Nesteruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ipana|
  • Aloitettu Aloitettu
Eli onko mahd. elää pelkillä nesteillä muutama viikko, ja pitää suoli tyhjää sen aikaa?

Mulla on aika kiusallinen vaiva ja ongelma on siinä, että multa löytyy harvinaisen toimimaton suoli. Ei sillä, että se ei kuljettaisi sitä tavaraa, meinaan kyllä se sitä tekee, mutta sitten kun pitäisi käydä kakkoshädällä, tämä operaatio osoittautuu mahdottomaksi. Mulla on todettu totaali-prolapsi, eli suolil tulee AINA ponnistettaessa ulos ja tällä tavalla blokkaa sen tavaran ulostulon... hohhoijaa. Ainoa keino tyhjentää se suoli, on aiheuttaa itselleen niin paha ripuli, kuin mahdollista. Eli esim juoda 2litraa kahvia (ja tästä taas tulee todella paha olo). Nyt ongelmaksi on muodostunut siis tämä paha olo, kun sitä kahvia ei enään uppoa niin paljoa, kuin tarvisi ja tässä mennäänkin jo viidettä päivää ilman tyhjennystä. Vähän on täys olo.

Leikkaus on tämänkuun 20 päivä, jonka jälkeen suolen pitäisi alkaa toimia normaalisit (niin varmaan...) ja ajattelinkin, että jos vetäisen tuosta tollaisen phosphoral lääkkeen, joka tyhjentää KOKO suolen (näitä käytetään ennen leikkauksia) ja siirryn nesteruokavaliolle siihen asti, että se leikkaus on. Onko se mahdollista ja mitä sillon voi syödä? Siis voinko esim tehdä protskudrinkkejä maidosta ja jauheista ja juoda näitä? Voiko jugurttia syödä... jäätelöä? Vai onko tämä ihan tuhoontuomittu juttu, koska pitäisi juoda vain kirkkaita nesteitä? eli vettä... Haluaisin vaan pitää sen suolen tyhjänä siihen leikkaukseen asti, ettei tarvitsisi sitä stressata kokoajan. Tietty laskisin, että niistä prodejuomista tulisi väh se 2000kcal/ päivä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
miten mulla on semmonen muistikuva että Mike olis johonki threadiin kirjottanu että on kokeillu tota protsku drinkkejä ainoastaan ja siitä kuulemma menee ihan tukkoon suolisto tj. nyt en oo kyllä ihan varma mutta..

Aika paha kysymys... Kannattaisiko kysäistä asiaa esim. sinua hoitavalta lääkäriltä?
Jos nyt alat tuolle nesteruualle, niin ehkä itse tekisin vähän kiinteämpää drinkkiä. Kuten jotain rahkapirtelöä, jossa maitoa, jugurttia, marjoja ja esim. kaurahiutaleita ja siihen päälle sitten rypsiöljyä.
Mutta jos ainoa keino on tosiaan ihan reipas ripulointi, niin tuokin drinkki voi olla liian tuhtia tavara.
Täytyy sanoa, että aika kinkkinen juttu

Joo on tuo kyllä hankalaa.. Ei se prodedrinkkien vetäminen taida auttaa, koska paska nyt kuitenkin on puoliksi pelkkää bakteerimassaa, ja nehän kyllä lisääntyy ja aiheuttaa sitä ummetusta vaikka ravinto olisikin suht nestemäistä. Paha ummetus taitais vaan tulla. Mutta entä jos syö jatkuvasti esim. sellaista ulostuslääkettä kuin Metalax? Ne on sellaisia pienehköjä pillereitä, helppo ottaa. Vaikutustapa: "Bisakodyyli vaikuttaa ummetuksen hoidossa kahdella tavalla: ensinnäkin se voimistaa suolen
supistustoimintaa ja toiseksi lisää veden ja elektrolyyttien eritystä suoleen ja estää niiden
imeytymistä paksusuolesta ja lisää näin suolen sisällön määrää." Kaikki tulee siis erittäin löysänä ulos, varsinkin kun tuota ottaa hieman enempi kuin paketissa sanotaan. Saa ilman reseptiä apteekista. (Tätä käyttävät jotkut painoluokkaan pudottavat tyhjennykseen.)

Niin, tosiaan jäi sanomatta että toi aiemman linkin jäbä teki itselleen suolihuuhtelun kerran päivässä. Kun punppaa hanuriin vettä niin tulee tavara ponnistamati ulos. Voi olla kokeilun arvoista.

Niin, tosiaan jäi sanomatta että toi aiemman linkin jäbä teki itselleen suolihuuhtelun kerran päivässä. Kun punppaa hanuriin vettä niin tulee tavara ponnistamati ulos. Voi olla kokeilun arvoista.

Kokeiltu on!:rock: Tein kerran sellaisen puhdistuksen kropalle,paaston ja silloin pitää suoli tyhjentaa joko pillereillä tai tolla toisella menetelmällä.Niistä kahdesta toi ensimmäinen oli huomattavasti mukavampaa,koska pillerin jälkee sitä vain piti odottaa, että koska räjähtää,mutta letkun kanssa se tyhjeni sillä samalla sekunnilla.

Ja faktahan on että vaikka olisit letkuruokinnassa niin silti syntyy ulostetta. Esim sairaaloiden vuodepotilaat mitkä on letkuravinnolla ni paskoo vaippoihin.

Ja mieti myös sitä mitä teet mahalaukullesi. Totut nestemäiseen ravintoon, ei mitään kiinteää, neste hulahtaa suoraan suoleen.. Maha kutistuu.. Mitäs sitten kun pitäs alkaa taas syömään oikeaa ruokaa? Juuri mitään ei mene alas, leikkauksesta toipuminen pitkittyy, kun ei tee mieli syödä jne..

Ai olenko joskus nähnyt ihmisiä jotka ei ole pystynyt/halunnu syödä viikkoihin?

joo.. ehkä mä vaan kylmästi jätän sitten kokeilematta. Jollain se suoli kuitenkin pitää vielä pari viikkoa saada tyhjäksi. Meni hermo ja tänään otin tollaisen phosphoralin. Tässä sitä istutaan junaa odotellessa (mä olen niin skeptinen, että en usko ton edes vaikuttavan, vaikka kyseisen aineen pitäisi tyhjentää suoli mahalaukkua myöten :P)... Kyllä meinaan vituttaa olla viisi päivää käymättä kakkosella.

Lääkärit on kaikki määränneet erilaisia lääkkeitä, joista yksikään ei oo vielä auttanut. On antaneet microlaxia ja movicolia. Microlax on se ihmeen peräruiske, ja on meinaan sitten ihan tyhjä arpa. Ei auta yhtään. Nämä movicol jauheet taas on saaneet aikaiseks normaalia enemmän suolikaasuja. Jipii... Kyllä, Movicol pistää suolen sisällön ihan löysäksi, mutta minkäs teet, kun ei se löysänäkään tule sieltä ulos, kun tää prolapsimeininki estää sen :itku: Ennen se tuli sentään litralla sitä kahvia, mutta nyt movicolin käytön myötä on kahvikin menettänyt vaikutuksensa.

Katotaan jos tämä phosphoral auttaa sekään yhtään. Jos edes kerran saisi pakin tyhjäksi... Mitäs sitten? en tiedä. En taida ainakaan movicolilla jatkaa... Ehkä oon syömättä MITÄÄN siihen leikkaukseen asti. Mä voin vaan kuvitella, kuinka tämä suoli EI toimi sen leikkauksen jälkeenkään, kun se on saanut semmoisen shokkihoidon jos jonkinmoisilla lääkkeillä.. vittu sentään!

Eiköhän nesteruokavalio ole ihan jees. Joka toinen suomalainenhan vetäsee sen kolme viikkoa kesälomalla pelkkää nestettä ja sitten viikon "palauttelu" ja taas jaksaa 11kk painaa duunia ;)

Proteiinit kovettaa vatsaa käsittääkseni monilla... Niiden määrän hetkellinen vähentäminen esim. muutamana viikkona, voisi ehkä auttaa asiaa. Hiilariruoat tulevat helpommin ulos. Vähäjätteinen dieetti on maailman epäterveellisin, mutta voisi ehkä auttaa... Ranskiksia ja hamppareita joka päivä ja ranskanleipää, karkkia, vesimelonia jne. Kaikkea siis, mitä kunnon bodarit ei syö! ;)

Edit: Tosiaan ja nestedieetistä piti sanomani: Jos elät pelkillä nesteillä, pidä huolta suoloista! Moni on pökrännyt, kun kropan kemia ei enää toimi!

Proteiinit kovettaa vatsaa käsittääkseni monilla... Niiden määrän hetkellinen vähentäminen esim. muutamana viikkona, voisi ehkä auttaa asiaa. Hiilariruoat tulevat helpommin ulos. Vähäjätteinen dieetti on maailman epäterveellisin, mutta voisi ehkä auttaa... Ranskiksia ja hamppareita joka päivä ja ranskanleipää, karkkia, vesimelonia jne. Kaikkea siis, mitä kunnon bodarit ei syö! ;)

Edit: Tosiaan ja nestedieetistä piti sanomani: Jos elät pelkillä nesteillä, pidä huolta suoloista! Moni on pökrännyt, kun kropan kemia ei enää toimi!

Kuule, kova vatsa ei ole tällähetkellä ongelma ollenkaan. Ensinnäkin perus-ruuasta tulee niin paljon kuituja, että vatsa on jo niiden ansiosta pehmeä, ja tuo movicol lääke pehmentää sitä edelleenkin. Jos mun suoli kykenisi toimimaan normaalisti, niin tulisihan sieltä sitä mömmöä vaikka millä mitalla, mutta kun ongelma onkin siinä, että jos se tavara ei tule sieltä paineella ulos, niin se ei tule lainkaan. Ei riitä, että se tavara on todella löysää, sillä suoli prolapsoituu joka kerta, kun edes ajattelee ponnistamista ja kun näin käy, niin se prolapsoitunut suoli estää ulostamisen... Ainoa keino ulostaa on, jos se tulee sieltä jonkun laksatiivin vaikutuksesta yhtään ponnistelematta (lue: ripuli) jipiii

Tosiaan päätin skipata tämän nesteruokavalion, sillä jos haluaisin pitää suolen tyhjänä, niin pitäisi ilmeisesti juoda\syödä pelkkiä kirkkaita nesteitä? Ja mä olisin tehnyt kaikkia proteiinisheikkejä jne jne... joten pakko kai vaan jotenkin sinnitellä leikkaukseen asti... Juoda vaikka jokatoinen päivä tollanen phosphoral (se meinaan toimi ja toimii varmaan koko illan ja yönkin).

Suositut

Back
Ylös Bottom