New Orleans, Yhdysvallat

Kiinnostaisi joskus tulevaisuudessa matkustaa New Orleansiin Yhdysvaltoihin. Vuosittain järjestettävä Mardi Gras olisi mahdollisesti myös kokemisen arvoinen tapahtuma. Lukemani ja TV:stä katsomani perusteella Ranskalaisten kortteleiden, jazz-klubien ja Bourbon Streetin tunnelmat kiehtovat.

Voisin kuvitella tekeväni reissun, jossa yhdistyisi viikon verran oleskelua New Orleansissa ja viikon verran esim. New Yorkissa.

Onko kellään kokemuksia tästä kaupungista?

Minkälaisista hinnoista puhutaan noin suurinpiirtein, jos otaa Yhdysvaltojen sisäisen lennon esim. New Yorkista New Orleansiin ja takaisin? Ja entä mitä halpalentoyhtiötiä Yhdysvalloissa on?

Otan myös mielelläni vastaan linkkejä erilaisiin tätä kohteeseen liittyviin nettisivuihin sekä muunlaisiin matkaoppaisiin - mielellään suomen kielisiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa, New Orleans on kylla vissiin edelleen pahassa jamassa ja vissiin aika pahoja ongelmia rikollisuuden kanssa. En sinne kylla ihan ekaksi suunnistaisi jos olisin p-amerikassa matkustamassa ellet ole nahnyt jo sitten ihan kaikkea.

^

Voi olla, mutta en mä just nyt sinne ajatellut mennäkään. Toisaalta esimerkiksi uskoisin tilanteen olevan melko lailla saman esim. Rio de Janeirossa, jossa olen myös käynyt.

Mua itseäni ei Yhdysvalloissa oikeastaan kauheasti kiinnosta mikään muu kaupunki niin paljia kuin tämä, vaikka varmaan sieltä löytyy kyllä muualtakin nähtävää.

Jaa, New Orleans on kylla vissiin edelleen pahassa jamassa ja vissiin aika pahoja ongelmia rikollisuuden kanssa. En sinne kylla ihan ekaksi suunnistaisi jos olisin p-amerikassa matkustamassa ellet ole nahnyt jo sitten ihan kaikkea.

Onhan siellä vieläkin ongelmia, mutta taitaa kaikki musiikki ja muut tapahtumat pyöriä normaalisti.

New Orleansissa en ole käyny, muualla Yhdysvalloissa paljonki. American Airlines tarjos halvimmat sisäiset lennot, tosin lähinnä tuli autolla ajettua, hyvinki pitkiä matkoja välillä. Seuraavalla jenkkireissulla täytyyki N'awlins:iin, kuten paikalliset sanoo :)

Lähinnä kaverieta kuultuna suosittelen käymään Bourbon Streetillä ja syömään gumboa :D Muutenkin cajun ja creole kokkaukset on varsin maittavia.

Mites ois muutama päivä Memphisissä samalla reissulla, tulis jazz-kaupungin lisäks nähtyä itse blues-kaupunki ja Elviksen kotipaikka...

Ja entä mitä halpalentoyhtiötiä Yhdysvalloissa on?
Southwest Airlines on traditionaalinen budjettilentoyhtiö. Mitä aikaisemmin varaat lennot, sitä vähemmän liput maksaa. Mitä nyt äkisti katsoin niin halvimmillaan maksavat reilut sata taalaa per suunta. SW ei sitten lennä JFK:lta tai Newarkista vaan pienemmiltä kentiltä.

Voi olla, mutta en mä just nyt sinne ajatellut mennäkään. Toisaalta esimerkiksi uskoisin tilanteen olevan melko lailla saman esim. Rio de Janeirossa, jossa olen myös käynyt.

En nyt ehka vertaisi Rioa ja New Orleansia keskenaan - Riossa on jengia paalle 7 miljoonaa ja New Orleansissa alle 300,000. Asun itse pohjois-amerikoissa ja Detroitin ohella New Orleans on erityisesti sen katastrofin jalkeen yksi niista paikoista joita jengi kehottaa jatamaan valiin. Myonnettakoon etta vaikka olen muuten kiertany jenkkilaa kiitettavasti, New Orleansissa en ole kaynyt. Laita raporttia sitten kun oot kayny siella.

Mua itseäni ei Yhdysvalloissa oikeastaan kauheasti kiinnosta mikään muu kaupunki niin paljia kuin tämä, vaikka varmaan sieltä löytyy kyllä muualtakin nähtävää.
Mulla ei kylla mahtuis TOP30 listalle edes, mutta tosiaan jos kayt siella, pista ihmeessa rapsaa tulemaan.

Mielenkiintoinen fakta tuosta kaupungista on se etta 60-70 luvulta lahtien sielta on tasaiseen muuttanu jengia pois ja siihen hurrikaani paalle ja kaupungissa on enaa 1/3 asukkaista mita siella parhaillaan oli, eli aika hylatty kaupunki monessa suhteessa.

^

No siihen, kun mä pääsen sinne saakka, voi kestää vielä aika pitkä aika, mutta haavelistalla se on. Ehkä mä olen katsonut liikaa elokuvia tai jotain, kun se paikka niin kiehtoo... :) Ja blues-systeemit kiinnostavat myös melko tavalla.

Jos blues kiinnostaa niin varmaan on hyva paikka. Eipa siina, kay ihmeessa ja kerro jengille millaista siella oli. Kayhan jengi tsernobylissakin ja kiva niitten rapsoja on lueskella vaikken itse sinne lahtisi. Voi ainakin kehaista kayneensa jenkkien murhapaakaupungissa.

Tuohon rikollisuusaspektiin lainaan triathlonfoorumilta pätkän:

"As far as a dangerous city? Unless you are want to engage in a turf war over abandoned crack houses in New Orleans East or the Bywater while driving your pimped out Cadillac Escalade, I don't think you should have a problem. Every city has the same problem. LA has Compton, Chicago has Caprini Green, Miami has little haiti, New York has New Jersey, so on and so forth. Give the city a chance before you shoot it down."

Hyvä tuo New Jersey kommentti :D Itse olen menossa vetämään puoli-Ironmanin tuossa huhtikuun alussa, ja kovasti odottelen matkaa. Keittiöosasto varmasti aika kuumottavaa, ja varmasti tulee käytyä pahemmin kärsineillä alueillakin. Kayak.com auttaa lippujen kanssa...

Kavin New Orleansissa vuosi sitten viikon yhdistetylla tyo- ja huvireissulla. Oltiin ihan siina Bourbon Streetin vieressa isossa hotellissa, ja en kylla huomannut mitaan erityisen vaarallista tai rikollisuutta siella keskustassa. Keskustan alueet on taysin raivattu myrskyn jaljista ja kaikki toimii niin kuin ennenkin. Bourbon Street on sellainen party-alue, halpoja baareja ja musiikkimestoja vieri vieressa. Se on nahty yhdessa illassa... Jos siita keskusta lahtee lanteen pain, niin vastaan tulee paljon hauskempi illanvietto alue missa on erilaisia ruokapaikkoja ja baareja ja musiikkia (en muista sen alueen nimea, mutta se oli noin 5 mailia lanteen Bourbon Streetista) - siella naytti olevan enemman paikallista menoa eika niin tusristirysan makua. Siella sai kokeilla vaikka mita paikallisia ruokia, gumboa ja alligaattoripiirakkaa :)

Paras kokemus oli suoretki. Ajettiin vahan kauemmas keskelle suoaluetta ja otettiin sellainen suovene ja opas joka kierratti meita pitkin. Nahtiin vaikka mita otuksia, paljon alligaattoreita ja Nutria rottia ja lintuja. Toinen ihan janna retki oli niille myrskyn pahiten turmelemille alueille, joita ei ainakaan vuosi sitten oltu saatu juuri korjattua.

New Orleans on ihan nakemisen arvoinen paikka, ja french quarter on kaunis. Luulen etta siella oleiluun riittaa helposti 4 paivaa, lahistolla on kauniita pienempia paikkoja, ja merenrantaa Missisippin ja Alabaman suuntaan.

Se oli muistaakseni Westin (Canal Place). Oltiin siina kun sattui olemaan tyotapaamisia juuri siina hotellissa. Se oli hyvatasoinen hotelli, kaikki toimi kivasti. Mutta varmasti ei ole kylla halvimmasta paasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom