas =(

En tiedä miten täällä laitetaan viestiä ja en viitsisi tähän s-postiani laittaa, mutta pliis ota yhteyttä! Travitsen tsemppiä / kokemuksia tästä helkutin vammasta.

Latest posts

Back
Ylös Bottom