Neuvoja juoksuun vaimolle..

Kaupunki
Lappeenranta
Vaimon puolesta kyselen.

On ruvennut vuosi sitten keppikävelemään ja juoksemaan pari kolme kertaa viikossa. Välillä viikon tauko kun ei aika riitä. (meikän vuorotyön vika)Tavoitteena kuitenkin mahdollisimman kauas ja nopeasti. Ylipainoa ei ole. 152cm/44kg. Timakkaa naista.

Ongelma 1:
Kepeillä kävellessä sujuu useita kilsoja reippaasti, vaan juostessa tulee alle kilometrin kipua rintalastan alle. Mistähän kipu tulee ? Ei vaikuttaisi iskemialta vai onko kuitenkin? Viime kerralla kipu oli myös hartioissa.
Ongelma 2:
Kuinka parantaa juoksukuntoa kun ei kulje? Polkee vaan paikallaan.
Meikän metodit ei toimi kun harrastin aiemmin pikajuoksua ja muita lajeja.

Taakse juttuja selatessa ei oikein ole vihjeitä löytynyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ongelma 1:
Kepeillä kävellessä sujuu useita kilsoja reippaasti, vaan juostessa tulee alle kilometrin kipua rintalastan alle. Mistähän kipu tulee ? Ei vaikuttaisi iskemialta vai onko kuitenkin? Viime kerralla kipu oli myös hartioissa.

Kylkipistos johtuu yleensä huonosti sulaneesta ruoasta, kannattaa pitää kunnon tauko edellisestä ruokailusta ennen kuin lähtee juoksemaan. Yritä etsiä sellaista ruokaa joka sopii suolistollesi parhaiten.
Hartioiden kipu johtuu yleensä niiden turhasta jännittämisesta.

Ongelma 2:
Kuinka parantaa juoksukuntoa kun ei kulje? Polkee vaan paikallaan.
Meikän metodit ei toimi kun harrastin aiemmin pikajuoksua ja muita lajeja.

Aika paha tosta on mitään sanoa, kun ei tarkemmin tiedä, mutta saattaa johtua siitä että harjoittelu on liian yksipuolista. Kannattaa vaihdella lenkkien vauhteja, pituuksia jne.

Mulla ainakin tohon kipuun ainoo "lääke" on oikee hengitys. Mä lasken koko lenkin ajan sisään ja uloshengitykset (kolme/neljä askelta sisään ja kolme/neljä ulos), ni sitten ei kipua mulle tuu. Onhan se vähän kypsää välillä, mutta siihenkin tottuu.

Itse aikoinani (viime kesänä :nolo: ) alotin juoksun ihan nollatilanteesta, eli pystyin juokseen jotain 20sekuntia putkeen.
Seurasin suunnilleen sellasta ohjelmaa, kun Kuntoplussan nettisivulla on ja nyt juoksentelen yli 30minsaa kolme kertaa viikossa (vaikka oli talvella 4kk täystauko juoksemisessa). Eli kyllä sitä kehittyy, kunhan vaan ottaa rauhallisesti ja muistaa venytellä.

Toivottavasti oli jotain apua!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom