GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Neuvoja vailla...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Iinez
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Hei, tämä on ensiesittäytymiseni palstalla :worship:
Olen vuosien ajan (joskin säännöllisen epäsäännöllisesti ja vielä päinvastoin) käynyt kuntosalilla tarkoituksenani massan lisääminen ja lihasten saaminen, mutta niin kauan kuin en läskiä sallinut vyötärölleni tulla ei lihaskaan päässyt kunnolla kasvamaan. En myöskään aiemmin ole juuri lisäravinteita käyttänyt, mutta todellakin kai kyllästyin olemaan ainainen rimpula ja näin ollen olenkin nyt "vaihtanut uuden vaihteen" ja alkanut syödä laskeskelematta määriä ym. (kaloreita en ole kyllä aiemminkaan laskenut, koska se mielestäni on vaivalloista ja rasittavaa... Onko näin?). Voimani ovat kasvaneet ja toivoisin, että niiden (neljän kuukauden aikana) saavuttamieni noin 10 kg:n mukana myös lihasmassa. Toki haikailen ajasta, jolloin vatsalihasten ympärillä ei rasvaa juuri esiintynyt, mutta ei lihasmassakaan suuren suuri ollut.

Nyt kysynkin, onko Teillä Punttimimmeillä ollut tapana "bulkata" ja kokemuksia siitä?? Miten olette massanhankinnan jälkeen dietanneet (rasvat pois), onko lihasmassa ja -voima romahtaneet dietin aikana/jälkeen? Missä vaiheessa minun olisi syytä alkaa ruokavaliotani tarkastella kuitenkin niin, ettei kehitykseni hidastuisi. Minulla ei ole tarkoitus painoani pudottaa vaan muuttaa se vyötäröllä oleva harjoittelulla lihakseksi :whip: Kuinka kauan luulette että saisin varata siihen aikaa.

Minun kuntosaliohjelmani on jaettu kolmeen osaan: rinta+hartia+ojentajat, jalat+keskivartalo ja selkä+hauis. Käyn lisäksi Bodypump- ja Spinning-tunneilla ja lepopäiviä minulla on 1-2 viikossa riippuen teenkö kevyttä/keskiraskasta viikkoa. Rasvaprosenttini oli 15 (mikäli siihen on uskomista - itse olen skeptinen mittauksen suhteen), mutta pelastusrengasta on kyseisten neljän kuukauden aikana kertynyt vaikka bikinikausi häämöttää :itku: Miten siis suosittelisitte minun etenemään - hyvät, pikaiset neuvot ovat todellakin tarpeen, sillä kesään ei enää ole pitkä aika!

Sitten kysyisin vielä palautumisesta: käytän SF-Proteinin AfterTraining tuotetta, mutta palautumiseni on hidasta: jalat ja kädet ovat useita päiviä erittäin raskaat eikä innostuskaan kovin korkealla ole ks-harjoitteluun.

P.S. Nyt vietän lepopäivää, enkä nokkaani vieläkään ole ulos saanut (palautumattomana liikkeelle lähteminen on todella hidasta!)

Kiitokseni jo etukäteen!

Tervehdys!
Minä otin viime syksynä/talvena elämäni eka "bulkkikauden" ja ainakin minulla se toimi. Tein syksyn voimapainotteista treeniä, söin kuin pieni eläin, ja tammikuussa vielä ekstrahiilareita ja massanlisääjiä ja ties mitä. Kyllä treeni kulki, tulokset nousivat ja paksuutta tuli paitsi vyötärölle niin myös niihin oikeisiin paikkoihin. Aerobista en tehnyt ollenkaan (inhoan sitä...)
Helmikuun alusta aloitin maltillisen dieetin, jätin herkut pois, lisäsin aerobista treenin loppuun ja viikonloppuaamuihin ja nyt viimeiset viikot käytän rasvanpolttajia. Käytän myös erittäin tehokasta, hiilaritonta kreatiinia. Ja ihme! Tulokset eivät ole laskeneet oikeastaan ollenkaan, jaksaa treenata aivan ihmeen lailla, ja rasva on palanut ihan hyvin. Alta on kyllä paljastunut talven aikana hankitut uudet lihakset.
Kokemuksesta voin sanoa, että on vaikeaa syödä riittävästi, tai jopa liikaa, vaikka joskus pitäisi. Mutta niin se vaan on ettei kehitystä tapahdu ellei syö.
Mielestäni sinun ei kannata stressata bikinikaudesta. Suomessa se on kuitenkin niin lyhyt! Ajattelet vaikka että ensi kesänä sitten räjäytät pankin upealla, lihaksikkaalla vartalollasi.
Itse ajattelin syksyllä ehkä aloittaa dieetti/bulkkijaksotuksen siten, että pari viikkoa bulkataan ja sitten pari viikkoa dieetataan, kuitenkin niin että tavoitteena on massanhankinta, eli kaikkia saatuja kiloja ei dieettiviikoilla ole tarkoitus saada pois. Pistää aineenvaihduntaan vauhtia! Sitten keväällä taas pieni kiristelykausi.
Tuohon palautumiseen. Se voi dieetillä olla tosiaan hidasta. Jotkut suosivat glutamiinin käyttöä, ja taitaa se kreatiinkin auttaa. Välipäivävenyttelyt ja lihashuolto muutenkin on hyvä juttu (itse olen tässäkin asiassa aivan liian laiska).
Tsemppiä treeniin!

Kiitos kovasti :) kylläpä helpotti kuulla, sillä ajoittain olen aivan epätoivon partaalla ajatellessani, että vyötärö tuli jäädäkseen enkä sille enää mahda yhtään mitään. Ajattelin jopa alkaa paastota, mutta sehän ei tietenkään kehittymiseni kannalta ole ollenkaan hyvä vaihtoehto!
Kuinka paljon sä sait painoa? ...ja osaatko sanoa paljonkon siitä suurin piirtein oli lihasta ja kuinka paljon läskiä? Mahtuiko entiset vaatteet päälle vai oletko joutunut vaatekaappiasi uusimaan?

Mulla lähtöpaino oli tietysti pieni ja vaatteetkin kapeita - nyt tuntuu, että mikään ei enää mene päälle ja sekös ahdistaa :wall: ...tai tarkemmin kun ajattelen minusta tuntuu mukavalta, kun t-paidat vähän hauiksen kohdalta puristavatkin, mutta jos sama puristuksen tunne on vatsani ympärillä... olen erittäin huolissani!

Heippa ja tervetuloa! :)
Itse vasta vuoden verran tautisesti treenanneena voin puhua vain omista kokemuksista, mutta tietämystä kertyy koko ajan lisää. Itse kun olen aika pienikokoinen, niin en kauhealle bulkille talvella rupea, koska näyttäisin siltä että mahdun pöydän alle seisomaan mutten makaamaan...

Talven treenasin reilusti pluskaloreilla (tiedä sitten voiko sitä bulkiksi kutsua). Rasvaa kertyi jonkun verran, mutta tuloksetkin kyllä nousi huomattavan paljon. Ruokavalio oli tuolloin zonen mukaan. Nyt olen viidettä viikkoa ketodieetillä, tavoitteena tiputtaa se talven aikana kertynyt rasva pois ja säilyttää vaivalla hankitut pienet lihat mahdollisimman hyvin. Paino tippuu ja voimat pysyy suurinpiirtein samoissa lukemissa (pientä turhautumista havaittavissa, kun on tottunut nousujohteisuuteen...). Viikko sisältää nyt 4 punttitreeniä ja aerobiset 2xBodyStep ja 1-2xjuoksulenkki.

Suosin siis tällaista keskitietä, eli kun rasvaa ei kerry massakaudella älyttömän paljon, niin se on helpompi tiputella dieetillä pois. Kroppakin kun tahtoo reagoida aina niihin rajuihin muutoksiin (migreeniä, menkkojen epäsäännöllisyyttä jne). Tietysti lihaskasvu on hitaampaa, mutta jostain täytyy kai tinkiä ;)

Ja vielä ravinnosta. Mulla se on -jos ei nyt ihan niin ainaski melkein- puoli treeniä. Kun ruuat on kunnossa niin harjoittelusta saa mahdollisimman suuren hyödyn. Totta on, ettei se kalorien laskeskelu ole kovin mukavaa, mutta nopeasti siihen tottuu ja siitä tulee ihan rutiinia.

Ei muuta kun tsemppiä treeniin!!

Jos vaikka viikonkin pitää ruokapäiväkirjaa ja laskee kaloreita niin saa aika paljon tietoa omasta ruokavaliostaan ja niiden ruoka-aineiden, joita päivittäin käyttää, kalorimäärät jää päähän, joten sit tietää jo laskemattakin sisältääkö jokin ateria 200, 400 vai 600 kaloria... Itse en ainakaan jatkuvaan laskemiseen pystyisi, mutta ei tarvikaan, kun hetken sitä tekee niin sitten osaa jo arvioida.

Että näin! :)

Iinez sanoi:
Minulla ei ole tarkoitus painoani pudottaa vaan muuttaa se vyötäröllä oleva harjoittelulla lihakseksi

Tämä vähän pisti silmään. Mä kun yksinkertaistetusti uskon siihen että rasvasta pääsee eroon miinuskaloreilla ja lihasta saa kasvatettua pluskaloreilla, joten molempia ei voi tehdä yhtä aikaa. Rasvaa ei siis voi "vaihtaa" lihasmassaksi.

Tästä on keskusteltu paljon aiemminkin, ja usein on kerrottu että aloittelijat voivat laihtuessaan saada myös lisää lihasmassa. Sun viestistä sain kuvan ettet kuitenkaan aloittelija salin puolella ole.

Wendy sanoi:
Tämä vähän pisti silmään. Mä kun yksinkertaistetusti uskon siihen että rasvasta pääsee eroon miinuskaloreilla ja lihasta saa kasvatettua pluskaloreilla, joten molempia ei voi tehdä yhtä aikaa. Rasvaa ei siis voi "vaihtaa" lihasmassaksi.

Samoilla linjoilla olen minäkin.

Luonnollisesti kaloreiden tulee olla plussalla, jotta kehitystä tapahtuu, mutta itse en näe mitään järkeä bulkata 10 kiloa 4 kuukaudessa (koska varmasti suurin osa on laardia).

Mulla lähtöpaino oli tietysti pieni ja vaatteetkin kapeita - nyt tuntuu, että mikään ei enää mene päälle ja sekös ahdistaa :wall: ...tai tarkemmin kun ajattelen minusta tuntuu mukavalta, kun t-paidat vähän hauiksen kohdalta puristavatkin, mutta jos sama puristuksen tunne on vatsani ympärillä... olen erittäin huolissani!
Tiedän tunteen hyvin, kun aikanaan ite bulkkasin urakalla ja paino oli n. 80kg..oli kokoa ja voimaakin enemmän kuin nykyään, mutta lihaksissa ei juuri toivottavaa muotoa. Sitten päätin lähteä bodikisoihin ja diettasin siten, että paino oli jotain 60kg paikkeilla kun menin lavalle. Silti olin luokattoman löysässä kunnossa ja opin kantapään kautta ettei turhalla läskillä tee yhtään mitään ainakaan tässä lajissa. Tänä päivänä en ite bulkkais mistään hinnasta ainakaan siinä mittasuhteessa kuin ennen..enkä suosittele muillekaan. Mielestäni kuitenkin jos aiot lihaa ja/tai voimaa saada lisää et voi olla miinuskaloreilla vaan syödä pitää..kannattaa vaan katsoa et mitä syö ja kuinka paljon ettei mee överiks. Rasvanpolttoon suosittelen ruokavalion lisäksi aamuaerobista ennen syöntiä ja tietty lisäravinteet! Kun on hyvässä kunnossa jaksaa vetää reenitkin läpi kovempaa. Tsemiä sulle! :thumbs:

Inkeri sanoi:
... Sitten päätin lähteä bodikisoihin ja diettasin siten, että paino oli jotain 60kg paikkeilla kun menin lavalle. Silti olin luokattoman löysässä kunnossa...

:offtopic: Muuten Inkeri puhuu asiaa, mutta suomennettakoon, että tuo Inkerin mainitsema "luokattaman löysä kunto" oli todella hyvä kunto. Ja muistaakseni siinä kävi vielä niin, että se kaikkein hippein kunto oli jo valitettavasti suunnilleen kuukautta ennen h-hetkeä... ;)

Joo, kiitos kommenteista :) Itse asiassa ajattelinkin, et mun pitää vähän korjata ruokavaliotani ja olenkin sitä järkeistänyt niin, että samalta istumalta kaksi kg lähti veks (se ei siis ollut kuin nestettä) vaikken olekaan varsinaisesti dieetillä! Selvästi on vetreämpi olokin, kun ei turvota yhtä paljon! Hankin itselleni kreatiinia ja huomasin heti ensimmäisen kerran jälkeen palautuneeni huomattavasti nopeammin - psykosomaattista tahi ei, mutta toimi minulla!

Olen huomannut myös, että tärkeintä kehittymisen kannalta loppujen lopuksi on kuunnella omaa kehoa, vaikka aina ei oikein viitsisikään...

Kiitos siis vielä kerran, palailen jälleen, jos tulee mielen päälle jotain...
Kiittäen :worship:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Nate ja muut - pari kysymystä

Moi kaikki,

Olen seurannut keskusteluja pakkiksessa jo aika monta kuukautta, ja kyllä täällä oppii :thumbs: Olen aika hentorakenteinen 25-vuotias nainen, joka haluaisi saada massaa lisää. Alotin viime kesänä personal trainerin kanssa kuntosali-treenamisen, ja nykyään treenan 3 kertaa viikossa. Aerobista liikuntaa ei juuri ole ollenkaan, paitsi vähän hyötyliikuntaa kuten kävelyä ja pyräilyä. Kyllä lihaksia on tullut lisää, mutta rasvaakin saisi tulla - naiselliset muodot haussa siis. Mittani on about 160 cm/42 kg...

No, nyt kun olen antanut vähän taustatietoa voin siirtyä kysmyksiin :)

1. Syön noin 1800 kcal päivässä, riittävästi protskua jne... Onko tämä kalorimäärä teidän mielestänne OK tavoitettani ajatellen?

2. Nate, oli todella kiinnostava lukea bulkkistasi. Olen itsekin ajatellut sellaista kautta, mutta olen aina vaan törmännyt miesten kokemuksiin. Olisi kiva kuulla vähän enemmän siitä - mitä söit ja kuinka paljon? Saitko lisäkalorit pääasiassa tavallisesta "hyvästä" ruoasta, vai kävitkö joka päivä Hesessä :D Kaikki neuvot jotka sinulla (ja muilla) on antaa otetaan kiitollisesti vastaan :worship:

Se kai siitä tällä kertaa. Kiva olla jengissä mukana!

/Muumineito

Käytänpä hyväksi ja kysäisen pari asiaa.
Onko kokemuksia ja faktaa että parhaimmat liikkeet, kuten hack-kyykky tai kyykky yleensäkin, maastaveto ja mikäs se kolmas nyt oli...no anyway, että nämä liikkeet raskailla painoilla tehtyinä, "kasvattavat" vatsaa tai vatsaonteloa niin että vatsasta tulee sellanen vähän niin kuin olis rantapallon nielaissut. olen kuullut tämän niin monta kertaa ja sitten tuli pari ehdotonta eitä. Viisaammat taas, kertokaa.
Ja sellanen ongelma viel, kun takareisi ei kasva! :curs: Haluaisin että siellä takareidessäkin olisi muotoa mutta tuntuu ettei se mihinkään näitten vuosien aikana kehity. Johtuuko siitä että perse on niin iso vaan että takareisi ei näy :itku: joten olisiko kenelläkään loistavia ideoita? (älytön kysymys, tiedän, mutta minkäs teet kun on epätoivoinen).
Kiitos jo etukäteen...

takareisiin paras liike lienee askelkyykky smithissä, suorinjaloin maastaveto ja reisikoukistaja..

varsinkin askelkyykky smithissä tuo reiteen sitä pyöreyttä.

Viivi sanoi:
takareisiin paras liike lienee askelkyykky smithissä, suorinjaloin maastaveto ja reisikoukistaja..

varsinkin askelkyykky smithissä tuo reiteen sitä pyöreyttä.

Kokeiltu on, eli kuuluu reeniohjelmaan kyl. Ja hyvä liike onkin ja tuntuu kyl, mut ehkä se t.reisi vaan ei sit näy kun perse imaisee kaiken näkyvyyden.
Ajattelin jos jollain ois ollu joku loistava poppakonsti,mutta täytyy jatkaa yrittämistä.

piiajohanna sanoi:
Käytänpä hyväksi ja kysäisen pari asiaa.
Onko kokemuksia ja faktaa että parhaimmat liikkeet, kuten hack-kyykky tai kyykky yleensäkin, maastaveto ja mikäs se kolmas nyt oli...no anyway, että nämä liikkeet raskailla painoilla tehtyinä, "kasvattavat" vatsaa tai vatsaonteloa niin että vatsasta tulee sellanen vähän niin kuin olis rantapallon nielaissut. olen kuullut tämän niin monta kertaa ja sitten tuli pari ehdotonta eitä. ..
Useammankin kerran vuosien mittaan kyykänneenä ja maastavetoakin tehneenä voin sanoa että höpö höpö :rolleyes: Syvät vatsalihakset kun pitää kunnossa niin sivuprofiilinkin pitäisi pysyä kurissa vaikka miten kyykkäisi. :thumbs:

piiajohanna sanoi:
Ja sellanen ongelma viel, kun takareisi ei kasva! :curs: Haluaisin että siellä takareidessäkin olisi muotoa mutta tuntuu ettei se mihinkään näitten vuosien aikana kehity. Johtuuko siitä että perse on niin iso vaan että takareisi ei näy :itku: joten olisiko kenelläkään loistavia ideoita? (älytön kysymys, tiedän, mutta minkäs teet kun on epätoivoinen).
Kiitos jo etukäteen...

Oletko kokeillut tehdä takareidet heti jalkatreenin alkuun? Toinen vaihtoehto on treenata takareidet ihan omana päivänään. Tai sitten voi kokeilla treenata ne kaksi kertaa viikossa (esim. kaksi pumppailevaa treeniä taikka yksi kovempi ja toinen pumppaileva treeni).

Sakael sanoi:
Oletko kokeillut tehdä takareidet heti jalkatreenin alkuun? Toinen vaihtoehto on treenata takareidet ihan omana päivänään. Tai sitten voi kokeilla treenata ne kaksi kertaa viikossa (esim. kaksi pumppailevaa treeniä taikka yksi kovempi ja toinen pumppaileva treeni).

Kiitokset kummallekkin vastauksista! se on hyvä jos stoori ontuulesta temmattu koska jalkapäiväs parasta on just kyykyt. On hieno täristä onnistuneiden sarjojen jälkeen, niin että hyvä kun pukuhuoneeseen löytää :hyper:
Olen just tota kokeillu et takareidet kahteen kertaan. Eka ihan kunnon jalkapv ja sit selkäpäivänä takareidet...se toimi kans ihan kivasti mut ei vaan omissa silmis kauheesti tapahtunu muutosta. Nyt olen tehnyt taas vaan kerran vkos, vois tietty taas kokeilla 2krt/vkos. Se olen luultavasti toi äässi, miten jokunen kilo tiputtaa ni varmaan muotoja löytys enemmän. Harjoitukset siis jatkuu :D

Sakael sanoi:

Tarkotin siis et pitäs pudottaa pari kiloo ni vois muotoiki näkyä. Lukihäiriö :D
Tosta piti viel, et jos takareidet tekee heti alkuun niin kuinkas sitä jaksaa kyykätä enään sen jälkeen? vai mitä luokittelet takareisille sit ekoiks liikkeiks? ottaahan ne kyykytki tietty takareiteen mut..annas esimerkki mitä liikkeitä ja mis järjestykses vois ajatella? ei osaa näin äkkiseltään kuvitella kuinka toi toimis.

piiajohanna sanoi:
Tosta piti viel, et jos takareidet tekee heti alkuun niin kuinkas sitä jaksaa kyykätä enään sen jälkeen? vai mitä luokittelet takareisille sit ekoiks liikkeiks? ottaahan ne kyykytki tietty takareiteen mut..annas esimerkki mitä liikkeitä ja mis järjestykses vois ajatella? ei osaa näin äkkiseltään kuvitella kuinka toi toimis.

Aloitat esimerkiksi reiden koukistuksilla (maaten, istuen tai yhdellä jalalla) ja jatkat sitten sjmv:lla. Tai otat ensin sjmv:n ja sitten koukistukset. Mikäli treenaa ensin takareidet ja sen jälkeen kyykkää, niin varmasti joutuu vähän tiputtamaan sarjapainoista. Mutta ideahan tässä on se, että takareidet treenataan ensin, jolloin ne ottavat jossain vaiheessa etureidet kehityksessä kiinni.

edit: joku voisi yrittää selittää tän asian jotenkin järkevämmin...

Sakael sanoi:
Aloitat esimerkiksi reiden koukistuksilla (maaten, istuen tai yhdellä jalalla) ja jatkat sitten sjmv:lla. Tai otat ensin sjmv:n ja sitten koukistukset. Mikäli treenaa ensin takareidet ja sen jälkeen kyykkää, niin varmasti joutuu vähän tiputtamaan sarjapainoista. Mutta ideahan tässä on se, että takareidet treenataan ensin, jolloin ne ottavat jossain vaiheessa etureidet kehityksessä kiinni.

edit: joku voisi yrittää selittää tän asian jotenkin järkevämmin...

Siis tajusin nyt kyl mitä tarkotat...ihan jo kokeilun vuoksi vois testaa. tarkotin et vaikee ajatella tunnetta kun rupee kyykkää takareidet hapoil, varmaan tuntuu ihan erilaiselta. Mulla nyt joskus tuppaa olee muutenkin ongelma tuijottaa painoja..mut nyt kun on voima harjoitteluakin mukana niin saa tempoa suurempien painojen kans välil. Asia selvä :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom